Om KD faller?
Om KD faller hur går det då för alliansregeringen? Tror ni att den faller också. Vanligtvis så räknar man MP till det vänstra blocket men i många kommuner bl.a här, så har MP lierat sig med borgerligheten.
Vad tror ni? Kommer Reinfeldt att vända sig till MP för att kunna bilda regering?
Ja, Reinfeldt har flera gånger öppnat för samarbete med MP, så han kommer utan att tvekan försöka om det behövs. Dock så har Fridolin duktigt stängt den dörren och att sagt att han aldrig kommer att samarbeta med de borgliga partierna då de ej delar de grundläggande värderingarna.
Fridolin är väl inte ensam i partiet och kan de samarbeta med borgerligheten på kommunal nivå så kan de säkerligen göra det på riksnivå. En eller ett par ministerposter kan säkert få Fridolin att ändra uppfattning. Det gick bra med en kommunalrådspost här.
sakring; han har fått partiets förtroende att leda partiet, han har uttalat sig relativt säkert i den frågan, och majoriteten på ledande poster stöder honom i frågan. Wetterstrand och Eriksson hade samma inställning i frågan. Det är de som är i ledande position som tar den typen av beslut, ej de som sitter i ev. kommuners styrelser…
För mig skulle det vara mycket märkligt om ett parti som MP plötsligt skulle svika sina värderingar och samarbeta på fulltid med alliansen.
Då tycker jag att han ska ta kommunalrådet här i örat och göra som Reinfeldt gjorde när den dåvarande gruppledaren inom moderaterna ville göra upp med SD.
sakring; Va? De har sagt nej till samarbete på riksnivå, vilket är vad som diskuteras i denna tråd, du skrev själv regering om du läser ditt första inlägg.
Politiken på lokalnivå ser annorlunda ut, i min tidigare hemkommun så styr vänsterpartiet tillsammans med alliansen…
# 5 Jaha, då har han uppenbarligen inte stöd från det mijöpartistiska kommunalrådet här.
Men som politker så är han säkerligen realistisk och inser vad ett par ministerposter skulle betyda.
sakring; ja, men alla kan inte köpas utan vissa tror på och håller sina ståndpunkter… Att Fridolin är en av dem kan tydligt ses genom att han frivillig avstod sin politiska karriär under ett par år då han och Miljöpartiet inte tror på yrkespolitiker utan vill att politikerna skall hålla kontakten med verkligheten.
Peronligen så väntar jag nog för att se på valresultatet. Vinner borgerligheten men det fattas några % i form av SD så då går nog Reinfeldt till MP. Får de igenom tillräckligt i förhållande till sitt valresultat så tror jag att även Fridolin säger ja.
Vinner S så är nog risken stor att de väljer att bilda en regering med enbart S då man förra gången gjorde ett misstag genom att liera sig med MP särkilt som fotfolket inte ville det.
Jag vet ingen som röstar S som inte kan acceptera ett samarbete med MP? Många föredrar MP före V vad jag har förstått…
Att Reinfeldt vänder sig dit tvekar jag inte på, tror dock ej att de kommer att få igenom försöket. Däremot tror jag inte heller att MP tänker agera rent stödparti åt S igen, utan kommer att kräva platser i regeringen om det skulle bli aktuellt.
# 9 Men det vet jag vill jag lova. Det var däför som V kom med i samarbetet. De flesta som röstar på S vill inte han något större samarbete med MP då deras politik inte är genomförbar.
Det kan nog diskuteras. Det är dock inte det denna diskussion handlar om.
# 11 Så kan man också avsluta en diskussion.
Kände mest att det bara vore dumt att bemöta det inlägget. Jag redan på förväg vet att vi står långt ifrån varandra i den frågan, och vare sig du eller jag kommer att ändra vår personliga åsikt i frågan så varför skapa oenighet som är överflödig. Vi kan ta den debatten i en annan tråd närmare valet i sådana fall.

September 2011 "Sex av tio MP-väljare är i dag för ett närmare samarbete med regeringen, enligt Novus mätning."
Källa:http://www.dn.se/debatt/sex-av-tio-mp-valjare-vill-samarbeta-med-alliansen
Idag "Enligt svenska folket ska inte Miljöpartiet ingå i en moderatledd regering.
51 procent säger nej, bara 23 procent ja i en Novusundersökning TV4 Nyheterna beställt."
Källa:http://www.tv4.se/nyheter/
"Samtidigt kan vi avslöja att Moderaterna nu inleder en ny flirt med riksdagens tredje största parti.– Jag skickar nu en tydlig signal till Miljöpartiet och hoppas att vi kan komma överens, säger Tomas Tobé (M), skolpolitisk talesperson."Källa:http://www.aftonbladet.se/nyheter/almedalen2012/article15060307.ab
Miljöpartiets Anders Wallner vill bygga ett alternativ till dagens regering, inte ingå i den.
Det kommer att bli spännande att se hur det slutar.
De allra flesta kommunalråd inom S vill att S går till val på sin egen politk. Vad väljarna tycker är inte sagt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article15060311.ab

Givetvis kommer MP inte sammarbeta med högern, det vore politiskt självmord både för högern (som kommer behöva kompomissa bort kärnkraft och en massa andra saker de lovat) och för MP som skulle behöva kompromissa ännu mer.
Det enda argumentet för ett sammarbete är "ministerposter" men det argumentet kan man lika gärna använda för ett samarbete mellan M och V - vilket bara är lite mer omöjligt än M-MP. Och dessutom: givetvis kommer sossarna också klämma ur sig några ministerposter om det är tydligt att det är enda sättet att få ombord MP.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
# 16 Det har gått bra att samarbeta med C som kompromissat om just kärnkraften så varför inte?
Jag är inte lika säker på att S släpper ifrån sig några ministerposter. Se på samarbetet mellan S och C som var då det fanns C-personer överallt på depatmenten men inte i toppen.
Och så finns ju V också som iofs säger att de kräver ministerposter men som knappast skulle fälla en S-regering.

#17 "Det har gått bra att samarbeta med C som kompromissat om just kärnkraften så varför inte?"
Du tycker inte "gått bra" är en överdrift? Det får väl klassas som den största krisen i centerpariets historia, och då hade de ända långsamt glidit mot förändringen i över tio år.
Att miljöpartiet ändrar sig om kärnkraften är ännu mer omöjligt än att borgarna gör det.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
# 17 Då blir det svårt att samarbeta med något annat parti utom V då S var för linje 2. Och gått bra har det ju gjort då de fortfarande sitter i en regering.
Nja, det beror väl på hur det svänger i övrigt, dvs hur stora procentandelar av rösterna de övriga partierna får. Men jag hoppas verkligen inte på ett samarbete med MP för högern då jag inte tror att det skulle gå alls.
MP har röstat för flera förslag som de kommit överns med den borgeliga regeringen om. Moderaterna kallar sig numera för arbetarparti. Man måste såsom politiker följa med sin tid.

Men det är ändå så att har MP möjlighet att förverkliga sin politik så kommer de att ta chansen. Så bra också för M att ha MP att skylla på ifall de behvöer höja några punktskatter på fossila bränslen

De kommer inte att liea sig med M utan det blir i såfall efter valet om KD faller bort eller om majoriteten inte håller. Om det rödgröna blocket får egen majoritet så tror jag inte MP är intresserade av något samarbete med alliansen men om ingen av blocken får det så ja då kan det vara intressant.