Politik iFokus

Politik

Etikett: arbetsmarknad
Läst 4480 ggr
Björnidet
0

Gruvarbete i Norrbotten

Varför är det sådan brist på folk som vill jobba i en gruva, de tjänar ju mycket bra och varför klagas det bara på att så många är arbetslösa på flera håll i landet då jobb finns i gruvan.

Vad tror och tycker ni?

Geru
0

Kanske för att inte alla människor kan/vill ge upp hela sin sociala krets, familj och vänner för att flytta så långt norr ut som man kan komma. Det är ett socialt självmord, om man inte lyckas bygga upp en umgängeskrets där uppe.

Jag personligen skulle nog kunna tänka mig det i framtiden, men just nu har jag lite andra planer:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Björnidet
0

Visst är det långt upp i landet men det är bara 2 timmars resa med uppehåll till arlanda. Att pendla är något många gör däruppe och de bor bara där under veckan. Problemet då är att kommunen inte får in skatten på de som pendlar och just nu håller de på att planera en massa byggen före bostadshus i Pajala och Kiruna.

Geru
0

#2 Jodå. Men det är både dyrt och inte speciellt miljövänligt.

Dessutom ska man betala för dubbelt boende då.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Björnidet
0

Ja så är det.

[sakring]
0

Det kan bero på att det saknas bostäder och att de tvingas att bo i husvagnar.

Björnidet
0

Ja så är det kanske. men är du veckopendlare kan man väl stå ut med en kortare tid i en husvagn.

Gruvjobbarna har mycket bra inkomster och för en ung person skulle väl detta vara ett sätt att komma igång och bli etablerad på arbetsmarknaden.Vi ser ju på lokala program hur de skriker efter arbetskraft men troligt är att folk vill inte flytta på sig även om det är för en kortare period.

Skulle gruvan vara i Stockholm då skulle det nog finnas tillräckligt med folk som sökte jobb.

Konkurensen bland företagen här i norr har blivit sådan att många som idag har jobb söker sig till gruvan för lönens skull, övriga företag kan inte betala så hög lön som gruvorna, de företagen får då problem med nyrekrytering istället..

[sakring]
0

# 6 De visade på TV att det inte var så roligt att bo husvagn, särskilt inte på denna årstiden. Hade det funnits bostäder så hade de flyttat dit.

Geru
0

Oj. Fy fan. Nej, om jag vore tvungen att bo i husvagn så kommer jag inte söka det jobbet. Glöm.

-Stephen Hawking

Björnidet
0

Ha,ha. Kommer ni inte ihåg hur lapparna bodde förr, de bodde i kåtor som hade renskinn som tak och väggar med massor av skinn på golvet och dom klarade även de svåraste vintrar.

Hygienen var det nog sisådär med men dom fick ju bada på sommaren i alla fall, visserligen i rätt kallt vatten c:a 12 grader och friska var dom.

Skämt åsido, nog blir det besvärligt i längden mned att bo i husvagn det vet jag men idag har ju vagnarna modern utrustning som dusch, golvvärme och toalett ungefär som på ett hotell av inte allt för hög klass. Husvagnsliv passar ju inte alla och i de senaste nyheterna skulle kommunen förbjuda att privata hyrde ut plats för boende i husvagn runt om i Pajalatrakten, de ville ha alla uppsamlade på en camping på orten, vi får se hur det går.

[sakring]
1

Den de visade på TV stod och skottade fram sin husvagn och värmen hade slutat att fungera. Bygg bostäder.

Geru
0

#10 Tror det gäller för hela landet. Bygg fler bostäder:p

-Stephen Hawking

[sakring]
0

Inte i Ronneby och Olofström där river de dem som finns i brist på hyresgäster. Men i storstäderna behövs det.

Björnidet
0

Vi måste sprida arbetskraften över hela landet och inte bara till storstadsregionerna, att de behöver bygga fler bostäder i ex:Pajala det är nog klart och säkert på fler ställen så att folk har någonstans att bo.

