Bra jobbat facket!
För tredje gången på fem månader så går nu SAS-anställda ut i strejk och ställer in flygtrafiken.
Framöver kommer fler och fler undvika boka några resor överhuvudtaget med SAS och istället välja mer pålitliga Ryanair.
Där är personalen inte med i facket som kan ställa till det.
// staffan
Kul att du uppskattar något som facket gör.
MvH Bengan
Jag önskar att Kommunal kunde ställa till det lite mer.
Sara
#0 Tredje gången?
Du får kanske komma ihåg att SAS är en stor koncern. Att en personalkategori i ett delbolag har deltagit i en vild strejk kan ju inte diskvalificera alla andra personalgrupper i alla andra delbolag från att använda sina avtals- och lagenliga möjligheter?
Det är knappast Ryanair som är SAS huvudkonkurrent…
Men om man nu ska välja flygbolag utifrån deras personal, så är knappast facktillhörighet rätt kriterium. Jag skulle nog fundera mer på sådant som utbildning, kvalifikationer och kompetens. Och då vinner Ryanairs kabinpersonal inga poäng hos mig om jag jämför med motsvarande personal i SAS…
Sen finns det frågetecken kring hur HTF har agerat och agerar nu, men det är en annan sak.

Ja jag tycker det är ofta som strejker slår till baka mot de som strejkar. Antingen genom att företaget förlorar kunder och därför måste minska på antalet anställda. Eller då företaget inser att de klarar sig fint utan den grupp som strejker, dvs de som strejkar rationaliserar bort sig själva.
Oskar

Syndikalisterna anser att Ikea
det här går att läsa i dag i SdS på nätet:
"Ikea är ett fackföreningsfientligt företag. Det anser medlemmar i syndikalistiska SAC."
SUCK!
länk till artikeln:
http://sydsvenskan.se/ekonomi/article241132.ece
är de avundsjuka på Kamprad, eller? det hade säkert varit ett bra kap att t ex "kollektivisera" ett sånt framgångsrikt företag som Ikea
#3 Vem anser du vara SAS huvudkonkurrent? Frågar av ren nyfikenhet…
#7 Bilen och därefter tåget…
Och om man nu vill utse en flygkonkurrent så är det väl rimligtvis något av de bolag som bedriver trafik på samma linjer som SAS…

Och man kan ju undra hur kabinpersonalen har det i jämförelse med de renodlade lågprisbolagen som Ryan, Easy Jet, Virgin mfl? Undrar om de på SAS skulle vilja byta…tror knappast det.
Men kan tänka mig att det är ganska krävande att jobba på flygplan…inte direkt något 9-5 jobb…
Oskar
#9 Det är tidvis otroligt krävande. Framförallt har man lagt fler och fler arbetsuppgifter på de som jobbar i kabinen…
Problemet med denna strejk - som jag uppfattar det - är att HTF agerar utan att ha något stort stöd hos sina medlemmar. I förra förhandlingen köpte man en mängd saker utan att fråga sina medlemmar - den här gången kräver man en massa saker, fortfarande utan att ha talat med sina medlemmar.

#10 Ja bevisligen måste arbetsförhållandena vara mycket krävande efter som de är beredda att riskera sina jobb…för skulle inte förvåna mig om SAS snart meddelar att de tvingas minska personalstyrkan pga av ökade kostnader…
Oskar
#11 Det skulle de gjort ändå…
Men tyvärr är mitt intryck att det här mest handlat om att HTF ville visa sina medlemmar att man har muskler.

Ok. Ja hur som helst verkar de ha usla arbetsförhållanden. Tydligen är de nu garanterade en matpaus på 30 min efter 6 timmars jobb. Hu. Slavdriveri ju. Och de är lovade 3 dagars sammanhängande julledighet vartannat år. Ojoj.
Oskar

Hur sjutton hade de det innan?!
//Zac
#13 o 14 Som jag uppfattar det är det ordet "garanterat" som är viktigt. Jag tror det finns dagar som är väldigt hektiska - både för att det kan vara planerat så, och för att saker händer - medan andra dagar är lugnare.
Jag tror SAS har försökt behålla möjligheten att köra tufft några gånger då och då, när det behövs.
Även om jag har viss insyn, så jobbar jag dock inte i något flygbolag, så hur det verkligen fungerar borde någon som jobbar i kabin uttala sig om.
#12 Det tycker jag tyvärr ofta är fallet med fackföreningar.
#16 Många medlemmar tycker nog tvärtom…