Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1328 ggr
Mitralis
0

Dyrare bensin och disel

Då var det dags för dyrare bensin och disel igen då.
"Vid årsskiftet höjdes koldioxid- och energiskatten för både diesel och bensin med 12,50 respektive 15 öre per liter. De höjda skatterna i kombination med ett högre världsmarknadspris får bensinbolagen att idag höga sina priser på dieseln med 30 öre litern och 35 öre per liter bensin. " Källa:http://www.ja.se/?p=39672&pt=105&m=3433

Är det rätt att höja skatten?

[sakring]
0

JaFlörtjag kör på etanolGlad.

Joppo
0

För min del är en höjning ok, så länge pengarna används till saker som är transportrelaterade, dvs satsningar på kollektivtrafik, underhåll av vägar, miljösatsningar etc.

Det är ju redan väldigt dyrt att ha bil i Sverige idag, vilket gör att jag vill ha garantier för att pengarna kommer att användas för att tackla alla de problem som bilåkandet genererar. Annars tycker jag skatten mest framstår som en osjyst metod för att mjölka ännu mer pengar av oss bilåkare.

Mitralis
0

#2 Jag är delvis inne på din linje, men jag tror att de ganska omgående måste göra dessa satsningar så att folket ser orsak och verkan. Att höja bensinpriset och sedan inte erbjuda något alternativ tycker jag är lite bakvänt. Det är även många som inte har råd att byta bil hur som helst och då slår det gärna mot de som är lite mindre bemedlade och bor på landsbyggden.

Mitralis
0

Den här hittar man på Facebook nu. Verkar som att vissa har fått nog i alla fall.

..Vik hädan viktväktarna, det finns ett nytt sätt att banta!!
Det är: JAG HAR INTE RÅD MED MAT FÖR JAG HAR PRECIS TANKAT BILEN-dieten..!
Kopiera och sätt på loggen om du är trött på det HUTLÖSA bensin priserna !

Mitralis
0

Vad ligger bensinpriset på nu förtiden?

[FruStein]
0

Det drabbar inte mig (ännu) då jag inte har någon bil, men jag är förvånad över att man har en så dåligt utvecklad marknad i Sverige när det gäller elbilar.

[sakring]
0

Vet ej, kör på etanolSkrattande

[stblues35]
0

Hopps och undrar vilka som gick till val på att INTE höja bensinpriset??Undrar vad nästa höjning kommer att ligga på??

[sakring]
0

Kristdemokrterna ville sänka det 20 öre om jag minns rätt eller om det var förra valet.

[stblues35]
0

Men hallåå..KD?? Dom är ju för tusan bara ett lydparti..vad dom vill är inte viktigt! Ordning i ledet efter Ljugfeldt!

Geru
0

Ha högre bensinpris i te.x. stockholm och göteborg osv, men bara under dom dagar som lokaltrafiken fungerar.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking