Hedersvåld!
Vad ska vi göra åt hedersvåldet som drabbar framförallt unga kvinnor i Sverige? Det är deras familjer som utsätter dem för detta. 8.500 kvinnor i Sverige oroar sig över att de inte kan få gifta sig med vem de vill. Att de inte få leva det liv de vill och att de vill fortsätta att studera.
De förs ut ur landet för att giftas bort med någon äldre manlig släkting. Det kan mycket väl vara med en man som har uppehållstillstånd i Sverige men det är inte tillåtet med barngiftemål här.
Familjerna har uppehållstillstånd i Sverige men de kan ändå åka hem till sina forna hemländer utan repressalier från det landets sida. Är de då verkligen flyktingar i ordets rätta bemärkelse. Kan man utvisa dem?
I "Veckans brott" hade man för ett par veckor sedan uppe detta och Leif G W Persson sa då att det är många dödsfall där det ramlat kvinnor/flickor från en balkong och det finns massvis med folk i lägenheten men ingen vet något. Polisen tar inte i detta utan låter det bero. Är det riktigt tycker ni?
Vad kan man kräva av flyktingar? Att de ska anpassa sig till svensk lagstiftning?
Några länkar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14543853.ab
Varför inte diskutera problem inom nära familjerelationer istället för att åter bygga en "vi och dem" diskussion?
Problem inom nära familjerelationer och förhållanden finns även i etniskt svenska familjer.
Självfallet gäller svensk lag samtliga som vistas i landet, ingen man eller kvinna borde utsättas för våld eller hot om våld, detta gäller alla, inte endast viss problematik eller vissa grupper av människor.
# 1 Jo det är just precis vad det är frågan om, hedersvåld och det är relaterat till en viss grupp människor som t.o.m. polisen numera får utbidlning i.
Läs länkarna innan du uttalar dig för det står klart och tydligt att det just är utländska kvinnor det är frågan om. Vill du diskutera problem i nära familjerlationer är du välkommen att göra det i en annan tråd.
Aftonbladet som källa? Ja, det känns ju tryggt. Det saknas konsekvent källor i artiklarna som du hänvisar till, det är mesta är uttalanden från enskilda personer och mycket hypoteser. Det du säger står, hittar jag inte heller, utan det som beskrivs är en maktfördelning inom nära relationer, något som kan drabba alla.
"Alla kan drabbas
I hederstänkandet står föreställningar om oskuld och kyskhet i fokus. Familjens rykte anses bero på flickors och kvinnors faktiska eller påstådda beteende.
Kontrollen av flickors och kvinnors beteende kan vara mer eller mindre uttalat. Från vardagliga former av begränsningar i flickors och kvinnors liv som berör klädval, socialt umgänge och fritidsaktiviteter – till livsval som utbildning, jobb och giftermål och skilsmässa.
I sin mest extrema form kan personer som bryter mot begränsningarna utsättas för hot, våld och mord.
Även pojkars och unga mäns beteende kan anses påverka familjens heder och kan därmed också bli utsatta för kontroll.
Hedersrelaterat våld och förtryck kännetecknas av att det är kollektivt planerat och utfört av nära familjemedlemmar, att det kan börja i tidig ålder och medföra omfattande stödbehov för dem som drabbas.
Barn, unga och vuxna av båda könen drabbas – inklusive homosexuella, bisexuella och transpersoner." Samma "källa" som ovan
Vart står det att det endast är utländska kvinnor som drabbas?
Bl.a att en av kvinnorna försvann till Irak. Du har alltså inte läst någon av artiklarna. Har du hört talas om Fatime?
#1 Varför inte diskutera hedersvåld utifrån olika kulturer och grupper. Att det finns en skillnad i syn på hur en familjemedlem skall uppträda inom olika kulturer är nog dom flesta medvetna om.
I många länder är det helt accepterat att ungdomar, och framför allt flickor, inte har någon frihet när det gäller sina egna liv. Det är dom äldre som bestämmer och om någon bryter dessa regler så är konsekvenserna väldigt hårda. I många fall så har dom landets lag bakom sig. Med invandring så kommer en viss procent att ta med sig denna inställning vilket leder till problem i ett land som Sverige.
Den stora skillnaden när vi diskuterar det här är att även om vi har problem i Sverige med etniska svenskar som utsätter familjemedlemmar för hot och våld så är det inte något som är accepterat i vårt samhälle till skillnad mot den andra gruppen där det kan vara normalt.
Visst skall vi jobba för att få bort allt våld men samtidigt får vi inte blunda för att det är skillnader inom olika kulturer och problemen måste mötas på olika sätt. Ibland behövs "vi och dem" diskussioner.
Jag måste erkänna att denna läsning som du bifogade är nog ett av de värsta jag läst. Jag är inte invandrarfientlig på något sätt men efter den artikeln då blir man kluven.
Att flickorna gifts bort med kusiner som är mycket äldre, de får inte välja sin kärlek själv då har det banne mej gått för långt. Svenska myndigheter tycker att de har ett skyddsnät för dessa flickor men det nätet har maskor som är större maskor på än vad man kan föreställa sig allt kryper igenom. Allt som är obekvämt för myndigheten rinner igenom utan åtgärd
Svenska myndigheter borde leta rätt på dessa försvunna flickor och skulle det visa sej att de gifts bort utan flickan medgivande då skulle förälder(oftast pappan ) omedelbart ställas inför rätta och dömmas till långt fängelsestraff och utvisning.I de fall som han tvångsmässigt gift bort flicka och försvunnit från landet finns det väl inte mycket att göra, men det går ju alltid att besöka boven.
Vi i sverige har gett dom skydd för att de är förföljda i hemlandet och då de kommer hit missköter de sig så till den milda grad att man kan spy på dom.
De som kommer hit som flykting skall ju egentligen inte kunna återvända om de har talat sanning men som det skrivs i aftonbladet lutar det åt att de bara flytt ifrån sin skyldighet att försvara sitt land i krig av feghet om de återvänt sedan det blev lungt där.
"Vi och de" är oundvikligt i sådana här sittuationer, deras kultur som de har med sig gäller inte i sverige, att tvångsgifta bort en dotter till en man som pappan valt är ett så underutvecklat tänkande att man blir förskräckt. Kommer de till sverige och vi ger dom en fristad då ska de banne mej rätta in sej efter svenska lagar och passar inte det då skall dom skickas tillbaka.
De tre flickor jag läste om där en hette Fatima, hon har ju skickat ett nödrop på att hon blir våldtagen varje natt och vill därifrån. Flicka saknar möjlighet och pengar att ta sig själv därifrån för då blir hon väl avrättad om hon försöker. Därför skulle våra myndigheter skrida till verket och ransaka en sådan pappa som hon har han har ju gjort sig skyldig till människorov, misshandel m.m., han är inte värd ett ruttet lingon i mina ögon och säkert i väldigt många andras också.
Vågskålen mellan att vara invandrafientlig eller inte är det dom själva som beslutar hur den skall väga, gör dom på detta sätt då vet vi hur det ser ut och i vilken av skålarna det är mest med tyngd.
När de kommer som invandrare skall dom informeras om de lagar vi har och vill de fortfarande komma in i landet och få uppehållstillstånd då skulle dom måsta avsäga sig de självpåtagna rättiheter de tyckjs ha skaffat. TVÅNGSGIFTE ÄR OLAGLIGT OCH SKALL SÅ FÖRBLI.
Usch vad man blir arg.
Sakring; ja, jag har inte sagt att problemet inte finns inom andra kulturer, det står dock ingenstans att detta inte även gäller etniskt infödda svenskar. Det du talar om är två fall av flera, har du hört talas om serievåldtäktsmannen i Örebro? Den person som begått flest bevisade våldtäkter i svensk historia. Han var svensk. Hagamannen, även han en känd serievåldtäktsman, även han svensk… Skall vi av detta dra slutsatsen att samtliga våldtäktsmän är svenska och att det endast är vi i Sverige som har den problematiken?

