Politik iFokus

Politik

Etikett: off-topic
Läst 1822 ggr
Mitralis
0

Vilken är säkraste källan?

Vilken tidning/sajt anser du ger den säkraste källan?

[sakring]
0

Det beror på var de får uppgifterna ifrån. Onekligen så var TV4 den säkraste källan när det gällde Juholt. De andra gick på att han hade VU:s förtroende.

Sedan beror det på vad det gäller för någonting.

[cala02]
0

Lite tveksam till tv4, de har ju Bonnier som storägare, vem vet hur de vill vinkla nyheterna.

[sakring]
0

Men de var de enda som hade rätt när Juholt avgick.

Mitralis
0

Hur ser ni på tidningar som Di, DN och SvD som källor?

[cala02]
0

Personligen tycker jag Svd har den mest objektiva och informativa rapporteringen.

Geru
0

DN och Svd är väldigt tilltroliga enligt mig.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[sakring]
0

# 5 Håller med.

LaSadie
0

Ingen är säker, samma nyheter är på alla sidor med olika text (med tanke på vem som skriver det).

Geru
0

#8 Men vissa källor är mer informativa än propagerande:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

LaSadie
0

#8 Jovisst man ska inte sluka allt som FOX news säger med hull och hår Tungan ute

Geru
0

#10 Exakt:p Samma för aftonbladet:)

-Stephen Hawking

[FruStein]
0

Det beror på om det är internationella eller nationella/lokala nyheter. BBC News och delvis CNN tycker jag är bra och i Sverige Aktuellt och DN. Men främst av allt; man måste ha lite koll på journalisten också.

[Highonbluetomorrows]
0

Aftonbladet och Expressen läser jag inte. Jag klickar helst inte ens på länkar som sponsrar deras blaskor.

Tidningsredaktioner jag respekterar är UNTs, Sydsvenskans och Fokus (veckotidning). Läser tyvärr inte DN, så där kan inte uttala mig. Det som gör att jag ger en tidning förtroende är oftast att de är kritiska "mot alla" istället för "mot vänstern" eller "mot högern".

För övrigt har jag alltid på mig mina kritiska glasögon när jag läser saker i tidningen/ på internet, och försöker hitta "backup" till kontroversiella påståenden. Det borde alla ha.

ryttarn
1

Först o främst skall man alltid ha granskande/kritiska glasögon på sig oavsett vilken tidning eller sajt som man läser. Lite beroende på vad det gäller så är det för min del DN, IDG, Omvärlden, ETC och Aktuellt som är de viktigaste nyhetskällorna. Vissa är givetvis mer objektiva än andra, men har man bara koll på deras politiska grundideologi så har man ju det med i sitt filter.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Mitralis
0

Vilka tidningar är höger och vilka är vänster, anser ni?

Halvdansken
0

#2. Varför skulle just Bonnier vara så otrovärdiga?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[sakring]
0

Proletären är vänsterFlört

ryttarn
0

#15 Inte helt lätt att deffiniera. Många kallar sig ju oberoend+en ideologiskbeteckning. Som tex DN, oberoende liberal. Men detta är ju oftast inriktningen på ledarsidan vilket inte nödvändligtvis medför att resten av journalistiken för den skull behöver vara vinklad.

Viktigast av allt, anser jag, är att man är källkritisk när man utforskar information……

Jerker Klang,

www.isil.se

Halvdansken
0

Aftonbladet är vänster.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

ryttarn
1

#19 Aftonbladet är extremt ambivalent, ägs av norska schippstedt till 91% och LO till 9%.  Ledarsidan är "höger-socialdemokratiskt" men för övrigt är det enligt mig sveriges värsta spekulationsblaska, helt i klass med de engelska skandaltabloiderna…… Finns ett antal journalister där som tillhör skråets absolut sämsta….

Jerker Klang,

www.isil.se

[cala02]
0

Kinnevik har stora intressen i AB också, det är lite andra siffror sen Schibstedt sålt av en del.

Mitralis
0

Anledningent till att jag frågar är att jag gärna vill länka till sidor som ni känner att ni har så stort utbyte av som möjligt.

[Highonbluetomorrows]
0

Om man inte räknar ledarsidor så UNT, Sydsvenskan, DN. Anledningen till "inte ledarsidor" är att det i grunden är borgerliga tidningar vilket kan framkomma lite extra där, även om Sydsvenskan och UNT är duktiga på att kritisera åt alla håll.

Absolut inte Expressen, Aftonbladet eller Metro.

Edit: tt.se, där många får sina nyheter från ändå, kan ju vara något att länka till!

Björnidet
0

TV 4 utför en mycket bra granskande journalistik, de avslöjar det ena efter det andra som annars inte hade kommit fram. Den statliga televisionen är nog bara ett spel för gallerian, flera trimmar efter det att TV4 avslöjat en sak kommer det i SVT vilket är botten.

MER GRANSKANDE JOURNALISTIK BEHÖVS, annars får vi nog inte reda på värst mycket här i landet.

LaSadie
0

#24 Aldrig sett Uppdrag Granskning dvs…

Mitralis
0

TV4 News använder Aftonbladet.se som källa till en del inslag.
Hörde det idag när de pratade om läkemedel.

LaSadie
0

#26 Inte så säkert alltså :P