Slöja och maskeringsförbud
Senaste tiden har det ju varit en hel del skriverier om kvinnan i Malmö som blev nekad att kliva på bussen om hon inte tog av slöjan och visade ansiktet.
Busschaffisen blev av med jobbet.
Personligen tycker jag det var rätt att chaffisen blev straffad för det. Har vi religionsfrihet så har vi. Att få åka buss med ett opersonligt busskort ska inte vara skäl nog att behöva lyda någon chaffis som inte gillar muslimer.
Men det är en annan sak som stör mig i det hela.
För något år sedan så var det mycket skriverier om hur storebror-ivraren Thomas Bodström med flera ville införa maskeringsförbud på demonstrationer.
Rimmar inte detta illa? Det ska (enligt Bodströms önskemål) förbjudet att maskera sitt ansikte om man demonstrerar mot saker och ting som _kan_ vara skäl nog att jag ska råka illa ut för sina åsikter. Hur ska denna kvinna någonsin kunna demonstrera mot orättvisor? Ska hon tvingas ta av sig slöjan i demonstrationståget mot religösa fanatiska ledare för hedersmord av kvinnor som vill styra över sitt eget liv?
När har åsiktfrihet blivit mindre viktigt än religionsfrihet?
Mvh // Johan
Jag köper inte att religon ska vara någon slags "fribrev". Religionsfrihet får aldrig innebära rätt att bryta mot lagar och regler.
Jag tycker att samhället ska vara så fritt och liberalt som möjligt. Det bör ge de flesta möjlighet att utöva sin religion.
Dvs - finns det goda skäl för en regel som säger att man inte får åka buss med dolt ansikte så kan man ha en sådan regel. Sedan får den religiöse själv välja - låta bli att åka buss, eller ge avkall på religiösa krav.
Just i sakfrågan har jag svårt att ha en åsikt. Nog borde man kunna åka buss med dolt ansikte? Det behöver inte stå i kontrast till att det ska vara förbjudet att demonstrera med dolt ansikte.
Dvs, regler och lagar skall stiftas av förnuftsskäl. Inte av hänsyn till religion in absurdum.
jag håller med Anders i vad han skriver.
Vad skulle vara det värsta som hände om hon fick åka med? Förstår inte hur han kunde vägra henne. Vad trodde han kunde gå fel? *inte så insatt i detta inslag*
Religionsfrihet är viktigt! Men religion är naturligtvis inte över lagen.
Sara

Jag tycker det var rätt att chaffisen blev av med jobbet! Maskeringsförbud är en helt annan sak, och måste sättas in i sitt sammanhang. Det förbudet skulle väl främst gälla fotbollspubliken och även anna idrott, där de maskerar sig och bara kommer för att bråka.
En muslimsk kvinna har inte slöja för att maskera sig, hon har slöjan för att hon inte ska visa sitt ansikte för andra män än sin egen, har jag för mej i alla fall.
MEN religionsfriheten får inte slå ut våra lagar och där menar jag att OM man ska ha maskeringsförbud, måste det uttryckas klart och tydligt, vad som menas med maskering och vad avsikten med denna är.
Man är tyvärr alldeles för rädd att skriva lagarna så att de är klara och tydliga, så man gör dem ordentligt luddiga, så att de kan tolkas i princip hur som helst.
#5 Spelar det nån roll? Har vi verkligen med det att göra? Jag förstår att man blir upprörd om det gäller barn. Barn ska inte bli tvingade till saker. Men en vuxen kvinna kan inte bli tvingad på samma sätt.
Om hon bär slöja för att hennes man vill det, det är faktiskt upp till henne att protestera. Det är inte min sak att bestämma om hon är vuxen eller inte. Om jag känner henne personligen, det är en annan sak.
Man går väl inte runt i samhället och leker mamma åt alla andra, varför ska man göra det åt muslimer?
Hur vet VI hur många kvinnor som klär sig på ett sätt för att deras män vill det? Alla tjejer som klär sig sexigt för att killar gillar det, är det fel?
Nu menar jag förstås om Qvinnan blir "Tvingad" till det….
#8 Är hon vuxen finns det många saker hon kan göra om hon blir tvingad. Vad menar vi med tvingad förresten? Hot? Eller fysiskt tvingad? Är man i en sådan situation så kan man prata med en kvinnojour eller polisen. Det är detsamma för svenska kvinnor som blir tvingade till saker. Varför ska vi förbjuda ALLA muslimer att bära slöja för att EN blir tvingad? Det är inte slöjan det är fel på i såfall, utan mannen som tvingar kvinnan. Eller hur?
