Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 4968 ggr
[cala02]
6

Svenskarna i Etiopien

Dessa journalister är duktiga på att ömka sig själva. De skulle inte ens fotografera eller skriva om en allsvensk fotbollsmatch utan ackreditering. Men i "tredje världen" kan vi bete oss hur som helst. Åk till Guantanamo och gör likadant som dessa gjorde. En hycklande journalistkår står nu bakom dessa, lite längre bak kommer nu mediekåta politiker följa. Förbannat hyckleri, i Sverige törs ni fan inte ens ifrågasätta ett kommunalråd! Anse gärna att straffet är för hårt men gnäll inte om pressfrihet eller att staten nu ska fixa frheten tillbaka.

[sakring]
0

Instämmer idet du säger cala02. De har tagit sig in i landet olagligt och skulle göra ett repotage om en motstråndsrörelse så vad hade de förväntat sig?

[FruStein]
1

Instämmer. Personligen skulle jag aldrig medvetet våga göra något olagligt i ett annat land (och inte Sverige heller, för den delen) - man vet aldrig vad konsekvenserna kan bli.

swemah
8

Håller med om att de kan få straff för det de erkänt, att de tagit sig in olagligt, men resten är fabricerade anklagelser, genomskinliga och påhittade av en korrupt regim, en regim som inte skulle tveka att slänga de flesta på den här sajten i fängelse för det som skrivs (om vi levde där).

Det är ett spel för att trycka ner åsiktsfrihet och rätten att uttrycka sig, något som är förbjudet i det diktatoriska Etiopien.

Jag kommer att göra vad jag kan för att stötta dessa killar, tyvärr tycker jag att det som står i #0 är skrämmande, hatiskt och att texten tyder på någon form av blockering från det som hänt.

Geru
1

De får faktiskt skylla sig själva. Bryter man mot lagen så gör man det - och blir man tagen så får man ta straffet för det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Maria
1

#3 Jag håller fullkomligt med dig.

/Maria

[cala02]
6

Jag tycker det är ett hyckleri, varför är man inte lika enade i andra fall. Varför förlöjligar man ett helt folk, se bara på ABs kulturledare. De visste att de var där illegalt, de visste att det var en diktatur. Visst är det synd om dem som inivider, men hur synd är det inte med andra svenskar som sitter fängslade runtom i världen? Hur synd är det inte om de som blev hämtade på svensk mark och förda till egyptiskt fängelse, anklagade för terrorism på lösa grunder och utan rättegång. Nej vi slår oss för bröstet och talar om vår pressfrihet eftersom det är journalister det handlar. Men inte har de intervjuat Lundin Oil i Sverige, nej de åker till Afrika och intervjuar terrorister där, eller rättare sagt frihetskämpar eftersom det är en diktatur. De tog sig olagligt in i landet för att intervjua vad den regeringen anser vara terrorister om Lundin oil och sveriges utrikesministers inblandning. De åker fast och nu är det en diktatur som inte värnar pressfriheten det klagas på. Vår utrikesminister gör för lite och alla gnäller på "någon annan".

Vari ligger dessa journalisters ansvar? Kanske dags att granska sin egen verksamhet och sýn på omvärlden. Vore faktiskt ärligare om de gjort reportage om etiopiska regeringens brott i sitt eget land, men det har det aldrig handlat om. Fast läser man artiklar nu så verkar de som demokratins fanbärare och förutsättning. Fast inte fan var det därför de ägna sig åt undersökningar i Etiopien. Jag är inte hatisk men indignerad över en självgod yrkeskår som vägrar se egna fel och brister. Kanske vore bättre om de inte beskrev rättegången som farsartad och ett spektakel innan den var färdig. Vi lever i en global värld där även Etiopien ingår. Om det stämmer att de gör med rättvisan som de vill, vad ville journalisterna uppnå med att håna dem? Oavsett om de har rätt eller fel.

swemah
3

Jag blir fundersam på det som jag upplever som inkrökthet i #6. Det är journalisters drivkraft att skildra olika förhållanden, att vara granskande och att leta upp det som andra vill gömma. Vad skulle vi veta om världen om de bara satt hemma i sin kammare och skrev gullepluttiga tramsreportage om det som makthavarna vill visa?  Vad skulle vi veta om det som sker på olika håll i världen.

Kanske skulle vi låta det vara som i Kambodja, när det bara skrevs om det som de inbjudna journalisterna fick se under Pol-Pot. De som tog sig in illegalt och skrev om det de såg blev inte ens trodda, först, men sedan visar historien vad som var sant.

Jag har erfarenhet av det som skrev om sandinistrevolutionen i Nicaragua, där allt var så bra med Sandinistas, och alla andra var banditer. Det tog ett tag innan journalister kom in i landet, inte den rätta vägen utan olagligt. De fick se vad de svenska kpistarna ställde till med bland ursprungsbefolkningen, de fick möjlighet att berätta om den oerhörda våldtäkt, som svenska artister besjöng som frihetskamp, de såg de förstörda sjukhusen, de fängslade byäldste och präster, och de vågade skriva om det trots allehanda hot.

Jag tror vi behöver granska och ifrågasätta mer av vad som sker, både här hemma och utomlands, för att få en bättre värld och jag kommer att stötta de som försöker och råkar fastna i diktatorers och likvärdigas nät, det finns en frihetskamp som är värd det.

[Thiah]
5

Jag ahr bara snabbt läst igenom  det ni skrivit  men som medmänniska måste jag undra hur vi ska få information om ingen går igenom det olagliga? Hur ska vi få veta vad som händer i Syrien, Kongo Kinschasa mm om journalister inte går över gränserna för det lagliga/olagliga? Journalisters jobb har länge varit att bryta mot mönstret för att få sitt scoop och vi våran fakta.

[cala02]
0

Nu var det ju inte därför de åkte dit, de skulle granska Lundin oil. Jag tycker det är svepskäl när de skyller på pressfrihet, vad säger att de inte fått visum om de sagt vad de var ute efter? Tror tusan etiopierna blir misstänksamma när de samarbetar med vad de kallar terrorister. När det gäller Pol Pot så hade de ju stöd från så kallade intellektuella i Sveriga, Myrdal bland annat. De styrde ju mycket av diskursen på den tiden.

swemah
2

Eftersom ingen får inresevisum till Ogaden, så faller det resonemnaget. Vill man se vad som händer där måste man resa in olagligt. Eller strunta i försöka hitta sanningen om det som händer där.

Man måste nog fundera på varför det är ett totalt slutet område om det är lugnt och fredligt?

Beträffande Kambodja, ja du har rätt men de som rapporterade om folklmord och grymheter blev illa åtgångna, både här hemma och o Kambodja, bland annat beskylldes de för att resa in olagligt (känns det igen, kritiken mot deras rapporterande lät lika dan då)

Mitralis
0

Misstänker att Etiopien antagligen vill statuera exempel och göra ett prejudikat som inte inbjuder riktiga terrorister att olagligt ta sig in i landet, och sedan om de blir påkomna säga att de är journalister Obestämd

[cala02]
1

Borde väl också ägna en tanke till de motståndsmän som dessa bloggande journalister avslöjade. Tack vare naivitet och dumhet så sitter nu de på 17 år, rättegång samtidigt som svenskarna. De var med på bilderna och identifierades direkt. Vidhåller fortfarande att de finns massor med stängda områden man kan ifrågasätta. Guantanamo. Lundin oils huvudkontor, alla deras kontor förresten. Bhutan, Tibet, Iran osv osv..

Nä i afrika kan vi fortfarande bete oss hur vi vill, "white mans burdon" lyser igenom än idag.

MonisN
5

Nu höll jag på att ramla av stolen av vad TS skriver. Håller helt och hållet med #7 och #8. Hade det inte varit för alla dessa MODIGA journalister och fotografer som trotsar diktaturer och olagligt tar sig in i dessa länder hade vi aldrig fått reda på sanningar om hur människor terroriseras, förföljs och torteras mm. Jag kommer att stöjda dom svenska journalisterna så länge det behövs, och tills dom är fria och hemma i Sverige. Att få 11 års fängelse för terrorism bevisar vilka länder vi talar om. Humanism är inte ens ett ord dom kan stava till. Visst dom har olagligt tagit sig över gränsen, och för det brottet borde dom fått max böter och utvisning, inte ett fängelsestraff som är jämställs med mord. En av filmerna som visats på tv var inte ens inspelad i Etiopien. Det är verkligen skrämmande att läsa hur en del av er tänker.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Geru
1

#13 Om du olagligt tar dig in i något internationellt land så blir du straffad för det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Mitralis
1

Etiopien anklagar människorättsgrupper för hyckleri

"Efter domen mot de svenska journalisterna Martin Schibbye och Johan Persson fördömde journalist- och människorättsorganisationer domen på elva års fängelse. Nu slår Etiopien tillbaka."

”Kravet att ansvar är lämpligt och naturligt i Amerika eller Europa men fel, till och med olagligt, i utvecklingsvärlden är ett klassiskt fall av det hyckleri (double standards) som är notoriskt för dessa människorättsorganisationer. De hävdar ofta att journalister (särskilt västerländska journalister) bör vara immuna mot alla konsekvenser av illegala handlingar och brott när de begås i Afrika”.
Källa:http://www.dn.se/nyheter/varlden/etiopien-anklagar-manniskorattsgrupper-for-hyckleri

Detta hittade jag i DN.

Geru
0

#15 Kan iof hålla med om att dom kan få bli dömda enligt svenska regler. Men, vi som land har ju inget att säga till om egentligen, eftersom brottet gjordes utomlands.

-Stephen Hawking

[sakring]
0

Mne hallå där. Är det ingen som läser vad cala02 skriver. De har dessutom haft med motståndsmän på sina bloggar som därigenom blev identifierade och dömda till 17 års fängelse. Hur dum får man vara?

Froya
1

Man måste ju komma ihåg att de är dömda för är både terrorbrott och olaglig inresa i landet. Ett år för det olaglig inresa och tio år för understödjande av terrorverksamhet.

Ok, en sak om de vore dömda enbart för den olaga inresan som det talas om härovan, jag tycker inte det är värt 1 års fängelse och jag tycker inte det är rätt med tanke på orsaken till brottet, men det är i alla fall ett bevisat brott de begått. Denna terrorbrottanklagelse är ju bara ren blaj.

Geru
2

#18 Dom besökte ju en orgnisation som betraktas som terrorister av regeringen där. Så jo, då blir dom ju terror anklagade.

-Stephen Hawking

MonisN
5

#14 Så du tycker att dom flyktingar som tar sig olagligt in i Sverige ska få 11 års fängelse? Man baxnar…

Syftet Martin och Johan hade med att kontakta motståndsrörelsen vet varken du eller någon annan. Många gånger får journalister arbeta okonventionellt för att nå sina mål. Ingen vettig människa tror väl på allvar att dom var terrorister? Det gör inte ens Etiopiens president!

[cala02]
2

Är det så omöjligt att veta syftet? Det som framkommit är ju att de skulle undersöka Lundin Oils affärrer. Men att de skulle vara några demokratikämpar har de aldrig påstått själva ens. Men du tycks veta vad etiopiens president tror så du kanske har mer info än oss andra. Baserat på rapporteringen hitills så är det dubbelmoral. Vi kräver av Etiopien att de ska ha samma lagar som oss, fast när liknande saker händer i vårt land så är det inte så noga med demokratiska rättiigheter. Nä vi svenskar är ju demokratins förkämpar så lkänge det går att gnälla och klanka ner på andra, men det är inte lika viktigt när det gäller utlänningar och framförallt afrikaner. Har du sett någon beklaga mänskliga rättigheter när det gäller de två etiopierna? Nej två dumdristiga och i bästa fall naiva journalister är det mer synd om än de som verkligen lider i Ogaden.

MonisN
2

Alla som har tittat på nyheterna har väl sett intervjun med presidenten. Du kan se den på svt play.

På vilket sätt behandlar vi afrikaner sämre än andra? När fick en afrikan 11 års fängelse som tagit sig in här olagligt?

[sakring]
2

Men har ni inte läst? De två afrikaner som dessa journalister "hängde" ut på sin blogg fick 17 års fängelse. Skapar man god journalistik på det sättet?

[cala02]
0

Det är ju två som hämtades på Bromma av CIA som sitter i egyptiskt fängelse, om de nu lever. Inte ens rättegång i Sverige. Vet ju inte om de fick elva år, men det vet inte de heller.

MonisN
2

#24 Båda dom egyptier är fria. Den ena släpptes 2003 utan att bli åtalad, och den andra i år. Och att dom satt i svenskt fängelse var väl för att dom förberett ett attentat. Tyvärr är jag inte insatt i hela den affären så jag kan inte diskutera den, men den går knappast att jämföras med journalisternas. Dom är inga terrorister.

blombuketten
1

Håller helt med inlägg 3,7 och 10.

Att ta sig in olagligt i länder där det är omöjligt att ta sig in lagligt är inget nytt. Det har fler journalister gjort. Om vi i omvärlden är det minsta intresserade av vad som egentligen händer i stängda länder, är det ofta så att det är olagliga medel som måste tas till.

