Politik iFokus

Politik

Etikettutrikespolitik
Läst 1181 ggr
[stblues35]
0

ESM

Huvva och detta vill Alliansen att vi är med i?? Vad tusan tänker dom med?? Hur var det med Euron? Vem har bestämt att vi ska med där?? Inte jag iaf…

http://www.youtube.com/watch?v=myzgAHVBg_s&feature=share

[cala02]
0

Nej vi har ju tvärtom bestämt att vi inte ska vara med där.

Geru
0

Vi har ju inte euron. Om dom försöker tvinga oss till något får vi helt enkelt gå ur EU. EU är inte direkt demokratiskt, och alla dom större länderna manipulerar och försöker bestämma över dom mindre. Det är en massa lagar och regler som är konstiga inom EU te.x.

Socialdemokraterna vill att vi ska vara med i EU med. Vilket jag finner otroligt sjukt. Varför vara i en union som inte är en union längre, utan ett sätt för andra länder att skylla/bestämma över andra.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[stblues35]
0

#2 Nej inte än men lugn det kommer det också! Det här är ett sätt för Alliansen att komma runt det nej till Euron som folkomröstningen sa. När vi väl är med i finanspakten..märk väl ..finanspakten då är det kört!Vi kommer inte att komma ur den pakten med byxorna i behåll!Då blir vi ett fattigt och efterblivet land igen…R.I.P Sverige!

Och det är inte så konstigt att högersossarna vill att vi skulle vara med i Eu..vänster är emot den  unionen och det har dom alltid varit.

Geru
0

#3 Vänstern ville ju mer eller mindre alliera sig med ryssland, och vissa inom vänstern vill ha diktatur. Så är det bättre? Nope, långt i från.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[stblues35]
0

Men det här ÄR ju diktatur! Och sen har vi den förbannade Euron här..Sverige är dött och begravet helt och hållet snart..finns nästan inget kvar att vara stolt över! Svenskarna "Det sovande folket" stämmer så jävla bra nu!! Folket sitter och sover därhemma och tror att den här högerpolitiken är så bra! Vad har den gjort för bra? Ränka upp 10 bra saker som Alliansen gjort och dit hör inte skattesänkning!

Jag vill inte ha diktatur och jag är vänster..Men jag går ju efter grunden till kommunismen..Marxismen! Fortfarande skillnad på kommunism och kommunism som jag ser på det.

Geru
1

#5 Du borde läsa på vad en diktatur innebär:) Jag anser inte att allt arbete är lika värt. Jag anser inte att alla jobb ska ha samma betalning.

-Stephen Hawking

[stblues35]
0

Ok..och människor då? Dom är heller inte lika mycket värda? Dom som faktiskt utför dessa jobb?

Men snälla rara..jag vill inte ha en diktatur även om jag skulle kalla mig kommunist! Marxist!!!!!!! 

Och sen är det ju så att redan nu är det inga jobb som är lika mycket betalda..det är varianter överallt! Men du kan inte mena allvar att en VD ska ha en inkomst på 68 miljoner per år?? Det är det ingen som gjort sig förtjänt av..den jäveln jobbar inte på golvet och gör inget så han ska ha LÄGRE lön!!!

Geru
0

#7 Människor är lika mycket värda. Jag säger att du ska kolla upp vad en diktator är för att du kallar sverige en diktatur, i bara några meningar sen.

VD är en position som väldigt få har. Det är toppen av toppen, ditt otroligt många människor strävar, varför vill du ta bort det för? Så man inte ska sträva efter något? Vad är vitsen med att jobba då? Inte tjäna pengar? Vara glad och nöjd med det man har? Alla fungerar inte så. Om du pluggar 10 år av ditt liv ska du tamefan inte få samma lön som någon som delar ut posten. Vilket är det du påstår. Vill du ha noll utveckling? Inga framsteg alls? Bakåtsträvning?

-Stephen Hawking

[stblues35]
0

Ett litet urdrag ur en text jag hittade ur wikipeda!:)

"Det är, som ovan sagts, inte alltid så att en diktatur är en polisstat. En diktatur tenderar dock i allmänhet att närma sig sådana samhällsförhållanden som sammanfattningsvis kan beskrivas som:

1. Ingen rättssäkerhet

2. Inga fungerande demokratiska strukturer

3. Ju längre en diktator härskar, desto större är risken för att en personkult uppkommer.

4. Enligt Rummels lag är det en betydande risk att invånarna mördas av regeringen

5. Det föreligger en större risk för krig än i icke-diktatur.

6. Sannolikt är den ekonomiska utvecklingen sämre än i en icke-diktatur. "

Hmm nu ska polisen börja få använda tårgas..skjuta oss får dom ju redan..vad kommer näst?

