Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1326 ggr
[sakring]
1

Flykten från Detroit

Aftonbladet har i en repotageserie visat hur staden Detroit håller på att gå under. Från att ha varit bilhuvudstaden i USA då det år 2000 fanns 1,3 miljoner bilbyggare var 2010  endast hälften. Lönen för dessa är samma som att steka hamburgare.

I bilindustrins nedgång faller även andra med allt från snabbmatsrestauranger till skoputsare. Jo det finns faktist en butik för skoputsning!

Reportern  Peter Kadhammar skriver att Detroit är som Bengstfors fast större. Centrala Detroit är som en spökstad. Ett tomt kontorshus i fem våningar och ett annat mitt emot på 11 våningar som också är tomt.

Vill du, så kan du, köpa ett hus för en dollar.

Fotograf i repotagen är Urban Andersson. En mycket intressant repotageserie. Ni behöver inte tycka någonting om den ifall ni inte vill. Men läs den!

http://bloggar.aftonbladet.se/flyktenfrandetroit/

[drummer]
0

Bilindustrin var väldigt viktig för det området. Samma problem fast i mindre skala som Trollhättan och Göteborg nu när Volvo går allt sämre. När kineserna flyttar produktionen till Kina så gäller det för Göteborg att kunna fylla med något annat.

[sakring]
0

Ja, för att inte tala om Olofström där Volvo i prinicp är den enda arbetsplatsen som finns.

Geru
0

Både bra och dåligt, det med bilindustrin. Jag gillar inte "slit och släng" mentaliteten som varit med bilar så väldigt länge. I många fall blir det lite som "slit och släng ett hus".

Det är tråkigt att många saknar jobb inom det, men jag hoppas det är ett tecken att bensindrivna bilar är på utgång.

Tråkigt dock, för tomma hus brukar betyga väldigt hög arbetslöshet…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[cala02]
0

Snygga bilder från "the decline of Detroit". AB har nog snott idén från dessa fransmänn.

http://www.marchandmeffre.com/

[FruStein]
0

Jag har två brevvänner (Ja, faktiskt!) i Michigan och de är inte särskilt drabbade, men det handlar såklart mycket om var man bor, vad man har för yrke och TUR. Min ena brevvän är bara hemma och vill inte ha något jobb heller, men hade hon velat hade det nog inte varit så enkelt att hitta ett.