Politik iFokus

Politik

Etikett: ideologi
Läst 4635 ggr
romperstomper
0

Kommunism VS Kapitalism

Jag tycker att det intressant att det "går så bra" för Kinas ekonomiska utveckling rent siffermässigt medans vi i "väst" har så mycket problem. När järnridån föll så fick ju kapitalismen "rätt", att kommunism inte fungerar, MEN, vad ska man säga idag om Kina?

Limmar in en länk;

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunism

[FruStein]
1

Det man kan säga är väl i alla fall att Kina inte är en kommunistisk stat? Men oavsett vad man anser så går Kina oerhört mycket framåt och har en befolkning som, generellt, är törstig efter framgång samtidigt som man känner en viss lojalitet mot sitt land, vilket gör att man t.ex. inte förorenar i rena egosyften (med bilar och bensintörstiga mopeder, t.ex.) i samma utsträckning som här i väst. Jag tror att man är bättre på teamwork i öst jämfört med väst och man har inte samma konkurrenstänk som i väst - kineser besöker gärna andra länder/företag för att få idéer, men i väst är man inte intresserad av att brainstorma eller besöka kinesiska företag. De anammar det bästa från väst medan vi står och stampar på samma plats medan Kina utvecklar och tar ännu ett steg framåt jämfört med väst.

Jag rekommenderar boken "Vinnare i den globala världen: vad som händer i världen och varför" av Fredrik Härén.

romperstomper
0

Nej, deras utveckling har väl stannat vid "proletariatets diktatur" precis som Sovjet en gång var. MEN, om vi förenklar? Boken låter intressant.

[sakring]
2

Kina är inget kommunistiskt land. Bara det faktum att det krävs pengar för att få läkarvård emotsäger detta. Dessutom så tillåter man en viss form av kapitalism dvs att vissa människor är onödigt rika. Och blir det på andra människors arbete.

Jag vill inte påstå att Öst är bättre än Väst på teamwork och på miljövänlighet. Det faktum att  det inte finns så många kiniser som har råd till några energislösande fordon är nog den största förklaringen.

Att kineserna söker kompetens i väst är inte så konstigt då de behöver ha den. De är som japanerna var i tidigare, snodde idéer och gjorde om dem lite. Hasselblad mot Mamyia är ett kännt exempel. Numera uppfinner Japan mycket själva.

Det är inte utan anledning som Kina köpte den gamla  SAAB 9-5 utrustningen och att de nu är ute efter den nya men som GM motsätter sig.

Dessutom om det nu vore kommunistiskt så borde de inte bete sig som de gör i Afrika.

En av mina grannar brukar ha studenter boende hos sig och ett år så hade hon en kinesiska som var från Peking. Hon var helt förundran  över att man bara kunde gå ut en mörk kväll och se på stjärnorna för i Peking ligger ett ständigt töcken över stan så där ser man inga stjärnor.

[sakring]
1

Kommunism är i grunden en fråga om hur mervärdet ska fördelas. Om du producera en sak för 1 krona och säljer den för 3 kroner så utgör 2 kronor mervärdet. Vem ska gynnas av detta mervärde? Den som äger fabriken eller den som producerar detta? Det är därför som man anser att fabriken inte ska var privatägd dvs mervärdet ska tillfalla alla. En lite enklare förklaring än den som ges i länken i trådstarten

Geru
1

Jag säger som jag alltid sagt: Extremism är aldrig bra. Alltså är en renoldat form av någon av dom dåligt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Magrat
0

Jag skulle inte påstå att Kina är en kommunistisk stat från början (Uppriktig sagt har inte någon kommunistisk stat någonsin existerat, tyvärr är kommunismen en utopi, underbar tanke men inte möjlig att genomföra i praktiken då människan i sig är egoist och det alltid finns makthungriga personer som vill ha mer. Sovjet var en diktatur, inte en kommunistiskt styrd stat. Ursäkta extrautlägget) men det faktum att de använder sig av planekonomi i en större utsträckning gör ju att deras ekonomi är mer hållbar. Den fria marknaden i sig är bra, inget tal om saken, men det går inte att applicera på allting därav är planekonomin som används i Kina ett bra sätt att hålla ekonomin utanför extrema kriser som vi i väst får uppleva.
Kina har all kapacitet att bli en större världsstat än USA då deras ekonomi är hållbar och inte består av samma risktagande som den fria marknaden har. Allting kan inte lösas av den fria marknaden då kommer kvalité att sänkas under tider när det är tuffare och gå upp när det är bättre. En planerad ekonomi med långsiktigt tänkande är i det fallet bättre att applicera på många delar i samhället, främst välfärd. Frimarknaden ska självklat få lov att existera då den i många fall är av godo, men ekonomin kommer inte gå runt under svårare tider om det inte finns någon form av planekonomi.