Diktaturen anses, framför allt enligt en liberal diskurs, som demokratins motsats. Det är också vanligt att likställa diktaturen med polisstaten, det vill säga samhällsförhållanden med stark repression från myndigheternas sida. Definitionsmässigt är detta dock ej nödvändigt för att diktatur ska anses föreligga.

Somliga diktatorer har nämligen åtnjutit ett sådant folkligt stöd att någon repression inte varit nödvändig för dem i syfte att behålla makten. I sin mera inskränkta mening, är diktaturen en stat där fria, allmänna och lika val av politiska beslutsfattare inte förekommer. Inslagen av repression är alltså däremot inte oväsentliga. En diktaturs kännetecken är en totalitär statsmakt med en auktoritär repession av befolkningen med militära, polisiära och administrativa medel, vari ingår övervakning, inspärrning och tortyr. Ett typexempel på en sådan diktatur finns i George Orwells roman "1984" med det berömda uttrycket "En fot som trampar på ett ansikte. I evighet".[2]

Tjae jag kikade lite på Chile nyss och gissa vad..Pinochet var liberal och kom till makten tack vara USA(Usa är med i väldigt mycket skumt som gör att höger diktaturer kan blomstra) Allende som var före honom var marxistist och då var det heller ingen diktatur..konstigt va? Det verkar mer som att diktaturer kommer ur liberalismen och avarter(Leninism,Stalinism) till kommunismMarxismen!

68miljoner?68 miljoner? Det är ingen människa som någonsin kommer att göra sig förtjänt av en sån summa! Allra misnt en som sitter och inte gör något!! Det är dom på golvet som ska tjäna dom riktigt grova pengarna!Dom som faktiskt gör sig förtjänt av det!

Och pluggar du 10 år så har du tamigfan inte samma lön som en som jobbar på posten!Då har du lägre(och lägre kommer du att få med Alliansen)Och vill du inte ha samma lön som en på posten..byt jobb!

Nej det har jag inte påstått..vart har du sett att jag påstått det? Och det om bakåtsträvning..det är ju just det som händer nu med Alliansens politik!! Där kan vi snacka bakåtsträvande! Dom menar ju att du inte alls ska ha någon lön och ingen utbildning!Och ska du ha lön och utbildning då ska det vara så lite som möjligt! Vaknavaknavakna och känn doften av kaffe! Häng med i regeringens ideologi va..vad dom står för!!

Geru
1

#9 Om du hittar ett sätt att sälja något på, och alla vill ha det, så förtjänar du den summan eftersom du faktiskt sköter en försäljning av det föremålet. Ett bra exempel på det är te.x. Microsoft.

Nej, pluggar du te.x. 10 år till civilingenjör har du rätt mycket högre lön än någon som delar ut posten. Bara så du vet.

Du vill inte att man ska få lön för mödan. Alltså är det samma sak som bakåtsträvning.

Alliansen säger att utbildning ger högre avlönade jobb, eller det är det som är meningen iallafall.

Helt allvarligt så ser jag hellre ett kapitalistiskt samhälle än ett kommunistiskt samhälle. För den ena fungerar inte i praktiken, medans den andra gör det.

Vad bra att du hittade vad en diktatur är! Men som du säkert ser då, för längesen, så är det så att sverige INTE är en diktatur.

Väldigt facinerande vilken vanförställning du lyckas klämma upp om sverige. Och jag ser inga bevis för dina påståenden fortfarande, eller ens en förklaring till varför du anser att det skulle vara på det viset.

-Stephen Hawking

LaSadie
2

Att ingå i ESM är bara ett tecken på att svenska politiker skiter fullständigt i vad folkomröstningen om Euron. Svenska folket vill inte vara med, men who cares? Politikerna har alldeles för stor makt att strunta i folkomrösningar. Tack att vänstern och MP är de enda som protesterar mot mer involvering i eu

Geru
1

Det verkar dock som om ESM endast drabbar dom som har euro. Sist jag kollade har vi inte det, men jag kan ju ha fel. Helt allvarligt så bryr jag mig inte - vi har inte euro, och jag tror inte att politikerna kommer försöka införskaffa det, det vore politiskt självmord för alliansen.

-Stephen Hawking

[stblues35]
1

#10 Jamen det var inte jag som skrev det om posten..det var du!

Och vad jag menar med det var att Alliansen vill sänka lönerna

för alla så i slutändan kommer du inte ha så hög lön som du

vill ha!