En kommun med massor av pendlare som är mantalsskrivna i annan kommun förlorar enorma summor på just det. Tycks ha hört att det rör sej om minst 100 tusen kronor för varje individ, dessutom förlorar dom ju kommunalskatten, visst skall det byggas mer bostäder det håller jag fullkomligt med om.

Att värmen slutar fungera i en husvagn i det fall som var på TEVE det berodde nog på att det inte kom någon tilluft till pannan om de kör med gasol. Vid elvärme har det nog ingen betydelse att det är tätt runt vagnen.

Geru
1

#13 Så fort det blir extremt kallt där uppe, vilket det blir, så kommer det bli kallt i en husvagn. För att inte tala om att det inte direkt har bra internet där innifrån. Eller speciellt bra utrymme.

-Stephen Hawking

[sakring]
0

# 13 Och vem säger att det finns ett eluttag där någonstans?

Björnidet
0

Just nu så är det privata som hyr ut platser till husvagnarna men det kommer troligen att ändras. El har nog alla boende även i Pajala. Husvagnarna är ju utrustade med både elpanna och gasolpanna och båda går att köra samtidigt.

Dessutom är isoleringen i nyare vagna jättebra så ingen behöver frysa.

Visst blir det kallt här uppe ibland, jag har med min husvagn varit till Jokkmokk på marknaden och hyrt eluttag på campingen där. Ute var det 35-37 grader kallt hela tiden vi var där. Inne i vagnen hade jag igång elpannan som ger 2000 watt och gasolpannan som ger ungefär lika mycket. Vi hade 25-27 grader varmt i vagnen trorts att vi inte hade golvvärme, så visst går det att bo i husvagn även om det är extremt kallt.

Med golvärme i vagnen är skillnaden stor, du får en jämnare temperatur i vagnen.

Då det gäller internet så fungerar det också med mobilt bredband, lite slöare men fungerar gör det.

Däremot så tycker jag som tycker om värme att det skulle vara otroligt kallt i gruvan på vintern, tänk dej att vara ute i 35-40 graders kyla hela dagen, nä då sitter jag hellre på mitt kontor.

[sakring]
0

# 16 Av det jag såg på TV så satt även gruvarbetarna inne på ett kontor och styrde robotar.

Geru
0

#16 Jag personligen tycker inte om mobilt - det är för ostadigt för att te.x. använda skype, spela eller ladda ner någonting. Så det är inget jag räknar med.

Gruvor är inte så extremt kalla eftersom dom är under marken.

-Stephen Hawking

Halvdansken
0

Problemet i gruvor är väl ofta att det är för varmt och dålig ventlilation.

Sen tror jag att man ska ha ett speciellt psyke för att kunna jobba under de förhållandena.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jonna
2

Arbetsförmedlingar även i närområdet lägger nästan ingen kraft på att promota de jobben. Kanske för att jag är kvinna? Jag har mina rötter i gällivare, så jag vet av erfarenhet. Kanske det är en fråga för feminister?

Klart att kvinnfolk ska kunna jobba i gruva och sköta tunga maskinerFlört

[Jimmy.L]
0

Krävs väl utbildning för att sköta tunga maskiner, lika så att hantera bergsborr samt spränga.

Geru
0

#21 Det brukar gå utbildning samtidigt. Så man flyttar ditt, tar utbildningen och sen jobbar där.

-Stephen Hawking

[Jimmy.L]
0

#22 Fast kikar du på vad dom söker så finns det ingen utbildning på plats utan dom söker utbildad folk!

Geru
0

#23 Precis. Men du går ju utbildningen där?

Så som med allt. Man kan inte släppa ner någon helt okunnig ner i en gruva.

-Stephen Hawking

[Jimmy.L]
0

#24 Dom söker ju färdig utbildade, tror inte dom är så sugna på att vänta på att man ska gå en utbildning först! bergsprängare käver ett par års utbildning. Tror inget företag sitter och väntar på att man ska vara färdigutbildad om ett par år för att kunna tjäna pengar.

Geru
0

#25 Nej, men dom behöver alltid folk där. Och det beror också på vilken roll du har i gruvan.