När jag läser hur hårt vissa av er dömer dessa två journalister kommer jag att tänka på den fotograf som blev skjuten av militären i Chile. Han var visserligen inte i landet olagligt, mig veterligt. Men han och en nyhetsreporter var där och förmeldade det som hände när juntan tog över makten. Man fick inte filma och militären hotade fotografen som fortsatte filma. Han filmade till dess de skjöt honom. Man kan t o m se när han faller.

Ska vi då ta ett exempel av detta så frågar jag……skulle han slutat filma eftersom det var olagligt? Förtjänade han att bli skjuten, eftersom det var ok att skjuta på den man ansåg göra något olagligt, både när det hände och för vad man gjort innan det hände?

Ska vi kalla den svensk, Edelstam, som var ambassadör under militärkuppen i Chile, då han, olagligt, hjälpte och faktiskt räddade livet på många oppositionella chilenare, för brottsling. Hade han åkt fast skulle han då fått skylla sig själv för att bröt mot landets militärlagar?

Med det resonemanget många av er i denna tråd har, skulle omvärlden inte få veta vad som händer i dessa diktatoriska och stängda länder. Hur illa människor behandlas. Dessutom om dessa illa behandlade människor lyckas fly är de knappast välkomna som flyktingar i en mängd länder. Det är väl rätt självklart att den här typen av verksamhet måste förekomma.

MonisN
3

Man kan ju räkna upp massor av människor som gjort olagliga saker som sen förändrat världen. Med det resonemanget som en del av er har så fick väl Raul Wallenberg skylla sig själv som blev tagen av ryssarna och sen dess inte setts till…

Vi ska nog vara tacksamma att det finns modiga människor som riskerar sina liv för att vi andra ska få en inblick i vad en del länder håller på med. Ni som dömer så hårt, ni borde lyfta blicken och se det i ett större perspektiv.

[sakring]
0

Raul Wallenber hängde vad jag vet inte ut dessa människor och talade om att de var judar. Det har dessa  svenska journalister gjort med moståndsmän som de publicerat foton av på sin blogg. Inte speciellt behjärtansvärt med tanke på att dessa fick 17 års fängelse.

MonisN
2

#28 Var det därför dom fick 11 års fängelse?!

[cala02]
0

Det är därför många tycker det är rn löjlig rapportering av nyheter. Det är nedlåtande att hylla journalisterna men man skiter fullständigt i vad de ställt till med. Helt plötsligt är journalister demokratins försvarare och moralens väktare. Fast dessa har ju fullständigt ignorerat både demokrati och rättigheter. De har inte ens haft syftet att skriva om orättvisor i Ogaden eller Etiopien över huvudtaget. De skulle som sagt skriva om Lundin oil och Carl Bildt och deras roll i exploateringen. En gammal historia som upprepat sig överallt där de varit framme i Afrika. Men varken representanter från företaget eller Bildt själv behöver svara på frågor, det respekterar man. Men varken folket eller Etiopien visar man respekt. Det gör hela affären löjlig.

Du kallar det mod jag kallar det idioti och feghet, för de räknar med beskydd av staten nu när de avslöjats. Raol Wallenberg går det inte ens jämföra med, han hjälpte judar, fick de inte fängslade.

[cala02]
0

I slutet av denna artikeln så kommer ett påstående som man som journalist, i demokratins anda borde följa upp. Var det Lundin Oil som var angivare till etiopiska regimen? Utövar de sin makt så att regimen påverkas av dem? Om det nu finns modiga journalister, varför rapporteras det inte om detta?

http://www.expressen.se/kultur/1.2659231/ingen-julefrid-for-bildt

[sakring]
0

# 29 Det hade förmodligen gynnat deras situation att inte puplicera foton på vad Etiopien kallar terrorister och det hade gynnat de s.k terroristerna ännu mer.

swemah
2

Konstig argumentation från förespråkarnarna för att journalisterna ska sitta ett antal är i fängelse. De ska nu stå till svars för vad dessa skribenter anser, men det finns inget i anklagelserna som stödjer detta.

Den hatiskhet mot det som skribenten kallar "Förbannat hyckleri" i #0 har svämgt till att de nu ska straffas för någon annan gärning än det som de falskeligen anklagas för

Det är en skrämmande syn på det som borde vara en humanitär syn på rättvisa, och det verkar inte finnas intresse av att vi ska göra något för dessa individer, de får sitta där nere och ruttna av outgrundliga skäl.

MonisN
2

#29 Det går inte att visa respekt för regimer som inte har några mänskliga rättigheter och rättvisa. Den här domen är bara ett spel för galleriet och för att statuera exempel för att skrämma andra journalister och fotografer att ta sig in i landet.

Att uttala sig så föraktfullt mot sina egna landsmän som vissa av er gör är stor förbannad skam.

[sakring]
0

# 34 Så du tycker att man ska visa respekt för någon för att denne är svensk? Är det så jag ska uppfatta ditt inlägg. Det är ungefär som att säga "Jag är svensk och era jäkla skitlagar gäller inte mig".

Man får ta seden dit man kommer. Och jag tycker fortfarande mer synd om dessa motsåndsmän som blev uthängda på svenskarnas blogg och fick 17 år i fängelse för det trots att de inte är svenskar utan afrikaner.

blombuketten
2

#35. Jag tror inte du förstår vad det handlar om. Seden dit man kommer får man ta om man flyttar till ett annat land. MEN, att ta seden dit man kommer, i ett stängt diktaroriskt land är en helt annan sak. Har du/ni fortfarande inte förstått att så gott som all information omvärlden får och fått ofta sker/skett på olagligt vis, om man nu ska gå efter landets lagar.

Hur tror du/ni att vi får information från länder som forna Sovjet och andra länder bakom dåvarnade järnridå? Hur tror ni omvärlden får information om det som händer i Tibet, Kina? Hur tror du/ni vi fick information om vad som hände i t ex Sydafrikas getton? Eller vad som skett och sker i andra afrikanska länder, såsom Uganda, Zimbabewe osv. Många latinamerikanska länder, Nordafrika osv. Tror du/ni att ländernas regeringar frivilligt delat ut en information som absolut inte stödjer dem?

Om ingen vågar ta den risken att informera om det som VERKLIGEN händer bakom stängda gränser, kommer heller ingen att kunna reagera. Som du/ni resonerar kan vi lika gärna strunta i befolkningar som lever i ett elände med totalitära stater, diktaturer, militärdiktaturer osv. Människor som inte tillåts ha egna åsikter, där demokrati inte existerar, där man riskerar livet om man yttrar sig fel osv.

De här svenskarna är INTE dömda till 11 år för att de "hängde ut" motståndsmän, de är dömda för att de olagligt tagit sig in i landet och för terrorismen.

Föresten, finns det någon källa på påståendet att de hängde ut dem på sin blogg? Har försökt hitta en sådan, men inte lyckats.

[cala02]
2

Jag har inte sagt att de ska ruttna i fängelset, De är inga demokratins försvarare. Inte heller de journalister som sitter på kammaren och beklagar sig. I inlägg #25 så förutsätter du att de som CIA hämtade var skyldiga, trots att de inte ens fick en rättegång. Inte heller en enad journalistkår ifrågasätte det som man nu gör med Schibbye, som inte har visat några demokratiska tendenser förut. Redaktör för en revolutionär kommunistisk tidning är ingen hit på CV:et, det är väl därför han utelämnar det. I det består hyckleriet, man ifrågasätter demokratin och pressfriheten först när journalister åker dit. Jag vet inte vad som var så falskt med olaglig inresa och samröre med terrorister i anklagelserna de dömdes för. Jag föredrar nog att förakta landsmän om det är berättigat, läs Bengt Nermans "den offentliga lögnen" så får ni lite inblick i hur journalism fungerar ibland.

Hycklerit består i att nu när de åkt fast så pratas det om pressfrihet och demokrati, fast de själva inte någon gång sagt att det är det de skulle undersöka. De var helt enkelt inte intresserad av dessa frågor i Etiopien. De skulle undersöka Lundin Oil och Bildts påverkan där. Varför intervjuvar man inte de i Sverige? Jo för här respekterar man att det hålls presskonferenser och tal på den intervjuvades villkor och enligt svenska bestämmelser. Dessa har ju anställda och medarbetare  här i landet som inte joournalister bryter mot ens outtalade regler mot. Det är dubbelmoralen och hyckleriet. Era tankar om att nu kalla mig det ena och det andra för att jag går emot gängse uppfattning är det åsiktsfrihet eller tryckfrihet? Ni får gärna tycka jag är knäpp, otrevlig och dum i huvudet, men att som i #33 påstå saker jag inte sagt är väl inte så mycket bättre. Hur många år anser jag att de ska sitta inne? Vad är det för annan gärning jag tycker de ska straffas för? "Det verkar  som vi inte ska göra något för dessa skriver du, vad utöver vanlig diplomati ska man då göra? Sluta med bidrag? Få Bildt att avgå?

Det är hyckleriet jag är emot, var det något som Schibbye gjorde så var det i alla fall ett försök till journalistiskt jobb, det saknar jag från den övriga kåren. Det är synd om honom och Persson som personer. Däremot kan man ju inte bortse från riskerna och måste räkna med dem.

[cala02]
0

Bloggen är tyvärr stängd, så det är andrahandsuppgifter nu. Men bilder från deras uppdrag fanns där förut.

Det finns andra som skrivit om det: http://petterssons.bloggsida.se/etikett/martin-schibbye

Mitralis
0

"Schibbye och Persson försvaras trots att de bröt mot lagen. Frågan är om ­målet ibland kan helga medlen?"

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1594439/Ar-det-okej-for-journalister-att-bryta-mot-lagen.html

blombuketten
0

#38. Synd, för jag hittar (hitills) inte en enda källa om att det skulle vara så. Med källa menar jag givetvis helst att det ska vara en sådan och inte något som någon skrivit på sin blogg.

Har inte heller hittat något om detta på den sida du nu länkat till. Det jag däremot hittat är uppgifter om att dessa två journalister blivit tillfångnatagna av regeringstrupper när de slog till mot den gerilla där de befann sig. Att det, förutom dessa två, skulle vara två överlevande motståndsmän som tillfångatogs.

Letar vidare.

[cala02]
0

Nej vi får nog vänta ett tag innan tillförlitliga uppgifter kommer fram.

blombuketten
0

#41. Ja, det verkar så. Det är rätt mycket som finns att läsa, men också många olika saker och vinklingar.

blombuketten
0

#35. Du kanske kan hitta något om denna påstådda "uthängning" av två motståndsmän. Jag kan det inte. Om inte heller du kan det, kanske du kan lämna det därhän ett tag till dess fakta finns.

[sakring]
0

# 38 Om du inte anser en blogg med foton vara en källa så vet jag inte vad du vill att en källa ska vara. Om man har en blogg som dessa hade och visar upp foton på motståndsmän på den och bloggen kan besökas av vem som helst inklusive Etiopiens regering så kallar jag det i alla fall för källa.

Spioner är väl ett bra sätt att skaffa information. Numera kan man se nästan vad som helst från rymden, nästan ned till en teskeds storlek, så det är väl inte så svårt att få veta någonting.

Jag tror att många överreagerar bara för att det är svenska journalister. Som Tage Danielsson sa en gång: Om man dödade alla rubiksättare kanske det skulle få lagom stora rubriker.

[cala02]
0
blombuketten
0

#44. Vad andra gör vet jag inte, men jag utgår från mig själv och jag överreagerar INTE för att det är svenska journalister. Jag reagerar på det som du och en del andra skriver här.

Konstigt nog finns det andra rapporter som alltså säger att de två journalisterna tillfångatogs tillsammans med TVÅ från motståndsrörelsen. Om det stämmer, är det förmodligen just de två som fått 17 års fängelse.

Man kan spekulera hej vilt om man vill. JAG har inte sett den blogg du/ni pratar om. Tydligen är den, av någon anledning, borta. Puts väck. Så nej, för mig räcker det inte. Allra helst inte då det finns andra uppgifter som inte stämmer med det du/ni påstår.

Om man nu ska fortsätta spekulera, kan man ju fundera på att två motståndsmän, ur den förhatliga gerillarörelsen det rör sig om enligt makthavarna i Ogaden, "bara" fick 17 års fängelse. Att de överhuvudtaget slapp undan med livet i behåll.

Som du ser, man kan spekulera precis som man vill. Men fakta är fakta och till dess fakta framkommit, tycker jag inte det är särskilt lämpligt att påstå saker som kanske inte ens är sant.

Oavsett det, var det faktiskt inte p g a dessa två motståndsmän de fick elva års fängelse. Det är ett år för att de gått in i landet olagligt (och det är nog det som är det relevanta om man ska prata lagbrott) och elva års fängelse för terrorism, vilket (tydligen) inte alls stämmer.

Att spionera från rymden tror jag nog inte alls är samma sak som att, journalistiskt undersöka vad det är som händer i ett land.

blombuketten
0

#44 och 45. Är det denna menning ni menar skulle betyda att de "hängt" ut två motståndsmän? (Min understrykning)

"Following up on a tip from the local community about the two journalists, the special force finally spotted their vehicle, Muhammad told the court. The encounter which happened some 90 kilometers inside the Ethiopian boarder ended with a heavy gun battle, during that time Schibbye and Persson were shot in the hands, said the witness."

