Elitskolorna
"Utifrån verkade internatskolan perfekt.
Hög status, duktiga lärare och mycket resurser.
Men innanför portarna väntade ett helvete.
– Vi blev slagna hela tiden, säger Dan, en före detta elev på Lundsberg.
Det blåser rejält kring några av landets riksinternatskolor.
Både elever och tidigare skolpersonal vittnar om pennalism, misshandel och trakasserier."
Källa:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14002510.ab
Jag tycker att det är helt horribelt. Påminner om spelfilmer från England.
Men i dagsläget så verkar det som att det är de som vill ha den här typen av skolor. Det finns skolor som är kända för att vara extremt hårda gällande disiplin och det är väldigt många sökande till dessa. Då har det förvisso inte framkommit att det är något våld på skolan.
Kan det vara så att föräldrar idag är rädda för att vara curligföräldrar och därför vill att barnen ska gå i den här typen av skolor och på så sätt slippa ta hand om uppfostran själva?
Tror ni att detta är någonting specifikt för privatskolor eller är det skolkultur överlag?
Jag tycker bara att det är så otroligt hemskt att jag inte vet vad jag ska tro.
För mig är det en stor skillnad på en vanlig elitskola och en internatskola med traditioner som sträcker sig många år bakåt. Att det förekommer pennalism på Lundsberg och i Sigtuna är väl ingen nyhet direkt? Man sätter sina barn på dessa skolor för att det är där man knyter kontakter inför framtiden - anställer varandra, knyter nätverk och gör varandra tjänster. Det är som att vara med i ett "hus" i amerikanska universitet - man fortsätter att hålla varandra om ryggen livet ut.

ja, jag tror man ska skilja på den "meritokratiska elitskolan" (liberal typ) och den "traditionella elitskolan" (konservativ typ). Den ena är för en begåvningselit (är det tänkt iaf) och den andra för barn till samhällseliten. Så ja.
(Detta innebär förstås inte att det inte kan förekomma pennalism även i den meritokratiska elitskolan.)
Precis som #3 säger så om det är en skola för begåvade barn så ser jag inget problem med det. Ur samhällssynpunkt så är det slöseri att inte bygga på personer med extra hög begåvning.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Lundsberg är en skola med elever vars föräldrar har sina karriärer att tänka på. Söner och döttrar till diplomater och företagschefer t.ex.. De lärare jag vet som varit där har tvingats sätta högre betyg för att det ska framstå som bättre än vad det är. Ddet finns naturligtvis begåvningar där också men inte mer än på andra skolor.
Är det ingen här som läst Jan Guillous "Ondskan"? Där framgår med önskvärd tydlighet hur det förhåller sig på vissa internatskolor. Lundsberg är en skola för överklassen där man knyter kontakter.
Själv har jag också gått på internatskola under två år. Men huvudmannen för den var IOGT-NTO och någon pennalism förekom då inte
Jag har två bekanta som gått på Lundsberg men jag har aldrig hört något eller rättare sagt så har vi aldrig pratat om det men jag ska fråga hur de upplevde det hela.
/Maria
Jan Guillou som själv har gått på internatskola har synpunkter på Lundsberg.
Tycker privatskolar är bra komplement till den övriga skolutbudet. Dock ska inte penalism toleras oavsett vilken skola det finns på.
Iom att det verkar vara rätt omfattande på lundsberg och ingrott så ser jag fram emot vad som kommer hända i framtiden. Hoppas på starka ställningstaganden så att signaler skickas land o rike runt =)
/Fridaybrew

# 10 Jag hörde det på Rapport igår kväll.
#10 Bra att nån säger ifrån. Bara personen inte får ännu mer skit för det nu…
Nollningarna till våra universitet har ju någon liknande verksamhet, där får nybörjare klä ut sej och vara med om många kränkande saker i början i alla fall och det är ju snudd på lika dåligt.
Du har fel #13 det finns väldigt tydliga regler för vad som får ske under nollningen. Naturligtvis finns det några enstaka nollegrupper som missförstått direktiven de fått. Men de är några få per år bara.
Nollningen på universitetet är bland det roligaste och bästa på hela universitetstiden. Iaf i Linköping där jag gick.
Nollningen fyller en väldigt viktig funktion det binder samman de nya klasskompisarna väldigt snabbt. Sen är det helt frivilligt, väldigt många som inte vill eller har tid med nollning, vilket är helt ok också.
Dock rekomenderar jag att deltaga i alla nolleaktiviteter i för det är superskoj.
/Fridaybrew
Jaha, jag kanske har det, men om man ser ute på stan de som får till uppdrag utföra saker som de inte själva vill men måste för att bli en i gänget,vad är det då är det inte penalism.