Nya Moderaterna ännu nyare
De kan ju kalla sig Gambro AB eller Kreab AB, det är ju därifrån PR apparaten styrs. Tankesmedjor och medieträning snarare än verklig politisk agenda verkar vara Ms svar på att hålla sig på toppen.
Förnya sig? Dom är precis samma gamla borgare som dom alltid varit och dom kommer att fortsätta vara det. "Nya" det är bara svammel för att lura människor att dom har ändrat på sig! **edit**
**modererat av FruStein**
#2 Det där är väl ändå att gå över gränsen. Kan du överhuvud taget komma med bevis att dom skulle strunta i att någon dör av deras politik?
#3 Är det? Du skämtar nu va?? Menar du allvaar med att det inte finns bevis för det? Då får du ta och kika på hur det ser ut i vården och omsorgen efter att dom tog makten! Folk dör p.g.a deras politik! Skärpning….
Folk dog även under socialdemokraternas politik i vården och omsorgen så du gör bara bort dig nu.
#2 Jag har modererat ditt inlägg och ber dig att tänka dig för hur du uttrycker dig.
#5 Jopp men inte på grund av politiken!
#6 Klart det…
För övrigt måste väl alla partier förnya sig inför ett val?
Dom får nog förnya sig som de vill men jag tror att de kommer inte att bli borgerligt styre igen.Moderaterna eller alliansen har bränt sina skepp och folk vill nog har ett fräschare tänk i regeringen än neddragningar på allt.
Vi vet inte heller om två av parierna C och KD kommer att finnas kvar i Riksdagen efter nästa val.
#9 Jag tror inte heller att vi får ännu en borgerlig regering, men jag hoppas att svenska folket förstår att Sverige inte är en ö helt oberoende av andra länders ekonomier och att ingen regering, blå eller röd, kan trolla…

Nästa benämning blir "Moderaterna Ultra Komplete"
Jag tycker att det finns ett nytänk genom att medelinkomstagare fått mer i plånboken, men det som känns igen är ju att det hårdnat för oss arbetslösa och sjuka. Dom har väl blivit ett s.k. 2/3-dels-parti, majoriteten får det bättre medans andra får leva på socialbidrag.

2/3?? Betyder det att 1/3 av alla vuxna manniskor forsorjs av andra vuxna? En demokrati syftar ju till att en majoritet ska fa det battre, annars ar det inte en demokrati. Jag set personlien manga likheter mellan moderaterna och socialdemokraterna 50-70 talet. Det var undr 80 talet de paborjade sin cyniska bidrags prenumerationspolitik. Innan var deras syfte att se till att arbetstagarna maximerade sin nettolon
---
Ett samhälle kännetcknas av att man tar hand om alla. Även de som är sjuka eller arbetslösa. Har alla det hyfsat bra så slipper man de värsta motsättningarna mellan grupper. Vissa områden i Sverige börjar likna amerikanska ghetton, där ser man vad som händer när ingen bryr sig.
#16 Ghettofieringen är det bara SD som har lösningen på, den har pågått och förvärrats de senaste 30 åren under både rött och blått styre. Integrationssatsningar har avlöst varandra utan effekt och det finns ingen chans i he*¤&te att man kommer att lyckas med ännu mer av samma politik. Integrationssatsningar som kostat och fortsätter kosta miljarder är i stort sett verkningslösa när grundproblemet, en alltför omfattande invandring, kvarstår. När badkaret svämmar över, tar du fram trasor och börjar torka golvet eller stänger du först av kranen?
SD har väl ingen lösning på det problemet. Man ger ju bidrag till svenssons altaner för miljarder varje år. Då tycker nog jag subventioner till billigare lägenheter är bättre. Bättre boendemiljö för alla som har det dåligt idag istället för kaklade badrum till folk som inte orkar stänga kran, men gnälla på att inte andra gör det åt dem.
SD är de enda som har en ansvarsfull invandringspolitik och det är ju detta som är själva grunden i ghettofieringen, eller ökningen av antalet utanförskapsområden som man också kan kalla det med lite mer akademiska termer.
