Internationella kvinnodagen
Idag är det internationella kvinnodagen ifall någon har missat detta.

Är det idag vi gubbar skall vara exttra kära och passa upp våra livskamrater eller?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article14489983.ab
Fortfarande så ägs bara var tredje bil av en kvinna. Jag kan säga att jag förbättrar statistiken genom att äga 3 bilar
#5.
Du är som min fru, hon äger 3 bilar, en snöskoter och halva huset. I vår familj kanske det är gubben som skulle ha mer grejer skämt åsido.
# 6 Här äger jag hela huset

Måste säga att hurvida bilar ägs av kvinnor eller män eller hurvida vi uppmärksammar våra kvinnor just den 8 Mars känns ganska oväsentligt.
Att arbeta för gämstäldhet och lika värde för kvinnor och män är ett arbete som måste ske alla dagar året runt. På flera sätt anser jag att internationella kvinnodagen är ganska förfelad, för varför skall det bara uppmärksammas en dag?
Nej, både i det stora och i det lilla måste vi var och en alltid ta ett ansvar för jämstäldhet!
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
http://politik.ifokus.se/articles/4f5898bad3b4fd2cc1001fac-internationella-kvinnodagen?discussions-1
Har du läst inlägget som finns i länken ovan så kanske du lite bättre förstår varför vi har en internationell kvinnodag.

#9 Jo, jag har läst artikeln och känner väl till historien bakom internationella kvinnodagen. Men vad jag menar är att visst är det bra med en politisk manifestation, för jämstäldhet är en viktig fråga. Problemet som jag ser det med internationella kvinnodagen idag är att den tappat sin politiska kraft. Den tenderar att "förlöjligas" med artiklar av typen "bara var åttonde bil ägs av en kvinna". Istället skall man alla dagar på året uppmärksamma alla de orätvisor som finns i samhället och som är genus baserade.
Missförstå mig rätt, jag är inte mot internationella kvinnodagen som politisk manifestation. Det jag är emot är att den mer och mer tenderar att mer likna mors dag…….
Jerker Klang,
# 10 Men inte säger man på Mors dag att enbart var tredje bil ägs av en kvinna?

#11 Du missar poängen, vilka som äger bilar är ganska ointresant i förhållande till hur många kvinnor i världen som varje dag dör pga otilräcklig mödravård, att löneskillnaden mellan "typiska kvinnoyrken" ligger långt efter "typiska mans yrken", att mängder av kvinnor mishandlas och våldtas i sverige men där polisen lägger ner utredningen efterssom offret hade kort kort osv, i det perspektivet är bilägande en ickefråga.
Jerker Klang,
# 12 Nej det är fakitsk inte ointressant då det betyder att män har högre lön. Detta gäller i Sverige.
Otillräcklig mödravård och våldtäkter är inget som man ska se över axeln med. Men jag tror nog att numera så tar man det på större alla var i Sverige och utgår inte från hur kvinnan ifråga är klädd.
Kvinnodagen för kvinnor i Sverige eller säg hela norden har inte lika stor betydelse där som i de underutvecklade länderna. Visst håller jag med om att här i landet behövs det också mer jämställdhet mellan man och kvinna men man kan aldrig komma ifrån att kvinnan är det svagare könet hela tiden.
Vad som jag menar är att kvinnor i allmänhet klarar inte av de joibb som en man har, det är för tunga lyft i jobbet, skitigt och på många andra sätt inte lämpligt för en kvinna.
Däremot så passar kvinnor utmärkt på ledande poster där man inte s.a.s. sliter ont och bär tungt. En kvinna tänker på ett annat sätt än en man vilket jag sett under den tid jag har haft kvinnor anställda i mitt företag, de är mer försiktiga.
Jämställdhet mellan könen på en arbetsplats är ett måste om vi skall i fortsättningen bedriva företag med båda könen som anställda, en ritare som är kvinnlig skall ha samma lön som en manlig ritare, en ingengör kvinna eller man skall ha samma lön och framförallt samma löneutveckling.
Nu finns det alltid de som utmärker sig och gör särskilt bra ifrån sig på en arbetsplats, vanligt är ju då att den enskilde får högre lön för det, vilket jag tycker är fel om de jobbar i ett team, då är det teamet som skall primieras och inte den enskilde.
Ett exempel är att ett murarlag på ett bygge de jobbar på ackord, de har avtalsenlig ingångslön, utför samma typ av murning, varför skulle en sådan jobbare om hon är kvinna ha mindre betalt, det skulle ju vara orimligt eller hur.
Inom vården och även andra yrken ser man att de som kan prata för sig, de kanske springer chefens ärenden eller något annat som chefen tycker om då får han mer betalt än de andra fastän deras arbetsuppgifter är identiska.
Att uppvakta en kvinna är ju en sak man gör om vederbörande uppvaktare tycker om kvinna och därför vill ge ex. en blombukett det är väl inget fel. Kvinnan får ju uppvaktning många gånger under ett år och om det är kvinnodag eller inte har ju ingen betydelse här hos oss.
Vi i västerlandet har ju inte samma kultur som i många andra länder, på många ställen i världen får inte en kvinna ens rösta, de får inte visa håret, de är slavar under sin mans styre m.m, där har kvinnodagen mer betydelse än här och där är det dags med en ändring.
# 14 Och de där tunga lyften inom vården och skiten där. Är det män som tar hand om dem?

