Politiker ska vara tråkiga
"När svenskar får välja egenskaper hos politiker står inte humor högt i kurs enligt en undersökning från TV4/Novus.
I stället värderas trovärdighet tydlighet - något som gynnar både Fredrik Reinfeldt (M) och Stefan Löfven (S).
Göran Hägglund - som gärna skämtar offentligt - ses i stället som ett sänke för sitt parti."
POPULÄRASTE EGENSKAPER FÖR POLITIKER
1. Trovärdig
2. Tydlig
3. Kunnig
4. Ärlig
5. Seriös
6. Framtidsinriktad
7. Kommunikativ
8. Rättvis
9. Ödmjuk
10. Jämställd
11. Visionär
12. Resultatinriktad
13. Folklig
14. Humoristisk
Källa: TV4/Novus
Källa:http://www.expressen.se/nyheter/svenskar-politikerna-ska-helst-vara-trakiga/
Tycker du att listan stämmer?
Orka sådana rubriker (syftar alltså på att tidningen skrev den, inte du). Expressen rubriksättare kan tydligen inte det här med logik :). Ingenstans står det att folk vill ha en tråkig politiker, bara att det är viktigare med tydlighet än med humor. Logiskt fel nummer två är att man inte måste vara tråkig bara för att man inte är direkt humoristisk.
Jag skulle placera samma egenskaper i topp 3 som det är på listan. Sen spelar det mindre roll.
Jag tror snarare att det är så att det är fel parti Göran Hägglunds skämt representerar. Kanske är det så att just KD:are inte gillar skämt? Eller att KD inte är så populärt oavsett partiledare? ^^
Men "trovärdig" som första plats? Är inte det upp till väljarna att avgöra från uttalande till uttalande?

Enligt ny information från sajten Humor så har det visat sig att de frågade efter de fem viktigaste egenskaperna hos politiker. Då är det ju faktiskt ganska glädjande att egenskaper så som
1. Trovärdig
2. Tydlig
3. Kunnig
4. Ärlig
5. Seriös
kommer före Humor. Men jag tror ändå att de flesta uppskattar i alla fall lite, lite humor hos politikerna
Jag satt och småfnissade lite skadeglatt under partiledardebatten igår - och det vill jag få göra. Humor för min del, alltså i politiska sammanhang, har mer att göra med "slagkraft". Partiledarna ska våga sätta dit varandra. Björklund och Hägglund var igår rätt duktiga på detta vilket var, just det, lite roligt ;).