Moa, hur många etniska svenska flickor känner du till som blir bortgifta med en kusin eller farbror, mot sin vilja i tonåren? Var nu inte så politiskt korrekt.
Givetvis begår svenskar också brott, men nu diskuterade vi hedersvåldet.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Halvdansken; jag menar att våld och våldtäkter inom äktenskapet är allt för vanligt förekommande även inom svenska frivilliga äktenskap. Barnmisshandel och kvinnofridskränkning förkommer inom alla typer av relationer. Långt ifrån alla familjer skulle acceptera om deras barn skulle komma ut som homosexuella, detta är framför allt vanligt inom frikyrkliga församlingar, men förekommer överallt. Jag ser ingen idé att vinkla problemet till något främmande som vi kan "bota" genom att stänga våra gränser. Är det inte bättre om samtliga människor får lära sig respektera andra människors rätt till liv och sina egna kroppar?
För mig är problemet exakt detsamma, oavsett vem det är som är gärningsman. Våld för att skydda familjens ära förekommer i många sammanhang och yttrar sig på olika sätt, problemet är inte mindre eller större baserat på etniciteten på förövaren.
Moa.
Vi har ju inte i vår kultur detta med att far i huset bestämmer vem du skall gifta dej med, den kulturen finns i bl.a. arabländer vars innevånare flytt till en fristad i sverige.Vi har som jag skrev hjälpt dom att få stanna här och då tycker jag att man kan begära att de skall följa svensk lagstiftning..
Våldtäckter i svenska äktenskap tror jag är så försvinnande litet i antal att man kan räkna dem på ena handen varje år och då tänker jag på dem som gått till anmälan. Mörkertalet kan vara betydligt större men det är ju inte något vi med säkerhet vet antalet på så därför lämnar jag det.
Däremot våld mot kvinnor i äktenskap eller samboförhållande förekommer någon gång då och då på löpsedlarna, vilket är helt förkastligt ur min synvinkel.
Hedersrelaterat våld är ju något som kommit med de flyktingar vi har i sverige och så vitt jag vet förekommer det inte i svenska familjer.
Jag skulle vilja se mina döttrars miner om jag slog näven i bordet och talade om vem de får gifta sig med, då tror jag att man åkte ut ur huset.
Flickor som råkat ut för detta med tvångsgifte kanske är svåra att hitta för de döljer sig väl bakom en nikad och får inte vara utan då de rör sig på stan där de bor.
Hur som helst så blir man förgrymmad när man läser vad flickorna får vara med om i invandrarfamiljer, man blir så arg att det inte finns ord.

Det är heller inga svenska flickor som "trillar" ut från balkonger. Det finns en kultutrell skillnad på våldet Moa, antingen du vill eller inte.
#11.
Så är det, det är kulturen som skiljer oss åt. Att trilla ut från en balkong som i ett fall jag minns ansågs i utredningen som ett hedersrelaterat mord, tyvärr kommer jag inte ihåg om detta fick några påföljder och om någon blev dömd för detta.
Det var ju fullt med folk i lägenheten så visst är det genomskinligt att ingen vet något, självklart skyddar dom varandra , de som utför sådana här hedersmord.
Jag har skrivit tidigare om detta med "heder" hos de som kommit som flyktingar till sverige och vill tillägga:
Hur är det med hedern hos dom som gör/beställer de här morden bl.a på deras döttrar, hur var det när de flydde från kriget i sitt hemland, förlorar de inte hedern då.
De ställer ju inte upp för att beskydda sitt land utan smiter iväg för att när det krigats klart då kan dom återvända som besökare eller flytta tillbaka, vad finns det för heder i det???? Att stå upp för sitt land och försvara mot oegentligeterna som förekommer i ett krig det är hedersamt men tyvärr så gör de inte det dessa hedersmördare.
Jag vill påstå att på det sätt som flickor tvångsgifts bort till kusiner och farbröder är ju ett sätt att bibehålla inavel och andra problem som kan komma i vuxen ålder om inte tidigare.
Folk får olika typer av bokstavskombinationer av inavel som inte behandlas och då kör dom fast i ett tänk som bara handlar om deras egen "heder" och det är skrämmande. Vyer om hur det kunde vara om flickan själv fick bestämma de har dom inte och har inte förmåga att tänka så långt och då skylls det på kulturen som nu blivit ett skällsord.
# 11 Helt riktigt.
När blir man svensk enligt er i tråden då?
Vilka problem är det ni vill rätta till och hur?
För tillfället upplever jag det mest som främlingsfientliga åsikter där ni vill placera människor i fack.
Vilken kultur, bakgrund och utbildningsnivå måste du komma från för att enligt er klassas som hederskultur? Eller räcker det med att endast komma från "mellanöstern"?
(Återigen, jag anser inte att arrangerade äktenskap där barn under 18 år är okej, jag tror på valfrihet, men väldigt mycket som skrivs i denna tråd är undantagsfall och bygger på en rädsla för något som upplevs som främmande.)
#9 Eftersom du inte ville svara så skall jag försöka igen. Om man skall försöka att lösa problem i samhället så är det fel att säga som du sa att "problemet är exakt det samma".
Problemet är inte exakt det samma och har man den inställningen så kommer man inte att lösa problemen. För en grupp av invandrare så är det en del av deras kultur att unga män och framför allt kvinnor inte har något att säga till om. Dessa människor har svårt att fatta att det skulle vara något fel med deras livsyn för så är det i deras hemland.
Om du sen tar svensken som hotar, använder våld och våldtar så är det en personlig jakt på makt som i dennes kultur inte är accepterat. Denne person vet att i vårt samhälle så är våld och hot inte accepterat och varje människa har lika värde. I sitt eget sinne så är personen mer värd en andra men det finns inget stöd i det samhälle som personen tillhör.
Så olika problem som kräver olika lösningar och man måste kunna prata om det.
När du pratar om våld i svenska hem så pratar du om kvinnofridskränkningar och barnmisshandel men varför nämner du inte alla män som misshandlas fysiskt och psykiskt inom hemmen. Men det passar kanske inte in i dagens feministiska syn.
drummer; jag såg inte att du hänvisat ditt svar till mig, ber om ursäkt för detta!
Jag gillar inte att hedersvåld gäller utländska människor, utan åtskillnad, men ej svenskar. Så ser inte min värld ut, i min värld är alla olika, oavsett om tio personer kommer från till exempel Iran, så har dessa i regel inte mer gemensamt än vad 10 andra personer har, tar du 10 slumpvis valda etniska svenskar så har alla dessa personer olika problematik, bakgrund och erfarenheter.
Innan jag hann läsa ditt sista stycke så tänkte jag faktiskt ta upp även den frågan, när gärningsman och offer inte har de traditionella rollerna, när våld och förtryck förekommer från kvinnan i ett heterosexuellt förhållande, eller någon av parterna i en homosexuell relation.
Skulle jag få ta fram det första steget i lösningen så skulle det finnas väl utbyggda tidigare så kallade "kvinnojourer" i min värld "människojourer" vart ifrån en mängd insatser kan samkordinerars, rätt personer kopplas in som stöd, oavsett om det rör sig om en vilsen homosexuell kille på 17 år som blivit utkastas/utfryst hemifrån, en syrisk ung kvinna som inte vill gifta sig med sin kusin eller en man som under flera år blivit nedtyckt av sin fru/sambo… (Eller helt omvända roller, de i stycket ovan är exempel.
Min syn på kampen mot hedersvåld (med riktade målgrupper) är som den uppmärksammade Kony-kampanjen som drivs hårt nu, det är bra att det uppmärksammas att problemen finns, men så länge endast en del av problematiken är i fokus, kommer aldrig att lösningen komma. Att ta bort ett problem gör endast att ett annat tar över om man inte går ned och finner en mer generell lösning.