Det kan också vara ett närsamhälle, vilket kan stämma bra när man läser det här stycket

"According to Mohamed Muhammad, the police chief who was leading the operation that captured the two reporters and other ONLF gunmen and who gave a detailed account of the battle, the two were spotted by locals being active in the area."

MonisN
2

#34 Nej det tycker jag inte, men jag tycker inte man ska få så hårt straff på lögnaktiga grunder. Dessa båda är inga terrorister, men dom är strffade som det. Tidagare har jornalister som gjort samma brott, alltså tagit sig in olaglig fått böter och utvisning. Här hittade man på ett brott som inte är relevant, det är det som är det upprörande. Varför är det mer synd om motståndsmännen än svenskarna?

Om det funnits en blogg med bilder så är ju frågan om syftet var att hänga ut dem för att sätta fast dom? Jag har inte hittat något att läsa om några uthängda motståndsmän och därför är det ingen idé att diskutera det när det inte går att hitta någon källa.

Jag kan fortfarande inte fatta att ni tycker att man ska få 11 års fängelse för att man olagligt korsat en gräns. Tycker ni att vi ska ha en sådan lag i Sverige också? Man får väl ändå se till proportionerna. I Sverige får man i bästa fall 11 år för mord.

#36 Tack för ett bra inlägg.

blombuketten
0

Länk nr 2 i inlägg 45 är väl värd att läsas. Kanske kan man då förstå vad det är som pågår. Förhoppningsvis.

Bl a kan man läsa det här,

"According to various reports, since June, the Ethiopian government has arrested six journalists on alleged terrorism charges, including Woubshet Taye, a deputy editor for Awramba Times, Reyot Alemu, a columnist with Feteh, Eskinder Nega and Sileshi Hagos, freelance journalists and the two Swedish journalists, Johan Persson and Martin Schibbye."

Skulle alla 6 journalister vara terrorister?

swemah
3

#37 Du skriver att det är rätt att de straffas eftersom, som du påstår, att de hängt ut andra som fått straff.  Något sådant finns i inte i din inledande argumentation, det har du lagt till under resans gång.

Jag reagerar klraftigt mot att det du skriver om hyckleri etc, när det är ett lågt angrepp på det som hos andra betecknas som grävande journalistik, som är en förutsättning för att få fram sanningar i stängda länder. Begrepp som  hycklande journalistkår och mediekåta politiker är vad du kallar de som inte har samma rigida åsikt som du själv, på något annat sätt kan jag inte läsa in vad du skriver. Jag känner mig djupt kränkt av det du skriver och de epitet du sätter på de som stödjer de tvås rätt till en rättvis behandling.

[cala02]
1

Kan i rättvisans namn lägga in onlf sidan också;

http://onlf.org/

Hur kan vi vara säkra på att vi får rätt information då? Är det så att när det är svenska journalister som skriver något så är det automatiskt korrekt? Det är det som retar mig alla utgår från att det är en fråga om pressfrihet och en demokratifråga. Läser man ONLF sida så är ju inte den trovärdigare än ethiopian news. Men retoriken i svenska medier väljer ju samma utgångspunkt som de gör. Ingen är neutral men ingen väljer heller den andra tidningen som referens. Vilket är trovärdigast att de dömdes för olaga intrång och samröre med terrorister, som är den officiella, eller för att man hittat på anklagelser som inte är sanna och att det rör sig om en pressfrihetsfråga? Pressfrihet finns inte i Etiopien och det är förjäkligt, man flyttar befolkningen för att komma åt oljan, men schibbye som är kommunist hoppar inte på Kinesiska exploatörer som är mer aktiva än Lundin Oil/Africa Oil. Ja nog är det en politisk fråga, precis som i Kambodja, återigen håller vi på en kommunistisk förklaring som mer trovärdig än andra förklaringar. Det får man inte ifrågasätta, blir väl snart en låt från Wiehe om dessa också. Är det någon i journalistkåren som ens funderar på kinas påverkan i Ogaden, är det någon av dem som åker till Kina och ställer frågor?

[cala02]
1

Blir ju väldigt många källor, men här är en som uttrycker samma sak som jag fast bättre. Det bör dyka upp fler som får utrymme nu när twitter och FB hysterin dämpas. Inte bara snuttifierade och ogranskade PM kommer fram snart.

http://www.affarsvarlden.se/hem/hausse_baisse/article3344644.ece

Geru
1

#52 "En sadomasochistisk mäklarsekt?" Fick mig att skratta så mycket att jag höll på att ramla ur stolen:D

-Stephen Hawking

blombuketten
0

#51. Nej, pressfrihet finns inte i Etiopien, det finns många andra rättigheter som kränks också. Det är liksom det som är problemet. Omvärlden kan aldrig få reda på vad som sker om vi ska lita på länder med stängda gränsers regeringar och vad de tillåter komma fram.

Jag kan inte förstå vad det är som är så svårt att hänga med i. Det finns många länder där männskliga rättigheter kränks, ska vi bara rycka på axlarna och säga att tja, det är ju synd men sådana är ju lagarna där?

När sådant händer och gränser stängs, är det ännu viktigare att omvärlden får reda på hur det ligger till i just de länderna. För att få reda på sådana saker lär någon göra olagliga handlingar, såsom att t ex ta sig in olagligt.

Det är inte första gången det händer och förhoppningsvis kommer journalister och andra fortsätta luska ut vad det är som egentligen sker bakom stängda gränser.

Det är så som många länder med diktaturer fallit. Genom omvärldens påtryckningar som kommit fram genom att människor, både i själva landet och utomlands ifrån, gjort olagligheter om man skulle följa landets lagar.

Jag är i alla fall glad, nu när jag läst runt lite, att de allra flesta förstår vikten av denna typ av frihet. Det vore hemskt om den del av världen som är relativt trygg, vänder den otrygga delen av världen ryggen p g a hemsnickrade lagar som förtrycker befolkningen.

MonisN
2

Jag har inte fått något svar på frågan om vi ska ha samma lagar i Sverige som i Etiopien, så jag utgår ifrån att ni som tycker svenskarna ska ta sitt straff, och hyllar Etiopien rättssamhälle, vill införa samma lagar i Sverige. Kanske vi ska gå ifrån tryggheten, friheten och demokratin och införa samma styre och lagar i Sverige och fängsla människor på lögnaktiga grunder plus en del annat som dessa regimer sysslar med.

Vad det gäller de två egyptierna så fick dom 3 miljoner vardera av svenska staten i skadestånd. Undrar om Martin och Johan får det om dom slipper ut?

[cala02]
4

Det som är problemet för sista gången;

När det är svenska journalister som råkar illa ut ja då blir det hemskt. Annars bryr sig inte dessa journalister att rapportera när det händer andra journalister eller vanliga människor, hyckleriet. Till och med du kanoniserar journalister när du delar upp folk i vanliga människor och journalister. Deras ursprungsidé hade ingenting med demokratifrågor att göra! Schibbye är ingen demokrat själv, om man inte är det tror du verkligen man respekterar demokrati. Han tycker till och med att vi ska införa proletariatets diktatur genom revolution, inte val, hyckleri igen. Naturligtvis vore det bra om hela världen levde på ett rosa moln av glädje och kärlek, men så ser inte verkligheten ut. Det förstår inte jag varför du inte hänger med på, om det nu ska vara ett måste, hänga med. Ytterligare en jättekonstig utgångspunkt, ska man hänga med den rådande uppfattning som för tillfället verkar vara allmän? Det låter ärligt talat som konflikträddhet och oansvarigt.

Upprepar en sista gång, dessa två journalister var inte i Etiopien för att beskriva hur mänskliga rättigheter missbrukas av en diktatur. De var inte ens där för att visa att det inte finns pressfrihet. De skulle göra ett reportage om Lundin Oils exploatering. "Vanliga" journalister har gjort det till en demokratifråga, fast det inte är det. Vi som tycker annorlunda ska nu tydligen pådyvlas uppfattningen att vi tycker att folk ska ha långa fängelsestraff för att de gör sitt jobb i demokratins bevarande och utbredning. Nej de ska inte ha långa straff. men det är inte konstigt om man får fängelse för olaglig inresa och samröre med terrorister, det får man i Sverige också. Det i sig har inget med pressfrihet och demokrati att göra.

MonisN
3

#56 Det verkar inte som du fattat vad min diskussion handlar om. Martin och Johan har fått ett långt fängelsestraff på lögnaktiga grunder. Typiskt för såna länder… Det är i första hand det jag reagerar mot. Faktum är också att dom är journalister OCH vanliga människor. Förstår inte vad det är som är så kostigt att nämna deras yrkestitel? Om dom var där för att gräva i affären med Lundin Oil är väl det bra att vi ev kunde fått veta vad som försigått? Nu lär vi tyvärr inte få det, iaf inte på länge.

Du tycks också veta väldigt mycket om Schibbye, men det kanske är som med andra saker du nämnt här som dina åsikter när du i själva verket har läst vad som står i Etiopisk media, vinklat till nackdel för svenskarna.

Jag kan bara konstatera att du har en märklig syn på rättssamhället i vissa odemokratiska länder. I vår del av världen kämpar vi för demokrati och rättvisa. Du verkar tycka att det är helt okej att människor blir fängslade och ofta torterade i diktaturstater när dom gjort sig skyldiga till banala brott.

Du har din åsikt och jag min. Jag kan tyvärr inte göra något för att få dem fria, men om jag kan på minsta sätt visa att jag stöder mina landsmän så kommer jag att göra det. Det finns inget i deras handlande som gör att dom är förtjänta av att sitta i någon vidrig fängelsehåla och ruttna.

Geru
1

#57 Är det inte du som generalliserar ett helt land nu? Hur vet du om att dom inte är dömda för någonting rättvist? Har du gjort en undersökning?

-Stephen Hawking

[cala02]
1

# 57

Men de som blev hämtade i Sverige och satta i fängelse i Egypten utan rättegång är helt säkert skyldiga eftersom de var muslimer? Vad var de skyldiga till? Om de nu kan vara skyldiga i ett rättsamhälle utan en rättegång. Men det kanske vi ska välja utifrån etniskt ursprung.

Och svenskarna lika automatiskt oskyldiga eftersom de var just svenskar? Vad är de oskyldiga till, kontakt med terrorister eller olagligt ta sig in i landet?

Och jag verkar väldigt mycket för dig, läs vad jag skriver istället. Du verkar väldigt dåligt påläst om onlf och Etiopiens problem med somaliska terrorister, för det är väl de när de kapar båtar i Adenviken? Eftersom det är västerländska båtar de kapar. Du verkar också dåligt påläst om Schibbyes bakgrund som ickedemokrat. Du verkar också helt blind för USAs terroristlagar som gäller även i Sverige, vilket också etiopien åberopar eftersom väst satt standard för dessa lagar. Du verkar mest vara en som följer flocken, och de är värst, ingen som helst självrannsakan, journalister har automatiskt rätt.

Var i Hvete har jag sagt att det är ok med tortyr? Vad har jag för syn på rättsamhället i etiopien eller andra diktaturer? Alla kämpar för demokrati i vår del av världen? Det var det dummaste, Schibbye är ju en antidemokrat själv så det säger mer om dig än mig. Vet inte hur gammal du är men inte fasen kan du påstå att revolutionära kommunister har varit demokratiska i Europa, det är ett hån mot alla offer för röda brigaderna, Baader Meinhoff och alla andra terrorister i "vårt rättsamhälle". Ska dessa benådas och hyllas som demokratins förkämpar nu?

MonisN
3

Jag generalliserar och kritiserar inte landet och dess folk, utan regimen som dömer människor på lögnaktiga grunder för att kunna statuera exempel för skrämmas. Straffet står inte i proprtion till brottet. T o m presidenten tyckte dom borde blivit friade. Det var iaf vad han sa i tv intervjun.

Och nej jag har inte gjort någon undersökning. Har du? Vad skulle det isf vara för undersökning?

Geru
2

#60 Men där generaliserar du igen. Ser du inte att du gör det själv? Staffet för det är inte propotionerligt med svenska lagar, men svenska lagar är extremt veka när det kommer till straff. Kolla in andra länder istället.

Om presidenten tyckte dom borde blivit fria(alltså det land som dom är fängslade i) då lär dom väl bli det.

-Stephen Hawking

[cala02]
1

Den enda som sagt att det är ok med straff är faktiskt du!

Jag har inte sagt det. Jag tycker straffsatsen är löjlig, men det jag säger är att den är lika löjlig oavsett om man är journalist eller ej. Den är ännu löjligare på Guantanamo där de inte ens får rättegång. Ingen tycks ju heller vara intresserade av de få som släppts därifrån heller, de borde ju vara oskyldiga. Eftersom det är ett västland som släppt dem.

MonisN
3

#61 Det är inte presidenten som bestämmer och har högsta makten, men han måste skriva under en frigivning. Vi får hoppas det blir så.

