Miljonprogrammets svindlande affärer
I nyheterna har de redovisat hur kommuner och fastighetsägare pumpat ut pengar från allmännyttans bostäder. Enligt lag får det inte ta ut mer än en miljon per år ur vinsten men det beloppet har flerfaldigats på många ställen i landet.
Nu står bostderna i miljonprogrammet inför stora renoveringar och med resultat att hyrorna höjs med upp till 60-70% på många ställen. Hyresgäster tvingas flytta för att hyrorna blir för höga. Miljonprogrammets ägare satsar inte tillbaka en krona av de vinster de tidugare tagit ut, hyresgästen skall stå för renoveringen med högre hyror.
Vad har ni för åsikt om detta. Skriv och berätta.
JAG SER ATT SKRIVFEL HAR KRUPIT IN I OVANSTÅENDE TEXT:
I andra stycket :
Nu står bostäderna i miljonprogrammet inför stora renoveringar med resultat att hyrorna höjs med upp till 60-70% på många ställen.Hyresgäster tvingas flytta för att hyrorna blir för höga. Miljonprogrammets ägare satsar inte en krona av de vinster de tidigare tagit ut,hyresgästen skall står för renoveringen med högre hyror. DETT ÄR DEN RÄTTA TEXTEN SOM SKALL STÅ I ANDRA STYCKET OVAN.
Ber om ursäkt för mina klumpiga fingrar.//
Min reflektion var när de sa detta i teve är att varför skall inte fastighetsägaren satsa i detta då de underlåtit att underhålla bostäderna genom åren, en del är så dåliga att rivning snart är aktuellt. Hela tiden har fastighetsägaren stoppat in pengar i kommunala verksamheter på bekostnad av fastighetsunderhållet. det som hyresgästen betalat till hela tiden han hyrt där.