Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 1516 ggr
charlie
0

Privatimport

Nu har EU beslutat att privatimport via speditionsfirmor är lagligt. Tror ni att det kommer att påverka hur svenskar köper sin alkohol?

---

WiktZac
0

Efterverkningar, mina hypoteser

• Försämrat utbud
  • Sänkt alkoholskatt
  • Högre alkoholförbrukning
  • Mer alkoholrelaterad brottslighet, läs våldsbrott
  • Beskattning av nätimporten

Trista tider stundar tror jag.

Folkhälsan är den stora förloraren och den stora vinnaren är Klas Rosengren, som målsägare i domstolsförhandlingarna.

//Zac

charlie
0

Alltså detta med försämrat utbud är en av de konstigaste teorierna jag någonsin varit med om. Det är lika befängt som när man trodde att näthandlen av musik skulle vara döden för nischade musikartister.
Att ett gäng tjänstemän bestämmer vilka artiklar som ska importeras skulle orsaka större utbud. Än att var och en får bestämma exakt vad de vill ha är lika troligt som att hitta en livslevande mammut på gotland…

Sorry men jag tycker att hela resonemanget luktar hjärnsläpp..

---

charlie
0

Förövrigt så håller jag med om de andra punkterna dock så ser jag att det är svårt att beskatta privatimport.. det kräver förmodligen en enorm organisation..

---

WiktZac
0

Försämrat utbud, kvalitétsmässigt menar jag - var nog lite oklar. Jag tror dessutom att detta bara är första steget till att monopolet försvinner överhuvudtaget, då lär billigt struntvin på tetra vara den som i huvudsak konsumeras.När Systembolaget får dra ner så tror jag knappast att kvalitétsvinerna blir de som kvar i sortimentet, de får titta på bredare sortiment, på lockvaror.

Vad gäller beskattningen tror jag precis som du att det rent administrationsmässigt blir en för stor och klumpig apparat för praktisk användning.

För övrigt hoppas jag att både du och jag har fel… Ledsen 

//Zac

AndersE
0

För några år sedan var jag ganska ofta kund i en liten butik i Helsingör - "Italienska Vinhuset". Butikens sortiment omfattade 1200 olika viner. På den tiden fanns ca 300 sorter i en systembutik…

Om man lyckas genomföra beskattningen och ålderskontrollen är väl allt bra? Vi svenskar får ökad valfrihet - svenska alkoholpolitiken bibehålls.

Oskar
0

Inte helt säker på att så många kommer att utnyttja möjligheten att importera via olika sajter. Måste du inte beställa ganska mycket för att det ska löna sig? Leveransen måste ju kosta en del? Om leveransen blir relativt billig och hem till dörren ja då kan det nog bli en framgång…
Och en framgångsfaktor är nog hur stor andel av all importerad sprit som staten lyckas beskatta.

Oskar

AndersE
0

Jag tror privatimport via post framförallt är något för den specialintresserade. Inte för fyllot…

De stora "folkhälsoproblemen" kommer nog även fortsättningsvis vara:

• Hembränning
  • Bilimportav slabbig öl och sura lådviner i stora mängder…
Bengan.
0

Håller med 7. Jag tror inte det blir så stor skillnad mot idag.

A-lagaren som står utanför bolaget varje morgon kommer inte att ägna sig åt import.

"Svensson" (sån som jag) kommer nog att fortsätta med Bolaget. Det är inte värt besväret att importera eftersom konsumtionen är låg. Sedan köper man ju med sig lite varje gång man semestrar utanför gränserna. Det står redan oöppnad sprit i barskåpet.

Sedan har vi de som har problem, men ännu inte fallit ner till A-lagaren. De kommer att fortsätta med hembränd sprit och köpa diverse av bilimportörer, precis som idag. Trots att jag har 50 mil till Helsingborg så vet jag minst tvåbilimportörer som kör ända hit upp.

De som jag tror kommer att importera är Vin och Whiskeyfantaster som vill åt speciellamärken. Jag har en bror som köper på sig en jäkla massa whisky av ovanliga sorter. Men han dricker aldrig upp den.

Mvh Bengan

Ida
0

Jag tror också att utbudet snarare förbättras än försämras. Och skulle monopolet förr eller senare försvinna, då skulle sånt säljas som folk vill ha, billigt eller dyrt. Jag tror inte att folk köper tetror för 10 kr litern bara för att det är billigast, man vill ju fortfarande ha bra kvalitet på det man köper.

De som däremot skulle köpa billig tetra är de som vill åt billig alkohol, ungdomar och missbrukare. Jag tycker att regleringen av alkoholmarknaden fungerar bra som den gör idag och vill någon enstaka importera via nätet får de gärna göra det för mig. För egen del är det för krångligt, så jag köper på systemet eller utomlands när jag reser.

Oskar
0

Vilka är de största spritsajterna? Har aldrig varit inne på någon… Vore ju skoj att testa att beställa bara för att se hur det funkar…

Oskar