Paret Reinfeldt separerar
"Statsminister Fredrik Reinfeldt och hans hustru landstingsrådet Filippa Reinfeldt separerar. Nyheten kom dagen efter uppgifter om att familjen sålt sin villa i Täby.
Paret Reinfeldt gifte sig 1992 och har tre barn tillsammans, 18, 16 respektive 11 år. Det är ännu inte känt om separationen är tänkt att leda till en skilsmässa. Makar som har gemensamma barn tvingas till sex månaders betänketid innan en skilsmässa kan gå igenom om de har hemmavarande barn under 16 år. Detta gäller även om båda makarna är överens om att skiljas."
Källa:http://www.dn.se/nyheter/sverige/paret-reinfeldt-separerar
Ja såg det i nyheterna, alla kan ju inte passa ihop livet ut och det verkar vara modernt att skilja sig vid sådär runt 40 års ålder. Det är bara att önska dom bättre lycka i nästa förhållande.

Vem bryr sig, deras privata mellanhavande är deras……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#2 Givetvis så är det en sak dem emellan. Men mediaintresset är inte mindre för det.
Rent politiskt så kommer "Separationen troligtvis inte att påverka varken Fredrik eller Filippa Reinfeldts fortsatta politiska karriärer, tror statsvetarprofessorn Ulf Bjereld.
"Det beror ju lite på omständigheterna, men så som det här hittills har gestaltat sig har jag svårt att se att det skulle få några politiska konsekvenser överhuvudtaget. Om det i samband med separationen uppdagas saker som kommer till offentligheten väldigt negativt skulle det möjligen kunna påverka", säger Bjereld till TT.
Reinfeldts två företrädare Göran Persson och Carl Bildt separerade också under sin tid vid makten."
Källa:http://www.dagensps.se/artiklar/sn/2012/03/07/276016/index.xml
Håller med, att separera är inget märkligt och för barnen är det bra många gånger. Nu är deras barn redan så pass gamla att det endast skulle påverka den minsta 11 åringen men det är inte säkert.
Att detta skulle påverka Statsministerns politiska karriär tror inte jag hellre, de har ju kört sina race var för sig förr så det blir nog ingen skillnad.
I Expressen läste jag idag att detta hade dom bestämt redan i julas -10 men har hållit det hemligt sedan dess vilket man kan förstå. En separation av den här kalibern blir ju endast kännbar politiskt för de drabbade om de gjort något dumt som påverkade äktenskapet och sådant brukar ju läcka ut så småningom.
Visst håller jag med mitralis att detta har ett stort mediaintresse och sensationer skriver de ju gärna om.
Jag tänker att detta kanske kan vara mer av en "skandal" i andra, mer traditionella, europeiska länder, men det är nog få svenskar som reagerar över detta.
Ja skillsmässor är allt för vanligt för att folk skall bry sig.
var och en kan väl få va ifred om sitt/sina liv.Varför? finns det så många nyfikna som måste prata bakom ryggen på andra?

Att det skulle påverka Fredriks karriär nämnvärt känns mycket osannolikt. Kanske tappar han väljarstöd i några marginaliserade grupper.
Frågan är om det kommer påverka Filippas? Dels är hon lägst i rang så om det blir sammarbetssvårigheter är det hon som ryker, och dels anar jag en tendens att straffa kvinnor hårdare för sina privata förehavanden (att vara en god mor verkar till exempel förvånansvärt viktigt i svensk politik).
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism