Vems är ansvaret?
skulle någon kunna översätta det som står?'är ju inte den bästa på engelska :)
HAHAHAHAHAHA…..

Företag har ingen skyldighet att få barn att äta ordentligt när de är där med sina föräldrar. Dessutom har ju McD faktiskt tagit en del ansvar ändå då de har morötter och lite andra grejer i happy mealet, möjlighet att dricka mjölk/vatten i stället för läsk osv. Tyvärr lär sig allt för få jänkare något om näringslära i skolan. Snabbmat är enkelt och någorlunda billigt, barnen gillar det. Att många låginkomsttagare jobbar dubbelt och därmed är extremt stressade hjälper knappast saken. Att laga mat tar tid. Att laga bra mat kräver kunskap.
Det borde vara obligatorisk kunskap i skolan (typ som hemkunskap) om de inte har det.
Personligen kan jag dock anse att McDonalds kanske inte borde låta barn själva gå och käka där, men det är inte säsrskilt realistiskt… Någon senator försöker förbjuda "big size" har jag för mig.

#3 Haller med fullstandigt!
Jag tror det egentliga problemet dock inte ligger hos snabbmaten, snarare det som man dricker till.
Men som sagt, det ar foraldrarnas ansnvar att informera, ta hand om sina barn.
---
Tanken att föräldrar inte är starka/smarta nog att välja bort snabbmat fast barnen gärna vill ha känns otroligt deprimerande… Självklart är det föräldrarnas ansvar att engagera sig i vad deras barn äter. Men jag tänker lite som #4 - allt McDonalds har att erbjuda är inte dåligt. Väljer man bort stripsen och läsken så är inte maten så dålig.

Nu kommer jag att vara lite tråkig, men jag kan bara hålla med i det som föregående personer redan har skrivit så det kommer inte så mycket nytt från mej nu
Jag håller alltså med i att det är föräldrarnas ansvar att lära barnen god kosthållning och att hålla koll på vad barnen äter för mat och även deras intag av godis och snacks.
Föräldrana bör alltså verka för att barnen ska få lära sig äta "vanlig" mat och inte endast gå den lätta vägen. Detta bör göras från tidig ålder med smakportioner och tålamod. Den prossecerade maten är gjord för att omgående tilltala konsumenten på ett helt annat sätt än exempelvis brysselkål som ofta kräver tillvänjning.
Tycker för övrigt att det är lite lustigt att om man plockar ur maten från sina förpackningar häller upp läsken i ett glas och lägger hamburgerköttet med pommes och sallad osv på tallriken och har brödbiten på en assiet brevid så är det för vissa inte längre snabbmat
Som ni redan har påpekat så kan man ju faktiskt byta ut tillbehören till hamburgaren och på så sätt så blir det en ganska hyfsad måltid, om man bortser från det vita brödet.
Hamburgaren är gjort av rent nötkött utan tillsattser och steks i en klämgrill utan fett. På hamburgaren är det sedan ca 15 ml sås, dvs en matsked. Och lite fett är ju faktiskt bra för tarmar och upptag av vitaminerna i morötterna
#3 Under min tid på McD så hade vi en Super Size storlek i några månader, sedan så togs den bort. Detta i Sverige. Gissar att det hade att göra med filmen Super Size me, men jag kommer inte ihåg så noga för det var en herrans massa år sedan.

#7. Ännu värre: tar bilen 150 meter för att gå på mcdonalds 

Det är föräldrarnas ansvar, att se efter vad deras barn äter.
Att skylla på företagen,….är bara löjligt.
Vakna upp och ta erat ansvar!!
Men ni ska ha klart för er att det inte är lätt att vara förälder i USA. Snabbmaten finns överallt och det är inte alltid maten som är problemet utan det de dricker till. Dessutom så sponsras en del skolor av Coca-Cola som har automater med sina drycker på skolan. Desto mer barnen dricker destomer pengar till skolan.
Dessutom så är det så att om föräldrarna äter snabbmat själva så är det inte så konstigt att barnen gör det. Man ser i USA familjer som är feta och jag menar feta inte lite mulliga eller tjocka.
Bor man på ett motell så finns det ingen frukost men gott om snabbmatställen runtomkring med olika saker att äta till frukost. Jag kommer ihåg att jag genomlevde 14 dagar på te, rosta bröd och fäskpressad apelsinjuice till frukost. Det var vad jag kunde äta.
Så de stackars globala företagen är heeelt oskyldiga till hur vi äter o vad vi ger våra barn för mat?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

