Politik iFokus

Politik

Etikettekonomi
Läst 918 ggr
Mitralis
0

Nystartszoner

"Enligt förslaget ska mindre företag kunna få kraftigt sänkta arbetskostnader i upp till sju år. Företagen föreslås få ett avdrag av socialavgifter på max cirka 70 000 kronor per anställd och år.

Kraven är att företaget ska bedriva verksamhet inom nystart-zonen och att minst en fjärdedel av personalen ska bo inom zonen."

Källa:[http://www.svd.se/naringsliv/stod-till-foretag-i-nystart-zoner_7402984.svd

](http://www.svd.se/naringsliv/stod-till-foretag-i-nystart-zoner_7402984.svd)

Vad tror ni, kan detta vara något?

romperstomper
0

Helt klart ett steg irätt riktning, mera sånt!

[GunillaArt]
0

Framgår det någonstans om att företaget måste vara lönsamt och rimligt. Jag menar att man kan ju inte trolla fram jobb som egentligen inte finns. Vad är det för företag som menas?

Talar vi om riktiga jobb?

Magnuz
3

Helt fel och totalt orättvist mot de företagare som råkar bedriva sin verksamhet utanför dessa zoner. Och hur ska man dra gränsen? Om t.ex en pizzeria på en adress får stödet, men inte konkurrenten som ligger ett kvarter bort, utanför zonen, hur skall denne kunna konkurrera på samma marknad? Man löser inte problemen med en alldeles för stor invandring genom statlig diskriminering, som detta förslag innebär.

[GunillaArt]
1

# 3  - Tänkte faktiskt på samma sak. om konkurenssen.

Där jag bor nu, på Holma i Malmö, där ska de bygga tre punkthus  och göra plats för lokaler som man kan bedriva verksamhet . Det där tycket jag låter vettigt, något som de borde göra i de flesta områden där det mest var tänkt som "sovstäder"

På Holma bor väldigt många muslimer och jag tror att många av muslimerna  skulle kunna starta mycket med sömnad, bageri, cafe, restaurang, cykelverkstad. tvätt och städ. Snickeri - finns massvis.

God idé med huvudfrågan, men jag tror inte att den går att genomföra speciellt mycket. Det beror på hur området ser ut, vad som finns där osv.

Typisk att bara blanda ihop folk med ordet "nystartzoner". /Ett ord som de säkert fick jobba ganska mycket med för att få det intressant./

Eller så får man göra som på Holma, Bygga till ett antal lokaler

[drummer]
4

Liknande saker har försökts i många länder och det fungerar inte. Det finns orsaker till att företag inte etablerar sig i vissa områden. Att ge företag stöd för att etablera sig i dom zonerna kommer att locka en del men när dom sju åren har gått så finns fortfarande problemen kvar och då kommer företagen att flytta ut.

Eftersom dom här zonerna har många invandrare, låg utbildningsnivå och låg sysselsättning så kommer det att locka låglöneföretag. Dessa företag flyttar till områden som är billigast för dom. Är det sådana företag som man vill locka?

Irland är ett bra exempel där en företag lockades med mindre skatter. Sedan dök nya länder upp med bättre förmåner och då flyttade företagen igen. Att på konstgjord väg försöka skapa arbeten fungerar bara på kort sikt.

romperstomper
2

Man kanske borde göra en sån zon av hela Sverige? Kanske liiite för dyrt…