Många tjänstemän vobbar
"Tre av fyra tjänstemän som är hemma för vård av sjukt barn jobbar under tiden, hälften gör det alltid eller ofta. Den vanligaste anledningen är att de inte har någon att lämna över sina arbetsuppgifter till. Det visar en ny undersökning från Unionen.
Undersökningen visar att hälften av tjänstemännen med barn under 16 år vobbar, alltså jobbar när de är hemma för vård av sjukt barn (vab). Var tredje skulle helst slippa vobba. Andelen som helst skulle slippa vobba är högre bland kvinnor än män"
Källa:http://www.unionen.se/Templates/News____66791.aspx
Är vobbandet någonting som vi ska uppmuntra, eller ska vi försöka skapa förutsättningar på arbetsplatserna för att försöka undvika vobbande?
Som tjänsteman oavsett man eller kvinna och dagens IT-samhälle skulle väl mycket kunna skötas ifrån hemmet om man vobbar. Det är ju barnet som är sjukt och inte tjänstemannen. Självklart så blir det besvärligare om man skall vara till hands om barn är sjuka, men finns viljan så går det..
Oftast är det ju förkylning eller något som ställer till det och man sitter ju inte med barnet i famnen hela tiden. Jag tycker att en tjänsteman kan utföra delar av sitt jobb hemifrån för att få hjulen att rulla.
Är det frågan om sjukhusbesök blir ju saken en helt annan.
Tänk dig hur det var förr, då hade husmor kanske 8-10 barn och blev en sjuk så blev fler det, husmor fickk allt jobba ändå hela tiden med att sköta lagårn, mjölka korna och ge dem mat, inte fick hon vobba och hon klarade det med bravur. I dag då behöver en bara nysa så blir det sjukskrivning i många fall och försäkringssystemet vi har utnyttjas till max av vissa, detta skulle det vara bättre kontroll av. Jag säger inte att de myglar men ibland så funderar man.

Ja det är ju frågan, den är inte lätt att besvara. Kanske skulle man kunna tänka sig att företaget betalar och att de i sin tur får ersättning för tid som inte tjänstemannen har vobbat. Det skulle vara lättare om försäkringskassan betalar till företaget och bättre kontroll. Vi vet ju att det förekommit en del mygel med folk som både har jobbat och varit sjukskrivna,om företaget hela tiden är mellanhand tror jag att det skulle bli svårare att mygla till sig även försäkringspengar. Merarbete blir det för företaget men det tror jag skulle gå att lösa.Som jag sa det är inte lätt.
Det beror på det dåliga samvetet som arbetsgivarna uppmuntrar till när de drar ned på vikarier och skaffar sig anställda med spetskunskaper utan att ha en plan B om den anställde skulle bli sjuk eller bli påkörd utanför ICA.
Ja det är många saker som måste tänkas på helt klart. Det här problemet måste gå att lösa men det får inte bli så att den som vobbar betalas till företaget och att då företaget uppmuntrar till detta för att slutligen få mindre lönekostnad själv, företagare stoppar en sådan gång ner slantarna i egen ficka och får på så sätt ett lönebidrag för den som är hemma med sjukt barn men ändå jobbar hemifrån. Det är ingen lätt uppgift att lösa men på något sätt måste det gå. Visst kan det vara prokärt om en är sjukskriven på grund av sjukt barn men blir påkörd utanför ICA det skulle inte se bra ut.

Jag tycker det är helt bedrövligt med att vobba.
Först uppbär man lön och sedan så får man från försäkringskassan om jag fattat det hela rätt.
Hr väldigt svårt att tänka mig att man arbetar en vobdag 8 timmar hemifrån.
/Maria
Såg på nyheterna i går att det är som mitralis skriver, att "vobba" är mot försäkringskassans regler och därför inte lagligt.
Man tycker att detta skal gå att lösa på ett smidigt sätt så att inte den som "vobbar" skall bli lidande ekonomiskt. Mitt föslag att låta allt gå genom företaget kanske inte var bra, det kan bli ännu större problem då, däremot så anser jag att om den som "vobbar" skulle kunna redovisa den tid som han eller hon gör det och då självklart vara ärlig.
Jag har inte haft anställda de senaste fem åren så jag vet inte vad detta nya fenomen skulle få för konsekvenser för försäkringskassan om viss del av tiden för vård av sjukt barn betalas av FK och resten av företaget och om det är tekniskt genomförbart.
Att "vabba" då är det inget hemjobb som får utföras men "vobba" då verkar många anse sig kunna jobba med lite i alla fall och det är ju olagligt enl.FK
Det ska bli roligt att se fortsättningen på denna karusell.