Våldtagen?
Har du blivit våldtagen är chansen för att förrövaren ska ställas inför rätta inte särksilt stor dessutom så frias 33% av de åtaladade.
Ett examensrbete i juridik visar att antalet friande domar har ökat från 22% till 33 % år 2006. Anledningen anes vara 4 prejudicerande domar i Högsta domstolen (HD).
2010 anmäldes 4134 våldtäkter där endast 313 gick till åtal och 33% friades. I andra typer av brottsmål frias cirka 5%.
Behöver vi en strängare lagstiftning?
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/friande-valdtaktsdomar-okar_6951183.svd

Jag tror att det är viktigt för de utsatta att de känner att de blir trodda och att de genom en fällande dom får ett avslut.
Man bör alltså se över den nuvarande hanteringen av dessa brottsmål för att säkerställa en ökad rättssäkerhet både för utsatta kvinnor/män och personer som bli ankagade för att ha utfört dådet.
Just nu har vi en "det är ok tills man säger nej"-lagstiftning (så till vida personen inte är under 15 år, medvetslös/full eller i annat underläge). Frågan är vad som skulle hända om vi i stället hade en "det är inte ok fram tills att man säger ja".
Det handlar inte om några skrivna kontrakt som folk fjantar till det med, utan om ett socialt konsensus (som ju sex ska vara). Är själv inte tillräckligt påläst för att egentligen ha någon åsikt om saken, men jag tycker att debatten är intressant.
Lika viktigt som det är att oskyldiga inte döms för brott, lika viktigt är det att brottsoffer får sin juridiska upprättelse. Just våldtäktsbrott är därmed himla känsligt läge eftersom de flesta våldtäkter sker i hemmet eller hos en bekant, och därmed sker mellan två personer utan vittnen.
Highonbluetomorrows; gällande att kräva ett uttalat ja, inför varje sexakt skulle bli ohållbart. Avtal enligt avtalslagen och LAS kan uppkomma konkludent utan skrivna papper eller ett uttalat ja, det vore konstigt om det skulle tillkomma hårdare formkrav inom ett förhållande.
Personligen så anser jag att det är självskrivet att ett eventuellt våldtäktsoffer skall få stöd och hjälp och slippa frågor om hur hon/han brukar klä sig och liknande.
Däremot anser jag att även den misstänkte/åtalade mannen/kvinnan skall få ett stort stöd, då det tyvärr är vanligt förekommande med felaktiga anmälningar. Det måste föreligga ett högt krav på bevisbördan för en fällande dom, det skall vara ställt bortom alla rimliga tvivel att det åtalade är skyldig innan en fällande dom avkunnas. Detta är grunden i vårt rättsamhälle, oskyldig tills motsatsen bevisats.
#3. Nej, konsensuslagar gällande våldtäkt finns redan och är inte alls särskilt otänkbart. I Storibritannien bland annat. Man behöver inte läsa allt så bokstavligt, att "säga ja" kan man göra på flera sätt.
Highonbluetomorrows; vad är då skillnaden mot idag? Säger någon nej eller gör motstånd, alternativt befinner sig i ett försvarslöst tillstånd så är det redan i dagsläget klassat som våldtäkt. Då tillåts ju precis som idag konkludenta avtal, som det står i lagen som du länkade till så är det inte heller våldtäkt om förövaren tror att "offret" var med på handlingen och har acceptabla skäl för sin uppfattning.
Jag ser inte riktigt skillnaden i bevissyfte. I svenskrätt är det alltid åklagaren som bär bevisbördan, detta kan ej ändras, det skulle äventyra hela rättsäkerheten. Så hur en sådan ändring av lagen skulle påverka överhuvudtaget kan jag inte se. För mig är detta bortkastade resurser, vill du ej ha sex så är det ditt ansvar som part att säga nej.
"då det tyvärr är vanligt förekommande med felaktiga anmälningar." Skrev Moa-
Det tycker jag är att ovanligt dåligt argument. Det är knappast vanligt med några felaktikga anmälningar, även om de förekommer, tvärtom de flesta våldtäkter anmäls inte.
sakring; det förekommer regelbundet att anmälningar som ej är våldtäkter, personer som i efterhand har ångrat sig i efterhand, eller personer som varit otrogna och i efterhand ej kan stå för detta.
