Eurovision Song Contest
Ärligt talat, det är ju bara dumt att skicka fler bidrag till kommande års tävlingar i Eurovision Song Contest. Alla länder lägger ju bara kompisröster på sina grannländer vilket medför att den totala dominansen från öst avgör tävlingen. Kvaliteten på låtarna spelar (uppenbarligen) inte någon som helst roll.
Mitt förslag är att vi drar igång en ny tävling och bara bjuder in västeuropeiska länder eller helt enkelt skiter i att delta nästa år.
// staffan
jag kollar aldrig på det längre. Tycker att det var roligar och mysigare förr

Tycker det är ett härligt i-landsproblem. De nationella uttagningarna är roligare - och ta mig tusan kvalitetsmässigt bättre!
//Zac
Javisst är det tråkigt att våra nya europeiska vänner inte har respekt nog att rösta på det som vi brukade rösta på…
Att de har mage att tro att de ska få rösta på vad de vill!!!
Surt sa räven! :-)
*lol* #3 Ja, eller hur? ;) Själv tyckte jag The Ark sög rätt bra. Magnus Carlsson hade gjort ett bättre jobb…
Serbien var helt OK. Bra låt, inte fjantigt, bra sång. :) Själv hade jag röstat på Tyskland… :D
Vilka hade ni velat skulle vinna då?

Gu´ske lov att jag har ingen TV!

Själv var jag litet rörd över att republikerna från det forna Jugoslavien, trots alla bittra krig,fortfarande har så mycket samhörighet över gränserna kulturellt. Deras artister ägs av dem alla. Och det här är länder som behöver stärka sin självkänsla, så de är väl unnande goda placeringar i en en sån här tävling.
Det är nog också så att de nationer som har en stor utvandrad befolkning kommer högt i röstningar. Man är aldrig så nationalistisk som när man bor utomlands. Ukrainarna t ex har jobbutvandrat i stora skaror. Bara Spanien lär ha någon miljon minst. Se på turkarna i Tyskland som självklart ringer in sina röster.

Att öst har ökat sitt inflytande är ju ganska naturligt då antalet länder har ökat där. Men för melodifestivaln behöver ju inte det vara negativt, totalt sett gissar jag att fler ser på melodifestivalen nu än för tex 15 år sedan.
Men kanske man kan göra om reglerna? Dra ned antalet bidrag i finalen till 12. Som det är nu så är det ju ooolidligt långt. Och kanske ha flera semifinaler som är regionbaserade. Tex 4 regionfinaler där 3 från varje går vidare till finalen. Och sedan kan man förbjuda röstning på låtar från den region där man bor.
Oskar

Tittar aldrig på ESC, inte heller de svenska uttagningarna. Men varför skulle inte öst kunna vinna utan att det skulle vara något konstigt?
Jag tycker att det vore bättre om en jury fick rösta, genom att se och höra bidraget, men inte veta vilket land det kommer ifrån. Först då skulle det bli en musiktävling.
Nu är det en tävling i vem som har flest grannländer! :P

Förra året hade Finland många kompisar i alla fall…
Jag förstår inte riktigt, om Sverige hade vunnit och Danmark, Norge, Island och FInland hade röstat - hade det då varit god smak? Det är ju precis samma sak.
nä, det hade varit lika osmakligt.
Sara
#11 Det var ju precis vad som hände också och som händer varje år. Det spelar egentligen ingen roll vilket land som vinner, det är ändå ett ytterst godtyckligt röstningssystem som innebär att från och med nu kommer det bli i princip omöjligt att vinna om man inte delar upp Sverige i fem delar. *ironi*
Det har alltid varit så som sagt, men det är inte förrän nu vi reagerar, då det blev så uppenbart i lördags. Fler östländer än någonsin förr var med och därför blev det så.
Jag vidhåller att man bör ha en någolunda musikalisk jury som bedömer bidragen istället för att det ska ringas in röster från respektive land.
Fast jag tror inte man sitter och röstar för att man är kompisar. Däremot tror jag att man har ungefär samma musiksmak som länderna runt omkring en… Och så hör man ju deras låtar oftare än de låtar som länder långt bort har.
Och det är bevisat att man gillar låtar man hört fler gånger bättre.
Läs även denna artikel.

Tja, tycker det verkar som om man inte behöver kunna sjunga överhuvudtaget (gäller inte bara för i år). Det verkar vara så mycket viktigare hur man dansar och vilka kläder man har på sig och hur hela uppsättningen runt om är. Som en show alltså. I o f s så är väl hela musikbranschen så nu för tiden. Sångröst spelar ingen roll. Slit och slängvara har det blivit. Tråkigt är det och många låter likadant och musiken är ganska slätstruken. Artistlivet är kort och man glöms lätt bort. Kändis kan man bli på ganska små meriter.
#15 Fast nog kunde årets vinnare sjunga!? Och så bra dansade hon väl inte? Och hennes kläder var väl så där?
Eller…? ;-)

Ja, nu skrev jag ju inte bara om årets vinnare, utan mer allmänt om musikbranschen. Inte heller menar jag att ingen kan sjunga, för då skulle jag ju ljuga :).
#14 Du menar att Ukrainas grannländer röstade på killen med discobollen på huvudet för att de har sådan musiksmak? Han sjöng ju knappt.
#0 surt sa räven.
MvH Bengan
#19 - #3 ;-)
#20, Läste inte inlägg 3, sorry.
Mvh Bengan
#18: Musiksmak och musiksmak. De har sett snubben oftare, hört låten oftare vilket i allmänhet gör att man gillar det mer. Vi människor fungerar så. Tryggt och välkänt är bäst (oftast).