Pensionsbluffen
Såg på Gokväll och blev förundrad när Joel Dahlberg säger att vissa som jobbat hela livet kan få samma pension som de som inte jobbat alls. Skrämmande tanke med tanke på att det är väldigt lite pengar före skatt man får i så fall.
http://www.smakprov.se/smakprov/visa/9789170375491/partner/smakprov
Det måste gälla sådan som inte har någon tjänstepension. Folkpensionen är lika för alla.
Finns ingen folkpension längre. Tjänstepensionerna ser olika ut för varje person men den ger inga stora tillägg. Enligt hans beräkningar så kan man få ut 53% av sin lön med tilläggspension. I mitt fall så skulle en löneökning på 10 000:-/ månaden ge 800:- mer i pension i månaden. Vet inte hur gammal du är men för oss födda senare än 1963 så är vi helt i nya systemet.
# 2 Nej numera heter det garatipension. Men det är samma sak, en fast summa som är lika för alla såvida man inte är född före 1954. Själv är jag född 1954 och omfattas av de nya pensionsreglerna. Men jag sparar själv till min pension då jag inte arbetar.
Det låter inte särskilt mycket med 800 kr mer måste jag säga.
Nej nu har ju "bromsen" slagit till och ger noll tillväxt, minus räknat i reallön. Det han skriver om bland annat är ju vad som är goda tider eller inte. Varför slår bromsen till när det är tillväxt? Ingen vet hur man ska tolka reglerna, tyvärr litar inte jag på pensionsförvaltarna. De tänker mer på egna bonusar än att kreti och pleti ska klara sig ekonomiskt när de blir gamla.
Att du inte litar på pensionsförvaltare förstår jag. Själv har jag Länsfösäkringars Försäkrad pension med återbetalningsskydd och efterlevandeskydd. Dessvärre så går den inte att teckna längre.
Sedan har vi sett till att armoterat lånen på vårt hus för att slippa kostnaderna på dessa. Dessutom har vi sparat för att veta att vi kan leva som vanligt även när vi blir pensionärer. Min man går i pension om 3 år.
Jo jag har också huset som pensionsförsäkring. Bor billigt redan nu och förhoppningsvis ännu billigare om 20 år.
# 6 Bra då har vi samma tänk
Så har jag också tänkt.
Vi hade ett kapitalspar i flera år och de pengarna använde vi till insats i vårt hus.
Nu amorterar vi istället för att pensionsspara vilket ger en låg boendekostnad när vi blir pensionärer.
Det känns som det säkraste "sparandet"
/Maria

Det blir lite konstigt när man å ena sidan säger att löneskillnader behövs för att man ska anstränga sig mer. Man brukar jämföra med Sovjet, men när man gör det så får man samma pension som de som aldrig jobbat, eller väldigt lite. Alltså är ju risken att nollresultat beror på optioner och bonusar för de som redan har väldigt mycket och förvaltar våra fonder. Vi har en av de bästa tillväxtmarknaderna i världen just nu, lik förbaskat är bromsen i och resultat på -8%, som bäst! Vad krävs då för att även fonderna ska gå bra? Jag förstår inte hur de senaste tio årens rally, störst tillväxt sen efterkrigstiden, ej ger plus på pensionskontot. Kortsiktigt kan jag förstå det men i längre perspektiv?
# 10 Nej det förstår inte jag heller. Man måste nog var ekonom för det