Politik iFokus

Politik

Etikett: politiska-skandaler
Läst 2140 ggr
Mitralis
0

Reinfeldts farliga kommentar

"När Fredrik Reinfeldt tidigare i veckan beskrev läget på arbetsmarknad­en som hyggligt bara man räknade bort ungdomarna och invandrarna ur sta­tistiken, var det en desperat stats­minister som gick över gränsen.

"Uttalande som fick Jimmie Åkessons gillande var "som Reinfeldt ordagrant uttryckte det: ”Det är inte korrekt att beskriva Sverige som i ett läge med massarbetslöshet. Om man ­tittar på etniska svenskar mitt i livet så har vi mycket låg arbetslöshet”."

En av få ickemoderater som applåd­erade Reinfeldts uttalande var Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson. Glädjande att statsministern har kommit till insikt, hälsade SD-ledaren."

Källa:http://dagbladet.se/ledare/1.4721188-reinfeldts-farliga-kommentar

**
Vad tycker du om Reinfelds uttalande?**

joheck
0

Tycker varken si eller så faktiskt. Bryr mig inte så mycket om enstaka uttalanden. Ok, ska jag vara helt ärlig så bryr jag mig väl mer när det är "den andra sidan" som kommer med konstiga kommentarer och dyliktOskyldig. Men, men no big deal enligt mig.

[sakring]
0

Han hade i och för sig rätt. Sedan tror jag att han försöker sno åt sig väljare från SD också.

[FruStein]
0

Får man fråga vad han skulle ha sagt istället?

[Moa-]
2

FruStien; sett svenska folket som en helhet? En enligt mig helt irrelevant kommentar. Vi kan inte kasta ut samtliga ungdomar och invandrare ur Sverige, men andra ord har vi även fortsatt problem med en relativt hög arbetslöshet. Vare sig invandrare eller ungdomar är heller en homogengrupp som kräver likvärdiga insatser utan det finns en spridning även inom grupperna med högre arbetslöshet.

Halvdansken
0

Han har ju helt rätt. Man måste ju identifiera problmet innan man kan lösa det. Om nu etniska svenskar mitt i livet inte har nån större arbetslöshet, så behöver man ju inte spendera tid och pengar på dem (i just denna frågan).

I Sverige är det tydligen viktigare med ordval än med problemlösning.

I Danmark säger man "annat etniskt ursprung än danskt" hela tiden.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[FruStein]
0

#4 Fast problemet är ju att svenska folket inte ses som en enhet på arbetsmarknaden? Så tolkar jag hans uttalande, dvs  att t.o.m. fjärde generationens kurder är av olika skäl diskriminerade när de ska söka arbete och det är väl viktigt att lyfta fram?

Halvdansken
0

Men du kan inte se folk som EN enhet. Jag som är 50 och har jobbat med IT i 30 år är väsensskild från en 20årig litteraturvetare. Det gäller alla grupper, men folk kommer bara ihåg det där med "icke-etnisk". Han sa "mitt i livet" också, dvs medelålders.

Kan man inte låta bli att tolka så jäkla mycket och bara lyssna på meddelandet.
En bra artikel i Aftonbladet av en icke-etnisk svensk som kanske kan göra de politiskt korrekta lite mer avslappnade…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
1

Halvdansken; ja, men det är skillnad inom alla grupper, ungdomsarbetslösheten består både av de som hoppat av grundskolan och de som har högskoleutbildning, samma sak gällande personer "med annan etnisk bakgrund", det är inte att se problemet att dela upp efter de kategorierna.

FruStien; du har en poäng, men jag tror även att det är annat som spelar in idag också, men absolut är den typen av fördomar som finns ett stort problem.

[Highonbluetomorrows]
3

Finns inte så mycket att tillägga här, men jag tycker inte att uttalandet var farligt överhuvudtaget. Känns snarare som att sossarna vill plocka billiga poänger genom att ifrågasätta det.

Sen har den borgerliga retoriken ändrats de senaste månaderna. Jag nämnde detta för min pojkvän efter partiledardebatten, där de blå bland annat står och nickar när Åkesson pratar om unga invandrares arbetslöshet. Även programledaren i Agenda sa igår, söndag 20e, drog samma slutsats. Moderaterna öppnar upp för mer prat om invandrare/invandring, särskilt i förhållande till arbete.

Personligen anser jag att det är bra, för det ska inte sopas under mattan att vissa grupper har olika förutsättningar. Om andra partier än SD tar tag i frågor som tidigare varit tabu gällande invandring, på ett konkret och öppet sätt, så görs SD antagligen till ett icke-parti. Folk behöver inte vallfärda dit för att de är de enda som vågar ta upp problem associerade med invandringen. Uppenbarligen blir det ett jävla liv så fort någon ens försöker visa på en skillnad, med en term som "etniska svenskar" och jag tror att det är kontraproduktivt. Vi ska inte tillåta rasistiska tillmälen - men det där var INTE rasism.

Mitralis
0

#9 Jag personligen har inte uppfattat det som att det är S som ifrågasätter det hela, mer att det är media som vill sälja lösnummer Obestämd

Jag tycker också att det är bra att man arbetar utifrån individernas/gruppernas olika förutsättningar då man lättare kan sätta in specifika åtgärder för att på bästa sätt hjälpa personerna ut i arbetslivet. 

FP är väll det parti som tidigare har varit det som varit mest öppet för att prata invandrarpolitik och det är bra att de andra partierna också börjar våga arbeta med dessa frågor.

[Highonbluetomorrows]
0

#10. Det stämmer nog att det snarare var media som blåste upp det. Men visst påhejas det av vänstern ;).

[stblues35]
2

Hmm så det är alltså bara dom etniska svenskarna mitt i livet som ska räknas när det gäller arbetslöshet? Det var det dummaste jag nånsin har hört!

#11 Ja det var väl som med Juholt..då stod högern och flåsade och hejjade på..