Utmärkt initiativ för unga till arbete
I kvällen TV 4 nyheter redovisades ett försök med unga till arbete med lägre lön varvat med utbildning. Ett flertal har redan fått jobb i industrin vilket är enastående.Hoppas att vi får se hur detta försöksprojekt fortlöper allt eftersom.
Fler ingustrier skulle försöka med liknande försök för att skola in ungdommar i arbete i stället för att sitta hemma och knappa på en dator.
Många ungdommar som hoppat av skolan tidigt, står ju utan jobb varför detta initiativ kan tyckas vara utmärkt.
I inlägg i annan tråd har jag efterlyst just detta med Praktikplats(lärling) varvat med utbildning och vipps nu har facket vaknat, industrin har annammat iden och kör den nu på försök, vilket är glädjande.
Man kan tycka att staten borde skjuta till medel så att fler industrier och företagare kan få samma möjlighet till att ordna praktikplats som varvas med utbildning på arbetstid. Lönen är 75% av vad en utbildad nyanställd får för att efter utbildningstid vara lika med vad de utbildade nya anställda får.
Minister Björklund borde lära sig av vad som nu händer i arbetslöshetens sverige och hjälpa till så att de unga får hjulen att rulla. Det går inte att bara prata om problemet man måste handla också.
I sena nyheterna i samma kanal redovisade de att av 36 st som deltagit i försöket har 33 st fått fast jobb.
Försöket görs i Karlskrona med ABB som huvudman med fack och arbetsförmedlare i samarbete.
Facket poängterar att det är inte ett sätt att sänka lönerna utan det är ett sätt att de unga skall få både jobb och utbildning.
Tänk vilken lycka det skulle bli om bara hälften av de arbetslösa fick ett jobb även om man bör sikta högre i antal.
Förhoppningsvis skriver ni som läser detta lika mycket som i den liknande tråd jag tidigare lagt in, väl mött.
Det finns väl ingen tänkande som är emot att ungdomar utan jobb kan få lärlingsplats med lägre lön. Det är helt naturligt att du under lärotiden får mindre betalt.
Det som behövs är att dom olika industrierna tar tag i saken själva och skapar dessa praktikplatser. Regeringens jobb blir då att se till att utbildning vid sidan av praktiken finns tillgänglig. Många av dessa ungdomar har dåliga baskunskaper i både språk och matte vilket dom behöver förbättra om dom skall kunna gå framåt i sina jobb.
Hej drummer.
I min andra tråd om ungdommar som går utan jobb har diskusionen flödat om lärlingsplatser. Flera av skrivarna har inte tyckt att den möjligheten varit nödvändig och förlegad så det uppstod trevliga skrivningar om detta.Inte heller var det omtyckt mitt förslag att sänka ingångslönen under lärlingstid som skulle varvas med teori.Detta sker före det kommit till kännedom att i Karlskrona har gjorts ett lyckosamt försök.
Tidigt i mitt inlägg där fick facket sig en känga för att de bromsade en utveckling som skulle ge unga arbetsösa som hoppar av gymnasiet ett jobb via lärlingsplats eller som det kallas numera praktikplats. Idag vet vi att dessa praktikplatser som nu körs som försök i Karlskrona har varit mycket lyckosamma och av 36 ungdommar i praktikplats har 33 fått jobb vilket är en stor framgång.
Flera av de som gjorde inlägg i min andra tråd om detta med ungdommar utan jobb var helt klart inne på att via IT skulle de flesta jobb skapas vilket jag ifrågasatte och då därför att de saknade utbildning för det.
Ingen kan bli civilingengör via en praktikplats + teori eller annat som har med akademisk examen att göra. Nu var det inte den gruppen vi diskuterade utan det var ungdommar som hade för lite utbildning och stod utan jobb därför.
Vad som är dåligt i Karlskronaförsöket är att inte staten hjälper till med ex: lägre inkomstskatt under praktiktid för den arbetslöse samt att förtaget får stöd för den utbildning de ger den arbetslöse.