Att det förekommer våldtäkter som ej anmäls är jag också väldigt väl medveten om, främst de som sker inom nära relationer.
Risken att bli felaktigt anmäld och än värre dömd för våldtäkt måste minimeras, då detta är förödande för den felaktigt utpekade.
# 7 Det händer i enstaka fall, inte vanligt förekommande som du skriver.
sakring; det händer, tyvärr, exakt hur många fall som det gäller kan vi aldrig veta helt säkert, men det vi definitivt vet är att det händer allt för ofta.
Falska anmälningar tycks vara rätt så ofta om man nu ska tro polisen .
Jag tror tyvärr att Moa har rätt här och kvinnor förstör för kvinnor många gånger.
Våldtäkt är med all säkerhet ett svårt ämne att döma i då det handlar mycket om skuld och skam.
/Maria
# 11 Det är inte ens hälften så vanligt som att de anmälda våldtäkerna inte går till åtal. Det är en liten del av alla våldtäktsfall som anmäls.
Det här är ett brott som kan vara väldigt svårt att bevisa. Om det bara är två personer inblandade så är det ofta ord mot ord. Majoriteten av våldtäkter sker ju hemma hos någon och minoriteten är när någon blir attackerad en mörk kväll i en park.
Det är väl därför det ofta kan vara svårt att få en fällande dom. Bevisen måste vara helt klara för att fälla.
I dom fallen där anmälningarna är falska så tycker jag att den personen skall få samma straff som den anklagade skulle fått om den blivit dömd.
drummer; det händer att personen som falskeligen anmält någon för våldtäkt åtalas för falsk tillvitelse. Nedan så är det ett par exempel på sådan händelse utveckling:
Jag anser att det är en jättesvår fråga detta med rättsäkerheten i samband med våldtäkträttegångar, målsägandens rättigheter från inte kränkas samtidigt som den åtalade aldrig får dömas oskyldig.
sakring; du kan aldrig med säkerhet uttala dig på det sättet, det finns inga säkra siffror att jämföra med, felskeliggen anklagade finns både bland de som dömts, vid friande domar, där åtalet har lagts ned samt i de fall där det tidigare "offret" istället åtalats.
# 14 Jo Moa- det både kan och får jag göra då det är sant. Av över 4.000 anmälda våldtäkter går drygt 300 till rättegång där 33% numera blir friade till skillnad mot andra brott då endast 5% blir friade.
sakring; ja, men nu gjorde du en jämförelse mot antalet falska anmälningar, där behöver du en siffra att jämföra mot för att säga att något är mer eller mindre vanligt förkommande, detta saknas i detta fall.
Strängare lagstiftning tror jag inte att vi behöver (vi ska inte riskera att någon oskyldig blir fälld för att man sänker kraven på bevis), men en annan prioritering hos polisen skulle sitta fint.
Ja, jag håller med FruStein i detta fall, säkra och effektiva utredningar krävs för att öka rättssäkerheten för samtliga inblandade.
Är nog det värsta brottet man kan utsättas för, samtidigt det värsta att bli anklagad för. Svår problematik, svårt bevisläge. I vår kommun så blev "asyler" anklagade för våldtäkt. Syftet var antagligen att piska upp stämningen mot dessa. När hon senare erkände så blev det böter för falska anklagelser. Under tiden hann det bli hatstämning i stan.
I ett annat fall så tog det några år innan bekännelsen och när den väl kom var den som blev anklagad och även satt av en del tid psykiskt knäckt. Något halvår efter resningen och frisläppandet tog han sitt liv.
Å andra sidan finns det kvinnor som får leva med skammen, förnedringen och osäkerheten utan att någonsin komma tillbaka till ett normalt liv. De är långt fler än oskyldigt anklagade.
#19. "I ett annat fall så tog det några år innan bekännelsen och när den väl kom var den som blev anklagad och även satt av en del tid psykiskt knäckt. Något halvår efter resningen och frisläppandet tog han sitt liv."
Åh fy. Snacka om att det borde vara högre straff på falska anmälningar.
Moa- hur ska jag kunna veta hur många våldtäkter som inte anmäls. Det vanligaste är nog att det är något styvbarn som anmäler att styvpappan våldtagit dem. Det har varit en del prgogram om det i TV.
sakring; därför kan du inte göra en säker jämförelse, du kan skriva troligen fler, men ett säkert uttalande av det slaget kräver siffror.