Cloetta.
Hörde på nyherna, Rapport kl 18.00 att Cloetta lägger ned sin fabrik i Gävle.150 personer blir arbtslösa. Nu får de inte sälja några fler Ahlgrens bilar till mig det är en sak som är säker.
Om du ska bojkotta företag som lägger ner eller flyttar sin verksamhet ja då får du väldigt få kvar att välja. Dom anser ju att marknaden är mättad. 12 fabriker i 6 länder är ju ganska mycket.
# 1 Men det gör jag inte. De sparar 100 miljoner sas det. Men Ahlgrens bilar blir det inga fler för mig.
sakring; alla deras andra produkter då? Allt som det står Malaco eller Cloetta försvinner från din konsumtion nu?
# 3 Ja då jag har diabetes så gör det väl det
Får ju bojkotta Leaf produkter också, fast de tillverkar ju inga nyttiga saker så det finns flera plus.
sakring; ha ha, ja, då blir det ju lite så per automatik, men då var ju bilarna bojkottade även tidigare? =P
# 6Nej jag har fått diagnosen i december förra året så de har jag ätit tidigare men jag äter inte så mycket godis.
Ja, men jag menar att det inte är någon skillnad på bilarna i jämförelse med det övriga godiset i den frågan…
#2 Cloetta är ju ett företag som alla andra som vill få ut så mycket vinst som möjligt. Alla större företag gör såhär ibland säger upp folk och flyttar verksamheten till en annan ort eller land.
I detta fall så skall "bilarna" tillverkas i Cloettas fabrik i Ljungsbro, något som de anställda där är glada över…
# 8 Det är just bilarna som jag tyckt om men av skäl som framförts ovan så får jag låta bli.
sakring; hmm, de var tvungen att genomföra en omorganisation, två företag skall bli en organisation, detta kräver förändringar… Jag ser inte detta som något konstigt, men du får givetvis fatta dina egna beslut! =)
# 12 Tack Moa- det var snällt. Men som sagt några bilar blir det inte för mig även om de inte omorganiserat. Problemet är att de inte sa något till facket innan.
Okej, den rundan har jag ingen insikt i, självfallet skall lagar och kollektivavtalens formalia följas!
Vad som framkom när nyheten släptes ut var att facket inte hade något finger med i spelet, de blev också tagna på sängen. Även om de hade haft det så har de ingen talan då det gäller.
Att flytta ifrån den anrika Läckerolfabriken i Gävle måste ta hårt på ortsbefolkning och mest de som jobbat där i hela sitt liv. På 60 talet bodde jag inte långt ifrån fabriken och jag mins den doft som kröp ut ur skorstenarna varje morgon, härlig frisk läckeroldoft fick man andas in. Nu är den epoken slut och man förundra sig över att de har kunnat vara kvar på orten så länge efter alla företagsköp hit för att bli större koncern.
Att sluta äta godis hjälper bara dig själv som mig sakring vi som lider av inbyggt socker skall ju vara sparsamma hur som helst med socker genom munhålan.
Det får vara hur som helst så blir det alltid en reaktion av folk då de lägger ner fabriker och flyttar tillverkningen men är det så att vi får behålla den inom landet får vi vara glada ändå.
Här i Luleå har SSAB avyttrat planjatillverkningen för flera år sedan vilket innebar att c:a 400 man fick gå, ändå så har vi klarat den omställningen bra och nu börjar olika delar av den tillverkningen komma tillbaka till orten vilket är glädjande.