Skulle det bli verklighet med sådana stöd då skulle vi säkert få se fler företag som tar in praktikanter och ger dom utbildning samtidigt som det skulle bli mer attaktivt för den arbetslösa ungdom detta handlar om. Det är ju inte bara storföretagen som behöver anställa folk. Vi har inte råd i sverige med så stor arbetslöshet som vi har därför måste det göras mera för ungdommar och långtidsarbetslösa.
Är det någon som har hört någon kommentar ifrån minister Björklund sedan det rapporterats om försöken hos ABB.Ärligt talat tror jag han blev tagen på sängen.
Ni som kan det här…
- Är det olagligt för ett företag att ta emot en praktikant och inte betala lön?
- Är det olagligt att ta emot en praktikant och betala en mycket låg lön (säg 25%)?
Och slutligen, blir det någon skillnad i alternativ 1 och 2 om det är en arbetsplats med kollektivavtal?
Jag är ung och arbetslös och kan omöjligt leva på den inkomst jag har för tillfället: 2000 kronor inkluderat bostadsbidrag. Mitt problem är inte att jag är en diskriminerad invandrare, att jag är outbildad eller att jag har någon funktionsnedsättning. Mitt problem är att jag inte har någon arbetslivserfarenhet. Snart har jag en kandidatexamen - men något jobb ser jag inte skymten av. Alla ICA-affärer i stan säger nej till folk som inte har erfarenhet av att ha jobbat *tadam* på ica tidigare. De som inte har erfarenhet av ICAs kassasystem betackas vänligt men bestämt.
Nej jag önskar att det fanns större möjligheter att få praktik på företag. Skitsamma om lönen är låg. Skitsamma om jag inte får jobb där efteråt. Några månaders praktik ger mig åtminstone en chans att säga till den där ICA-handlaren att jag faktiskt kan deras system. Nu har jag ingen chans alls.
Det är inte olagligt vad jag vet att ha en praktikant i företaget men däremot om denne anställes då måste företagaren betala avtalsenlig lön om han inte ingår i en försöksgrupp av modellen de har i Karlskrona och på en del ställen i småland.Facket vet mer om detta. Har företagaren skrivit på ett kollektivavtal då kan han råka illa ut om han försöker att mygla med lönerna, då gäller alltid avtalets ingångslön för arbetstagaren om inte högre lön överenskommes. En anställning brukar oftast börja med en provanställning i sex månader sedan måste företagaren ta beslut om du får fortsätta och då som "tills vidare anställd" på obestämd tid. Tråkigt att höra att du inte har chansen hos ICA-handlaren, men du, det finns ju fler handlare, ex: bensinmackar,kiosker m.m det är bara att gå på dem.
#5 Mitt förslag är att du går runt till så många företag som möjligt och frågar om du kan få extrajobb. Om dom är tveksamma på grund av att du inte har arbetslivsfarenhet så erbjud att jobba en vecka utan lön så att dom ser vad du går för.
Grejen är att den första veckan så kommer företaget inte att tjäna något på ditt arbete eftersom det tar tid för dom att instruera dig så det kan vara en bra lösning för båda.
Jag har själv haft egna företag och vet hur svårt det är att anställa folk. Väldigt många av dagens ungdomar har inte samma arbetsmoral som äldre har. Det gör att man tvekar att anställa någon ung. Om personen efter 6 månader visar sig oduglig så har man förlorat en massa tid och pengar.
Det kan göra att det blir lättare för dig om du bara får in en fot i dörren. För om du lyckas få in en fot så kom i tid varje dag, stäng av mobilen under hela dagen och jobba hårt. Det lönar sig.
Lycka till
Finns det kollektivavtal så tror jag inte att det går att göra som du föreslår.