Kina har en balans av de båda vilket gör att deras ekonomi blir hållbar och de kan fortsätta att utvecklas även i tider då väst har otroligt svårt att hålla ihop. Sen kan man ju ifrågasätta miljötänk, hur befolkningen mår osv men att de har en stabilare ekonomi än västvärlden är ju uppenbar.
Min personliga misstanke är att Kina är vår nästa världsstat när USA:s ekonomi totalt fallerat.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[sakring]
1

# 6 Helt riktigt vad det gäller stormakt. Kina är på väg att bli vår nästa stormakt. Däremot så tror jag inte de kör med rullande 5-årsplaner för det går utvecklingen för snabbt för.

Sovjetsystmet var också väldigt otympligt då man inte fick ifrågasätta. Som när en framstående forskare (som jag dessvärre inte kommer ihåg namnet på nu) menade att man kunde odla vad som helst var som helst. Jag vet inte hur lång tid det tog innan de hämtade sig från det experimentet.

romperstomper
0

Kan man säga att det är en diktatorisk enpartistat med kommunistiska partiet som styrande? Det är ju i vilket fall ingen demokrati och det ju intressant att ett land kan växa så fort ekonomiskt utan fria val, fri press, etc.?

[sakring]
2

# 8 Det var Nixon som öppnade upp Kina. Han var den ende de kunde sända dit som inte kunde bli beskylld att vara kommunist.

Betänker man att Kina har tillåtit utländsk kapital att komma in i landet och tillhandahåller billig arbetskraft och inga fackföreringar så är det inte så konstigt.

Magrat
0

#7 Mjo och därav har jag svårt att kalla det en kommuniststat också. Kommunism är i mina ögon något som skulle vara det allra bästa och väldigt fint -om- det gick att ha. Men det är en utopi och det har aldrig existerat en kommunistisk stat. Sen att diktaturer har valt att kalla sig kommunistiska gör ju inte att det stämmer, det ger ju bara en felaktig bild och blir som vilken annan förtryckande diktatur som någonsin funnits och finns.

Kina balanserar på en egg, men de har ett ekonomiskt tänkande som är hållbarare än vad vårat i väst är. Sedan görs nog ändringar när man ser att  det behövs, men bara det att man inte förlitar sig på at fria marknaden löser alla problem gör att man får en ekonomiskt starkare stat.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[FruStein]
0

#3 Känner att jag vill påpeka att Kina idag har en mycket stor och växande medelklass som visst har råd med prylar som för några decennier sedan bara var lyxkonsumtion. Men Kina har lärt av västs misstag och har därför bl.a. en mycket större marknad för eldrivna fordon. Men det är inget man uppmärksammar här i väst för det skulle ju vara pinsamt om det visade sig att en fd fattig stat inte längre är det och håller på att gå om oss i många avseenden. (Vill dock tillägga att de uppgifter jag har tillgång till främst handlar om Shanghai-området).

[sakring]
0

# 11 Vad jag vet så har jag int sagt emot dig när gäller medelklassen i Kina? Har du missuppfattat något eller är det jag som skrivit otydligt?

Det är helt riktigt detta med elfordon och det är meningen att en del av SAABs bilar, om de nu får köpa dessa ska bli eldrivna.

Sedan uppstår naturligtvis frågan om med vad de ska laddas för någon el. Vad den kommer att produceras av.

[Jimmy.L]
1

Kina går bra just nu men det kan vända snabbt, dom är mycket stark beroende av export.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/lor-kina-riskerar-ga-japans-vag_7412558.svd

romperstomper
0

Intresant artikel, om det skulle bli ett nytt Japan av Kina då lär världsekonomin få sej riktigt stora problem. Det här med låga löner funkar ju bara om man exporterar, den inhemska efterfrågan blir ju lidande…

[sakring]
0

# 14 Men Japan har mig veterligt inga låga löner att konkurera med. Japan eller japanska företag äger massvis med fabriker i Kina. Japan är ett av de dyraste länderna i världen.

[FruStein]
0

#12 Det var bara ett lätt intryck.

Ja, hur elen produceras är såklart en fundamental fråga.