Så länge vi inte kan förbjuda vad föräldrar lär sina barn, oavsett religion, så kan vi inte förbjuda religiösa symboler.
Nej, jag tycker inte att man ska förbjuda alla Qvinnor att bära slöja.
Men jag vet av egen erfarenhet att det finns muslimska män som kräver att deras Qvinna bär slöja! Jag säger inte att det gäller alla muslimska män.
Har själv jobbat med en kille från Libanon. Hans fru och döttrar var tvungna att bära slöja. Ja, de fick inte ens gå till affären för att handla utan hans medgivande! I vår kommun infördes ett tag speciella "baddagar" för muslimska Qvinnor. De fick nämnligen inte gå och bada på vanliga tider då de inte fick visa någon kroppsdel för andra män. Idag har kommunen tagit bort den dagen efter protester.
Deras män badade på vanliga badtider!
Ja, men du svarade inte på mina frågor. Visst finns det kvinnor som blir tvingade men varför ska de inte ta itu med det själva? Ska vi då ta över rollen som deras män har, och säga att "du kan inte tänka själv, så jag måste ta bort dig ifrån din man och din slöja"? Återigen, det är inte slöjan det är fel på, utan mannen. Om denne man tvingade sin fru till något som hon protesterade emot, använde han våld? Vet du det? Varför polisanmälde du honom inte då?
Och att folk ska få bada med slöja anser jag vara helt OK. Finns det speciella dagar då folk får bada nakna, då ska det väl finnas dagar då folk får bada med slöja? Så länge man inte tvingar ALLA att bada med slöja så bryr jag mig inte alls. Det är deras religion.
Jomen Freja du förstår, det är inte så lätt för dem. Som i fallet ovan jag beskrev för dig. Dessa Qvinnor var väldigt undertryckta och undergivna sedan många år i Libanon. Sedan kunde de inte språket så bra, Svenska alltså.
Killen misshandlade inte sin fru och döttrar fysiskt så då kan man ju inte polisanmäla. Det handlade bara om ordets makt.
Förhoppningsvis kommer hans döttrar att slita sig loss från hans grepp och själva av egen fri vilja välja att bära slöja eller inte…
Sedan var det så att många muslimska Qvinnor inte fick bada med baddräkt i simhallen för sina män. Det var inte bara slöja de skulle bära utan alla kläder. Värsta klädsimmet alltså!
Det var därför kommunen provade med en speciell baddag för muslimska Qvinnor.
#12 Jag gillar inte att man ser muslimska kvinnor som offer (eller människor överhuvudtaget). Jag har träffat MÅNGA muslimska kvinnor (dels har jag jobbat på en svensk/arabisk skola och dels har jag bott i invandrarområden och haft muslimska grananr som bjudit in mig och jag har fått många inblickar i hur deras kultur kan vara) och de är hur starka och tuffa som helst, mycket tuffare än svenskar i många fall. Så de kan säga ifrån om de vill och VI har ingen rättighet att bestämma över dem som om de vore barn.
Är det ingen fysisk misshandel så kan man helt enkelt låta bli att lyda. Det är varje människas plikt att lära sig ta ansvar för sina egna val och sitt eget liv.
Vad får dig att tro att ditt val är bättre än hennes mans? Låt henne bestämma själv. :)
#14 Fegis! :D Jag är inte arg, jag vill bara få folk att tänka en extra gång, att kanske se saken från ett annat perspektiv. :) KOm igen nu, nog kan du komma med flera argument?
om en muslimsk kvinna vägrar bära slöja så är risken att mannen tar barnen ifrån henne och hela släkten fryser ut henne.
därför vågar nog inte hon polisanmäla.
Säker att de kvinnorna är tuffa! men inte gentemot sin man
(inte alla, men för många är det så)
#16 Om alla kvinnor som inte ville bära slöja slutade med det, så skulle det förändras. Man kan inte ta ifrån folk sitt eget val, oavsett konsekvenserna.
Ditt exempel är säkert sant men det spelar ingen roll. Vi kan inte leka förmyndare åt folk och säga, att eftersom en muslimsk kvinna blir förtryckt av sin man så ska ALLA muslimska kvinnor förbjudas att bära slöja. Det är ju absurt.
Den enda lösning som finns är att lära folk, att inspirera folk att ta egna intiativ och val i livet. Att våga göra motstånd när man blir förtryckt. Annars kommer ingenting att förändras.
Staten kan inte leka mamma åt alla i livet. Det går inte.
Freja42: "Är det ingen fysisk misshandel så kan man helt enkelt låta bli att lyda."