Moa "När blir man svensk enligt er i tråden då?"
Du har fel ingångsvinkel till det hela. Det handlar inte om var man kommer ifrån. Det handlar om att man accepterar en kultur där kvinnor är mindre värda. Där familjens heder sitter mellan kvinnornas ben. Där männen bestämmer vem du ska gifta dig med.
Hederskulturen finns, den är inte typiskt svensk (hur många av dina kompisar blev bortgifta som 14, eller trillade ut från balkongen), och den ska bekämpas. Varför blundar du för det problemet genom att säga att "svenskar slår också"? Vad hjälper det?
Halvdansken; hur många känner du från andra kulturer än den svenska som blivit bortgifta som 14 åringar? Eller ramlat ut från en balkong?
Jag säger inte att det inte finns ett problem, jag säger att problemet är djupare och bredare och handlar om våld och övergrepp i samtliga nära relationer, inte endast när det handlar om syraattacker och fall ut från balkonger…
Sakring skrev "Vad kan man kräva av flyktingar? Att de ska anpassa sig till svensk lagstiftning?" Det finns ingen som säger att svensk lagstiftning inte skall gälla i Sverige. För mig handlar det om att förenkla ett problem och skapa större segregation, något som gör att även fördomarna växer. Allt detta är som att bita sig själv i svansen, problemen växer och moment 22 uppstår.

Så du tror att om en familj från en klammiljö i norra Turkiet kommer hit, så kommer pappan (som det oftast är) att säga att "nu är vi i Sverige så nu gäller svensk lag"? På vad sätt förenklar man problemet genom att blunda för dessa ungdomars speciella problem?
Vi diskuterar alltså det sk. hedersvåldet. Inte våld i allmänhet, utan det som till stor del är riktat mot unga kvinnor. Vad anser du om föreningen Glöm inte Pela och Fadime? Har de också fel?
Moa:
Många av de som kommer flyende till vårt land accepterar inte att kvinnan själv få bestämma över sin kropp. Jag kallar det för att de importerar den kultur de har i hemlandet där de som är män skall bestämma över kvinnorna, de har inget att säga till om. Det är inte fråga om fördommar, det är ren pur fakta att så är fallet.
Vad vi skall kräva av de som söker fristad här i sverige är att den kultur vi har här får bli deras så länge som de är kvar i vårt land. Det finns ju i artickeln som jag läste de som av feghet dragit iväg från sina boenden efter det att de skickat dottern till hemlandet för att giftas bort. då har vi i sverige misslyckats att integrera personen i samhället.
Sedan är det ju känt att alla vill inte ändra på sig, de skall fortfarande vara tyrann i sitt get hem, då spelar det inte någon roll om de är invandrare eller svenskar,det måste till lagstiftning som reglerar detta med tvångsgifte och att en far i en invandrarfamilj måste avsäga sig den självpåtagna rätten att bestämma vem dottern skall gifta sig med. Vi lever ju i 2000 talet och inte på 1600 talet eller hur.
Sedan vill jag påstå att det är inga "män" de som slår kvinnor, de är nollor som inte borde få ha kontakt med kvinnor.