#62 Det är väl ingen som har sagt att straffet ska vara lägre för en journalist? Eller har jag missat nåt? Jag håller med om att det är för jävligt det som sker på Guantanamo. Hur oskyldiga dom är som sitter där kan vi nog inte diskutera då vi inte vet något om enskilda fall, iaf inte jag. Men det ligger i sakens natur att om det är svenskar som drabbas så är bevakningen i svensk media större. Är dom dessutom oskyldiga till anklagelserna är det ju självklart att människor reagerar.  Det finns massor av svenskar som sitter i fängelser i andra länder och är skyldiga, och dessa gör svenska UD och regeringen inte ett smack åt för att hjälpa. Allt dom får är en liten summa pengar så dom kan klara livhanken. I det här fallet är det annorlunda, och ska så vara.

[cala02]
0

Har jag påstått det då? Du måste verkligen anstränga dig för att läsa in saker jag inte säger, det börjar bli löjligt nu. Det var ett svar på #50 försök hänga med lite.

MonisN
3

#64 Jag tycker nog att du själv bör hänga med, det har du inte gjort i tex fallet med egyptierna. Du visste inte ens att dom var frisläppta. Du visste inte heller vad Etiopiens president hade sagt. Du läser tydligen bara vad Etiopiens medier skriver, medier som är filtrerade och stryda av regimen.

Jag lägger ner den här diskussionen med dig. Vi har inte samma uppfattning av verkligheten.

Mitralis
2

Det här hittade jag i länken i #39 

"Det har också hänt i Sverige att journalister dömts till fängelse för att de utfört journalistiskt arbete – Jan Guillou och Peter Bratt som avslöjade IB på 1970-talet."

[cala02]
1

Jag är medger att jag glömde att den ena blev släppt jag visste inte att man släppt den andre långt senare heller. Rapporteringen är ju inte lika intensiv när det gäller dessa heller, vilket är min utgångspunkt i tråden. De tog jag med som exempel på att vi själva har liknande terrorist lagar som Etiopien, som jag för övrigt länkat till. Det hemska är ju att journalister blivit fängslade för samröre med terrorister, inte att lagarna finns tydligen. Vi har dessutom haft de längre. Att de fått pengar kompenserar knappast att de suttit fängslade utan rättegång. Vi kan ju inte fängsla folk på måfå och sedan betala när de verkar vara oskyldiga.

Jag har aldrig sagt att vi ska ha samma lagar i Sverige som i Etiopien, jag har eller inte sagt att någon påstått att de ska varar lägre straff för journalister, jag sa att det ska vara lika för alla, likhet inför lagen alltså. Du begär att jag ska svara på frågor om saker som grundar sig på det jag inte säger, det blir svårt. Du skriver flera gånger "det verkar" som att jag tycker si och så, sen ska jag svara på vad du tycker det verkar som. Speciellt när jag aldrig sagt så, så blir det svårt. Jag sitter och skrollar och försöker hitta var det kommer ifrån och oftast blir det du eller svemah som tillskriver något som inte skrivits.

MonisN
4

För den som är intresserad av hur många journalister det finns i världen som är fängslade kan läsa här. Man kan samtidigt fundera över vilka länder som är representerade.

[cala02]
1

Ja precis som jag säger, de anses viktigare än andra. Viktigare än de som bekämpar regimer. Viktigare än lagar, inte bara etiopiska lagar. De nämner inte ens mänskliga rättigheter. Däremot profit, exploatering vinstintresse och andra kommunistiska slagord. Jag har heller aldrig sagt att det är rätt att journalister ska fängslas.

Det är fel att påstå sig veta vad orsaken är till arresteringen. Det är fel att hylla svenska journalister samtidigt som man ignorerar andra. Det är fel när det är skrivbordsjournalister i Sverige som gör det. Det är fel att inte också granska journalister utan otingat tro på deras historier. Det är fel att kräva källor från de som ifrågasätter, men inte av journalister. Det är fel att gnälla på andra länders lagar när man inte följer dem i sitt eget land.

Det är rätt att ifrågasätta diktaturer, det är rätt att ifrågasätta ministrar. Det är även rätt att rapportera brott mot mänskliga rättigheter. Det är rätt att ifrågasätta straff.

Men det är inte okej att hitta på andra orskaer än vad de faktiskt åkte dit för. Det fick den etiopiske åklagaren erfara, men inte var det lika viktigt att rapportera, istället fortsätter man retoriken med att det är falska brott de dömts för. Det var flera åtalspunkter som inte godkändes.

MonisN
4

#69 Det var väldigt vad du är emot journalister. Vem har sagt att dom är viktigare än andra? Det var du som startade tråden om journalisterna och därför diskuterar vi dem. Du borde iställer vara glad att dom gör det jobb som varken du eller jag gör. Tack vare deras jobb får vi reda på vad som händer i andra länder. Speciellt viktigt är det att få rapporter från slutna länder så att vi i civiliserade delar kan reagera och ta ställning mot allt fanstyg diktatorer och militärregimer ställer till med.

Istället för att kritisera tycker jag du skulle försöka sätta dig in i deras arbetsmiljö. Jag tror inte du skulle vilja gå till jobbet med oron att du kan bli fängslad ifall du gör t ex en felbedömning. Många journalister och fotografer lever med den rädslan varje dag för att dom har ett kall som driver dom att fortsätta.

Och varför är det så fel att hylla svenska journalister? Vi är svenskar och känner naturligt med svenskar som råkar illa ut. Det betyder inte att vi ignorerar andra. Med detta menar jag inte att man inte ska granska journalister, för det ska man natuligvis. Men att kalla journalister som tar stid för sina kolleger för hycklare är djupt nedlåtande. I mina ögon är det en stor brist på empati att uttrycka sig på det sättet. Eller kanske är det rent av oförstånd?

När det gäller Lundin Oil-affären så hoppas jag du vet vad Martin och Johans arbete gick ut på.

[cala02]
0

Det finns massor av svenskar som sitter i fängelser i andra länder och är skyldiga, och dessa gör svenska UD och regeringen inte ett smack åt för att hjälpa. Allt dom får är en liten summa pengar så dom kan klara livhanken. I det här fallet är det annorlunda, och ska så vara.

Så skrev du i #63, det här fallet är alltså annorlunda. Jag tolkar det som att det är skillnad på journalister och vanligt folk på hur de ska dömas enligt dig.

MonisN
4

Om du läser en gång till så kanske du ser vad jag skrivit.

"Det finns massor av svenskar som sitter i fängelser i andra länder och är skyldiga"

Martin och Johan är inte skyldiga till terroristbrott, därför är det skillnad. Det har inget att göra med om dom är vanliga eller journalister. Lagen ska vara lika för alla. 

När jag tänker efter så tror jag inte ens att alla får pengar för att klara livhanken utan får förlita sig till familj och släktingar i Sverige. Fängelser i ditaturländer fungerar inte som i Sverige där du får allt gratis, där får du betala för allt, t o m för din säkerhet. Har du inga pengar är du många gånger dömd att gå under.

[cala02]
0

De är dömda för samröre med terrorister, och att olagligt tagit sig in i landet. Vaddå terroristbrott?

De har till och med erkännt ena brottet, då är man skyldig. Du kan ju inte hitta på en egen rubricering och fria dem från det. Sen är det naturligtvis ett orimligt straff men det är en helt annan sak. Annika Östberg satt 28 år för ett brott man inte kan dömmas för i Sverige, det är också hårt och orimligt, men det accepteras ju i högre grad av journaliskåren, om man jämför reaktionerna på de olika brotten.

MonisN
2

Terroristbrott var kanske fel uttryckt. Hur som helst så är straffet inte i proprtion till brottet. Att Annica satt så länge är också fruktansvärt. Hon mördade ju inte polisen, det var ju pojkvännen. Så ja, det var otroligt hårt. Om journalistkåren accepterade det kan jag inte gå in på för det vet jag inte, men regeringen och UD jobbade i många år för att få henne fri. När Obama blev president så släpptes hon tack och lov.

blombuketten
2

#73. Men jösses. De har erkänt att de tagit sig in i landet olagligt. Annars hade de inte kommit in i landet. Det är så många journalister jobbar, för att kunna göra den dokumentation de är där för.

Däremot har de inte erkänt samröre med terrorister (som du kallar det). Annars så var de anklagade för att också vara terrorister eftersom myndigheterna anser att alla som pratar med dem, vistas i dess närhet och/eller skriver om dem också är terrorister.

De fick alltså ett år för att olagligt tagit sig in i landet och 10 för "samröre med terrorister". Det innebär alltså att de fick 10 år för ett brott de inte erkänt. Det är en rätt viktig aspekt att fundera över, tycker du inte?

Med andra ord, MonisN har inte gjort en egen rubricering och heller inte friat dem för det.

Annika Östberg satt för medhjälp till mord och svenska myndigheter har jobbat hårt för att få henne till Sverige så hon kunde få avtjäna straffet här. Vilket till sist lyckades. Det är de Amerikanska myndigheterna som sagt nej och även offrets anhöriga. Det har gjorts många dokumentärer om henne och det har skrivits mycket om hennes öde i svenska tidningar. Svenska journalister har också gjort reportage om, vad vi och omvärlden, uppfattar som konstigheter som händer i USA. Precis som i andra länder.

[cala02]
0

Då är vi ju överens, det är viktigt att fundera över straffets längd. Men det har inget med det jag skriver att göra. Däremot så är man ju inte automatiskt oskyldig bara för man inte erkänner brottet, i något land. Anikka satt väldigt länge innan någon brydde sig, vid första överklagandet gjorde Folke Rydén en dokumentär, då fick det lite uppmärksamhet. Kommer inte ihåg hur lång tid hon suttit inne då. Jag tycker det är konstigt att journalister får medhåll bara för de är journalister, man är okritisk till att börja med. Jag tror dock att snart börjar man ifrågasätta både rapportering och motiv. Förhoppningsvis kommer Lundin Oils inblandning uppmärksammas. Det finns rykten som säger att de två veckor innan avresan så var de inne och följde bloggen. Då kanske vi kan hitta motiv och verkliga orsaker att de nu sitter i fängelse. Som det är nu när drevet går så göms ursprungshistorien i all snuttifiering. Man rapporterar om saker som inte är relevanta i fallet. Att vissa kallar sig själva demokratins försvarare bara för att de är journalister är konstigt. De som skrev i AB är sällan ute på uppdrag, om det inte är biopremiär eller operabaren de ska bevaka. Som dessa;

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/medier/article14146831.ab?fb_comment_id=fbc_10150490779699806_20087166_10150491617934806#f3a98f5258a3cf2

eller dessa;

http://www.aftonbladet.se/debatt/article14113332.ab?fb_comment_id=fbc_10151066251925524_28902809_10151095083135524#f2c2927d31986a

Geru
0

Någon kommenterade en av länkarna på ett sätt jag gillade.

"Det var ett dåligt förslag rubriken gav. Oavsett styrelseskick i Etiopien så finns det tydligen gällande lagar i landet och uppenbarligen ett fungerande domstolsväsen.
Journalister eller inte - svenskarna har uppenbarligen brytit mot den lag som säger att samröre (av vilket slag det monde vara) med den aktuella gerillarörelsen är ett lagbrott och därmed straffbelagt. Innan dom föll hörde man inga protester från svenska sympatisanten mot det sätt på vilken rättegången hade hållits. När dom föll blev det ett j-a liv ty domstolen "hade dömt fel". Vilka är vi att sätta betyg på en etiopisk domstolsdom? Kräver man bara lagklydighet från utifrån kommande i Sverige, utan att ställa samma krav på svenska varhelst de styr sin kosa i världen?"

Tycker det var bra skrivet. Det betyder dock inte att jag anser att dom har bra lagar. Men dom visste ju vad dom gav sig in på? Och även om dom inte gjorde det så är det deras eget problem nu. Dom satte sig själva i smeten.

-Stephen Hawking

Mitralis
0

Sist jag hörde någonting så var det prat om benådning.
Är det någon som vet någonting närmare?

MonisN
2

Det senaste är väl att dom lurades in i en fälla, mer än så vet jag inte. Det skulle förvåna mig om dom inte blir benådade. Presidenten har ju själv uttryckt att dom borde bli det, och det var innan dom blev dömda. Min gissning är att dom är hemma till sommaren, eller kanske rentav tidigare.

Björnidet
0

Märkligt att det finns folk som inte vill ha information om att våra medmänniskor utsätts för utpressining och ödeläggelse av egendommar de har haft sedan urminnes tider.

cala02 är hätsk i sin konversation och näst intill rasistisk i sina uttalanden om man läser vad han skrivit.

Swemah verkar däremot ha empati för människor och det skall han ha all heder för.Hur skulle vi annars annat än att journalister tar sig olovligt in i länder få reda på vad som händer befolkninger i aktuellt land. Syrien är ju nu högaktuellt och skulle inte journalister skrivit om deras odrägliga levnadsvillkor som de har då hade inte frågan kommit upp i FN:s agenda alls.Libyen är ett annat liknande exempel.

Visserligen har de olagligt tagit sig in på annat lands mark där Lundin Oil har sin verksamhet och straffas ju för det men att de är där som terrorister är att förvränga sanningen ordentligt, de är journalister.

En journalists uppgift är granskande journalistik som då gäller hela världens händelser, att det sedan finns länder som är så korrupta att de inte vågar släppa in en journalist i rädsla för att det skall avslöjas oegentligheter mot bl.a befolkningen för står jag. Den pösmunk de har som president i Etiopien kunde ju knappt prata när han blev intervjuad efter att dommen fallit("det beror på hur det framläggs") sade han om en nådeansökan???????

