Politik iFokus

Politik

Etikett: utrikespolitik
Läst 1741 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Krig mot Iran? (USA)

Det börjar spekuleras en hel del nu. USA skickar trupper till Israel (officiellt för en militärövning) och tre hangarfartyg mot arabiska havet. Redan för en månad sedan läste jag spekulationer om ett potentiellt krig mot Iran, med motiveringen att Iran nu började framställas som "onda" i västerländska medier: kärnvapen, skyldiga för 9/11, aggressiv politik - ja ni känner kanske igen jargongen.

Måste erkänna att min egen faktakoll inom det här inte är den största och jag tror vare sig till eller från. Tycker dock det hela är VÄLDIGT intressant. För inte har väl USA råd med ett krig? Irans armér är knappast något att leka med, och inom USA är stödet för ännu fler väpnade konflikter antagligen rätt lågt. Försöker de starta ett kallt krig? Vet de högsta makthavarna kanske något vi inte vet? (Om ett nytt terrorhor exempelvis, tänk Kubakrisen). Det sistnämnda är min egen teori. Jag tror verkligen inte att USA är redo för krig eller ens önskar krig - men så har de ju en historia av att starta krig som lösningen på alla problem så vem vet?!

Vad tror ni? Tillåtet att spekulera fritt!

Geru
0

Irans arme är nog ingenting egentligen om man jämför kvalitet, men som du sa har USA nog inte råd med fler krig. Om dom gör det då så går dom under själva.

Så nej. Jag tror inte det blir krig. Har inte kina sagt att dom skyddar iran med?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Highonbluetomorrows]
0

"Putinallierad fruktar att Israel driver USA mot ett krig mot Iran"

http://www.reuters.com/article/2012/01/12/us-russia-usa-security-idUSTRE80B0Q420120112