Svårt hitta ny ledare
I dagsläget så verkar det svårt att skaka fram någon ny ledare för S. Många tunga namn har tackat nej, men det kan ju i och för sig ändra sig.
Stefan Löfven, Veronica Palm, Pär Nuder och Carin Jämtin är några som inte kommer att kandidera.
"Men väljarna tror att det blir Carin Jämtin som tar över, även om de flesta vill se Margot Wallström. Det visar en undersökning som Expressen lät Demoskop göra efter Juholts avgångsbesked i går. Av de 638 personer som tillfrågades vill 26 procent se Wallström som ny S-ledare, följd av Thomas Bodström på 19 procent. På frågan vem man tror att det blir svarar 22 procent Carin Jämtin. 15 procent tror på Sven-Erik Österberg, tätt följd av Mikael Damberg på 14 procent och Thomas Östros på 11 procent."
Källa:http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ledarlost-s-i-nytt-krismote_6787775.svd
Vad tror du det är som gör att intresset är så svalt?
Vet inte riktigt varför. Kanske är dom rädda att göra bort sig, eller så är det så att median vinklat så otroligt mycket uppmärksamhet att dom tror det blir värre om dom ställer upp. Eller så saknar dom helt enkelt intresse.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Rent krasst så innebär en partiledarpost att man måste städa upp efter och kompensera för tre tidigare klant******. Det är ett väldigt tungt jobb.
Det blir svårt att gå in som ny partiledare. För att nå toppen (statsminister) så måste man kunna sitta kvar i minst två val eftersom det kommer att ta lång tid att komma tillbaka från det sista nederlaget.
En erfaren politiker som vill nå långt väntar nog till partiet gör bättre ifrån sig innan dom försöker få jobbet som partiledare.
Jag tror inte att det är så svårt egentligen. Det svåra är att ena partiet för en kandidat. Efter att ha sett hur Juholt blev behanlad så förstår jag att man tvekar att säga ja. Men kan man få en försäkran om att man har hela partiet bakom sig så tror jag att flera kan tänka sig. Margot Wallström kan vi räkna bort men Per Nuder lurar där i bakgrunden.
Vad hände med Lena Sommerstad: är hon tillfrågad, och har hon i så fall nekat? Eller hon kanske sysslar med något annat nuförtiden? Hon var ju hyfsat aktuell inför förra rundan i alla fall.
Det blir sjukt tufft att leda sossarna nu. Innan tackade de nej av princip (de var i princip tvungna - en som tackade ja blev inte vald :D), nu tror jag faktiskt de tackar nej för att det blir jäklgit tufft. Jag tror att sossarna måste enas kring sin ordförande och inte splittras i falanger - oavsett hur bra eller dålig denna visar sig vara. Annars ser jag väldigt liten chans att socialdemokraterna blir statsbärande parti, eller ens lyckas hålla kvar sina nuvarande "katastrofsiffror".

Problemet är vad de ska samlas runt.
De har ingen given kandidat eftersom det tidigare ansertts som ett hot att "uppfostra" en efterträdare, något de äldre socialdemokraterna var duktiga på. Fungerade ända till Göran P kom, han ville inte hotas av någon.
De har ingen sammahållen politik längre, det är en massa fraktioner som vill bestämma , men ingen har skapat någon form av sammanhållen politik.
Ett parti utan politik, utan klar ledare och utan vilja att hålla sams har bara en framtid, det bryts ner i småbitar, med småpåvar som ställer till det.
Göran Persson hade en efterträdare i Per Nuder men han dög inte till kongrssen som istället valde Sahlin som städade bort alla konkurrenter.

Om man har en efterträdare, som maninte förankrat i det egna partiet, så han man misslyckats, och der var ett misslyckande för GP
GP hade dock bara en röst precis som alla andra och nu hade de bestämt att man skulle ha en kvinna och denna kvinna blev dessvärre Sahlin.
Dessvärre säger jag då partiet uppenbarligen inte förstått att Sahlin inte stod så högt i kurs bland allmänheten pga av sina tidigare affärer. Och det är inte toblerone jag talar om utan det är obetalda bilskatter och obesiktade bilar, obetalda daghemsräkningar och kronofogden i hälarna samt missbruk av regeringens kontokort som hon dessuotm inte betalade tillbaka utan att få flera påminnelser. Detta i en familj med 100.000 kr i sammanlagd månasinkomst, det är vad jag har under ett år.
Såg i AB att Anders Sundström var tillfrågad men tackat nej. Tror jag det han har 350.000 i månanden det får han inte som partiledare för S.
# 1 Ja jag har sett det också och hade det varit i förra valet i stället för Mona Sahlin så hade jag också tyckt att han skulle väljas. Problemet är hans ålder. Han klarar inte två mandatperioder.
Enligt uppgift från TV 4 så ska Ulrika Messing ha fått frågan om att bli partiledare.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2689383/ulrica-messing-har-fatt-fragan-att-leda-s
Det står i artiklen att hon bor i Göteborg. Jag har för mig att hon bor i Kosta där hennes make äger hälften av Kosta oulet samt glasbruket.

#9 En efterträdare planeras och lanseras långt innan det är akltuellt med val och då beror inte resultatet på en persons röst, utan den maktposition som företrädaren skapat åt sin efterträdare. Är man rädd för konkurrens så ser man till att det inte finns denne efterträdare, eftersom denne också är ett potentiellt hot. Titta på Erlander som skolade Palme och även Ingvar Carlsson, där fanns inget rädsla för att de skulle ta över.
# 13 Det är sant men tiderna var annorlunda då. Nu kräver folk att få ha ett ord med i laget. Titta på C och V oh MP som valt nya ledare. Där fanns det flera kandidater att välja mellan och ingen av dem var vad jag vet skolad in i rollen.
Jan Eliasson