Vaddå ansvarsfull invandringspolitik, de vet ju inte vad de pratar om. Det är inte bara invandrare som hamnar i utanförskap. Det sitter sjukpensionärer, arbetslösa, ensamstående mammor, pensionärer i dessa bostadsområden. Då är det inte speciellt ansvarsfullt att dra in invandringspolitiken i debatten. Det finns problem men det är främst inom migrationsverket. Det har inte SD som argument vilket för mig bevisar att man gråter först sen gråter man ännu mer, sen spelar man martyr.
Måstre vara jäkligt synd om SDare som är livrädda att inte deras socialbidrag ska räcka om det kommer för många invandrare.
Jo, de vet vad de pratar om, till skillnad från det andra partiet, 7-klövern.
Nej, självklart är det inte bara invandrare som hamnar i utanförskap men det gemensamma för alla dessa utanförskapsområden är ju att det bor en stor andel invandrare där. Det är invandringen som driver hela denna negativa utveckling, ghettofieringen, där allt mer av samhällets resurser går åt för att hålla analfabetiska eller lågutbildade invandrare under armarna, många för resten av deras liv. Hur många ensamstående mammor eller svenska sjukpensionärer ser du på gatorna, kastandes sten mot polisen och brännandes bilar och hyrsläp? Vilka är det som säljer knark, hotar Janne Josefsson och Ilmar Reepalu i Seved och rånar intet ont anande pensionärer i sina hem? Svenska pensionärer?
Du raljerar om SD och socialbidrag utan att ha en aning om vad du talar om. Den absoluta majoriteten av alla som har röstat och kommer att rösta på SD är såklart inte bidragstagare utan vanliga hederligt arbetande medelklassmänniskor. Jag själv är ett lysande exempel på detta.
Du borde helt seriöst läsa på om vad SD vill, står för och faktiskt har för politik innan du ger dig in i en sådan här diskussion. Annars blir det allför uppenbart att du bara rapar upp de tröttsamma floskler som övriga partier, media och Expo hela tiden spyr ut om sveriges just nu förmodligen tredje största parti. Du kan t.ex. börja med att läsa igenom principprogrammet från 2011 här;
https://sverigedemokraterna.se/files/2012/03/principprogram_A5_web.pdf
# 21 Nu går du lite väl långt i dina antaganden. Det finns nog både svenskar och folk med utländsk ursprung som gör det du säger.
Det ska bli intressant att se hur det går i nästa val för jag tror att många som röstade på SD protesröstade i brist på alternativ, precis som med Ny demokrati.
Jo visst kan det finnas en och annan person med svensk bakgrund bland 10-20 stycken i de gäng som kastar sten på polisen i Rosengård, men kom igen nu, utan invandrarna hade ju aldrig dessa gäng existerat. Det kan du knappast förneka.
Ja, det ska bli intressant. Eftersom läget förvärrats ytterligare, inte minst med beslutet om vård till illegala invandrare och en allt större mängd asylsökande och anhöriga från t.ex. Somalia, så lär knappast resultatet bli sämre i alla fall. Inget av de andra 7 partierna har ju visat att man är beredda att ta dessa problem på allvar heller. Jag tror på runt 10% för SD och att man med detta blir Sveriges tredje största parti. Om den ekonomiska krisen slår till ordentligt kan det till och med bli ett ännu bättre valresultat för SD då det blir uppenart att statens finanser inte klarar både att samtidigt ta hand om de som faktiskt bor i detta land och människor från alla världens avkrokar.
# 23 Så du menar att det fanns ingen gängbildnig innan utlänningarna kom hit? När jag växte upp på 50 och 60-taelt så var det svenska gäng. Att de tar in anhöriga från Somalia beror på att de kan dna-testa dem nu och se om de är släkt. Tidigare så har det varit svårt att fastställa om de varit det. Det är inte rimligt att barn skiljs från sina föräldrar.