Journalisterna gjorde rätt som med näbbar och klor ville avslöja hur Lundin Oil far fram med utrensingar av hela bya i Etiopien, synd bara att de åkte fast för annars hade vi nog fått reda på hårresande saker som händer där.

Tydligen finns det skribenter här på iFokus som är motståndare till mänskliga rättigheter vilket jag beklagar.

Geru
1

#80 Om du kallar mig motståndare till mänskliga rättigheter så kommer jag lämna sajten politik.ifokus helt. Det är en extremt grov kränkning i mina ögon.

Välj dina nästa ord väl.

-Stephen Hawking

Mitralis
1

#80 Jag har väldigt svårt att överhuvudet taget se någon koppling till rasism eftersom cala02 motsätter sig särbehandligen som de svenska journalisterna önskar.
Eller kallar du journalister för ett eget folkslag/etnisk grupp och baserar uttalandet på det? Obestämd

swemah
1

Jag har tidigare sagt vad jag tycker och avser inte driva sakfrågan, men kan inte låta bli att stoppa in det som står i #0.  Läs och begrunda vad som skrivs och vilken syn som detta ger på en hel yrkeskår (eller fler).

Dessa journalister är duktiga på att ömka sig själva. De skulle inte ens fotografera eller skriva om en allsvensk fotbollsmatch utan ackreditering. Men i "tredje världen" kan vi bete oss hur som helst. Åk till Guantanamo och gör likadant som dessa gjorde. En hycklande journalistkår står nu bakom dessa, lite längre bak kommer nu mediekåta politiker följa. Förbannat hyckleri, i Sverige törs ni fan inte ens ifrågasätta ett kommunalråd

Kanske jag nu drar iväg från tråden, men….

Idag läser vi om de journalister som olovligen befann sig i Syrien, och som avled i en granatattack. Kanske var de också duktiga på att ömka sig själva, när granaten slog ner och ändade deras liv?

Häromdagen kom det hem en person från Libanon, som samtalat med ett antal personer från Syrien, som beskriver det helvete de utsätts för. klämda mellan säkerhetstrupper och så kallade revolterande. Den lilla människan har ingen mat, eftersom sanktionerna drivit upp priserna nåt enormt. Det lilla lugn de hade är nu förbytt mot krig, men ingen vill tala om vad de båda sidorna vill uppnå. Alla är mot, men ingen är för något. En presidentutan verklighetsförankring och al-quadiledda förband slåss mot varandra, andra grupper slåss för sitt och däremellan den vanlige syriern. Tänk till och agera, gör din röst hörd, stoppa vansinnet.

[cala02]
0

De är/var inte svenskar det är inte samma tjat om pressfrihet bland kommenterer från andra journalister. Så snarare stärker det min tes, händer det svenska journalister blir det ett jäkla liv, händer det andra så visserligen en artikel, men inte mycket mer. Det är dålig stil att dra upp döda personer i något som inte har med detta att göra.

för hundrade gången så är det hyckleriet som journalister håller på med. Väldigt många journalister blir dödade varje år, små heller inga notiser om detta. Svenska journalister blir tillfångatagna, stort utrymme och flera dagars rapportering. Man pratar om pressfrihet och Etiopiens korrupta rättsystem. Håller faktiskt med dig i syrienfrågan.

MonisN
2

#84 Tycker du inte det ligger i sakens natur att svenska journalister får mer utrymme i svensk press än utländska journalister? Jag förstår inte på vilket sätt journalistkåren kan anses hyckla? Och varför är det dålig stil att dra upp döda personer? #83 tar upp en händelse som drabbade en utländsk journalist och då tycker du det är dåligt. Min slutsats av ditt resonemang är att man inte ska ta upp journalisters arbetsförhållande över huvud taget oavsett vilken nationalitet dom har.

[Jimmy.L]
0

Journalistkåren har ju ett utsatt yrke när dom bevakar många ställen i världen där det förekommer krig, diktatur mm. För står inte hur man får det till "hyckleri". Vet inte hur ofta #84 läser tidningar men varje gång en Journalist har blivit dödad utomlands har man skrivit om det. Finns inget krav på att man måste följa nyheter eller läsa artiklar som man inte gillar eller bryr sig om. Är ju journalistens jobb att granska allt hur annars ska vi kunna få en bild av vad som händer på andra platser än i vårat land?

[cala02]
0

Hyckleriet är att man i sverige respekterar presskonferenser hålls av företag. Man gör ju ingen intervju med Lundin Oil här till exempel. Man tittar inte ens på vad som förut framkommit av tidigare reportage. Man ställer inte ens Bildt mot väggen, Juholt fick utstå mycket värre kritik till exempel. När man sedan raljerar över Etiopiens rättsystem när vi i sverige har sämre möjligheter till rättegång enligt terroristlagarna här, det är hyckleri. Vi lät till exempel CIA hämta två personer anklagade för terrorism till Egypten, utan rättegång. Vi har massor med svenskar som sitter i fängelse utomlands, när två journalister åker dit så är det veckovis gråtande av skrivbordsjournalister här.

Jo jag läser tidningar, och lite mer än vad skvallerblaskan Aftonbladet har att erbjuda. Jag anser mig kunnig inom området, innan ni sätter er till dom över andra så läs Bengt Nerman som jag uppmanat till i en annan tråd.

Att det är dålig stil beror på att de inte har något med hur svenska journalister agerat i detta fall. Vidhåller fortfarande att i Etiopien har de i alla fall fått en rättegång, domaren la ner en massa åtalspunkter som ogillades. I Sverige får du inte ens rättegång utan blir utvisad om samma brott bara misstänks.

[Highonbluetomorrows]
1

Flera personer i den här tråden har ingen respekt för det journalistiska ämbetet, och visar dessutom lite lagom diktatoriska tendenser som hellre hade levt i en sluten värld där man inte ens kan förvänta sig att journalister ska försöka ta reda på sanningen. Kanske vill ni helt enkelt inte att Carl Bildts/Lundin Oils angelägenheter ska uppdagas? Kanske vill ni hellre att länder ska kunna stänga ute alla utländska journalister och fortsätta med sina folkmord, utrensningar, terrorplaner och övrigt fuffens helt i fred? Smart tänkt! Lev ni i en sådan värld, själv gör jag det helst inte.

Sen håller jag med dig i #87. Det är precis lika pinsamt att flera tidningar inte orkar ta tag i Lundin Oil "skandalen" själva - hemma i Sverige.

Men det är modigt att söka svar och jag är tacksam för att det finns folk som gör det. Målet är politiskt, har varit från början.

swemah
1

Nu är det plötsligt skillnad på journalister och journalister, så utfallet ska smalnas av och bara gälla vissa, på annat sätt kan det inte tolkas. Men vem drar gränsen för hyckleriet? Var avgör det?

Jag kan berätta en gammal historia, från en tid som varit när herrar som Pierre Schori var på toppen, när sandinisterna i Nicaragua lovsjöngs av honom och skånska sångare. Då klev det fram en journalist som följde med sandinisterna och såg vilket elände de ställde till , vilka massker de ställde till med på lokalbefolkningen med svenska kpistar och automatgevär, skänkta av den stolta staten Sverige. Han skrev om den sanningen och fick sen inget jobb mer, det han skrev var fel för makten. Han vågade ifrågasätta och hade de vetat vad han skulle skriva hade han säkert legat i en omärkt grav på Nicaraguas ostkust. Men det är ju skillnad på journalist och journalist, tycks det. Ett litet tillägg, han i Nica skrev tidigare för Flamman och liknande, det lär ju vara negativt eller ….

[cala02]
1

Nu är jag riktigt jävla trött på dig vad har sandinisterna med detta att göra? väx upp och lämna 70-talet, det är nu och piratdåd och terrorism som detta handlar om. Inte ett endast dugg om pressfrihet eller demokrati. I så falll bör vi titta på våra egna trerroristlagar istället för att raljera över andra länders rättssystem.

Schibbye har varit i kontakt med en gerillarörelse som utfört massor med illdåd. De är en del av det islamistiska motståndet eller vad du vill kalla det. Det är samma gerillagrupp eller som du föredrar frihetskämpar som kapar fartyg i Adenviken. Schibbye är en anhängare till KPML(r). Ena stunden gnäller du över kommunistiska rörelser på 70 talet men klagar över att jag gör samma sak nu, vad fan vill du egentligen? Vad fan har de med demokratiska rörelser att göra? Du försöker göra dig märkvärdig och kunnig när du uppenbarligen inte begriper ett skit. Nu upprepar du vad jag säger det är skillnad på journalist och journalist, när det är äktsvenska etiska svenskar då är det synd om journalister. är de varken journalister eller svenskar så är det skit samma, däri ligger hyckleriet. De tog kontakt med en av de värsta terroristerna idag, de är en wahabbitisk rörelse som gör vad som helst för att utrota och förstöra en bräcklig fred i ett känsligt område.

Björnidet
0

Nej journalister är ingen egen folkgrupp i sig det är de som ger oss upplysningar om de övergrepp som sker runt om i världen. Jag vill inte kalla vare sej cala2 eller geru för rastister det vore ju att ta i för mycket,jag ber om ursäkt om det tolkades så.

Faktum ändå tycker jag är att vi måste ha journalister som rapporterar om vad som händer i världen, jag tycker att de är duktiga och modiga kvinnor och män som riskerar sina liv för att ge oss och FN upplysningar om ständiga övergrepp på befolkningar runt om i världen. Vi ser ju dagligen vilka fruktansvärda saker som händer och utan journalister skulle vi inget veta.

Jag är fullständigt övertygad om att de två svenskarna som togs i Etiopen hade inget annat val än att erkänna och be om nåd, det brott de begått är att de ville skriva om Lundin oils härjningar i landet och tog då en grupp som råkade vara terorister i regeringens ögon till hjälp att komma dit de ville.Att neka i ett sådant land som Etiopien är lönlöst därför att deras rättsystem är långt ifrån det vi är vana vid, där förbestämmer åklagare och dommare vilka som skall dömmas och varför, det hjälper nog inte med vilka advokater de har, rättsväsendet bara fnyser åt dem och tycker de skall vara tysta.

Däremot så är jag inte övertygad om att utrikesdepartementet och Carl Bildt gör värst mycket åt deras sittuation då han sitter på två stolar eller har kontakt med den andra stolen. Lundin oil på den ena och svenska intressen på den andra.

Skulle Bildt lägga manken till att få hem journalisterna så skulle de nog vara hemma rätt snart.

Vi svenskar tror oss vara så mycket bättre än andra vilket kan diskuteras, ta bara alla vapen leveranser som vi gör till länder som är i krig fastän det är olagligt.Bulvaner köper vapnen och skickar dem vidare, ingen kontroll av slutanvändare görs. Skulle vi då inte ha journalister då skulle vi bara ösa på med vapen men då fi får reda på vart de tog vägen tack vare journalisten då blev det plötsligt ett jädrans rabalder.

Utlandskorrespondensen måste vara kvar, lovligt eller olovligt.

Mitralis
0

Den här tråden har nu har blivit så otroligt infekterad och fokus ligger på att hitta olikheter och sådant som kan uppfattas som negativt istället för att läsa det objektivt och se att det kanske inte är så stora motsättningar innan det är klart och att vi är mer överrens än vi tror Glad

Inlägget i #0 var provocerande för många och gjorde att de från första stund fick taggarna uttåt och sedan har de låst sig vid det negativa och har lite svårt att tänka om vart efter tråden löper på.

Både TS och övriga kommentatorer verkar nu skriva i affekt och frustrationen är stor när budskapen inte går fram åt något håll.

I skriftlig kommunikation saknar vi kroppsspråket och alla de ledtrådar i kommunikationen vi får då vi talar med en fysiskt närvarande människa. Jag tror att detta kan ha en roll i missförstånden som nu verkar ha uppstått.

"Albert Mehrabian, en kalifornisk forskare, menar att när vi kommunicerar tolkar mottagaren det vi säger genom att hämta 7 procent från orden, 38 procent från rösten och hela 55 procent från kroppsspråket.

Ledarna ("Sveriges chefsorganisation")"

Med detta sagt så har jag ändå full tillförsikt om att tråden kommer att sluta i en positiv anda Glad

[sakring]
0

Men när journalisterna inte själva är demokrater. De är stalinister. Vad förväntar ni er att de ska komma med för någonting?

MonisN
2

Såg inte hela inlägget på tv i kväll, men det verkar som Martin och Johan kan komma att släppas de närmaste dagarna, vilket jag tycker är en stor seger.

swemah
0

Uttalande som ej har med tråden att göra är borttaget.
/Mitralis

Denna kommentar har tagits bort.
swemah
1

Uttalande som ej tillför tråden något är borttaget.
/Mitralis

Denna kommentar har tagits bort.
MonisN
3

Hur skulle det vara om vi återgick till ämnet istället för pajkastning?

MonisN
2

Äntligen snart fria? Jag håller i alla fall tummarna att det blir så på tisdag.

Maria
0

Det verkar vara ett frisläppande som skett. Det är bara att hålla tummarna att det är sant.