Jag tänkte för några år sedan söka in och få en 3 månaders utbildning för att sen göra enklare saker i gruvan.

-Stephen Hawking

[sakring]
0

De jag såg på TV, återkommer till TV:n som ni ser, så var det en f.d undersköterska som satt och arbetade vid en skärm och skötte arbetet från kontoret. Hon trivdes bra och det var mycket bättre betalt. Jag tror inte hon var bergsprängare.

Jonna
2

Vad gäller utbildning och kvinnfolk. Jag var till arbetsförmedlingen innan mitt gymnasieval för att fråga om framtidens arbetsplatser i norr. De föreslog, Vårdjobb, logoped, ekonom osv ganska typiska kvinnojobb.

Inte ett ord om gruva, stål industri eller pappersmassa jobb som är så stora här i norr.

[cala02]
0

Det går ju upp och ner i gruvbranschen, för inte så längesedan la man ner gruvor, i Laisvall till exempel. Många ser det nog som osäker framtid, ju längre söderut desto fler nedläggningar.

Björnidet
1

# 20 Jonna.

I kvällens NORDNYTT presenterade de en tjej c:a 25 år som kör dumper och chaufförer av alla de slag kommer de att behöva, var så säker.

# 19  Halvdansken.

På sommare kan det bli varmt även i Pajala, och på vintern kallt. Gruvan i Kaunisvara är ett dagbrott, alltså all brytning sker ovan jord och då är det ju vädret som avgör om det är kallt eller varmt. Det mesta av brytningen sker med maskiner och då sitter man ju i ett ventilerat utrymme hela tiden, du behöver inte oroa dej för dålig bentilation.

Däremot gruvbrytningen i Kiruna där är det mycket under jord men ändå klarar de ventilationen utmärkt.

///////---------///////

Beträffande utbildning så vet nod arbetsförmedlingen vad du bör ha för körkort och de är nog inte svåra att ta. Om du får detta av gruvbolaget vewt dom också.

Hade jag varit ung så skulle jag utan tvekan satsa på att jobba i gruva i 8-10 år för att sedan söka annat jobb.

Är du arbetslös så skall man inte tjurigt sitta och titta på de jobb som går en ur händerna,flytta till den ort där jobb finns och trivs du inte så går det ju flytta tillbaka du blir mera atraktiv på övrig arnetsmarknad om du har gruverfarenhet.

Kauinisgruvan ligger ju en bit utanför Pajala och där kommer att behövas väldigt många olika typer av arbetare, så visst finns det där något som passar de flesta.

Problemet är att de inte har hunnit med bostadsfrågan och där kommer det att explodera med husbyggande både av kommunen och privata aktörer. Varför inte själv bygga några hyreshus där det skulle vara lönsamt.

Jonna
1

#20 Tiderna förändras, till det bättre månne?

Jag gick ut gymnasiet för snart 20 år sedan och söker inte jobb längre.

Jag har slutat med TV för 15 årsedan så jag har missat Nordnytts inslag. Det var trevligt att de hade inslaget.

Den ursprungliga frågan är fortfarande relevant, vad gör att arbetslösa inte ställer upp på arbetsförmedlingens arbetsinriktade fordonsutbildningar till gruvor etc? Det finns gott om folk på övriga arbetsinriktade kurser (storkökskock, elektriker, svetsare etc).

Ungdomar far utomlands för att ta tunga skitjobb (tex rensa fisk i norge) Fast de jobben är kortvariga och kräver ingen utbildning.

Det finns vinster med att välja att arbeta i ett dagbrott i norr några år. Vad är det de tror att de förlorar?

Många väljer att inte flytta för att de redan har partner med jobb eller inte vill ge upp sina sociala nätverk.

Ungdomar som kan vara fria att flytta runt en tid innan de slår sig till ro. Det är dem frågeställningen gäller.

Är problemet strukturellt eller kulturellt?

Halvdansken
0

"Är problemet strukturellt eller kulturellt?"

