Prinsessa
Den nya tronarvingen blev en prinsessa. Grattis till föräldrarna.

Det är så roligt =D Är en monarkist innerst inne *S*
Är inte rojalist, men visst är det härligt ändå, med lite escapism i form av prinsar och prinsessor ;)
Grattis till den nya tronarvingen Viktoria och Daniel, nu är monarkin säkrad ett bra tag framöver och tänka sig, två kvinnliga drottningar i en följd. Kan det bli bättre för visst skall vi ha monarki i Sverige.
Jag gillar också vår monarki.
/Maria
Monarkin Sverige, javisst. Så länge det fungerar finns det ingen anledning att överväga något annat. Det är värre med de ärftliga ämbetana som finns inom politiken.
#5. Hur skulle det INTE fungera menar du? Och vad är det som "fungerar" idag?

Jag säger grattis jag också 
Kan inte förstå varför Herman Lindqvist har så stora problem med
NAMNET: ESTELLE SILVIA EWA MARY
Lindqvist: Det är mycket olämpligt
Statskicket monarki fungera då statschefen inte har någon politisk makt, men det är väldig bra att ha en monark att sända ut på diverse utlandsbesök så kan politkerna ägna sig åt det som de ska.
#8 Bra sagt.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Visst är det bra som # 8 säger men har ni tänkt på vad är det politikerna gör, enligt min mening är det inte mycket.
Att vi har haft lyckan att få tronföljden säkrad tycker jag är bra, en prinsessa som tar över när mamma Viktoria lägger av det är inte dumt det. Monarki är bra på många sätt och då främst när vi skall etablera kontakter för vår export vilket vi har stort behov av. Kungen gör ett bra jobb idag.
Det är alltid roligt att folk vill och kan få barn. Däremot funderar jag på om denna flicka kommer att bli monark en dag. Jag tänker att länder och unioner förmodligen kommer att styras på helt andra sätt än idag. Eller så konstaterar man att vi har provat färdigt med presidenter och går tillbaka till rena monarkier.
Tror nog att Estelle kommer att bli monark. Det är inte enbart monakren som gör jobbet utan hela kungahuset. Det är många dörrar som öppnas.
Jag hoppas att kungen abdikerar om några år och att Victoria då blir drottning (tycker att hon och Silvia är de enda som gör/har gjort ett bra jobb). Och sedan att monarkin avskaffas under min livstid.
Det framkom för några år sedan att en president skulle vara mycket dyrare än kungahuset. Dessutom har vårt kungahus ett enormt reklamvärde för Sverige. Det är ett av de populäraste husen i Europa, så varför avskaff något som ger Sverige denna positiva reklam? Vissa saker må vara föråldriga, men dessa saker håller sakta med säkert på att moderniseras, vilket är bra. Att H. Lindqvist förfasar sig över namnvalet är ju ganska tramsigt. Kungabarn har alltid fått namn efter släktingar eller andra betydande personer, så även denna lilla prinsessa. Heder åt föräldrarna som vågar bryta de gamla trenderna både med detta och andra saker. Victoria och Daniel kommer att gå i bräschen för andra kungligheter att våga ta steget mot modernisering. Tycker vi ska vara stolta över vårt kungahus som hjälper till att ge Sverige gott anseende i världen.
Det skulle inte bli billigare med en president. Dessutom så har vi alla slott att ta hand om som apanaget går till, det får vi göra även utan kungahus.
Ska vi dessutom välja en president i ett allmänt val så kommer det att kosta och frågan är på hur lång tid. Och ska vi som i Finland ha två valomgångar. Jag har en känsla av att folk blir lite rösttrötta. Nu har vi EU också att rösta om.
Dessutom så vill en del politker att vi sk ha val vartannat år. Ett till riksdagen och ett till kommunerna. Bevare mig väl att vara valarbetare.
Leve monarkin!
Jag tycker Estelle är ett fint namn, modernt dessutom.
Ja, Estelle är ett modernt och vackert namn, där har Herman Lindqvist fel.
Att det skall vara historiska kungliga namn är vad jag tycker bara dumt och omodernt, alla namn har en gång haft sin början någon gång i tiden. Estelle finns det ju redan historia om, vem var inte gift med Folke Bernadotte jo hon hette Estelle, det blir snyggt med Drottning Estelle den 1 av Sverige eller hur,möjligheten finns ju att det blir så.
Kronprinsessparet har gjort helt rätt de har ett historiskt namn på sin lilla prinsessa. Det är bara att grattulera.