/Maria

[sakring]
1

Jag undrar vem som skulle bli frisläppt i Sverige som blivit dömd för terroristdåd?

MonisN
3

#102 Ge dig!

För övrigt så har Sverige givit många terrorister från andra länder svenskt medborgarskap. Vi har alltså inte ens utvisat dom när dom sökt "asyl" här utan tagit emot dom med öppna armar. Det borde du kanske reagerar mer över.

[sakring]
1

# 103 Inte om de gjort terrordåd i Sverige inte.

MonisN
2

#104 Spelar väl ingen roll var dom har gjort terrordåden, vi ska inte ha hit dom, och absolut inte ge dom medborgarskap. Martin och Johan är inga terrorister, PUNKT SLUT.

[sakring]
1

Nä de är stalinister och har brutit mot lagen då de tog sig in illegalt i landet. De som var från Västtyskland utisades väldigt snabbt och i strid med svensk lag om jag inte missminner mig.

MonisN
3

#106 Oj… Vad har det med saken att göra om dom skulle vara stalinister? Ska dom straffas hårdare för sin politiska uppfattning? Vilken politiskt eller religiös uppfattning är bäst att ha för att man ska få minsta möjliga straff? Är du inte ute och seglar nu?

Geru
0

#197 Dom bröt mot lagen, ska vi skita i det då? Men fine, jag kan komma och elda upp ditt hus då, eftersom du tydligen inte tycker att lagar spelar någon roll… Bra moral där!

-Stephen Hawking

MonisN
3

#108 Du tycker kanske vi skulle ha samma straff som i Etiopien för alla som tar sig in i Sverige illegalt VARJE DAG, och så kan vi nedrusta våra fängelser till ruttna hålor. Fine! För illegala invandrare slutar det inte alltför sällan med medborgarskap i Sverige. Tror aldrig Martin och Johan skulle få det i Etiopien.

Dom har ju suttit 14 mån nu bland ormar och råttor. Räcker inte det?? Det är inte mord dom har begått eller bränt några hus..

Geru
0

#109 Nope, jag tycker inte vi ska ha samma lagar som i etiopien. Men varför har du rätt att anse att deras lagar är fel? Du bor inte där, det är inte ditt land. Du har ingen rätt att anse att det är fel på deras lagar. Dom åkte ditt, dom bröt mot deras lagar, då får du banne mig skylla dig själv. Så det funkar i världen. Annars kan ju en pedofil från ett laglöst land åka till sverige och leva rövare utan att åka fast, det är exakt samma princip där nämligen.

Nope, det räcker inte med deras lagar. Du kan inte jämföra det med svenska lagar, för det är inte sverige det handlar om, eller hur? Det är ett helt annat land. Andra regler kommer med det. Så jävla svårt kan det inte vara att förstå det.

Du verkar väldigt dåligt påläst om vad det är som dom gjorde där i etiopien? Jag rekommenderar starkt att du läser på innan du säger något mer; du verkar rätt dum annars, och ingen jag tänker slösa energi att diskutera med - det blir ju som att prata med en fanatiker.

-Stephen Hawking

MonisN
2

"Du verkar väldigt dåligt påläst om vad det är som dom gjorde där i etiopien? Jag rekommenderar starkt att du läser på innan du säger något mer; du verkar rätt dum annars, och ingen jag tänker slösa energi att diskutera med - det blir ju som att prata med en fanatiker."

Tack det samma…

MonisN
2

"Men varför har du rätt att anse att deras lagar är fel?"

Korkad fråga. Jag har väl rätt att anse precis vad jag vill.

[cala02]
1

Faktum är att de tog kontakt med en gerilla, som är samma som piraterna i Adenviken (ONLF). I Sverige har vi utvisat folk utan chans till rättegång eller gett någon förklaring. CIA hämtade två påstådda terrorister och de sattes i egyptiskt fängelse. Så att gnälla på etiopiskt rättsväsende när vi inte själva följer internationella lagar blir ju löjligt.

[sakring]
1

# 107 Att jag påpekade att de är stalinister innebär att jag avsåg  att de knappast är några demokratisktska förebilder. De behöver inte straffas hårdare för det, det hade inget med själv straffet att göra inte heller har jag påstått att de är  terrorister.

Men däremot så anses de vara terrorister i Etiopien och de har tagit sig in i landet på illegal väg för att skriva om saker som gjorde att de inte kunde få inresetillstånd.

De som kommer till Sverige på illegal väg gör inte detta för att skriva skit om Sverige utan för att kunna få bosätta sig och leva här.

Kan du exemplifiera vilka vi har tagit emot som varande terrorister och som fått uppehållstllstånd här?

MonisN
2

Ett exempel är kemisten Muhamed Kemal Abed som tillverkade substanser till kemiska vapen åt Saddam Hussein. Att det begicks folkmord med dessa vapen har nog inte undgått någon. Han fick PUT och lever nu i Sverige.

Geru
0

#112 Utmärkt moral där:) Början på en diktatur! Perfekt.

Och jag ser inte hur svensk invandring har någonting med det här att göra? Det är två helt skilda saker. Så sluta försöka blanda dom och säga att dom hör ihop, för det gör dom inte.

-Stephen Hawking

[sakring]
0

# 112 Kom han under Saddams tid vid makten eller efter?

Geru
0

Jag måste säga, jag blir seriöst förbannad och upprörd när människor säger att man inte ska följa andra länders lagar. Det är deras lagar, vem fan är du att säga någonting om dom? Besöker du deras land är det under deras regler; det är ju självklart!

-Stephen Hawking

[sakring]
0

# 118 Instämmer i det du säger!

MonisN
3

Å nu har vi fått reda på hur den fina staten Etiopien iscensatte tillfångatagandet av Martin och Johan. Och dessa regimer hyllar ni och tycker att man inte ska kritisera.

Vem har sagt att man inte ska hålla sig till lagen? Men det är våran förbannade skyldighet i den civiliserade världen att reagera och kritisera diktaturer. Vem ska annars kämpa för dom stackars människorna som bor i dessa länder? Själva kan/vågar dom inte yttra sig utan att riskera att bli fängslade, torterade eller rent av dödade.

#116 Jag gjorde en jämförelse, men det kanske du inte förstod.

#117 Google är din vän! Men läser du vad jag skrev så fick du svaret.

#118 Vem fan jag är? Det spelar mindre roll, men i Sverige har vi yttrandefrihet än så länge, så jag yttrar mig precis lika mycket som du i vilka frågor jag vill. Jag tycker dessutom precis vad jag vill. Och jag tycker att man ska kritisera diktaturer för deras sätt att behandla människor.

Martin och Johan är fria, det är i alla fall något som jag och dom flesta andra glädjer sig åt. Tråkigt att inte ni också kan det. I sinom tid får vi nog veta mer om sanningen.

[sakring]
1

# 120 Helt riktigt att man måste kunna kritisera diktaturer det har ingen påstått något annat. Men det faktum att de själva är stalinister gör att jag har svårt att få demokratin att gå ihop.

Geru
0

#120 Vill du inte åka i fängelse i en diktatur, åk inte ditt och umgås med diktaturens fiender, säger inte det säg självt?

Dina uttalanden bryter ju direkt mot yttrandefriheten, eftersom du aktivt säger emot att man ska följa ett lands lagar, och därmed yttrandefriheten. Jadå, du får tycka precis som du vill, och du får tycka att sverige ska bli en diktatur and what-not, men då tycker jag helt enkelt att du är ett pucko, eftersom yttrandefriheten är det som gör att du får säga det, och samtidigt det som kommer försvinna när du själv säger då. Paaaradox;)

Visst tycker jag det är bra att dom är fria, det är någonting helt annat det än det du säger.

-Stephen Hawking

MonisN
2

#122 Alltså, nu börjar jag bli riktigt orolig för dig! Det verkar som du läser mina inlägg bakåfram. Var har jag skrivit att jag vill att Sverige ska bli en diktatur??

Konstigt att ni inte hade någon åsikt om videon…

Vi lägger ner den här diskussionen nu.

blombuketten
1

#120. Håller med.

#122. "Vill du inte åka i fängelse i en diktatur, åk inte ditt och umgås med diktaturens fiender, säger inte det säg självt?"

Om alla resonerade så, skulle vi inte få så mycket information som vi får vad gäller länder med diktatur, krig och annat förtryck. Det är många journalister som genom åren "inte följt landets lagar" för att kunna få ut så mycket information som möjligt. Hur ska de annars bete sig?

Att ta kontakt med regimers motståndare (gerillor) är heller inget nytt som just de här två journalisterna gjort. Det har skett många, många gånger genom åren.

Man kan ju tänka på den fotograf som miste livet när han filmade ohyggligheterna som hände i Chile 1973. Han arbetade för Rapport (om jag inte minns fel) och fortsatte filma fast militären hotade med sina skjutvapen. Om man resonerar som som du/ni kan man tycka att han minsann fick skylla sig själv. Om man resonerar som jag (och många med mig) visade han oss alla vad som verkligen pågick. Dessutom fick vi (inte lagligt från den diktaturen) veta hur fångarna behandlades och vad som hände med många av dem.

Man kan också säga att den svenske ambassadör som hjälpte många chilenare att fly till Sverige, bröt mot lagen om man resonerar som du/ni. Själv tycker jag han var enastående.

Vad gäller de två journalisterna i Etiopien så är de nu fria. Tydligen ansåg de Etiopiska myndigheterna att det var helt ok att frige dem och då är det knappast något att diskutera om. De är nu LAGLIGT frigivna och det är jag glad för.

Geru
0

#123 Du kritiserar ett lands lagar, och säger att dom är fel. Som jag sa, det är inte rätt att göra så, men det verkar inte du förstå. Struntar du i ett annat lands lagar så kan dom strunta i ditt lands lagar och anarki gäller. Punkt.

#124 Många diktaturer tillåter inte heller journalister. Nord-korea te.x.

Och varför ska du egentligen ha information kring diktaturer för? Hur är det relevant? Jag menar, seriöst nu, du kommer åka i fängelse om du åkte till en militärbas som utlänsk reporter och tog bilder utan tillstånd, så det bara skriker om det. Om sverige hade fiender i sitt eget land skulle samma sak gälla där, jag ser allvarligt talat inte vad problemet är med det?

Men som jag sa, åker du ditt och du bryter lagarna och åker ditt får du ta det. Du vet ju själv vad du håller på med, det gjorde reporten i Chile med. Han tyckte bara att det var värt det, och kände att han kunde ta straffet, som han visste vad det var om det hände.

Nej, en ambassad är en liten del av riktig mark från orginallandet, där orginallandets egna regler gäller. Så funkar det.

Och självklart är det inget fel på att dom är frigivna, och inget fel på att dom är det lagligt heller. Det hör inte till diskutionen kring om hurvida man ska följa andra länders lagar eller inte.

Och klart man försöker hitta information kring "motståndarna" and what-not, men saken är den att du ska banne mig vara beredd att betala priset för det då.

-Stephen Hawking

blombuketten
2

#125.  "Många diktaturer tillåter inte heller journalister. Nord-korea te.x"

En diktatur tillåter inte fri press överhuvudtaget. Det är dels därför det kallas diktatur då avvikande åsikter inte får framföras och/eller ingen kritik mot landets regim tillåts, då heller inte av utländska journalister. Det var liksom min poäng.

"Struntar du i ett annat lands lagar så kan dom strunta i ditt lands lagar och anarki gäller. Punkt."

Nja, det stämmer ju inte riktigt. I ett demokratiskt samhäller behöver inte en journalist, svensk eller utländsk, bryta mot lagen för att ha rätten att skriva om landet, dess regering eller vad det nu kan vara. Journalisten och alla vi andra har rätten att framföra våra åsikter. I ett diktatoriskt land finns inte den rätten.

Geru
0

#126 Som jag sa, det är inte din angelägenhet att lägga dig i hur ett annat land sköts. Och ja, så det är. Om någon säger nej till att dom ska komma in i landet så antingen väljer du att respektera det eller så försöker du då bryta dig in och då ta konsekvenserna när det inte går som du själv vill.

Nope, men alla länder är inte demokratiska, eller har yttrandefrihet. Så om du ska in i dom länderna så se till att du inte åker fast, för då sitter du där sen.

Du har endast rätten för att yttrandefriheten i det här landet säger det, det är inget internationellt eller "allsmäktigt". Världen är inte funtad så tyvärr.

Jag fortsätter säga som jag sagt förut; Ta seden ditt du kommer. Alltså, följ dom lagar som finns ditt du åker. Annars kan man, som jag beskrev tidigare, vända på det helt.

Det som funkar åt ena hållet funkar nämligen åt det andra hållet med.

-Stephen Hawking

MonisN
2

#125 Nu är jag riktigt trött på all skit du påstår att jag skriver. Jag kritiserar på det sätt diktaturer behandlar människor. Om det står i deras lagar att man ska behandla dem som de gör, ja, då kritiserar jag även deras lagar. Men jag har inte i ett enda inlägg skrivit att jag kritiserat deras lagar, det är du som säger det. Du påstår också att jag tycker att Sverige ska vara en diktatur. Det måste var något fel på din skärm eller så får du ska skaffa (nya) glasögon. Du kan vara tacksam att andra gör skitjobbet på fältet så att du kan läsa om vad som försigår i världen, men jag hoppas du inte tolkar nyheterna på samma sätt som mina ilägg för då blir det riktigt galet.

