Politik iFokus

Politik

Etikettekonomi
Läst 1110 ggr
Mitralis
0

Vårbudgeten

Vad tycker ni om årets vårbudget?
Går det att spara sig ur krisen eller är det som det stod i någon tidning, som att svälta en anorektiker?  

Det verkar som att Alliansen föredrar att betala av stadsskulden istället för att skapa förutsättningar för tillväxt som genererar intäkter till stadskassan.

[sakring]
0

Det är som jag säger i inlägget om Spanien, att svälta en anorektiker. När räntan är nära 0% då behöver staten gå in och stödja efterfrågan i samhället inte spara ännu mer.

Mitralis
0

#1 Ah, då var det därifrån jag fått det. Kom inte ihåg vart det var ifrån, men jag tyckte att det var ett beskrivande uttryck.

Mitralis
0

Tycker ni att Borg var för otydlig i sin önskan om sänkt ränta?
Riksbanken trodde att de inte skulle behöva sänka den då de förväntade sig fler åtgärder som skulle stimulera tillväxten. 
Jag trodde att de kommunicerade mer med varandra än de verkar göra Obestämd

[sakring]
0

Riksabankens höjningar och sänkningar av räntan har inte något med budgeten att göra  utan beror helt och hållet på hur de bedömer läget. De är självständiga gentemot regeringen.

Mitralis
0

Så har jag också för mej att det är. Men när jag hörde på nyheterna så lät det som att de gjorde åtgärder utifrån vad de förväntade sig hur motparten kommer att agera. Därför så vore det kanske fint med lite kommunication så att de vet vart de har varandra.

[Highonbluetomorrows]
0

Jag tror på socialliberala keynesianismen: spendera i onda tider och spara i goda tider. Önskar att regeringen hade lånat pengar nu när vi faktiskt får låna riktigt billigt och investerat dessa i vettiga projekt så som att bygga ut järnvägen, anställa fler inom offentlig sektor eller annat.

Sen om några år när ekonomin börjar rulla på så drar de åt tyglarna och låter marknaden sköta sig själv bäst den kan. Då avbetalar vi även våra lån.

Mitralis
0

#6 Låter vettigt Glad