Moa- Jag tror att det är farligt att bunta samman allt våld i en homogen grupp och att på de premiserna försöka lösa problemet. Arbetet kommer antagligen att bli oerhört ineffektivt och resultatet otillfredställande. Om man däremot med öppna ögon ser problemen från olika infallsvinkar så kan man på ett helt annat sätt effektivisera och organisera hjälpen som kvinnorna så väl behöver.
Att hjälpa en utländsk kvinna som söker hjälp med att operara tillbaka mödomshinnan för att inte bli ihjälslagen kräver antagligen lite andra rutiner än svenska kvinnor som blir misshandlade. Att behandla de utländska kvinnorna på samma sätt som svenska tror jag är att göra dem en otjänst. Det är ju som att inte bistå med tolk när de söker vård och hjälp bara för att dom är svenska på papperet. De kanske inte förstår ett ord av vad de som försöker hjälpa säger. Jag tror att vissa i sin iver att vara politiskt korrekta istället förvärrar situationen för dessa kvinnor.
Jag kommer från en liten stad i södra Norrland och från stadens mest segregade område med många invandrare och svenskar som är socioekonomiskt drabbade. Jag tror att vi förminskar problemet om vi tror att det typiskt hedersvåld är undantagsfall, heder som i sharaf, för jag känner till flera kurder som blivit tvångsgifta; två av dem är killar som fick välja mellan sina svenska flickvänner (en av de var t.o.m sambo med en svensk tjej) eller familjen och den kurdiska gemenskapen. Jag tycker inte att man ska peka ut vissa grupperingar, men var vaksam på människor som lever i hederskulturer och ibland t.o.m med ett slags klantänk. Man måste bestämma sig för vad som ska prioriteras och vad vi är beredda att riskera - är det bättre att riskera att vissa etniska generellt grupper pekas ut eller vill vi hellre riskera tvångsäktenskap, hot, våld och mord?
Vad kan en kurdisk gemenskap ha för betydelse för enskilda flickor och pojkar som blir tvångsmässigt bortgifta, i mina ögon noll. Lär man sig inte av omvärlden att tvångsgifte tillhör 1300 talet då har man oerhört svårt för att lära även på sitt eget språk, det är helt förkastligt att folk accepterar att vissa gör så med sina unga. Den pappa som gör ett sådant felsteg måste straffas med att han själv förlorar sin heder för alltid.
I min närhet har jag också kurder bl.a och de har anammat den svenska demokratin, de har ingen som blivit bortgift mot sin vilja, varför skulle det inte gå att lära de andra också att tillämpa demokrati en familj.
Vi vet att det finns flickor och kanske pojkar som tagit livet av sig bara för att pappa har bestämt att hon eller han skall gifta sig med en som personen inte känner eller älskar, vilket är ett förödande beslut för den unge som måste stävjas.
Att dalta som vi gör med dessa diktatorer i en familj är så fegt av oss att det inte finns ord. I klartext skall dom få veta vad som händer med deras barn om de finner en kärlek i västerlandet och godtar personen inte det då skall han kastas ut ur vårt samhälle. Tvångsgifte är som att stympa en människa för hela livet och vill ni verkligen det.
Hur vanligt och utbrett tror ni att detta problem egentligen är? Låter så enormt främlingsfientligt i detta forum! Nej, vi får definitivt inte förringa eller ignorera problemet, för de som drabbas så är det enorm problematik och förlust. Däremot så är det ej något som förekommer hos gemeneperson med ett annat ursprung. Jag har varit och är aktiv med frivilligarbete för asylsökande, jag har aldrig upplevt den nämna problematiken även om kulturkrockar givetvis uppstår, från båda sidor. Många utbyten av positiva och utvecklande för alla inblandade parter.
Angående att männen förtrycker och tvingar kvinnor att bära slöja så är det felaktigt i majoriteten av fallen, ofta handlar det om äldre kvinnor i släkten som sätter denna press på kvinnorna, på samma sätt som vi i Sverige gör med smink och kläder, det är förväntat av dem att se ut på ett visst sätt.
Mitralis; mödomshinnan är en myt och med andra ord inget som går att "hjälpa" människor att återfå.
Jag ser det som en mycket större fara och risk att bunta ihop människor i vi och dem. Dem är inte en homogen grupp som går att beskriva de är si eller så. Det finns kristna och muslimer, från samma och olika länder, olika varianter av kristendomen och islam, med vitt skilda utbildningsnivåer, universitetsutbildade och analfabeter, att tro att alla dessa skulle ha samma problematik och gå att sammanlägga är för mig en omöjlighet och mycket trångsynt för att inte säga fördomsfullt! Du måste alltid i alla lägen se den enskilda individen, människan bakom kultur, religion och etnicitet.
Björnidet; självfallet är tvångsäktenskap av ondo och något vi måste motarbeta. Däremot anser jag att detta skall ske på en vid front, även med en global satsning, på samma sätt som man sprider sexualkunskap om preventivmedel och HIV, inget som skall ske mot en utpekad folkgrupp som kommer till Sverige.

Moa, wake up!
" mödomshinnan är en myt och med andra ord inget som går att "hjälpa" människor att återfå."
Jamen läs lite här till exempel.
Moa- du är så PK att det är omöjligt att diskutera med dig.
Halvdansken; Läs här då! 80+ % blöder ej vid första samlaget, det är ej en hinna utan ett slemhinneveck. Källa, Källa 2, ungdomsmottagning
# 27 Hur mödomshinnan är konstruerad har ingen betydelse det faktum att den ska finnas där har det.
#23 En del av problematiken, och som gör det så speciellt, är att det inte handlar om en ensam diktator i familjen. Det finns en mediabild av en förtryckande man som styr sin familj med järnhand, men det är inte det det handlar om - hela familjer, släkter och vänner är involverande i bevarandet av dessa traditioner. Det är inte alls ovanligt att kvinnorna i familjen är lika (om inte mer) engagerade i det här sättet att leva. Släkten är ibland större än man tror. Farfar i Turkiet kan ha ett enormt inflytande på sonen och hans familj som bor i Uppsala. Jag känner själv en familj där farfar och farmor i Irak bestämde namnet på barnen som föddes i Sverige. Det bara var så och mamman i den här familjen var väldigt ledsen över det, men konstaterade att det bara var att acceptera.
Den kurdiska gemenskapen, i dessa fall, är hela familjen, släkten och nästan alla vänner man växt upp med. Alla är inte beredda att ge upp det, inte när man är uppväxt med att prioritera kollektivet.
#24 Hur vanligt och utbrett tror du att detta är? Har jag vuxit upp i ett högst unikt bostadsområde som snubblat på så många som fyra familjer med det här sättet att leva i en stad på ca 30,000 invånare?
Vad tänker du kring en artikel som denna:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/kraver-hardare-lagar-mot-hedersbrott
Experter och människor som möter utsatta varje dag vill se en smalare definition och vill lyfta fram hedersbrott som en kategori för sig.
sakring; det är ingen hinna. "Det som man pratar om när man säger mödomshinna är egentligen den öppning där slidans yttre del övergår i den inre delen av slidan. Öppningen kan ha en oregelbunden form och öppningens kant kan vara lite veckig eller flikig." Det är inget som går att se om du är oskuld eller ej på, och öppningen har alltid funnits där. Källa
För mig är detta en relativt oviktig del i diskussion, dock verkar du ha accepterat den gamla myten.
Du borde läsa denna artikel, känns som om den skulle kunna förklara det hela på enkelt och tydlig sätt. Artikel
Moa- jag vet allt det där som du säger. Men det som är intessant är att männen från den främmande kulturen inte gör det.
Själv blödde jag inte vid mitt första samlag och de flesta kvinnor som använt tampong vid mens gör det inte heller. Kan vi sluta tala om just detta nu?
FruStien; för mig är det utan tvekan att öka segregationen. Ett steg i fel riktning, på samma sätt som kvinnofridskränkningen i brottsbalken, ett brott är varken grövre eller lindrigare beroende på om offret är en kvinna, något som även ses på straffsatsen, däremot ökar synen på kvinnan som ett offer och en passivpart.
Det är olagligt med hot, det är olagligt med misshandel, övergrepp och slutligen dråp/mord. För detta behövs inga särskilda lagar. Anstiftan och medhjälp är även det redan i dagsläget straffbelagt.
Sedan att säga att det är vanligt och allmänt förekommande är felaktigt, det är som med majoriteten av de brottsliga handlingarna som begås, de är en klar minoritet, men inte för den sakens skulle mindre tragiskt. Ja, jag tror om du har rätt att du och de som du har mött har haft en otrolig otur, och att slumpen spelat in. Jag har arbetat på arbetsplatser med en hög andel personer som har utlandsfödda föräldrar, jag har tät kontakt med asylsökanden som kommer till Sverige och flera vänner med utländskbakgrund, jag har aldrig stött på denna problematik.
Endast för att förslag kommer ifrån insatta människor anser jag inte att de väger tyngre eller är med genomtänkta. Justitieminister Beatrice Ask kom ju med ett förslag om att de som var misstänka för brott mot sexköpslagen skulle pekas ut genom att det skulle skickas ut lila kuvert till dessa. Endast ett av många förslag som personer på tunga positioner har kommit fram med.
sakring; låter inte som om du vet det med tanke på dina tidigare uttalanden. Särskilt inte med hänvisningen till att detta skulle vara något som skulle kunna "lagas", jag släpper mer än gärna ämnet.
Det var inte jag som lade in den länken. Jodå jag kan allt det där som du skriver. Är utildad inom sjukvården. Det kalls för "mödomshinna". Att det inte sedan är en hinna har ingen betydelse i sammanhanget och ja det finns folk som lagar sina "mödomshinnor" för att blöda vid rätt tillfälle.
Nu blir du tjatig.