#5 Det beror på vad det är för praktik (gällande lönen). Om praktiken är via arbetsförmedlingen så har du såklart större rättigheter gällande vad du får betalt (att du får något alls). Efter gymnasiet började jag att praktisera, heltid, på en skola och på fritids för att se om det var något för mig. 18 kr i timmen fick jag för det, men jag var nöjd med praktiken och bodde hos mina föräldrar så det gick runt.
# 7,
som gammal företagare vet jag vad som kan hända om man får in personal som bara sitter och hänger de har inget intresse av att jobba alls och kommer ofta för sent till jobbet. Du har helt rätt det du skriver att det gäller att visa framfötterna och därigenom skapa förtroende bland arbetskamrater och ledning.
De som inte gör det är inte intresserad av att ha ett jobb är min tro.
# 8.
Visst finns det kollektivavtal och självklart skall de hållas, i detta fall som # 5 säger så verkar han inte ha en chans att överhuvudtaget komma in på arbetsmarknaden då kunskap saknas i det jobb som söks.
Just detta har facket ABB och Arbetsförmedlingen gjort avkall på och sett till att unga arbetslösa får utbildning och jobb där det behövs. I det fall jag pekar på är Karlskrona där 33 st av 36 praktikanter(lärlingar) fått fast jobb. Med detta i bakfickan så menar jag att detta måste gå att sprida ut över hela landet, de unga har lägre ingångslön men de får den utbildning de saknar och ett jobb.
#6. Ja ICA-handlaren var bara ett exempel eftersom man så ofta får höra att "det är bara att gå till ica!". Man kommer laddad med utskrivna papper och ett glatt humör och möts av "tyvärr, vi söker bara folk som jobbat på ica tidigare". Finns fler affärer, men de har jag inte fått något svar av alls… Så de har troligen liknande krav (att man i alla fall jobbat i affär). Bor i en studentstad vilket innebär att det finns ett överflöd av ungdomar som söker sommarjobb och extrajobb här. I orter med annan fördelning slipper arbetslösa ungdomar i alla fall detta absurda överflöd av konkurrenter.
Och till flera andra: arbetsmoral har jag så det räcker och blir över! Dock hade jag inte det när jag yngre utan var nöjd med de extra hundralappar jag tjänade i månaden på att dela ut papper. Hade inte precis räknat med att ramla rakt in i en typ fyrarig lågkonjunktur sedan :(.
För att återgå till ämnet, om det inte framkommit redan, så tycker jag alltså att fler praktiker/lärlingsplatser vore jättebra för att minska ungdomsarbetslösheten. Visst, man är fattig men man är i alla fall inte både fattig OCH utan erfarenhet. Sedan får man fila på förslaget så att det inte drabbar andra arbetstagare eller så att praktikanter utnyttjas.
# 11.
Vad mitt förslag till regeringen går ut på så skulle inte den som tog lägre ingångslön förlora mer än några kronor per timme i plånboken. Nu vet jag inte om de har läst igenom det som skickats till dom men gör dom det och tycker att förslaget är genomförbart så kommer vi troligen att se fler praktikplatser runt om i sverige. Min övertygan är att de flest kommer att nappa på förslaget både vad det gäller unga arbetslösa som arbetsgivare, vi får hoppas att dom sätter fart på behandlingen och kommer till ett beslut snart. Då det gäller sommarjobb så är det alltid väldigt mycket ungdommar som vill ha det, problemet är att i en studentstad blir trycket extra hårt på företagen därr studenter vill jobba.
Ett förslag som du kanske inte tänkt på är att du kan sätta igång med att sköta gravar åt folk sommartid, vattning blomplantering och sådant. Det finns på en del ställen de som har den verksamheten men inget hindrar ju dej från att marknadsföra dej själv hos gravägare, prova det.
PS. En annan diskussion med fokus på ungdomsarbetslöheten om någon är intresserad. Hade missat att det diskuterades på politik i fokus.
http://jobb.ifokus.se/discussions/4f5f1b55d3b4fd2f190004ee-225-ungdomsarbetsloshet?discussions-1