Politik iFokus

Politik

Etikettutrikespolitik
Läst 1379 ggr
[sakring]
0

Kuba!

På Kuba är snittlönen 70 öre i timmen. En snittlön ligger på 455 peso per månad vilket motsvarar 142 kronor. Socialantropolog Maria Padron Hernandez lägger fram sin doktrorsavhandling om Kuba och vardagsekonomi och mora,l på Göteborgs Universitet.

Alla intevjuade säger att lönen inte räcker så man får helt  enkelt "hitta på" andra sätt att tjäna pengar.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/har-ar-snittlonen-70-ore_7255657.svd

Mot bakgrund av detta, skulle du tänka dig att turista på Kuba?

Halvdansken
3

Varför inte? Ett bra sätt att skapa förändringa i ett land är ju att folk kommer dit från andra länder och skapar sysselsättning. Tror du att det skulle vara bättre att isolera Kuba?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Highonbluetomorrows]
1

Jag skulle inte åka dit som turist, nej. Men det finns många ställen jag inte hade velat åka till i första taget. Hade jag turistat nu skulle jag åkt till något demokratiskt EU-land som behöver all hjälp de kan få för att stabilisera sin ekonomi (typ, grekland). Och krävt kvitto på alla köp ;).

Däremot hade jag kunnat åka till Kuba för att skriva ett reportage eller två. Onekligen finns det en hel del att skriva om - om man vågar.

[FruStein]
0

Nej, jag skulle inte åka till Kuba. Jag har varit i närheten, men det skulle verkligen ta emot att besöka just Kuba. Förmodligen skulle det inte gynna lokalbefolkningen särskilt mycket förutom om jag skulle bo privat hemma hos någon (vilket är olagligt, men många försörjer sig så, vet jag). En kollegas dotter skrev en bok om sina upplevelser på Kuba för inte alls så många år sedan, Kajsa Norrman heter hon. När Kajsas pass drogs på flygplatsen i Kuba, efter att boken skrevs, gick ett slags larm - man är inte välkommen att komma till Kuba för att skriva regimkritiska texter…

[stblues35]
1

Självklart!