Hört talas om psykisk misshandel, om hjärntvättning? Psykisk misshandel kan verkligen vara värre än fysisk. Så säg inte att man ska ta sitt ansvar. Oerhört ignorant skivit av dig!
#18 Tack Hera, för uppläxningen. Självklart ska man ta ansvar för sina val i livet men har jag någonsins jämfört det med HJÄRNTVÄTT??
Jag tycker inte riktigt att man kan förutsätta att vi talar om hjärntvätt när vi talar om att muslimska män vill att deras kvinnor ska ha slöja på sig. Men är det din åsikt, så kan du försöka framföra den på ett konstruktivt sätt istället för att lägga ord i min mun eller som du gjorde, ta en mening ur sin kontext.
"Är det ingen fysisk misshandel så kan man helt enkelt låta bli att lyda."
Hur ska jag tolka detta?
Jag tolkar det som att man inte bryts ner eller har ngn anledning till att lyda då det handlar om psykisk misshandel. Att det bara gäller fysisk.
Psykisk misshandel slutar ofta med att personen i fråga blivit hjärntvättad.
Så, tolkar jag dig rätt eller?
#21 Jag anser att det är taget ur sitt sammanhang.
Min poäng är att många som säger att slöjan är förtryck, gör alla muslimska kvinnor till offer. Muslimer är inte så väldigt annorlunda människor än "vanliga" svenskar. De har en annan kultur och ibland en annan religion än vad t.ex. jag själv har.
Jag menar att man måste se till situationen och inte lägga skulden på slöjan eller religionen. Att män förtrycker har inte med slöjan eller Islam att göra.
Och detta löser vi inte genom att leka mamma åt alla muslimska kvinnor och säga: ni är förtryckta, ni måste ta av er slöjan annars blir ni aldrig svenskar och jämställda kvinnor.
Jag tror också att många kvinnor själva väljer att bära slöja, det är en del av religionen och en personlig identitet. Det är lika naturligt som att vi väljer att inte ha slöja. Dessutom är det HELT frivilligt i många muslimska länder, men kvinnor väljer själva att ha det, av traditions skull eller av annan anledning.
Jag tycker förtrycksfrågan är en annan sak. Och jag tycker inte att våld nödvändigtvis behöver vara inblandat för att man ska vara förtryckt.
Ett land som Egypten var ett land nästan helt utan slöjor i många år… (under olika diktaturer) trots att religionen jämt varit stark och nästan obligatorisk. På de senaste 10 åren så börjar det växa fram en stor trend där tjejer designar/köper slöjor och använder av mer traditionella och etniska orsaker…
Plus att jag hört många kommentarer som att "man slipper bli granskad, uttittad och liknad som objekt, typ tjejerna på MTV, fotomodeller & andra halvnakna västerlänningar"
jag står alltjämt för frivillighetsprincipen…

Denna tråd handlar väl om slöjor och andra maskeringar. Jag tycker att det ska vara självklart med maskeringsförbud vid demonstrationer och liknande. Om kvinnor får bära Burka/sjal eller annat vid dessa tillställningar, hur länge tror ni att det dröjer innan fler hittar detta hål i lagen? Snart har vi hulliganer som går till matcher iförda religösa slöjor för att slippa bli identifierade. Demonstrationer kommer till sist bestå av Burka-klädda människor som kan göra vad som helst utan att identifieras.
Nej! Jag tycker att lagen ska vara lika för alla! Är det maskeringsförbud så är det! Slöja = Maskering i det fallet.
#25 Du, det är en stor skillnad på Burka och en vanlig slöja… Hur stor del av identifikationen går på håret??

#26 Slöja som bara täcker håret har jag inget emot, men där jag bor används slöjan till att täcka stora delar av ansiktet oxå… Jag tror inte att det är bara tjejer och kvinnor som utövar religiöst bruk av sin slöja, utan andra, t o m unga killar, som använder slöjan för att dölja sin identitet.
Tyvärr missbrukas ju religiösa plagg av människor som har andra avsikter… Det är den typen av "maskering" med hjälp av slöja, sjal, burka eller vad som helst som jag menar att ska vara förbjudet vid demonstrationer och andra platser där maskeringsförbud råder.
Jag vet att slöjan ska användas för att dölja håret, men det är väl inte MITT fel att folk missbrukar plagget. Det gäller BÅDE invandrare och svenskar!
Jag håller med dig. Maskeringsförbud vid demonstrationer måste gå före religiös rätt att bära Burka. Samma med pass. Är det frågan om någon som tycker det är privat så får man gå in i ett separat rum och visa sitt ansikter, det brukar vara OK om det bara är en muslimsk kvinna och andra kvinnor.