Det går ett program på SVT 2 ikväll kl 20.00 som heter Flyktingar åk hem. Det är ett australiensikst program där det är vanliga pojkar från australien som får pröva på att vara flyktingar. Se gärna på det. Du kanske lär dig något
Klart det fanns gängbildning men det är ju på en annan nivå nu. Att tända på en bil, lägga sig i bakhåll för att sedan attackera brandbilar och polis när det kommer till platsen hände inte på 50- och 60-talet, det vet du också. Det är också ett ganska märkligt argument, att en dålig sak i samhället kan ursäktas med att det minsann inträffat förut någon gång i historien. På samma sätt kan man ju säga att nynazism i Tyskland inte är så farligt, se bara på hur det såg ut på 30-talet! Det relevanta är såklart att jämföra med hur det troligtvis sett ut utan en viss företeelse. Det är t.ex. inte troligt att vi, utan massinvandring, hade sett 99% svenska gäng utöva samma sorts överfall på brandkår och polis på det sätt som sker idag. En våldtäkt begången av en invandrare hade ju inte per automatik ändå skett, fast med svensk gärningman, om utlänningen aldrig kommit hit. Och ja, svenskar begår också brott, det är inget jag förnekar men heller inget argument för invandring.
Jag känner till att det beror på DNA-tester. Det finns dock en mängd åtgärder att ta till för att strypa inflödet till en mer hanterbar nivå. De som kommer nu kan vi inte göra så mycket åt men det är ju en långsiktig process. Jag har heller inget behov av att se på politiskt korrekt tillrättalagda åsiktslikriktningsprogram på TV för att förstå att många söker sig ett bättre liv i Sverige och att man har det tufft som flykting. Det frågan handlar om är ju hur långt vi kan sträcka oss i vår givmildhet utan att det sker på bekostnad av oss själva. Den gränsen är nådd för länge sedan. Till och med socialdemokratiska kommunalpolitiker inser detta och gör sitt bästa för att argumentera för en Sverigedemokratisk politik, utan att förstås säga det rakt ut.
Ja man stoppa kriget i Somlia.
Du får skriva om det där eftersom det inte går att utläsa vad du menar.
# 27 Du får tala om vem det är du adresserar antingen men nanm eller nummer.
Ja..kan det vara den jag haft en meningsväxling med de senast tre inläggen i tråden, dig?
Förlåt Sakring, #29 var såklart riktat till dig, som svar på din uppmaning i #28 om att jag i #27 skrev att jag inte förstod vad du menade i #26 som var ett svar på #25.
# 30 Här kan du läsa om vad som pågår i Somalia så kanske du förstår varför folk flyr från landet. Det är inte för skojs skull precis.
Har jag påstått att det är frid och fröjd i Somalia? Innebär det att vi kan ta emot obegränsat antal Somalier i vårt land med alla de konsekvenser det får? Vart tar huvuddelen av alla flyktingar från Somalia vägen? (Tips: Googla dabaab). Hur mycket kostar det att ta emot en flykting fårn Somalia i Sverige som i många fall aldrig får ett riktigt jobb? Jämför sedan detta med vad det kostar att faktiskt rädda livet på svältande barn på plats i närområdet.
Om det sitter 10 personer i en livbåt byggd för 4 och det fortfarande ligger nödställda i vattnet, skulle du då ta ombord ytterligare personer så att båten välter och alla dör?
Huvuddelen av alla flyktingar från Somalia finns i närområdet till Somalia.
Japp, det var rätt svar på en av frågorna. Hur är det med det andra? Du har ju alla pusselbitarna framför dig och de är inte särskilt många, bara att lägga dem rätt så ser du bilden klart!
# 34 Så du menar att majoritet av de andra söker politisk asyl i Sverige
#35 Nej, det har jag aldrig påstått, däremot tar Sverige emot flest Somalier av alla länder i Europa.
http://www.rod.se/sverige-tar-emot-flest-somalier-i-europa
Det framgår ju indirekt i texten att andra länder inte tillåter DNA-tester för att styrka släktskap och därför väljer nu en majoritet Sverige. Jag kan inte alls acceptera att vi skall ha de absolut mest generösa reglerna i hela den europeiska gemenskapen och ta emot så många av den mest svårintegrerade gruppen i hela världen. Här är väl ett av få tillfällen då EU faktiskt kunde göra nåt bra och harmonisera reglerna för mottagande. Sverige måste även kräva att andra länder tar emot sin del, i förhållande till landets storlek.
