Politik iFokus

Politik

Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 1388 ggr
Sehvrin
3

Sverige stödjer ACTA-avtalet

I pressen har man kunnat läsa en hel del om SOPA den senaste tiden, särskilt efter den stora kampanjen onsdagen 18:e januari där bland annat engelskspråkiga Wikipedia släckte ner under ett dygn.

Men i skuggan av detta har Sverige skrivit under ett avtal som också är hårt kritiserat för att hota internet och den personliga intigriteten, nämligen ACTA-avtalet. Detta är ett avtal som dessutom omgivits av en massa hemlighetsmakeri.

Här är en artikel på Aftonbladet om ACTA

Själv är jag orolig för vad det här avtalet innebär, då det tydligen inte varit möjligt att granska det. Därför har jag skrivit på en protestlista på avaaz.org, för än finns det en chans att stoppa eller ändra avtalet då det måste godkännas av EU-parlamentet innan det går i kraft.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Geru
1

Japp. Läste det här om dagen, men folk verkar inte vara intresserade av det. Folk måste tydligen bli påverkade innan någon reagerar…

Kontrollbehovet som så många regeringar visar är rätt obehagligt, som om dom glömt att dom representerar alla människor i ett land…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[sakring]
1

Det låter oroväckande tycker jag.

Geru
1

#2 Det är oroväckande. Mycket oroväckande.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[sakring]
3

Det kommer att demonstreras idag mot ACTA över hela Sverige.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14317626.ab

[Highonbluetomorrows]
1

Om jag förstått det rätt, vilket jag kanske inte har, så är EU generellt (enligt läckta källor) egentligen emot rätt mycket i avtalet. Exempelvis det här med att distributörer ska bli ansvariga för vad deras användare gör. Det innebär antagligen att det främst är USA som pushar på alltihop. (surprise surprise….)

Hade det varit en demonstration i Lund hade jag utan tvekat gått med. Är oerhört trött på vad politikerna tycker att de kan bestämma över våra huvuden.

[sakring]
0

Ja risken är stor att det blir fler som bryter mot lagarna som stiftas och att det är fler som tycker att det finns andra lagar som man kan bryta mot också i så fall.

Geru
2

USA verkar trycka på hela världen att dom ska bli kapitalistiskt. Frågan är om det egentligen är USA lika mycket som det är ett ex antal människor i USA med för stora mängder pengar?

-Stephen Hawking

Mitralis
0

Flera av regeringar oberoende rättighetsgrupper varnar för att det kontoversiella Acta-avtalet kommer att "kosta liv". De befarar att patienter i u-länder hindras att få billiga kopierade och livsnödvändiga mediciner.
Källa: text-tv

Geru
0

#8 Japp. Det handlar helt enkelt om pengar. Världen står lite vid en rand nu - hur framtiden blir.

-Stephen Hawking