Kan du definiera skillnaden?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jonna
1

Strukturellt är tex att AF inte prioriterar att få folk att se möjligheterna i gruvarbete och de åtgärder de kan bidra med för att folk ska få rätt kompetens, eller att nedskärningar gjort att de utbildningarna inte får stöd arbetsmarknadspolitiskt.

Kulturellt handlar mer om eventuella nedvärderingar ungdomar har gentemot denna typ av arbete eller orterna som sådana.

Björnidet
0

#31 Jonna.

Visst ändras tiderna till det bättre i alla fall för norrbotten idag har vi inte högre arbetslöshet i Norrbotten än vad övriga landet har och den kommer att sjunka ytterliggare med ett par procent till landets lägsta.

Ungdommar som kommer ifrån södra norrland och nedanför tycker att de blir för stor uppoffring med att flytta till där jobb finns, de kanske har sambo eller ett socialt nätverk de inte vill släppa. Vad de inte har tagit i beräkning är att när de blir äldre och alla kompisar flyttat hit och dit i landet då måste de söka sig nytt nätverk och då blir nätverket mindre.

När man flyttat så uppstår det ett vakum med kompisar m.m. efter ett tag då börjar kompisar i samma sittuation att träffas och man har ett nytt nätverk som oftast är bättre än det man hade innan.

Vad ungdommar gör det står skrivet i stjärnorna, kanske tycker dom att det är för besvärligt att stiga upp kl 600 för att gå till ett jobb eller kan det vara så att de har det för bra och att de underhålls av föräldrar lång tid, jag vet inte, men klokt är det inte.

Dina inlägg har varit bra och fått en grön markering av mig och visst kan en kvinna sköta maskiner oavsett hur stora de är, jag kan bara hänvisa till det reportage som var i nordnytt om detta, den tjejen körde en maskin som väger över 30 tom lastad och där var det inga problem med det. Vissa tror att kvinnor inte kan tänka om de hamnar i en stor maskin, jag vet att de har fel, kvinnor är utmärkta förare för både tunga lastbilar och andra maskiner.De tänker före de handlar och kör mjukare och har mindre fel på redskapen.

AF kommer att måsta ta tag i detta med att hitta folk till de gruvnäringar och annat vi har i norrbotten och vad jag erfarit så är det på gång.

Att de inte väljer att utbilda kvinnor till gruvnäringen har nog att gör med vad just den kvinnan vill och söker för utbildning och jobb, söker hon till maskinförarutbildning så kommer hon garanterat in.

Jag förstår att du saknar Nordnytt för det nyhetsprogrammet handlar ju till 100% om norrbotten, en gång norrbottning alltid norrbottning.

# 27 sakring.

Bergsprängare sköter numera allt från ett datarum i de moderna gruvorna borra och ladda så visst har hon kommit på rätt plats, mindre stress och bättre betalt än sjuksköterskejobbet.

Ett svar till #29 cala02.

Gruvnäringen är ingen "osäker framtid" det har bedrivits gruvbrytning i sverige sedan 1800 talet och allt fortfarande. Skillnaden då och nu är att det finns så många förfinnade sökmetoder för att hitta malm att framtiden nog inte avslutas med oss eller våra barnbarnsbarn. Den kommer alltid att finnas,  om en gruva blir tom så öppnas en annan. Osäkra jobb finns det gott om i landet men dit hör inte gruvnäringen.

FORTSÄTT GÄRNA ATT SKRIVA discussionen är trevlig och ger  uttryck för mångas åsikter, SKRIV PÅ BARA.

blombuketten
1

Förut gick flyttlasset söderut, nu kanske det är dags att vända lasset norrut istället.

Björnidet
0

Ja varför inte, om sörlänningar bar visste hur bra det är att bo i norra landsänden skulle nog länet översvämmas. VCisst finns det olägenheter här också liksom på andra platser i sverige, ingenstans finns det perfekta måste jag säga.

I norrbotten har vi så vacker natur, vi har mycket bra jakt och fiske, fina semesteranläggningar som på sommaren fylls av Norrman och andra nationaliteter som återkommer år efter år och av någon anledning gör dom det.

Sök jobb i gruvan om du är utan, du kommer inte att ångra dig.