Se och lyssna på en röst från verkligheten;
http://www.svt.se/2.126262/1.2718841/katrineholm_kraver_statlig_hjalp_med_aterforeningar
Läs sedan detta,
http://kkuriren.se/nyheter/katrineholm/1.1388657
Detta är inget unikt för Katrineholm utan man se liknande utveckling i många kommuner runt om i landet. Likaså går det att skala upp det till riksnivå, det som sker i Katrineholm är i princip vad som händer i Sverige som land. Man luras ju gärna att trio att staten har en kassa som är outtömlig och om bara Katrineholm får mer statliga pengar så är allt frid och fröjd, vilket såklart inte stämmer då det ju också är skattepengar som måste tas från något annat.
# 35 Nej Sverige tar inte mot flest somalier enligt den länken du skickat med utan det är flest asyslsökande som kommer hit. Hur många som får uppehållstilllstånd står det inget om.
#37 Nej, det är rätt att antalet asylsökande såklart inte är hela sanningen men naturligtvis finns det ett samband mellan antalet asylsökande och chansen att man också får uppehållstillstånd. De sökande är ju inte dummare än att de åker till det land man har störst chans att få sin ansökan beviljad, eller hur? Vi kan t.ex. titta på gruppen Somalier där ca 90% av alla sökande också får bifall.
Källa: http://www.migrationsverket.se/info/4358.html
"Under 2011 sökte 3 982 somalier asyl i Sverige. Samma år avgjorde Migrationsverket 3 617 asylärenden och beviljade uppehållstillstånd i 91 procent av ärendena."
Intresant är då också att titta i följande skrift:
I diagrammet på sidan 12 längst ner kan man utläsa att Sverige tar emot knappt 600 Somalier i månaden. Om vi räknar med att 90% får PUT blir det alltså ca 530 stycken, i månaden. Sedan kommer de anhöriga till detta något eller några år senare. I diagrammet kan man även utläsa att Norge och Nederländerna är de länder som tar emot näst flest asylsökande Somalier, de har ca 150 i månaden. Hur många av dessa som får stanna vet jag inte, men min gissning är att det är färre än 90%. Detta innebär att vi i Sverige alltså BEVILJAR PUT till ungefär 3,5 ggr så många Somalier som SÖKER asyl i de två länder som tar emot näst flest Somalier.
Nästa sak att komma ihåg är att detta är avslag hos migrationsverket. Sedan följer ofta år av överklaganden osv och många väljer också att gå under jorden osv. Alltså, ett avslag på sin asylansökan innebär ju inte alltid att personer avlägsnar sig från landet, tvärtom.
Skrev det här i en annan tråd, verkar passa in även här, så jag klistrar in det;
Jag kan bara konstatera att (ingen nämnd, ingen glömd..) dom här på sajten som gillar SD idéer och värderingar skriver långa och entusisastiska inlägg, typiskt för nån som projicerar sin frustration över livet i stort och smått och vill hitta en "syndabock" och spy galla över, lycka till!!
Jag har sjäv erfarenhet av både norra och södra förorterna till Stockholm och är inte lika snabb att skylla alla problem på invandrare.
Hur fasen kom denna tråd att handla om somalier? Är de moderater? Har god lust att plocka bort kommentarerna som inte handlar om ursprungsinlägget.

# 41 Men brukar det inte vara muslimer?
Fortsätt ni att dunka varandra i ryggen men ni ser ju också att det inte var bara jag som fick denna tråd att komma att handla om något annat än moderater, du sakring är väl så medskyldig i och med att du fört en dialog med mig som lett fram till det.
Intressant förresten att du inte har något svar till mitt inlägg #38. Blev det för ohållbart för dig till slut så du fick kalla in kavalleriet och angripa min person istället? Det brukar vara det säkraste sättet att veta att man hade rätt! Tack! 
# 43 Nej då det blev det inte. Men jag har varit inne på operation idag och har varit sövd så det finns gränser för vad jag orkar. Jag har sovit lite här också i eftemiddags. Godnat
Eftersom du inte svarar så har jag ju rätt.
#44 Ok, då får du krya på dig, hoppas det inte var något allvarligare! Natti!