#11 du har nog varit I helt andra delar av USA an de jag bor i. Men har finns ingen lask pa skolan. Dock juice som inte direkt at battre an cola. Det finns massor av alternativ. Faktum ar att jag upplever det finns fler McDonald I Stockholm an i de flesta amerikska stader. Det stors problemt dock ar att manga fattiga hellre koper snabbmat eller chips i affarer. Istallet for nyttigare alternativ. Men aker man runt pa highways sa stammer det att det inte Finns sa manga alternativ. Men aker man in i en stad sa finns det alltid alternativ. Det at précis likadant I Sverige ifall man aker utmed E20. #12 Nej foretagen har ingenting att gora med vad foraldrarna vanjer barnen med. Det ar det som at hela meningen med att vara en foralder.
---

I USA kan det även vara så att bor man i ett fattigt område och inte har bil är utbudet extremt begränsat, då "handla" kan betyda att gå ett par kilometer genom kvarter som kontrolleras av tre olika gäng. Man vill helst inte gå utanför de kvarter där folk känner igen än då.
Så man är begränsad till närbutiken, och där har de inte direkt hälsosam mat heller.
Det förklarar inte allt, men ändå situationen för ganska många.
Plus att "majsmaffian" därborta har fått livsmedelsbolagen att lägga till fruktosrik majssirap i det mesta. Fruktos är en större bov när det kommer till fetma än glukos, och vårt vanliga socker innehåller lika delar fruktos och glukos, till skillnad från den där sirapen de använder.
# 13 Vet inte om du upptäckt att det är skillnad på kommunla skolor och privata? De som behöver pengar låter Coca-Cola installera en maskin där med sina drycker.
Sedan var det inte McDonalds vi talade om utan snabbmatkejdor i allmänhet och det finns det fler av i USA än vad det finns i Sverige. Och har man ingen bil så är det svårt att ta sig dit man vill och behöver. Och så har du Wallmart

#15 Mina barn gar i publik skola, dar finns varken laskmaskiner eller serveras lask i matsalen. Det har dock varit sa att det har serverats lask i skolan men det var over 10 ar sedan.
Ja du har du inte bil i USA, och bor utanfor nagon av de storsta staderna sa klarar du dig inte overhuvudtaget. Du har formodligen svart att ens ta dig till en snabbmatsrestaurang. Sa gott som alla i USA har tillgang till bil. Det ar dessutom ganska sa naivt att tro att en snabbmatsrestaurang ligger narmare an ett mer narorikt alternativ.
Visste du att Walmart ar varlden storsta inkopare av Organiska matvaror? Jag forstar inte riktigt vad du syftar pa?
---

#14 Korrekt att majs overproduceras, men det ar pa grund av jordbrukspolitik alltid ar fel!
Det ar inte unikt for USA, titta pa mjolk produktionen i sverige. Man promotar ett livsmedel som inte ens ar halsosamt for manniskor och samtidigt far stod fran statliga institutioner.
---
Inte för jag vet var du bor charlie men det är uppenbart att du har skolor som inte behöver sponsorer i form av coca-cola.
Walmart är också en väldigt stor uppköpare av annat skit som kan säljas.
Hurvida mjölk är bra eller dåligt beror på vem man frågar. Frågar du mig som tål mjölk och älskar mjölkprodukter så är det väldigt nyttigt.

#18 Eller sa ar dina kallor oupdaterade?
Ja Walmart har andra mindre nyttiga produkter ocksa, men jag fattar fortfarande inte vad de har med saken att gora? Ga in pa ICA sa hittar du precis samma produkter dar. Ingen klagar pa dem?
Angaende mjolk, skulle det kunna vara sa att du ar missinformerad? Kankse till och med bedragen av mejerindustrin? Det finns inga som helst bevis att mjolk har nagon som helst halsofordel, daremot finns det flera bevisade halsonackdelar sa som hojt kolesterol och fetma.
---

#20 Jo vi hade likdant, dock sa var det en cafeteria som oppnade klockan 14. Dar vi kunde ga och handla Coca-Cola och andra sotsaker, kostade en 5 krona om jag inte minns helt fel.
Intressant att tillagga om USA dock ar hur billigt det ar att kopa lask i storpack i USA. Har kostar 4 st 12 pack 400ml lask paket $10. Dvs motsvarade 100 kr for en amerikansk konsument. Kopa chips 1 pase brukar kosta $5, sa man kan tanka sig att det kanns som man gor en valdigt bra affar av att kopa flera liter lask.
---
Och när jag gick i skolan så fick vi inte äta godis. Det fanns en cafeteria dit vi kunde gå och köpa 3 dl mjölk och en osötad vetebulle för 25 öre
Det är din åsikt om mjölk charlie, min är den motsatta. Jag är uppvuxen med att dricka mjölk till maten, men så är jag född i mitten av 50-talet också.
Läsk var inget man fick var dag eller var vecka utan någon gång ibland och om det var något som fanns hemma så var de i så fall svagdricka inte Coca-cola.
Det var faktiskt ett program på SVT en dokumentär om USA som jag såg inför presidentvalet senast som jag såg detta om Coca-cola och de intervjuade också lärare och elever.
Så typikst också för dessa läskföretag att de försöker få folk att dricka deras produkter och sedan när de folk upptäcker att de blir tjocka av dem så tar de bort sockret och tillsätter något annat konstgjort sötningsmedel. Det går fakitskt att dricka vatten. Direkt från kommande från kranen åtminstone i Sverige.