Eftersom ingreppet finns Moa, så finns det också ett behov av det. Elle så kan flickorna ta en nål och sticka sig på lämpligt ställe saå att det blöder lite. (Det var jag som la in länken).
Att du vet vad mödomshinnan är för nåt, innebär inte att alla patriarker vet det. För dem är det ett bevis på att bruden är oskuld när hon gifter sig. Och där sitter hedern…
Som ovanstående sagt, mellan benen på dottern där sitter hedern. Bedrövligt att detta ska ältas och ältas och ingen gör något. Patriarkerna eller jag kallar dom för familjediktatorn får fortsätta som om inget hänt. De lejer kusiner,farbröder och andra som har samma outvecklade syn på kvinnan till att döda dem ifall de inte gör som diktatorn säger. Ska det vara så Moa.
Jag ber om ursäkt att jag skrev fel namn i hänvisningen, sakring och Halvdansken, absolut inte min mening.
I sådana fall är det kanske återigen dags att upplysa allmänheten i samhället om detta. Att "operara tillbaka mödomshinnan" som det står ovan vidhåller jag inte är någon möjlighet, då det inte går att återfå något som aldrig funnits. Att försöka skapa något som kan brista är något helt annat, och borde ej utföras enligt mig.

Enligt dig nä…. men nu var det ju inte det vi diskuterade, utan det som faktiskt sker. Kulturella skillnader. Att kvinnor tvingas till sånthär.
Dock så finns det fortfarande inget att återställa, så enkelt är det rent fysiskt.

Så mycket värre…
(Helt sant är det inte att inget finns, jag fick faktiskt lite blod efter min första gång.)

Av helt andra anledningar vad?
Läs förklaringen i länken:
"Den mindre grupp som blöder gör det på grund av omständigheterna, som handlar om ifall man vill eller inte, om man är tillräckligt upphetsad, om man är nervös och om man har passerat puberteten. Inte på grund av någon hinna som brister, säger Carola Eriksson."

Suck… nä Moa… men säg det till de män som inte vet det… som anser att om en kvinna inte blöder när hon har sex första gången betyder att familjen har förlorat hedern. Det är det vi pratar om. Vad man tror. Inte hur verkligheten är.
Jag talade om att det var något som faktiskt inte fanns, om ni andra har talat utifrån en eventuell okänd tredje persons perspektiv så har jag fullständigt missat detta, ni skrev att jag hade fel i mitt uttalande vilket jag inte hade. Jag pratar om hur verkligheten är, jag kan inte gissa hur andra eventuellt skulle tänka. Däremot så löser vi inte problemet genom att uppfinna "lösningar" som brer på och underhållet myten, okunskap kan endast lösas genom att sprida kunskap och upplysning. Allt annat är att göra människan en otjänst.

#24 För det första så är jag personligen väl medveten om myten om mödomshinna. Men det betyder inte att andra har samma insikt som jag. Jag hämtade informationen i en länk från sajten Glöm aldrig Pela och Fadime.
"De kan vara rädda att inte blöda vid första samlaget, efterfråga ett intyg på att de inte har haft samlag eller be om en operation för att ”återställa” en oskuld som upplevs som förlorad. I de allra flesta fall beror oron på kontrollerande eller begränsande krav från släkt eller familj, så kallat hedersrelaterat våld"
Källa:http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/lakare-ska-inte-gora-oskuldsoperationer_6653602.svd
Jag måste erkänna att jag har stora svårtigheter att få mina och övriga medlemmars omtanke för dessa kvinnor till någonting främlingsfientligt. Ibland så måste man dela upp i vi och dom.
Ponnera att en man och en kvinna får en hjärtinfarkt vid samma tillfälle.
Både mannen och kvinnan kommer in till samma sjukhus vid samma tid. Vad är sedan viktigast? Att mannen och kvinnan får exakt samma behandling eller att de får likvärdig vård utifrån sitt kön?
Jag peronligen skulle föredra att få vård för kvinnor då risken att dö blir mindre för mej då.
Är jag som kvinna emot jämlikhet om jag tycker att män och kvinnor i dessa lägen skall behandlas olika?
Även peroner med rötter i olika världsdelar behöver olika behandlingar då deras kroppar svarar olika på behandlingarna.
Är det då rasisitiskt att på bästa sätt försöka hjälpa dessa individer, eller ska vi envisas med att ge dem vård för vita för att inte uppfattas som rasistiska, även om det dödar dem.
Det finns invandrarkvinnor som arbetar mot hedersrelaterat våld. Menar du att de inte är så pass insatta i problematiken att de skall göra det och att de hellre skall arbeta utifrån ett svenskt perspektiv?
Anser du att dessa invandrarkvinnors arbete mot hedersrelaterat våld skall förringas och motarbetas?
Samtliga kommentarer i denna tråd ökar segregationen och fördommar, så fort ni ser en kvinna som bär slöja så tänker ni att hon blir säkert bortgift?
När det finns fysiska skillnader så skall självfallet vården anpassas efter dessa, självfallet. Däremot är det inte okej att två byggnadsarbetare som arbetar samma timmar på ett bygge till exempel får olika lön baserat på deras olika kön.
Jag förstår verkligen inte denna typ av uppdelning, vi är alla människor med olika bakgrund och erfarenheter. Att det finns fundamentalistiska människor i olika sammanhang är välkänt, dessa är dock undantag snarare än regel i Sverige (inräknar samtliga som lever i Sverige). Det finns även frikyrkliga fundamentalistiska församlingar som tillämpas samma regler. För att inte tala om de som lever som Amish i USA, eller alla sekter med rancher som upptäckts med tvångsäktenskap (om just denna from av övergrepp är viktig), bigami och övergrep. Att säga att detta är något kulturellt som kopplas till vissa folkgrupper är felaktigt och fel väg att gå, våld inom nära relationer finns inom samtliga samhällsgrupper, det handlar om enskilda individer som saknar den sympatiska sidan.