Halvdansken
1

"Betänker man att Kina har tillåtit utländsk kapital att komma in i landet och tillhandahåller billig arbetskraft och inga fackföreringar så är det inte så konstigt."

Jag satt med fingrarna beredda för att skriva just det, men där hade sakring hunnit före.
Jag har ingen erfarenhet av Kina, bara Indien, och där finns det minsann inget teamwork. Konkurresen mellan kolleger är stenhård och det enda som gäller är högre lön och finare titel. Många IT-firmor flyttar nu från Indien till Kina och Vietnam pga att det helt enkelt inte är så billigt längre, och många firmor som haft industriell tillverkning i Kina (skor, leksaker osv) tar hem det igen för kvaliteten håller inte. (Samma med IT-jobben förresten).

Jag tror att dessa sk utvecklingsländer måste tänka om snart, om det ska fortsätta. Börjar man tumma på kvalitet och bara ser till pengar så håller det inte i längden. Problemet är vä om de då har en egen inhemsk organisation för att ta hand om landet eller vad som händer?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[sakring]
0

När min mans arbetsgivare byggde fartyg i Sydkorea under slutet av 1980-talet och början av 1990-talet så uppstod vissa kulturella konflikter. Bl.a så var det några färskvattenrör som inte gick där de skulle på fartygen och till slut så tog inspektörerna fram ritningarna för att visa att de   gick fel. Då ändrade varvet på ritningarna.

Ett annat exempel var när ett franskt rederi hade köpt 4 av min mans arbtesgivares fartyg och dessa hade samtliga tappat bulben (främsta delen på skrovet) utanför Sydafrika och reklammerat detta. Varvet gjorde ingenting. Rederiet avbokade då de fartyg de hade beställt. Då kom korearna till de andra västerlänningrna och frågade vad de hade gjort för något fel.

romperstomper
0

Som hobbymeckare så har jag inget gott att säga om "kinesiska saker", rena skräpet…

[drummer]
1

Japan var en gång som Kina fast på mindre skala. I och med att delar av befolkningen i Kina får det bättre ställt och kan köpa det som förr var lyx, så sätter det också press på löner från dom andra. Redan nu flyttas en hel del tillverkning till billigare länder som Vietnam.

I slutändan kommer lönerna att nå en kritisk nivå där det inte är lika lönsamt att tillverka i Kina. I vissa fall så har det redan hänt och flera företag i USA har flyttat hem produktionen. En fördel som Kina har är att som nation så har dom inga stora skulder. Det är motsatsen. Dom har också en stor inhemsk marknad.

#19 Visst fins det mycket skräp från Kina men din mobiltelefon, dator och andra elektroniska saker är säker gjorda där. Mina datorer, Iphone och mycket annat är gjort i Kina och håller väldig hög kvalitet. Så det finns två nivåer på saker som produceras där.

I slutändan så kanske det blir som i Japan där kvaliteten blev lika bra om inte bättre än i väst. Jag köper hellre än Toyota än en Volvo för att kvaliteten är bättre på Toyotan.

romperstomper
0

Jovisst, kvalité är ju inte bundet av landsgränser, Kina har gått framåt naturligtvis, du har rätt.

[Highonbluetomorrows]
0

Ni som är intresserade av detta ämne tycker säkert att det här är av intresse (Konflikt i P1 som diskuterar just detta)

Programet handlar "Om västs förhållande till den nya stormakten. För 20 år sen proklamerades historiens slut; den fria marknaden och demokratin hade segrat. Idag segrar en hårt statsplanerad kapitalism styrd av en diktatur. Den kinesiska framgången skapar tvivel på västerländsk demokratis effektivitet och framtid. Hör mannen bakom historiens slut, författarna till bästsäljarna om Kina och kinesiska röster på besök i Sverige" - http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1300&artikel=4807000

[cala02]
0

Länkar till Härens föreläsningar.

http://www.youtube.com/watch?v=C0jDJ-wsMYI&feature=relmfu

Vill också säga att japanskt kvalitetstänk fortfarande är världsledande. De började redan på 60 talet med strategier för detta.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fiskbensdiagram

Det har visserligen funnits kvalitetssäkring förut men detta är ett modernt sätt och som det visat sig effektivt sätt.

[sakring]
0

# 24 Din länkar kan jag inte klicka på.

[cala02]
0

Hoppas det funkar nu, gjorde inlägget i firefox. Förmodligen saknas något tilläggsprogram.

[sakring]
0

Nu gick det bra, tack!