Politik iFokus

Politik

Etikettskatter
Läst 3842 ggr
[sakring]
0

Skatteparadis

Portugal är det nya skatteparadiset skriver Aftonbladet. Man kan tjäna flera hudra tusen om året genom att bosätta sig där som pensionär.

Något som man glömmer är att det inte är så mångs svenskar som har de inkomsterna så att de platsar där. Det är nämligen enbart tjänstepensionen inom privat sektor som är helt skattebefriad. Själv betalar jag ungerfär 23.000 i skatt per år så jag lär inte lämna landet.Skrattande

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14430552.ab

Skulle du tänka dig att flytta utomlands enbart föratt slippa skatta?

[FruStein]
0

Ja, jag skulle kunna tänka mig att flytta som pensionär. Enligt min pensionsuppskattning får jag runt 10000 kr att leva på som pensionär. Frågan är om man ens kan gå runt på det år 2040. Jag tror att många ur min generation (80-talister) kommer att flytta av ekonomiska skäl, inte för att de verkligen vill.

[cala02]
0

Samma för oss 60 talister, blir nog tvungna att flytta till billigare länder att bo i. Det kan nog bli ett större ekonomiskt problem för Sverige än man kan tro. Väldigt många av mina vänner kommer att flytta och har redan byggt hus i Thailand till exempel.

[sakring]
0

# 2 Är de gifta med en thailändska. Utlänningar får inte äga fast egenodom i Thailand. Jag har också kompisar från Sundsvall som befinner sig där just nu. Men de tänker inte köpa utan hyra istället när de pensionerar sig.

Problemet är hur man gör med sjukvården då Thailand inte tillhör EU.

[cala02]
0

Jo de är gifta. Blir man sjuk duger nog Sverige igen.

[FruStein]
0

#3 Förhoppningsvis räcker pengarna så långt att man har råd med det också. Thailand har ju för övrigt hög standard på sin sjukvård.

Björnidet
0

Utlandssvenskar brukar ju komma tillbaka till Sverige då de har fått krämpor som behöver ses över. Utan egen sjukförsäkring i Thailand så får du nog snällt betala själv skulle jag tro.

[FruStein]
0

#6 Det kan finnas olika skäl till det. Kommunikationssvårigheter t.ex då viljan/förmågan att lära sig det nya språket inte verkar särskilt stor.

Björnidet
0

# 7.Instämmer med det, Språket är nog en del av orsaken och jag tror också att det har att göra med kostnaden i Sverige kontra Portugal. I Sverige får de ju i stort sett gratis sjukvård som är i världsklass men hur det nu är i Portugal vet jag inte. 1987 var jag på en 3-veckors tjänsteresa i Portugal, när jag var i Oporto fick jag fruktansvärda magsmärtor och en läkare som höll till i vad jag tyckte en källare, botade mig. Svarta, otroligt dåliga droppar fick jag att dricka, på 2 dar var det onda borta.Den gången fungerade sjukvården där bra men det var dyrt vill jag minnas.

[sakring]
0

Då vi haft hus i Spanien så har jag fått uppsöka läkare vid ett några tillfällen. Den allmänna sjukvården finns och den fungerar men dessvärre så talar inte läkarna engelska och min spanska är lite rostig.

Jag fick tennisarmbåge och ville ha en kortisonspruta i armbågen men det fick de inte ge på vårdcentralen utan enbart på sjukhus. Jag kontaktade en svensktalande läkare som är utbildad i Sverige men fick betala det själv.

Björnidet
0

Kostnaden tror jag avgör att folk kommer hem för läkarbehandling då den är dyr i utlandet.