#22 Som sagt allt som SVT sager ar inte riktigt sant. Men om jag sager sahar, i Europa sa dricker 15 aringar alkohal lagligt, vad sager du da?
Du sager att det inte stammer, for att det ar bara ett fatal lander som tillater det. Det ar precis likadant i USA, vissa stater tillater saker som gynnar den egna industrin. T.ex. Georgia, dar Coca-Cola framstalls har sakert en liberalare syn pa lask i skolan. Tyvarr sa ar det i manga fall en ras fraga i USA, de stater med huvudsaklig svart befolkning lider i storre delen av fetma. Vilket formodligen hanger ihop med att just denna grupp tittar minst pa faktaprogram och laser minst tidskrifter. Dessutom sa finns det ett visst inslag av kultur-stolthet att visa att ens barn ar runt. Vilket leder till att foraldrarna uppmuntrar barnen att overkonsumera.
---
# 23 Du tror inte det kan ha något med bristande skolundervisning och bristande skolgång och brister i kunskap och det amerikanska skolsystemet?
Varför ska man konsumera läsk överhuvudtaget, det finns ingen näring i det?

Häromdagen tittade jag på Sex Education och de har dragit igång en kampanj mot sexualiserande av barn. De ställde samma fråga. Vems är ansvaret? Föräldrarnas, Företagens eller Regeringens. Tror inte att de kom fram till någonting riktigt där heller.
Sex Education drev kampanjer mot bland annat högklackat för barn, vadderade BHar och minishorts som knappt täcker grenen.
Vems är ansvaret i dessa fall tycker ni?
#25 Det är alltid föräldrarnas ansvar. Om inte vi föräldrar ställer upp på att köpa dålig mat eller högklackat så säljs det inget. Förr så var det personliga ansvaret som var det viktigaste. Tyvär så har det personliga ansvaret under dom sista decennierna lagts över på staten istället.
Idag så finns det alltid någon ursäkt när en person gör något fel. Men det är aldrig personens eget fel.
Som förälder har man det yttersta ansvaret för sina barn. Det är fel att skylla på andra.
Men om barnen vill vara som alla andra?
#27 Men det är väl ändå ett av fundamenten i föräldraskap - att våga sätta gränser trots att barnet uppfattar det som att "alla andra får"?
# 28 Jag menade mer att barnen använder det som argument. Varför få jag inte vara ute då xxxx får var det? Nu höll inte detta argument då xxxx var äldra än jag
#27 Det finns ett ord som mer föräldrar borde öva på. Ordet är Nej. Sagt på rätt sätt så fungerar det utmärkt.
En viktig sak med att uppfostra barn är att lära känna kompisarnas föräldrar och även dom andra föräldrarna i skolan där barnen går. Det gör det lättare när man hör "men alla andra får ju."

Jag kan bara halla med drummer och FruStein! En foralder ska inte vara kompis med sitt barn, en foralder ska vara en foralder. Tyvarr tror sig de flesta foraldrar vara bast foraldrar ifall de aldrig satter granser for sina barn.
---
# 30 och # 31 Det är nog lätt att säga men svårare att göra. Lättare i en kärnfamilj än i en sprucken familj med flera halvsyskon eller platssyskon som delar sin tid mellan föräldrarna. Om sedan föräldrara inte är överns heller så blir det inte lättare precis.
#32 Men det är ju bara undanflykter. Det är fortfarande föräldrarnas ansvar och varför skall allt vara lätt. Att uppfostra barn är inte lätt så kan man inte klara av det så kanske man inte skulle skaffat dom heller.
Om det är en sprucken familj så är det fortfarande föräldrarnas ansvar att få det att fungera. Det är ingen annans fel.
Som jag sa tidigare så är det väldigt populärt att skylla på allt och alla istället för att ta ett eget ansvar.

#32 Det ar darfor man vaxer upp och blir vuxen, man kan inte vara ett barn hela sitt liv. Att familjen ar sprucken forandrar egentligen ingenting.
---
# 33 och # 34 Undanflykter för en del, verklighet för andra. Jag har sett det och se det med egna ögon. Alla är inte lika principfasta och ståndaktiga som ni är. Kommer man sedan från olika kulturer med olika värderingar så blir det inte lättare.

Jag svarade nog mer på din fråga om uppforstarn än om at och dryck nu Mitralis
Motboken var ur häslosynpunkt inte helt fel men med den fria rörligheten inom EU så blir det väl lite svårt

Vi lägger oss nu Mitralis
Godnatt.