Godnatt!

Geru
0

#128 Kritisera på du, men saken är den att dom fortfarande gäller i det landet. Samma sak i sverige, finns massvis med lagar här jag tycker är skitkonstiga, men det hindrar inte dom från att gälla.

Du kritiserar att dom blev fängslade. Dom bröt på etiopisk lag, men det säger du alltså då nej till, vilket betyder att du inte bryr dig om deras lagar, per automatik. Så jo, det har du. Kom inte med någon mellansvensk förklaring för att skydda dig, är otroligt less på dom. Antingen är du det, eller så är du inte det. Det är termer man pratar om och därför så är det enkelt att klassa det som du säger.

Jag själv är riktigt trött på all skit du säger över lag(The best joke ever).

Jag är inte så intresserad av vad som försigår i etiopien, och visst, det är otroligt modigt att gå olagligt in i ett land, men allvarligt, dom vet vad dom ger sig in på och vad som händer om dom bryter mot lagen där.

Andra länder så är jag rätt glad över att deras egna journalister och våra delar info och skickar vidare. Men allvarligt talat, vill ett land inte att saker ska komma ut så gör dom inte det. Det finns ingen allmän lag som säger att alla ska veta allt som pågår i världen. Dessutom så är det inte direkt någon som bryr sig, tiotals eller hundratals dör varje dag, så none gives a fuck. Kom inte med en halvtaskig "du ska vara glad att du får nyheter" skit. Vad exakt ger det mig för glädje att veta hur dåligt det är i ett annat land? Jag kan inte påverka det, inte göra något åt det, inte hjälpa någon eller nått. Vilket gör det till en FB status typ "Gud så hemskt" rajraj, men sympati gör inte ett skit åt dom.

Finns ingenting med nyheter att tolka konstigt, dom vet vad dom skriver och innebörden av det pga den massiva kritik dom får om dom inte gör det; vilket du inte förstår eller gör.

-Stephen Hawking

blombuketten
0

#127. "Som jag sa, det är inte din angelägenhet att lägga dig i hur ett annat land sköts. Och ja, så det är. Om någon säger nej till att dom ska komma in i landet så antingen väljer du att respektera det eller så försöker du då bryta dig in och då ta konsekvenserna när det inte går som du själv vill."

Där ser vi helt olika på saken. För min del tycker jag att det är allas angelägenhet att få veta hur människor lever i förtryck. Det finns mycket olika typer av förtryck. Det kan vara att människor inte tillåts leva i frihet, barnarbete, barn som används i krig, våldtäkter, tortyr, avrättningar utan lagliga rättegångar. Ja, listan kan göras lång.

Ska vi som har turen att leva i ett fritt land strunta i det p g a att vi har sådan respekt för ett lands lagar, oavsett vad dess regim står för? En regim som förtrycker sitt lands folk respekterar inga lagar.

Om man, som journalist, blir påkommen att olagligt filma, intervjua politiska motståndare och blir tillfångatagen så bör världens demokratiska länder protestera. Det är demokrati världen behöver, inte diktatur. Struntar vi i andra länders förtryck och menar att ingen "olagligt" ska informera oss om vad som händer, ja då har vi tappat greppet om medkänsla för våra medmänniskor som lever i skräck.

"Du har endast rätten för att yttrandefriheten i det här landet säger det, det är inget internationellt eller "allsmäktigt". Världen är inte funtad så tyvärr."

Nej, och den lär inte bli "funtad" så heller om man resonerar som du. Sitt i din egen trygghet och skit i andras otrygghet. Tack och lov att det finns de som inte resonerar som du utan, med risken att åka fast, ändå ser till att informera världen om vad som verkligen händer. Tack och lov att det finns de som också protesterar när någon åker fast och anklagas för terrorism, bara för att liksom.

"Ta seden ditt du kommer. Alltså, följ dom lagar som finns ditt du åker. Annars kan man, som jag beskrev tidigare, vända på det helt."

Men du, det här handlar inte om en vanlig inflyttning till ett nytt land. Eller en charterresa.

Har vi kommit så långt att vi totalt tappat känslan för de människor som lever i länder där ingen information om deras elände kommer ut, såvida inte journalister (och andra) ser till att vi får veta, vilket de inte kan om de ska följa landets lagar.

Är det ingen som kommer ihåg hur det var i forna Sovjet? Där man blev anklagad för att vara landsförrädare utan att man gjort något och skickad till Sibirien och Gulag? Eller där man lyckades få sina barn att ange sina föräldrar för saker barnen egentligen inte förstod? De som ändå lyckades få ut den informtionen till oss andra har garanterat INTE följt de lagar landet Sovjet hade. Skulle man, om någon åkte fast, bara struntat i det och sagt att den eller de får skylla sig själva?

Hur som helst, dessa båda journalister är nu benådade och fria och, som sagt, glad är jag för det.

blombuketten
0

#129.  "Dessutom så är det inte direkt någon som bryr sig, tiotals eller hundratals dör varje dag, så none gives a fuck."

Nja, riktigt så illa är det inte. Utgå nu inte från dig själv. Det är, tack och lov, många som bryr sig och jag hoppas verkligen det fortsätter vara så. Dessutom finns ju inte bara vi här i Sverige……världen är stor och människor deltar även från andra länder.

"Kom inte med en halvtaskig "du ska vara glad att du får nyheter" skit. Vad exakt ger det mig för glädje att veta hur dåligt det är i ett annat land? Jag kan inte påverka det, inte göra något åt det, inte hjälpa någon eller nått."

Läser du tidningar eller ser något nyhetsprogra eller dokumentär på TV? Det är just de som gör "skitjobbet" som visar dig hur illa det är ställt i vissa länder. Att ingen kan påverka är inte sant och det är tråkigt att du känner så. Det finns många sätt att påverka, om så livet för ett enda litet barn.

Geru
0

#130 Du vet att dom lever i förtryck, vad mer behöver du veta? Antingen gör du någonting åt att dom lever i det eller så gör du inte det, och gör du inte det behöver du inte veta mer bara för att få dig själv att känna dig bra.

Vi bor i ett fritt land för vi respekterar lagar. En lag är någonting som antas att alla följer, enda anledningen till varför den har makt alls.

Och vadå tur? Sverige gick igenom en demokratisering för inte specillet länge sedan. Och det är folket själv som måste göra det, annars är det meningslöst.

Protestera mot vad? Att dom hamnade i fängelse för dom blev betraktade som terrorister? Det är en definition som ändras beroende på var man är i världen, även bland i-länder. Jag vet att du inte är så blåögd så du tror det.

Jag skiter inte i andras otrygghet, men jag tänker inte sitta här och bråka över 2 jävla människor; ska du göra något åt problemet invadera skitlandet och reformera om det, men allt annat är bara patetiskt.

Resonerar man som mig vet man att man får slåss för frihet och yttrandefrihet. Om ett land inte är redo för det så är det inte det. Det är inte så att alla människor per definition vill vara fria och har ett koncept av vad det innebär. Människor bryr sig ofta mer om sitt eget skin, vilket betyder att det inte blir någon revolution förens människors eget skin inte spelar någon roll längre. Sådant tänk tar tid.

Och som jag sagt, många hundratals med människor dör i dom länderna av grymheter, men jävlar vilket liv det blir av två människor som sitter i ett jävla fängelse i vadå, 400 dagar!? Fy fan, dubbelmoralens-sveige i sitt orginella nötskal.

Det är inte en chater-resa jag pratar om du. För på en chater-resa behöver du ofta inte bry dig ett skit om lokala regler, så länge du följer ditt eget lands regler. För landet vet då att det är dålig publicitet annars.

Jag vill inte veta om deras enlände om det inte är så att jag kan göra någonting åt det, och ingen i hela det här gudsförsketna facebook landet gör det. Fråga någon om dom vill ge 100 kr för att starta en arme för att ta över ett land ska du se vad dom säger. Fria ett land går till på ett sätt; Våld.

Jag har aldrig sagt att jag tycker det är bra, det som pågick i sovjet, eller det som hände te.x. i Rwanda. Eller entiopien. Visst, det som hände i entiopien med våra "reportrar" är lagligt i det landet rätt; och seriöst nu, vem fan åker till ett annat land och umgås med landets "terror motståndare" och förväntare sig att inte åka fast?

Skulle jag umgås med al'qaida skulle USA vara på mitt arsle på nolltid, så vad exakt är skillnaden, annat än att det är en diktatur i entiopien?

#131 Det inlägget är inte riktat till dig :) Jo, ingen bryr sig. Gör du inget åt det så bryr du dig inte. Ingen "facebook" careface här inte. Att trycka på gilla knappen hjälper ingen. Att säga "Det är hemsk" hjälper ingen heller, annat än ditt eget ego.

När jag sa "none gives a fuck" menar jag då självklart majoriteten i sverige. Och vore det så att dom brydde sig på annat än FB nivå skulle det redan hänt saker gent emot det som är hemskt, vilket det inte gjort.

En dokumentär är mycket intressant, men beror ju på vad den handlar om. Samma sak med nyhetsprogram. Really? Så hur kan jag vända ett land från en diktatur till en blomstrande demokrati, säg det till mig :)? För varför liksom behandla symptomen av cancer istället för cancern själv? Allvarligt nu? Vem fan vinner på det? "Åh, jag känner lite mindre smärta, men cancer är fortfarande där och dödar mig".

Nä. Folk bryr sig inte om något annat än det som drabbar dom själva. Och med folk så menar jag självklart en majoritet. Det finns alltid undantag för det.

Jag gav själv upp för länge sedan med att hjälpa länder som inte vill hjälpa sig själva. Det är, precis som en personlig resa för att må bättre själv, något dom måste göra själva. När dom väl börjar göra det så är det bara hjälpa bäst man kan. Som i syrien :) Men tills läget är det så kan man inte göra något.

Att ge sanningen till någon som är blind för den hjälper ingen.

Så otroligt mycket text… Borde skriva en bok. Det jag har skrivit tidigare är otroligt hårt egentligen, men tankarna bakom dom är mycket bättre faktiskt. Saken är bara den att jag inte orkar skriva 50 sidor med varför jag tycker som jag gör, varför svenskar är dubbelmoraliska så det skriker om det och sedan förklara varför inte en jävel bryr sig egentligen, även om alla vill få det att framstå som det.

-Stephen Hawking

[drummer]
1

#132 Du skriver väldigt mycket utifrån vad du läser men om du inte har varit i några av dom hårt styrda länderna så har du ingen aning om hur deras situation är. Men det är alltid lätt att sitta i trygga Sverige och säga vad andra skall göra.

Jag gav själv upp för länge sedan med att hjälpa länder som inte vill hjälpa sig själva. Jag skulle vilja påstå att du inte har hjälpt någon förtryckt folkgrupp överhuvud taget. Dom vanliga människorna i Etiopien vill men har inte medlen att göra något. Det behövs en stark opinion från den fria världen för att ändra regimen och det skapas av att folk rapporterar vad som händer i det landet.

Jag kan inte påverka det, inte göra något åt det, inte hjälpa någon eller nått. Byt ut "kan" mot "vill" så beskriver du nog bättre din inställning. Andra människor både kan och vill. Men det är människor med råg i ryggen.

Fria ett land går till på ett sätt; Våld. Jag skall vara snäll och skylla på den svenska skolan men du borde nog har hängt med lite bättre på historielektionerna. För att ta upp några exempel där regimen ändrades utan våld så kan jag nämna Indien, Burma, Vietnam, Sydafrika och det gamla Sovjetunionen. Det finns många fler exempel men det räcker. Tänk till lite innan du skriver.

Om ett land har lagar som inte är mänskliga så är det den fria världens moraliska skyldighet att jobba för att få dom ändrade. Precis som man har en moralisk skyldighet att hjälpa någon som håller på att bli misshandlad. Den fria världen måste se till att dessa journalister som tar sig in i diktaturer för att visa världen vad som händer får skydd även om dom bryter en lokal lag.

Det är tur att det finns människor som vill och vågar trotsa dåliga regimer så att människor kan leva i frihet. Men det krävs att man är modig och osjälvisk.

Geru
0

#133 Nä, det är inte lätt någonstans, var har jag skrivit det? Och kom inte med en massa "du sitter i trygga sverige" skiten, hört det, och tro mig, jag har noll tillit till hur det här landet är "säkert". Jag saknar helt trygghet i min tillvaro för tillfället, så fuck off.

Jag har försökt, givit pengar och liknande. För det är ju den typen av "hjälp" som diskuteras här, men vad vet jag, du verkar ju veta mer om mig än jag själv gör :)

Hur vet du att dom vill riskera sina liv för det? Har du frågat dom?

Nej, det behövs en stark opinion från folk i landet som är en diktatur.

Du vet inte ett skit om min inställning gent emot andra människor, annat än det som jag ytligt beskrivit här när jag är förbannad, mot människor som är som dig själv; idioter.

Visst, jag kan ha varit lite dramatisk i det utalandet kring hur ett land blir fritt - men jag står fast vid att det blir våldsamt ändå. Det behöver inte bli krig, men våld är alltid iblandat; kravaller and whatnot.

