Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 1864 ggr
CarlS
0

Skydda valarna!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

34 valar och delfiner dör som bifångst varje timme. Dagligen. Året runt. Ett helt onödigt slöseri med naturens resurser.

Årligen dödas uppskattningsvis 300 000 valar och delfiner som bifångst i fisket. Det motsvarar 17 valar i halvtimmen - dygnet runt, året om.

Tumlaren - den enda ursprungliga valarten i Östersjön - är akut hotad. Enligt inventeringar finns det endast omkring 600 tumlare i Östersjön. Bland hoten finns bifångst, fartygskollisioner, buller och miljögifter.

Bifångst? Kan förklaras så, att då du äter en fiskmåltid kan du föreställa dig flera tallrikar bredvid, fulla med havslevande djur som kastats tillbaka i havet, döda eller döende. Till absolut ingen nytta.

Läs mer här och om vad man kan göra

//CarlS

blombuketten
0

Usch ja, detta är ett enormt problem. Sen sitter fiskemän och skriker för att sälen äter upp fisken för dem, med påföljd att det nu blivit tillåtet att skjuta av sälar. Eller om varg eller björn råkar ta ett och ett annat vilt så blir det ramaskri för då får jägarna mindre vilt att skjuta. Som om vi skulle svälta ihjäl p g a det. De kan för sitt liv inte se vem som tar död på vem.

För länge sedan slutade jag att äta tonfisk p g a att så många delfiner (bl a) dog i näten. Fortfarande äter jag inte tonfisk. Fisk är något som man ska äta nyfångad och färsk, upptagen i den mängd man behöver och den fisk man vill ha. Finns ingen som helst anledning att fånga fisk i sådana mängder som nu görs. Fast som vanligt så är det ju ekonomin som styr och där pengar är inblandat finns inte längre sunda tankar.

Bra länk Carls.

Sara
0

Äter inte fisk eller skaldjur överhuvudtaget. Snacka om ett fruktansvärd hantering av levande varelser. Låta de luftdrukna, HU!

Sara

precis
0

#1 jag slutade äta tonfisk för ca ett år sen, men av en helt annan anledning: de onödigt långa transporterna.
Vi har ju utmärkt fisk i nordsjön som är av exakt samma familj: Makrill.
Mycket bättre att köpa tre burkar för 20:- från Danmark eller Norge istället för liknande produkt ifrån Thailand/Taiwan… (3 för 12-15:-)

Handlar man mer lokalt så blir mer mat kvar i de fattigare länderna.
Och en lite mindre mängd överskottsproducerad eu-subventionerad mat skickas iväg som förstör konkurrensen på andra marknader.
hoppas jag i.a.f.

CarlS
0

Tack blombuketten! :)

//CarlS