#48 Jag är fortfarande nyfiken på att höra ditt svar på frågan huruvida invandrakvinnors arbete mot hedersrelaterat våld skall förringas och motarbetas.
På vilket sätt anser du att du är mer insatt i problematiken än kvinnorna som arbetar mot hedersrelaterat våld och anser att det finns ett behov?
Även Rädda Barnen arbetar aktivt mot hedersrelaterat våld.
"Rädda Barnen har arbetat med hedersrelaterade frågor sedan 2001. Vi stöttar ungdomar som lever i konflikt mellan dubbla kulturer och vi arbetar förebyggande med föräldrar, i Stockholm och övriga delar av landet. Vårt arbete med att utveckla konkreta metoder för att förändra hedersrelaterade attityder fortsätter."
http://www.rb.se/vartarbete/isverige/valdochsexuellaovergrepp/heder/Pages/hedersrelaterat-vald.aspx
Anser du att de skall sluta med det?
Jag håller med dej om att våld mot andra människor oavser kön, ras eller religion är helt oacceptabelt och är någonting som skall motarbetas.
Däremot så anser jag att personer som blivit utsatta för hedersrelaterat våld många gånger är lider av en dubbel utsatthet som förstärks när man inte har kunskap om sina rättigheter och möjligheter samtidigt som man ofta kan missförstås av majoritetssamhället.
Är det fel att erbjuda en spetskompentens inom området?
Om du får livmoderhalscancer, vill du då få hjälp av en speciallist inom området, eller vill du få hjälp av en AT-läkare på vårdcentralen som är bra på lite allt möjligt, men inte har någon speciell kompetens inom just livmoderhalscancer?
# 48 Vad jag förstår så har du fortfarande inte läst länkarna i trådstarten?
# 49 Instämmer. Varför ska just invadrarkvinnors arbete förnekas och förkastas?
Moa- gå gärna in på misshandel i fokus och skriv vad du tycker där när det gäller andra typer än hederselaterat våld.
sakring; jag läste länkarna innan jag skrev mitt första inlägg, det hade du vetat om du läst mina tidiga inlägg i tråden. Jag har bland annat tagit ett citat från en av länkarna i ett inlägg, där hedersvåldet som jag säger inte endast gäller vissa etniciteter utan samtliga våldshandlingar som sker i nära relationer med grund ur makt och kontrollbeteenden.
sakring och Mitarils; jag har aldrig sagt att invandrarkvinnors arbete skall förkastas. Jag är emot allt som ökar segregationen, skulle en etniskt svensk kvinna komma till dem och be om hjälp så hoppas jag att hon skulle bli lika väl mottagen som de som har ursprung från andra länder. Jag ser inte detta som ett isolerar fenomen som endast gäller andra, utan detta förkommer även i västvärlden, och vi straffar oss själva genom att dela upp människor i olika fack. Skulle en "klassisk svensk kvinnojour" neka en kvinna tillträde om hon är rädd för repressalier hemma? Nej. Jag avskyr att diskutera i termer av människors ursprung och nationalitet, vi är alla människor, alla har samma behov.
Jag håller fast vid mitt tidigare inlägg, jag vill se människojourer istället, en satsning på alla människor, oavsett kön, etnicitet, religion, ålder eller tidigare erfarenheter. Alla kan vi lära av varandra och utvecklas som människor. Jag anser inte att något är värre än något annat eller mer eller mindre viktigt att hantera. (Möjligen våld mot mycket små barn som inte själva kan kommunicera att de far illa och behöver hjälp.) Diskussioner som att kvinnor och barn far illa och blir offer i krig gör mig arg på dubbla grunder, ingen skall behöva fara illa eller offras för andras kamp, men också, varför skulle det vara mindre illa att civila män omkommer under striderna?
Läs det tidigare om västerländska fundamentaliseter i olika tro-kretsar, hedersvåld förekommer bland människor, ej inom grupper av människor. Problemet skall motarbetas men ej genom att angripa invandrare specifikt.

Jag tror att de gör som vi alla ofta gör, börjar hjälpa med det som ligger närmast oss själva. Detta på samma sätt som kattägare oftare skänker pengar till katthem, adopterade från baltländer till barnhemmen i öst, de som tidigare varit kriminella arbetar i KRIS för att detta ligger dem närmast och de känner att de kan bidra där och så vidare…
Inget av detta är bättre eller sämre som hjälp, utan att göra något är alltid bättre än att inte göra något. Däremot så tror inte jag på en uppdelning av samhället, utan detta förvårar endast integrationen, så som till exempel har det ju öppnats regnbågsförskolor för att barnen ej skall få problem från de andra barnen (eller egentligen deras inskränkta föräldrar), detta gör att "HBTQ-personer" (felaktigt begrepp men hittade ingen bra formulering just nu) framstår som undantag och mindre vanligt förkommande i samhället, vilket gör att dessa fortfarande i mycket ses som något onormalt och udda. Detta är att göra sig själva en otjänst.
Självfallet så är det ingen som gör detta för att öka segregationen, däremot så blir det en konsekvens av det i nästa steg.