Jag har inte skrivit någonstans om att man inte ska ha lön för

mödan..jag skrev att INGEN nånsin kommer att förtjäna

68 miljoner i lön! Sen kan du säga vad du vill om det!!

Och fortfarande är det Alliansens politik(den dom har)

att sänka lönerna så att företagen och dom redan rika

tjänar mer!

Jo dom säger det och hur fixar dom den utbildningen??

Genom att ta bort möjligheter att plugga!

Ta bort utbildningsplatser! Bra utbildningspolitik det du!

Nä ett kapitalistiskt samhälle funkar inte i praktiken..bra

att du förstår det!:)

Nä Sverige är inte en diktatur..än! Men det har alla

möjligheter till att bli det! Ju mer jag kollar om

kommunismen och diktaturer desto klarare framgår det

att diktaturer uppkommer genom högerpolitik!

Se bara på Pinochet, Lenin, Stalin , Mao, Castro.

Dom kom till makten med HJÄLP av kommunismen men

själva hade dom en poiltik som gick mer till höger än till

vänster!

[stblues35]
1

#11 Tyvärr är det nog så att med hjälp av den här finanspakten så kommer vi få euro i Sverige. Då kommer det att bli krav på anslutning och vips..så har vi det oavsett om vi röstade nej.

Geru
1

#13 Du tror på kommunism. En sak där som är rätt grundläggande är ju det där med lön.

Och om du inte tänker försöka vara seriös i det du skriver, eller försöka tolka det jag skriver seriöst, så kommer jag helt enkelt sluta svara, eftersom dina inlägg då räknas som trollning, vilket inte är något som jag uppskattar.

-Stephen Hawking

[stblues35]
0

#15 Japp lika arbete..lika lön.Det är grundtanken!

Och seriös är jag..faktum är att jag har gått igenom deras politiska sida..vilket jag misstänker att inte du gjort?

Men misstänker att du inte är seriös..för du har hittills inte svarat mig på dom fakta som jag faktiskt lagt fram!

Så därmed är denna disskution avslutad!!

Hejsvejs leverpastej!Glad

LaSadie
1

#15 Det är ju en demokrati vi lever i. Alltså räknas allas åsikter. Vi har olika uppfattning om vad som seriöst eller inte. Bara för du inte håller med ska du inte klassa människan som ett troll

Geru
0

#16 Så en definition av dig för lika arbete är att du bedömmer det? Ok.

#17 Precis. Det är en demokrati. Han har rätt till sin åsikt, precis som jag har rätt till min. Men det betyder inte att jag behöver diskutera med honom, om jag inte känner att han enligt mina mått är seriös, eller hur? För då blir ju det odemokratiskt, helt plötsligt. Trollning innebär att någon skriver på ett vis för att provocera och skapa en reaktion, utan att egentligen försöka tillföra något, utan just av saken att förolämpa. Precis så känner jag att jag blivit behandlat, därav säger jag att han trollar mig. Det betyder inte nödvändigtvis att han är ett troll mot någon annan.

-Stephen Hawking

LaSadie
1

#18 Ser inte att h*n trollar och då har jag sett en del. I mina ögon är det en dispyt mellan er två, att h*n inte har samma åsikter som dig och detta retar dig enormt mycket (ja jag tänker på den diskussionen vi har haft tidigare)

Geru
0

#19 Nej nej. Jag retar mig faktiskt inte på åsikten, jag bara vill ha någon form av förklaring, och istället blir tillsagt att vakna och lukta på kaffe(i den andra tråden, men men).

Din tolkning är ju din tolkning, och jag ser inget behov av att förklara mig för dig heller, eftersom du knappast kommer se jämnlikt med mig, eller har den uppfattningen om mig från början ens.

-Stephen Hawking

LaSadie
1

#20 Jag har läst igenom tråden, ts har en åsikt, du har inte samma. Vilket gör att ni totalkrockar, och slutar med att du anklagar han för att vara ett troll. Jag ser inte vad som är oseriöst med hans svar, och eftersom du inte vill ge ett vettigt svar så fine.

Min åsikt har vart neutral, men är mer ute för att provocera (vilket jag uppenbart lyckas strålande med) Cool

Geru
0

#21 Nej, du är långt i från neutral:) Men kul att du försöker vara det iallafall.

Jag säger inte att han är ett troll. Jag säger att han trollar mig. Han försöker inte ens förklara vad han menar, han i stortsätt bara försöker provocera mig. Det är så det känns, och eftersom jag fortfarande inte har koll på vad han menar.

-Stephen Hawking