Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 2514 ggr
[FruStein]
1

Anti-våldtäktsskydd?

Min man hittade en sida på Facebook, genom en av hans vänner där, om ett slags antivåldtäktsrör, Rape X, med taggar inuti som man för upp i slidan. Jag googlade och hittade detta på wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-rape_device

Alla kommentarer hittills kring detta verkade bara vara positiva. Jag undrar vad som händer med en kvinna som blir utsatt för ett våldtäktsförsök och mannen blir skuren i **** - är inte risken enorm för att kvinnan dessutom blir rejält misshandlad? Det är ju inte så att våldtäkter bara behöver ske genom könet heller.

Detta verktyg är designad av en läkare i Sydafrika och hon fick tydligen idén när hon hjälpte en man som fastnat med paketet i blixtlåset till byxorna.

Leramani
0

Jag kan tänka mig att mannen blir helt koncentrerad på sin stackars polare som blöder, och struntar i allting annat.

De Lapsus Resurgam

[FruStein]
0

#1 Men om våldtäktsmannen inte är ensam, då, utan att det är flera?

Geru
0

#2 Då har man problem:p

I vilket fall anser jag väl inte direkt att det är en bra lösning, om än en partiell lösning..

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Thaeri
1

Blir det en vanlig grej är väl risken dessutom att männen börjar våldta analt, vilket kan ge betydligt större fysiska men än en vaginal våldtäckt.

Jonna
1

Detta skydd är tänkt att skydda minderåriga flickor (främst oskulder) i oroliga delar i världen. Skyddet är inte för den enskilda individen utan risken med att flickan blir dräpt av den olycklig gjorda mannen tas som en medveten risk. Dock ska män som grupp avskräckas att ge sig på minderåriga flickor vaginalt utifrån vidskeplighet eller religösa grunder.

Skyddet skulle inte minska nämnvärt de överfallsvåldtäckter som sker i tex sverige. Motivet för våldtäckter avgör helt om skyddet är avskräckande eller ej.

Tex i vissa utvecklingsländer anses sex med en oskuld vara en renande magisk handling som kan bota mannen från diverse förbannelser och sjukdomar tex Aids. Detta ska ses i ljuset av att i sekulariserade länder med någorlunda bildnings nivå så sker överfalls våldtäckter oftare utifrån förvarens behov av att utöva äkta brutalt våld och makt på ett förnedrande med under upphetsning som är lätt berusande och med inslag av sexuell upphetsning. I det sist nämnda exemplet kan förövaren oftast lika gärna använda tillhyggen och ta offret analt.

(OT. unga män som blir med våld penetrerade analt med tilltygge anses inte enligt svensk lag blivit våldtagna utan har då blivit grovtmisshandlade. Detta gäller inte flickor, de anses våldtagna.)

Tillbaka till denna hullingförsedda vaginaskyddare.

Hullingarna lär även lossna när de hakar in djupt i penisen och behöva avlägsnas från denna under bedövning. På så sätt anses det också bli lättare att hitta och identifiera gärningsmän.

Då flickorna ska gifta sig så opereras det hullingförsedda röret ut inför bröllopsnatten.

Med andra ord är detta skydd inget för vuxna sexuellt aktiva kvinnor.

Leramani
1

Den hullingförsedda grejen är inget rör utan som en tjock kondom och den opereras vare sig in eller ut.  Den är ett skydd för vilken kvinna som helst.

De Lapsus Resurgam

romperstomper
0

Vill man verkligen gå omkring med en sån grej inuti sej? Skulle det inte funka med något slags "kyskhetsbälte"??

[FruStein]
0

#5 Dessa "skydd är från Sydafrika och Japan. Jag vet att det skett våldtäkter även på spädbarn i Sydafrika, i tron att detta ska bota HIV, men dessa blir ju inte skyddade. Dessa rör är inte permanenta utan sätts in tillfälligt ungefär som en tampong.