#13 Tror faktiskt inte att vem i en familj som bilen är registrerad på har med lönekuvertests storlek att göra. Är nog snarare slentrian då oftast männen är mer bilintreserade (medveten om att det är en grov genneralisering).
Tyvärr är inte nedlagda våldtäktsmål innehållande komponenter av typen "hon får skylla sig själv" ovanliga i Sverige. Dock är formuleringarna lite mer sofistikerade.
Om man surfar runt lite på http://www.kvinnojouren.se så ser man att våld mot kvinnor är tämligen vanligt, tyvärr är det alldeles för få förövare som fälls………
Jerker Klang,

Bara för att vara tydlig, jag är inte mot internationella kvinnodagen, men jag är irriterad på att den förytligas av så många och inte har det politiska symbolvärde i vårt svenska samhälle som den borde ha.
Jerker Klang,
# 16 Det kan faktiskt vara lönande att låta bilen vara försäkrad på kvinnan i familjen då kvinnor i allmänhet har lägre olycksfall. Dessutom så är det inte familjer som det är räknat på utan samtliga kvinnor och män.

#18 Jo, men sedan finns ju sådana som jag som helt havererar statestiken, jag har väll 7 eller 8 bilar reggade på mig medans min särbo har en. Iof bara två av dom som är körbara, dom övriga är dotterns avställda vrak som någon skall försöka fixa någon dag. Dottern har däremot ingen bil reggad på sig. Anledningen är helt enkelt att försäkringen är dubbel så dyr om man är under 25…….
Problemet med att använda sådan statestik som argument är att man argumenterar runt symtom, inte orsaker, vilket är farligt. Det har ju faktiskt ingen större betydelse om kvinnor eller män har flest registrerade fordon eller inte. Det blir ju en ren kvasidiskusion. Det finns ju inte ont om riktiga ojämlikheter att kämpa mot, eller hur?
Jerker Klang,
Ni har många rätt båda två men säg mig hur skulle det vara om kvinnan gick till jobbet varje dag och mannen skötte hemsysslorna, barn och så. Kvinnan vet vi har lägre lön för de brukar ju finnas i som ni sa typiska kvinnojobb och oftast inte samma välbetalda jobb som mannen, hur skulle den familjen klara sig med bara en lön som är låg.
Jag menar att det är en kombination av att mannen jobbar likväl som att kvinnan jobbar för att slita ihop till en dräglig tillvaro i en familj.Att kvinnan har lägre lön beror ju på att de oftast jobbar i typiska kvinnoarbeten som är sämre betalt medan mannen kanske har några tusenlappar mer i sitt jobb. Skall vi ta bort de typiska kvinnojobben och sätta in dem i ett tyngre arbete lika som mannen eller vad.
I min värld så skall kvinnan och mannen ha exakt lika lön vid samma jobb och utbildning men tyvärr så är det inte så. Oftast beror detta på att facket inte är skarp nog i förhandlingar med arbetsgivarna, den enskilde jobbaren har liten chans att själv få upp sin lön då vi vet hur kvinnor behandlas lönemässigt i arbetslivet.
Kvinnor som tjänar bra och har mer betalt än en man dom kan man räkna på händernas tio fingrar här i sverige, de är bankdirektörer, eller någon annan typ av direktör i något företag och alla kan ju inte bli det.
Fullständigt håller jag med ryttaren i många frågor och det måste till ett nytt system vid löneförhandlingar m.m för att arbetsgivaren skall kunna se kvinnornas arbetspotential och kunnande som i mångt och mycket är stor.
Det här med bilar hit och dit var nog menat som ett skämt och sanningen är den att har du barn så är bilen billigare att försäkra på en kvinna än en ungdom under 25 år, därför har min fru flera bilar registrerade på sig varav en är hennes.
Det här med internationella kvinnodagen har som jag skrev mycket liten betydelse i norden, det är i de underutvecklade länderna som den har mer betydelse, här i sverige tycker jag att det är en klische.
För att vi skall kunna få likvärdighet i löner och annat här i sverige måste det nog till regeringsbeslut i frågan,problemet är att de flesta partierna är rädda för frågan och undviker den helst.
# 20 Det är inte alla män och kvinnor som lever i en parrelation. Det är fler singlar än någonsin. Så har du dessa ensamstående föräldrar.
Ävne där kvinnor har samma yrken som männen så brukar det ha ett par tusenlappar mindre i månaden.
Olika lön vid lika arbete är helt förkastligt, det skapar bara osämja och avundsjuka på en arbetsplats. Ensamstående med barn har det ju tufft idag, de skall tänka på dagis,skolan eller vad de nu går på de skall hinna allt innan denne går till jobbet.

#21 #22 Det stora problemet med att gämföra löner är att klasificera vad som är samma arbete, Med individuell lönesättning är det ju väldigt mycket mer än titel och tjänsteår som är lönegrundande.
Jerker Klang,
Ja visst ryttarn, så är det men det är också det som är problemet.