#55 Det kan ju även vara så att kvinnorna som arbetar med detta ser ett behov hos de utsatta att få denna hjälp på dessa premiser.
Givetvis så skall alla vara välkomna att söka vård och hjälp överallt och det är de idag. Ändå väljer många att söka hjälp hos andra med liknande effarenheter. Jag tycker inte att man skall förneka dessa personer den möjligheten.
#33 Beatrice Ask kan väl knappast ses som en expert i frågan - hon har ju massor av områden som hon är ansvarig för. I artiklen uttalade sig människor som arbetar med detta varje dag. Varför tror du att de uttalar sig som de gör? De är själva invandrare och kommer från de länder där hederskultur existerar - kanske är de mer insatta och har tillgång till en värld som är stängd för dig, som svensk?
FruStien; inom juridiken så får du nog medge att Beatrice Ask har en hög position med inflytande, det går inte att komma ifrån.
Jag anser inte att endast den som är mest insatt eller har självupplevda händelser i ämnet har rätt att uttala sig. Erfarenheter och insikter kan komma från många olika håll. Skall endast de som suttit inne få uttala sig om strafflängder och påföljder? Skall endast de som själva upplevt något få uttala sig så blir det väldigt fel. Skall endast svenskar födda i Sverige få tala det svenska samhällets uppbyggnad? Nej, alla kan bidra med olika insikter. Jag vill fortfarande inte se er uppdelning och ser den som oerhört fördomsfull. Vilka länder är det som "hederskultur" enligt dig existerar i då?
Mitralis; så länge hjälpen och stöder är tillgängligt för alla så tycker jag att det är jättebra, det är när människor exluderas och delas upp som segregation uppstår. Däremot så anser jag att man även behöver utomståendes synvinklar ofta för att faktiskt se de problem som finns och som kan av de som lever med dem dagligen upplevas som normala.
Jag håller med fru stein, inte är Beatrice Ask någon specialist på hederskulture inte den som tror det tror fel. Visserligen har hon som minister ganska stort inflytande på många juridiska frågor men problemet är att det är mycket snack och lite verkstad.
Visst Moa skall vi i vårt demokratiska land även ta hänsyn till och lära oss av andra kulturer men då det drar iväg till hedersmord, tvångsgifte, misshandel av invandrarflickor och pojkar, inlåsning och mycket annat då skall vi sätta ner foten och stoppa tokigheterna.Jag hoppas att du förstår det problemet och att det finns här i sverige.
Det går inte att komma förbi detta med att kvinnan i invandrarfamiljer oftast behandlas som slav under familjetyrannen fadern i familjen.
Ett exempel ifrån deras hemland är: Kvinnan sköter alla sysslor som mjölka korna, bära hem ved och vatten, laga mat till familjen, sköta om barnen ja listan kan göras lång medan mannen (tyrannen) sitter vid sin eld och petar i den, i bästa fall ser han till djuren när de går ute på bete, vid slakt är det mannen som dödar djuret men kvinnan som tar hand om hela övriga slakten. Detta är hans uppgift i ett famljeliv de har.Dessutom så är det han som bestämmer vem den och den av hans barn skalll få gifta sig med, han bestämmer om hustrun skall ha fler barn eller om han skall ha fler hustrur än en för att kunna få fler barn.
Detta är den krassa sanningen om den kultur många människor lever i runt om i världen. När det blir oroligt i dessa länder och familjen bestämmer sig för att fly till ett lugnare land så hamnar många av dem även här i sverige. I sverige fortsätter detta med att kvinnan är slaven i familjen och mannen fortsätter att bestämma allt han dra oftast inget till stacken själv. Till och med hos doktorn skall mannen vara med in på undresökningarna oavsett om det är mamman eller flickorna som skall undersökas och hur tror du det känns när en ung flicka skall gynundersökas t.e.x. då pappan aldrig släpper taget.
Du få tycka hur du vill om mitt inlägg men jag har medkänsla för de stackars unga som blivit utsatt för dessa tyranner. Om det anses rasistiskt så undrar jag vad är inte mer rasistiskt, att blunda för det som händer eller att vara ärlig och säga ifrån.
Björnidet; har aldrig sagt att hon är specialist på hedersvåld, däremot på juridik. Jämförelsen gällde ej uttalanden kring hedersvåld, utan att hon ansåg att det skulle skickas ut lila kuvert till misstänkta sexköpare.
I övrigt lever du i en värld som inte finns. Majoriteten av de flyktingar som kommer till Sverige kommer ifrån städer, mycket större städer än vad vi har i Sverige, ej landsbyggd. Enda kontakt många av dem har haft med djur är hundarna som används av polis och myndigheter.
Om du tog dig tid att faktiskt prata med de asylsökande som kommer till Sverige så skulle du få en helt annan bild. Då samtliga dina åsikter inte minst de du framfört i brott iFokus är så rasistiska och inskränkta, endast baserade på fördommar och enstaka fall så väljer jag att nu avsluta diskussionen med dig då vi inte kommer att komma vidare.
Moa- det får vara nog med personliga påhopp och vad som händer på andra fokussajter.
Det är din tolkning Moa inte min.Och beträffande flyktingar som kommit till sverige så har jag talat med väldigt många vilket styrkt min åsikt om hedersvåld.
sakring; samma diskussion sker på ett annat forum, samma ämne och samma diskussion, den togs upp återigen endast på grund av denna, så det finns en direkt koppling. Några personliga påhopp har däremot ej skett.
Moa- Du beskyller en person för att ha rastiska åsikter och inskränkthet. Har du inget bättre att komma med så låt bli att skriva är du snäll, åtminsone här på politik i fokus.
Vad som sker på andra sajter där inte jag är Medarbetare bryr jag mig inte om.
sakring; läs personens inlägg så finns det fulla belägg för detta. Jag står för allt jag skriver, kan man inte stå för det man skriver, oavsett "sajt", så skall man inte skriva det. Jag har som sagt var valt att lägga ned den diskussion då jag insett att vi inte kommer att komma vidare. Vi har allt för skilda syn på världen och människor för att uppnå förståelse för varandras åsikter och synsätt.
Moa- jag har läst både vad du och andra har skrivit på den sajt du talar om. Jag talar däremot om denna sajt där jag är medarbetere. Håll dig till rätt sajt är du snäll.
I välmening för de stackars flickor som blir bortgifta tvångsmässigt har man blivit kallad okunnig och rasist, då har inte den svarande skribenten tagit in vad frågan går ut på. Hedersvåld med dödlig utgång för de flickor som vill gå egen väg och välja den man de älskar,det har varit mitt kall hela tiden.
Man blir inte direkt uppmuntrad att skriva i en sådan tråd då personligt påhopp är ett resultat av att man försvarar de unga människor som vill välja själv hur de ska leva sitt liv utan att riskera att bli mördad av sin egen far.
Moa jag väntar på ditt svar.
Björnidet; jag kommer inte att fortsätta diskussionen vidare med dig, då jag har insett att den inte kommer leda någonstans och jag inte kommer att få något utbyte av diskussionen, inte heller ser jag några tecken på att du skulle ändra din inställning. Angående uttalandet om rasism, och låg förståelse för människor så skrev du följande, direkt citerat, hela stycken utan korrigeringar:
"Problemet de har är att de inte har demokratiskt tänkande så därför bör de inskolas i demokrati innan de ges uppehållstillstånd. Att det saknas demokrtiskt tänk hos den som gifter bort en flicka som vi läst om otal gånger, det beror oftast på att de vet inte bättre, de har inte kapacitet att kunna få in i skallen in vad demokrati är."
"Vad som glöms bort är att många av dessa är underutvecklade i språk, demokrati, politik m.m de kan inte göra sig hörda om de inte spränger en bomb eller så. Det är ju självskrivet att har dom den kulturen att spränga sig själv och plocka med en massa andra oskyldiga människor då vet dom inte vad demokrati är, det har ju till och med hänt i vår huvudstad men utan medföljande offer."
Jag vidhåller därmed min ståndpunkt i den frågan.
Du har samma åsikt som jag i den frågan att det inte är lönt att fortsätta med debatten mellan oss om hedersvåld i invandrarfamiljer som denna tråd egentligen handlar om.