Ett lands lagar är alltid mänskliga, det är ju människor som skapat dom? Där i mot så behöver dom inte alls vara medmänskliga, eller stå för yttrandefrihet, och jag tror inte jag skrivit det någonstans heller.

Det finns ingen moralisk skyldighet; det är nog den hårdaste läxan som man lärt sig i livet. Det enda det finns är lagar. Folk svimmar på tuben, ingen gör någonting, dom sitter där, stirrar ner medans man själv får hjälpa. Människor bryr sig inte ett skit om andra i en majoritet, människor är egoister.

Den "fria världen" kanske borde ta och befria landet istället för att rapportera om hur många människor det är som dör? Aldrig tänkt på det? Nä, det är ju farligt… Att tänka alltså.

Tur att det finns länder som faktiskt krigar; annars skulle inte diktaturer försvinna alls. Och inte gör som ett visst land som börjar på S och slutar på verige.

Dom journalisterna som gör det vet vad dom ger sig in på; dom vet att dom kan dö, och dom har allvarligt talat min fullaste respekt, förutom dom två stalinister som åkte till entiopien. Resten av kåren är otroligt bra. Men dom vet vad dom gör. Dom vet riskerna, och dom vet vad som kan hända.

Tur att inte alla människor är dom dig; Gilla-knappen på facebook räddar ju faktiskt inte liv. Även om ditt samvete säger det.

Nu orkar jag seriöst inte med skitsnacket från dig, Drummer, och från Moni. Den enda som haft någon form av seriös kritik är blombuketten. Och om hon känner mig någelunda så vet hon att jag skriver elakt när jag är förbannad.

-Stephen Hawking

[drummer]
4

#134 För det första så tillhör jag inte en Gilla knappen på Facebook utan har rest och bott runt om i världen och sett hur folk har det. Jag har också varit involverad i att hjälpa folk på riktigt. Inte bara givit pengar som du tydligen tycker är det enda rätta.

För det andra så har jag lärt mig att debattera utan att använda ord som idiot, fuck off eller att försöka använda engelska uttryck utan att kunna språket. Det blir bara löjligt. Som man säger: Folk använder fult språk när argumenten tryter.

Jag tycker synd om dig som bor i en sådan egoistisk värld. Du kanske skulle byta bekantskapskrets. Själv bor jag i en värld där människor är glada att hjälpa andra och där man tar hand om varandra. Som tur är så består världen inte bara av egoister. Det är skönt att se när länder drabbas av naturkatastrofer och annat att det finns människor som släpper allt för att hjälpa andra. Jag har haft förmånen att vara med om detta flera gånger.

Du verkar tycka att krig är lösning på allt. Historien säjer oss att det inte fungerar så bra. Korea, Vietnam, Afganistan och andra länder är bra exempel på att det inte fungerar så bra.

[KosmosBill]
0

Filmen om Martin och Johan

http://88.83.48.34/videos/video/545/

Geru
0

#135 Jag har inte påstått någonting om att det är bra, det som pågår i världen, jag ser inte heller hur dina personliga erfarenheter är relevanta till vad jag säger, inte heller det fakta om hur det är i världen enligt dig.

För det andra så skiter jag i det, och jag använder svordomar väldigt flitigt när jag blir förbannad på människor. Det engelska språkbruket om något är mest för att det är roligt; inte för att jag saknar argument på svenska. Det blir lite mer liv i inläggen.

Jag ser inte hur jag är egoist alls? Jag har förklarat vad jag tycker, när jag tycker, och om något så tycker jag att svenskar är egoistiska, jag tycker att dom borde hjälpa till mycket mer än vad dom gör.

Så var är egoismen? Var någonstans pratar jag om att inte hjälpa människor under en naturkatastrof? Jag menar, är du verklig eller? Om något så har jag sågat beteendet av många svenska människor; bland annat den där "svenska överlägsenheten".

Klart inte allting fungerar så bra, det är människor från hela världen med olika kulturer, klart som fan att det går sämre på sina platser.

Alla dom du just nämnde är vadå, incidenter som är 50-60 år gamla? Det tar många många år innan ett land blir stabilt, det borde ju historien berättat för dig?

Och igen, jag ser inte hur det är relevant till att prata beteende och lagmoral?

-Stephen Hawking

[drummer]
4

#137 Skall vi ta det del för del

Att använda svordomar och nedvärderande ord i en debatt visar bara på en omogenhet och hör hemma i sandlådan.

jag ser inte heller hur dina personliga erfarenheter är relevanta till vad jag säger, inte heller det fakta om hur det är i världen enligt dig. Du har framfört åsikter om att folk skiter i andra och då är det väl relevant att prata om personliga erfarenheter som visar på motsattsen. Jag tog naturkatastrof som exempel men det finns lika många exempel på folk som frivilligt hjälper folk i krigsdrabbade länder och i diktaturer.

Jag ser inte hur jag är egoist alls? Jag sa inte att du var en egoist. Jag sa att det var synd att du bor i en sådan egoistisk värld. För att återgå till det som jag skrev om ovan så lever jag i en värld där människor bryr sig om varandra. Varför tar inte du som är ung och ger dig ut i världen och jobbar för någon av hjälporganisationerna. Då kommer du att se att det finns massor av oegoistiska människor i världen.

Alla dom du just nämnde är vadå, incidenter som är 50-60 år gamla? Det tar många många år innan ett land blir stabilt, det borde ju historien berättat för dig? Helt allvarligt nu. Ta och läs lite historia. Dom exempel som jag nämnde är exempel där krig och våld inte gjorde något för att lösa situationen. Kriget i Korea och Vietnam löste ingenting. Men dom fredliga på tryckningarna och hjälpen till invånarna i Vietnam, Sydafrika och nu på sista tiden i gamla Burma har gjort att regimen har ändrat på sig. Läs lite om Gandhi, Mandela, Suu Kyi, Martin Luther King, Rosa Parks och andra som genom fredliga vägar har fått till ändring.

Idag har vi andra personer som till exempel Nabeel Rajab som jobbar för att ändra situationen genom fredliga medel.

Så vad gjorde kriget i Afganistan? Det skapade ett krig till. Hur blev det fred i Nordirland? När man till slut kom på att det inte skulle fungera genom att ha ihjäl varandra. Så det finns två sätt att gå. Det som du förespråkar Fria ett land går till på ett sätt; Våld. eller det sättet som har sket och sker i dom länder som jag nämner.

Så tillbaka till journalisterna. Om man skall kunna ändra regimer så måste världen kunna få information om vad som händer. Det innebär att journalister kommer att bryta det landets lagar och bli fängslade eller dödade. Vår uppgift om vi vill hjälpa att få till en ändring blir då att genom påtryckningar hjälpa dessa journalister.

Eller också om man tycker som du så åker man ner till Syrien och tar del i striderna.

Geru
0

#138 Ja, jag är omogen, jag är nedvärderande. What's your point?

Nej, jag har inte framför någon åsikt som säger att jag skiter i andra; jag skiter i informationen kring det, men om du faktiskt läste vad jag skrev så står det något annat där.

Och fortfarande, jag har inte sagt något om naturkatastrofer.

Läste du tidningen idag:)?  Jag menar, det på framsidan säger ju en "liten" del om hur min värld är :)? Jag har inte sagt att det inte finns oegoistiska människor; jag har bara sagt att en majoritet inte bryr sig. Vilket stämmer; om du faktiskt som sagt, skulle läsa vad jag skrev.

Det är skitsamma om det inte löste någonting. Det var krig om det ändå; och det blev en del av lösningen för människor där förstod äntligen hur hemskt krig är, och hittade en annan lösning. Men så länge människor inte har den erfarenheten(som tydligen är väldigt svår att skaffa utan väldigt bra utbildning och förståelse för världen) så är våld svaret - människor är våldsamma.

Ghandi ja! Han är banne mig en idol till mig. Idealet för en människa, mer eller mindre(mer).

Nej, om du ska ändra på en regim så behöver du ingen information, det du behöver är dedikation. Det innebär förluster på många plan.

Tyvärr måste jag nog säga att jag själv har väldigt lite intresse över andra länders problem; mitt eget land har sina egna(dock så ser jag inget problem med att dom som vill åka ner och slåss för syrien gör det). Jag själv tycker bara att dom två i etiopien visste vad dom gav sig in på.

Och detta även efter att dom faktsikt blev "set-up" av den etiopiska armén. Tror det heter brottsprovokation; inte lagligt i sverige, men te.x. USA använder sig flitigt av det. Själv tycker jag det är en utmärkt idé.

Som sagt. Det som dom två journalisterna gjorde är ungefär samma sak som att jag åker till USA och kontaktar Al'qiada. Och tro mig, jag skulle åka ditt för det då.

Jag ser inte vad problemet är. Det är bra och nice att dom är fria och allt, men deras uppförande är bedrövligt, och deras avsikter är skit.

Hade allvarligt talat inte haft problem om det varit en militär spaning; men just att dom kontaktar ett lands terroristnät är ju fanimej det dummaste jag läst på väldigt länge, även inräknat det som jag läst inne på konspirationsteorier.

-Stephen Hawking

[KosmosBill]
0

#139 " men deras uppförande är bedrövligt, och deras avsikter är skit."

Vad för avsikter avser du här ?

MonisN
2

#139 skrev: "Och detta även efter att dom faktsikt blev "set-up" av den etiopiska armén. Tror det heter brottsprovokation; inte lagligt i sverige, men te.x. USA använder sig flitigt av det. Själv tycker jag det är en utmärkt idé."

På vad sätt är detta en utmärkt idé?

Titta på uppdrag granskning i kväll kl 20.00 så får du se vem som uppför sig bedrövligt. Ditt ställningstagande för en regim med diktatur och våldskultur är fruktansvärt motbjudande. Egentligen fattar jag inte varför du skriver i den här tråden eftersom du skiter i andra länder, dina medmänniskor och framför allt dina landsmän.

[cala02]
1

Problemet är ju att vi skiter i deras rättsystem. Även om filmen är fabricerad så har illegalt tagit sig in i ett land och tagit kontakt och hjälp av en terroristorganisation. Vi själva tillät CIA hämta två personr, som visade sig vara oskyldiga, på Bromma för att föras till egyptiskt fängelse. Detta skedde utan rättegång eller beslut.

Hyllning av svensk pressfrihet och demokrati sker ju tack vare att det var två etniska svenskar som åkte dit. Varav en själv vill att ett kommunistiskt maktövertagande ska ske genom revolution. Han till och med var chefredaktör för KPML(r)s propagand tidning. Det var som en kulturskribent skrev ironiskt att han åkte fast i Etiopien och själv fick utstå det han förespråkar. Nämligen att en revolutionär diktator satt han i fängelse.

Det är fortfarande få som intervjuar Lundin Oil tjänstemän som borde vara en självklarhet. Istället försöker man sätta dit Carl Bildt och visa hans koppling till Africa Oil. Tror inte man ens tänkt tanken att wallraffa sig in i bolaget om man nu är så seriös journalist.

[Moa-]
3

Jag bryter denna långtgående diskussion med ett eget inlägg.

Varje stat är suverän och har egna lagar som skall följas. Vill du bryta mot dessa så bör du räkna med att det får konsekvenser. Ditt val är med andra ord om dessa konsekvenser är värda att ta för att genomföra den otillåtna handlingen.

Carl Bildt skall vi inte ens tala om, att den person som de är där för att granska är den som skall sköta förhandlingen om deras frigivning, låter minst sagt lite dubbelt… Märkligt att han har klarat sig från detta, hoppas att de har med sig något material som binder honom till oegentligheter.

[cala02]
0

Om nu han är skyldig till något, det är som du säger konstigt att det försvunnit i debatten.

[Moa-]
0

De åkte ned för att granska honom, så troligt är att de hade någon grund till det hela… Grunden kan sedan visa sig felaktig, men jag anser att det är märkligt i alla fall.

Geru
0

#141 Jag har inget ställningstagande, jag säger helt enkelt svart på vitt vilka regler som gäller för att dina egna regler ska gälla utan att det blir dubbelmoral. Skitenkelt.

Brottsprovokation är en utmärkt idé. Någonting som jag gärna ser att vi skaffar i sverige med.

-Stephen Hawking

[sakring]
1

Problemet är nog att det är vita män som vill syna svarta män i Afrika och bryter mot deras lagar. De har haft nog av kolonialism i Afrika.

MonisN
2

#146 Du svarade inte på frågan varför det är en utmärkt idè? Jag vill att du motiverar varför, vad är det som är så bra med detta? Om vi ska bete oss på samma sätt som i de länder där det förekommer så är vi ju inte dett dugg bättre än dem. Tycker du att vi ska ha tortyr och skenavrättningar också?

Geru
0

#148 För att det är ett bra sätt att gripa människor som inte följer lagen? Vad har tortyr med saken att göra ang. brottsprovkation? eller skenavrättningar!? USA har brottsprovokation, även tyskland, om jag inte har helt fel. Helt normalt, det är helt enkelt en set-up. Du tänker göra ett brott, även om det är en set-up av polisen eller "på riktigt" så ska du fast för det.

-Stephen Hawking

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.