Politik iFokus

Politik

Etikett: livskvalitet
Läst 1869 ggr
Mitralis
0

Det lönar sig inte att jobba lite

Jag har märkt att det inte lönar sig att jobba lite.
Jag är springvikarie på tre dagis men jag får inte så mycket tider eftersom jag inte är utbildad och inte har varit så många dagar på varje ställe.
Det jag har märkt är att jag ibland känner att jag skulle vilja tacka nej till jobb eftersom jag blir av med fyra deltidsdagar om jag jobbar en dag i veckan. Jag har snart inte råd att jobba mer eftersom jag då måste klara mej på fyra dagars lön på en hel månad.
Undrar hur dom tänkte när dom kom på detta? Obestämd

Lumac
0

Ja det är underligt att de inte lyckats lösa sådana problem. Det borde inte vara så svårt att konstruera ett system där det alltid lönar sig att arbeta mer. T ex att för varje krona man tjänar så försvinner 50 öre i akasseersättning (eller vad man nu har rätt till). Och tvärtom så att systemen bara täcker upp kanske halva inkomstbortfallet om man går ner i arbetstid (frivilligt eller ej).

Mitralis
0

Just det ja. Glömde bort att jag måste betala full a-kassa också även om jag bara jobbar en dag i månaden. Det betyder att allt extra jag får in går till a-kassan. Ser ut som att jag för ge upp det här projektet och gå hemma istället tills jag hittar något på heltid Rynkar på näsan

Mitralis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu försvinner snart 4 deltidsdagar till för mej Rynkar på näsan

Sara
0

Du vet att du har rätt att tacka nej till deltidsarbete om du tjänar mindre på det än du skulle fått ut av a-kassan?

Jag är inte helt hundra men har för mig att det ska finnas någon sådan regel.

Sara

Mitralis
0

#4 Jo, men jag vill ju jobba så att jag kommer ut och kan visa mej på olika ställen. Tyvärr så är jag inte utbildad inom området så jag kan inte bli anställd mer än som vikareie.

[GunillaR]
0

Systemet med ersättningar till deltidsarbetande har väl aldrig egentligen fungerat bra men nu verkar det ju vara etter värre.

Det är kanske inte meningen att man ska deltidsarbeta……

Sara
0

# 5 Jo det förstår jag men klarar man sig inte ekonomiskt på det så gör man inte. =)

# 6 Nej, det är ju det som är meningen, att bli av med deltidsanställningarna och få folk att jobba helt. Men det är ju inte så lätt när det inte finns heltidsanställningar att få.

Sara

[GunillaR]
0

# 7 - Det finns ju faktiskt folk som vill jobba deltid, kanske om man har småbarn hemma, eller kanske av den anledningen att man vill gå ner i tid. Och då tycker jag att detta ska vara möjligt och inte styras via ersättningsformerna.

Sara
0

# 8 Fast om man väljer att jobba ex 50% pga att man har barn hemma eller liknande så är man ju inte arbetslös. Då är det ju ett val man gör och då ska man inte ha a-kassa för resten av tiden. Då får man ta föräldrapenning resterande eller leva på 50% lön.

A-kassa ska man ju ha om man vill jobba men inte får nått jobb, det är ingen ersättning för att man ska kunna vara hemma med barnen.

Sara

[GunillaR]
0

# 9 - Självklart!

Mitralis
0

Snart slut på deltidsdagar. Då kommer det inte längre att löna sig att arbeta.

Geru
0

Jag tycker det är ett konstigt system. Men visst ska man kunna deltidsjobba om man vill. Jag menar, att ha ett heltidsjobb är ju inte speciellt roligt om det inte är så att man behöver pengarna, men annars så känns det lite konstigt att jobba heltid.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Mitralis
0

#12 Vill och vill. Jag vill ju ha ett heltidsjobb för att vi ska klara oss ekonomiskt och kanske kunna skaffa familj, men medans jag väntar på det så blir jag erbjuden att jobba timmar lite nu och då. Om man aktivt har valt att skriva på ett kontrakt för att arbeta deltid så får man ju inte heller stämpla upp.