Politik iFokus

Politik

Etikettpolitiker
Läst 1320 ggr
[rolnor]
0

Reinfeldts tal

Jag tycker att det är lite märkligt att han tjatade så mycket om dom som hade nattjobb, Sverige skulle väl stanna även om dom med dagjobb slutade? Bara en reflektion av många….

Vad tyckte ni?

[Highonbluetomorrows]
0

Tyvärr inte hört talet än - för jag antar att du syftar på Almedalstalet?

Här finns det på SR om någon vill lyssna: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3227&grupp=17857

[rolnor]
0

Ja!

[rolnor]
0

Är ni ointresserade eller helt enkelt på semmester?

Glad

[sakring]
0

Jag har inte lyssnat på talet och kan därför inte uttala mig.

Mitralis
2

Sitter och lyssnar nu. Han verkar inte särskilt verklighetsförankrad Obestämd
Har kommit ca 4-min in nu. Han säger att 18-åringarna tjänar 30 000kr i månaden i gruvorna och att tiden med lågavlönade är över. Som att ALLA 18-åringar jobbar i gruvorna och tjänar 30 000kr.

Nu kommer han till nattjobbarna. 
Många upprepningar. 

Ha haha, nu måste det ha varit en felsägning.
-Om vi vill bli sjuka så vill vi att närakuten ska vara öppen. 

Nu pratar han om att nattarbetarna känner sig som en belastning.
Jag jobbar själv som timmanställd inom vården, och har även jobbat skift på McDonalds. Jag har jobbat många nätter och storhelger. Jag känner hyfsat många inom vården och andra serviceyrken och jag har aldrig hört att någon av dom känt sig som en belastning för samhället Obestämd

Han är ingen vidare talare och applåderna kommer långt efter hans konstpauser där man förstår att han ska ha sagt någonting bra och väntar på applåder.

Han har varit på många ställen med nattarbeten, men jag vet ändå inte riktigt vad han vill ha sagt med allt han säger. Jag upplever det bara som att han vill rabbla så många ställen om möjligt för att de ska känna sig betydelsefulla bara för att Stadsministern har nämnt dom och att de därför ska rösta på honom. 

Fattar inte alls vad det där stycket om nattarbetarna handlade om. På slutet låter det som att alla sådana jobb kommer att försvinna om man inte röstar på moderaterna.

Nu är det i och för sig ingen hemlighet att jag inte är så där jätteförtjust i Moderaterna, men med det lagt åt sidan så får det där talet ändå helt klart IG. Hade förväntat mej lite mer av Stadsministern.

Mitralis
1

"Det är svårt att tro att de som anklagar regeringen för att vara trött och initiativlös kommer att låta sig imponeras av detta.

I talet kom också Reinfeldt med gliringar till sina alliansvänner. Några av de kraftigaste applåderna kom när M-ledaren berättade om en kvinna som fått jobb på bageri i Växjö redan innan hon kunde svenska och Reinfeldt slog fast att "det kanske inte behövs något språktest för att jobba". En passning till Folkpartiet som häromveckan återigen lanserade sitt förslag om språktest.

Nya applåder blev det när Reinfeldt sa att nya jobb ska ha "högre löner". Detta samtidigt som både Folkpartiet och Centerpartiet föreslagit sänkta löner för att få in ungdomar på arbetsmarknaden."
Källa:http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3227&grupp=17857&artikel=5178494

Kanske inte så smart att göra ner sina Alliansvänner på det där sättetObestämd Om de surnar till så kanske det inte blir någon allians framöver.

[rolnor]
1

Bra sammanfattning Mitralis, jag upplevde precis det du säger, det gick liksom inte att fatta vad han ville komma fram till?

Mitralis
2

Sitter och tänker på felsägningen ca 8.48 in i talet och undrar om den säger mer än vad man vill tro Obestämd
En så kallad freudiansk felsägning. Ett begrepp inom psykologin. Felsägningen går ut på att en person avser att säga en sak, men av misstag säger något annat. Det av misstag sagda är då det som personen faktiskt menar, på ett semi-omedvetet plan.

**"-Om vi vill bli sjuka så vill vi att närakuten ska vara öppen."
**
Som att de sjuka och skadade har valt att vara sjuka och därför så ska de välja att bli friska inom den tid som moderaterna anser är rimlig för sjukdommstypen, annars så blir de straffade.

Ja, jag tror nog att den där felsägningen säger en hel del om moderaternas syn på sjuka.

blombuketten
0

Jag har precis kommit hem efter nattens jobb (inom vården) och känner mig då rakt inte som någon belastning. Har heller inte hört talas av någon som jobbar natt, att han/hon känner sig som det.

Mitralis
0

#9 Blev tvungen att lyssna igen för jag tänkte att jag måste har hört fel. Men jag hittar det ca 10:44 in. 
-Vi möts ju lite grann av attityden att vi är en belastning för samhället till skillnad mot för dom som arbetar i näringslivet och säljer saker.
Nu är jag lyssnar igen så är det lite oklart om det endast är nattpatrullen som känner så eller om det är vårdyrket generellt.
Hur som helst så är det inget som jag känner igen.

Mitralis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här kanske jag har hittat förklaringen till att jag har lite svårt att hänga med i vad han säger.

[rolnor]
1

Jag tycker efter Almedalen överlag att Löfven är en bättre talare än Reinfeldt, men det går att hitta brister hos båda, Löfven var lite för "flummig" och Reinfeldt var lite för torr och saklig, ett mellanting vore kanske idealiskt?

[0albert]
0

Är inte politiskt insatt men Socialdemokraterna passar bra.

[sakring]
0

# 13 Vad passar Socialdemokraterna bra till?