S tillbaka på tronen
"Socialdemokraterna gör en sensationell framryckning i väljaropinionen.
Och knuffar samtidigt ner Moderaterna från tronen som Sveriges största parti.
Det historiskt stora lyftet för S gör att de rödgröna nu är största block i svensk politik."
Källa:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14509259.ab
Tror ni att det här kommer att hålla i sig?
Om sossarna kunde få egen majoritet är det bättre än om man blandar in miljöpartiet och vänsterpartiet. De två partierna är skattehöjarpartier och de har tänkt ruinera ortsbefolkningen på landsbygden. Skattehöjningar på drivmedel skulle ske av oväntat höga siffror vilket skulle betyda dödstöten för norrland och inlandet, andra miljöavgifter (som redan är bland de högsta i världen) skulle höjas okontrollerat och då hotar detta även vår nation och vårt BNP.
Utöver att Löfden erövrar nya väljare eller får gamla tillbaka så verkar han ha bestämt sig för att stanna ett tag på partiledarposten. Jag tror att den mannen är det bästa som hänt socialdemokraterna sista deceniet. Han verkar vara en person som inte säger något förränn han är säker och därför får han spe för att det är så tyst därifrån.
Det talas om att det är en "efter Juholt-effekt" snarare än en "Löfvén-effekt". Men jag vet inte jag! Jag tror bestämt att det är en blandning av båda. En sosse som flirtar med industrin och - framförallt - KAN industrin, som säger sig vara feminist och som ännu inte frambringat någon skandal, tja, det kan säkert vara nog för att få ett rejält väljarstöd i detta land. Riktiga vänstersossar kanske dras till Sjöstedts VP nu dock. Men mittensossar, högersossar och moderatsossar vill säkert stanna, alternativt komma tillbaka.
Jag tror att S har en chans i nästa val om de börjar driva en lösning på jobbfrågan innan borgarna gör det. Löst snack hör vi ju från båda läger, men de konkreta förslagen och bevis på dess effektivitet, ja det är det större brist på.
# 1 50 % ha S haft endast efter ett val och det var 1968. Annars så har S regerat med minoritetsregeringar utom när de kohandlat med C. Samt under 2:a världskriget då man hade en samlingsregring fast utan SKP som V då hette.
Ja så är det, det var inte bättre förr. Säg mej vad är det som är så svårt för våra politiker, varför samarbetar inte S med ex Moderater, Folkparti och Centern. Enligt min tro är de för tjuriga och tänker bara på det egna partiets valsiffror och inte på landets bästa, skulle de ingå ett samarbete s med M då skulle vi inte behöva de där gröna alternativet MP och ej heller V som enligt min mening skall ruinera folket i nationen med otaliga skattehöjningar det skulle stänga all landsbygd och hela norrland,vad tror du.
S samarbetar gärna med M särskilt när det gäller vapenindustrin. C har de haft ett nära samabete med både historiskt i och i modern tid. V har stött S-regingar då alternativet har varit att det skulle bli nyval och borgerligt styre.
Jag säger då det. Om inte moderaterna börjar att lyssna och förstå folks dilemma så måste de stiga åt sidan för att släppa in de som gör det.
Javisst Centern samarbetade med sossarna och det kostade nästan så mycket att de fick lämna regeringen, det var ju heller inte bra för centern. Skall vi få ett bra styre i detta land tror jag att sossar och moderater måste gå samman i ett ordentligt samarbete, båda kallar ju sig får arbetarpartier numera. En del saker är bra hos sossarna och en del hos moderaterna så jag tror att det skulle bli en lyckat kompott i regeringen.
C har inte samarbete med S under Alliansen tid vid makten. Det var under 90-talet de gjorde det.
Ett nytt parti kanske, SocialModeraterna?
Ja kanske det. Sämre kan det ju inte bli med en blandning.
Konstigt att man ökar när det är tyst från partiet, har inte hört en åsikt sen Lövden tog över. Kanske dags att starta ett parti utan åsikter, då får man röster verkar det som.
# 10 Jodå Löfven har åsikter. Han var med i Hubinette i förra veckan och fick frågor om både RUT och vapenfabriken i Saudi-Arabien och jag tycker han klarade det galant.
Han lövden måste visa vad han går för i politiken, mera debatter tack.