Det är inte meningen att ord skall märkas och vändas emot den man debatterar med så att det plötsligt blir debattmotståndaren som är boven, rashataren m.m då det inte är fakta.
Tråden gäller hedersvåld bland våra invandrare och det var det som skulle debatteras men det spårade ur vilket var synd eftersom ingen av oss blir lidande för det, det är de stackars drabbade flickor och pojkar som mördas av sina fäder eller släktingar som blir och är lidande. Detta får du komma ihåg om du någon gång debatterar hedersvåld med någon annan.
Tänk först och främst på de som har fäder som blint tror att hedern i en familj är viktigare än en dotters eller sons liv.
#58 Det var inte inflytande vi talade om utan expertkunskaper, t.ex. juridiska expertkunskaper som Elisabeth Fritz, i egenskap av familjerättsjurist med mycket erfarenhet av hedersvåld, har. Även forskning väger såklart tungt, tyngre än enskilda erfarenheter, men det finns inte särskilt mycket forskning på området och sådan lär inte bedrivas heller om man inte får separera olika typer av våld. (Vad Beatrice Ask hittat på för knäppa saker tidigare tycker jag varken hör till den här tråden eller är särskilt intressant - jag är inget fan, direkt.)
Hederskultur förekommer i de länder där en klankultur existerar, t.ex. Somalia, Turkiet och Irak. Att jag råkat på så pass många familjer (bl.a. barn som är livrädda för att bli bortgifta!) kan ha att göra med att i familjer där klanen är en prioritering så håller man ihop och bor ofta på samma ställe.
#70.
Du har verkligen så rätt så, visst är det detta med att familjerna håller ihop på ett sådant sätt att ingen utomstående skall kunna komma in under deras skyddskåpa. Enligt min uppfattning så är det i fler länder som detta med hederskulturen finns, afganistan,pakistan, iran och kanske fler.
En mycket nära bekant till mig har haft en flicka hemligt boende hos sig i hela fyra år och 2011 före jul så gifte hon sig med en svensk pojke. De lever idag i en mellanstor stad i södra delen av sverige. Flickan fick av skyddsskäl ett svenskt personnummer och ett annat namn innan giftet.
Hennes familj bor idag i sitt hemland sedan de återvänt. Jag skrev i ett inlägg om just denna familj där mannen(alfahannen) satt och petade i elden medan hustrun och barnen jobbade på hans ägor och skötte allt i ladugård och hem, familjen tillhörde ett släkte som bodde på det landets landsbygd och bedrev avel med getter och kor.
När de flydde hit till sverige så var det en stor släkt med kusiner och farbröder med familjer som kom inom två veckor och de fick uppehållstillstånd men har ändå återvänt. Vårt svenska sätt att leva passade troligen och enligt flickans utsago inte in i deras sätt att leva. Visst håller jag med dig om att hedersvåldet sker i dessa klaner.Man kan tycka att det är oerhört att pappan i familjen kan leja en kusin eller farbror som sätter skräck i flickorna och ibland dödar dom.
Av säkerhetsskäl för flickan vill jag och får inte förtydliga mer än detta jag nu skrivit, hon bör få vara ifred och lycklig med sin svenske man där hon nu bor.
Själv käner jag en kvinna som har barn tillsmamans med en person från Irakiska landsbygden. Hon har berättat om hur han styrde över henne, hur hon fick klä sig osv. Dottern fick inte äta fläsk.
Han är numera omgift med en kvinna från sitt hemland och har återvänt dit igen men föräldrarna bor kvar här. Min vän är sjuk av oro att hennes dotter ska kidnappas och föras bort till Irak. Flickan är inte giftasvuxen men det behöver inte betyda något.
Det bästa hon gör är att flytta till annan ort och då så långt bort som möjligt. Dessa klaner är inte att leka med.
# 73 Tyvärr så har sina "rötter" här och känner inte så många så vi är det sociala nätverk som hon har.
#74.
Du skrev i ditt förra inlägg att hon inte fick äta fläsk, vet du om hon ville det?
Bland de vänner jag har här där jag bor finns det c:a 20 st muslimer som alla säger att "fläsket är orent" vad dom nu menar med det. Ingen av dom äter fläsk, det skall vara nöt,lamm eller kyckling och mycke kykling äts av dom.
En av dom som kommer ifrån kroatien har sett grisar som överlevt krigets fasor och rymt ut i naturen, då de hade hittat skjutna människor så hade dom ätit av liken påstår han. Jag sa att det förstår jag för att de hade väl ingen som matade grisarna då och därför åt dom av liken.Hans svar var att de är orena även av andra orsaker också så därför äter dom inte gris.
Att kvinnan har ett snävt nätverk är ju synd och all anledning finns för att hon bör vara mycket vaksam, har någon beställt att barnet skall tillbaka och kanske även hon då är de i fara helt klart.
Finns det inget ställe hon kan ta sin tillflykt till med sitt barn denna kvinna så kanske hon får gå till någon myndighet som kan hjälpa henne att få en skyddad identitet vilket hon nog skulle ansöka om i den sittuation hon är i.
Ni i nätverket kanske kan intyga hennes utsatthet och risken att hon blir utsatt för kidnappning, gör det innan det är för sent för efteråt finns det ingen chans, hon kan bli av med barnet och vad värre är själv bli utsatt för en illasinnad gärningsman.
Chansa inte.
# 75 Dessvärre så är hon inte från Sverige men inte heller från det land där pappan till hennes barn kommer ifrån. Ja kvinnan vill äta fläsk och gör det också. Det var dottern som inte fick göra det för pappan.
Hon har precis haft en jobbig vårdnadstvist angående dottern där tingsrätten slagit fast att pappan har rätt till att träffa dottern varannan jul. nyårs, påsk, pingst och midsommarhelg trots att han inte firar någon av dessa. Man undrar vad svenska myndigheter har för syn egentligen. Vore det inte bättre om han hade fått ha henne under sina högtider?
Att grisen är ett orent djur härstammar från fornstora dagar då det fanns trikiner i köttet men folk inte förstod detta det är därför som man använde sig av religionen.
Naturligtvis så åt grisarna av döda människor, de är precis som människan allätare och vår närmase släkting. Hittar vildsvin en människa utomhus som är död så nog äter de av denne.
Ja så är det med grisen, allätare kan man säga. Du ser vilken enorm makt fäder har på dessa stackars flickor, man kan undra vad som ligger bakom hans avoghet egentligen.
Jaså kvinnan äter fläsk, det gör hon rätt i för fläsket är gott och nyttigt.
Vårdnastvister är katastrofala för många barn som har pappan i utlandet och mamman i sverige, vi har ju läst om barn som försvunnit i samband med att en far har träffat barnen kort tid.Efter lång söktid har barnet hittats hos farföräldrar och liknande med en mycket sträng bevakning så att barnet inte får träffa mamman om när besöker landet, barnet har kidnappats.
Vårdnadstvister som den du nämner är en katastrof för alla inblandade parter helt klart och jag håller med om, vad tänker myndigheterna på egentligen, om dom visste vilken stor fara de utsätter ett barn för vid den typ av umgänge du nämner så undrar jag om inte beslutet blivit ett annat. Risken för att detta barn kidnappas på samma sätt som vi läst om för något år sedan, är överhängande stor. Skulle barnet vara mitt skulle jag inte släppa ögonkontakten med det så länge som hon träffar pappan, det går ju så fort att de plötsligt bara är borta och göms sedan i pappans hemland där ingen kommer åt barnet annat än han själv. Bedrövligt beslut måste jag tillstå.
Att de inte firar dessa helger vet vi ju och det kommer att bli svårt för flickan i framtiden om inte beslutet ändras, säkert finns någon lagparagraf som kan skydda barnet från att olovligt föras ut ur sverige och den hjälpen bör hon ta reda på innan det är för sent. Tyvärr så kan jag inte detta med var man skall söka den paragrafen men man tycker ju att det är logiskt att den skall finnas.
Jag hoppas att det löser sig för kvinna och barn och att de får leva i fred här i sverige utan att någon dåre kommer och gör något otäckt.
# 77 Det som skyddar barnet i detta fall är hen inte har något iranskt medborgarskap och inte heller får något pass. Mamman kommer frår ett nordiskt land och är van att äta det mesta precis som vi.