Somalierna - vem ska betala?
Karlskronas kommunalråd Mats Lindbom (C) är fullständigt rasande. Staten tar inte sitt ansvar för familjeåterföreningen av somalierna. Etableringslagen bygger på att efter 2 år ska nyanlända vara i arbete. Men hur stor arbetsmarknad finns det för en analfabet från Somalia?
De två först åren så betalar staten kostnader för nyanlända sedan får kommunerna stå för fiolerna. Detta gör att kärnverksamheten drabbas menar Lindbom.
Karlskrona hem, som är det kommunala fastighetsbolaget, har i dagsläget endast 10 lägenheter. Det tar tid att få igång byggandet. I Karlskrona bor endast 167 somalier.
Sverige tar emot flest somalier i hela Europa, medan antalet asylsökande från Somalia sjunker i övriga Eruopa så stiger det i Sverige.
Vem ska betala för kostnaderna av dessa som får uppehållstillstånd för att de har anhöriga här, om de inte är i arbete efter 2 år? Kommunerna där de bor eller staten.
För mig är det självklart att staten ska ta det ekonomiska ansvaret då det är staten som beviljar uppehållstillståndet.
OBSERVERA! Detta är inte tråd om vi ska ta emot somalier eller inte utan för dem som vi tar emot. Har ni synpunkter på invandringen så skapa en egen tråd, tack.
Ja det är ju det som är problemet, invandrare, oavsett härkomst, är ju tänkt att täcka bristen på arbetskraft som ska försörja vård skola och omsorg. Samtidigt dras det ned på alla fronter. Som vanligt är ju kommunpolitiker sugna på oengar de två första åren sen sitter man som fånar och undrar varför alla drar från småorter till förorter så fort PUT fås. Just nu är det somalier man klagar på, förut har det varit kurder, araber, mena folk, ryssar, iranier, irakier etc.. Det som inte fungerat, hur vi tar hand om de som kommer hit gör vi inget åt. SFI fungerar inte, mottagandet fungerar inte, nu får somalier stå i skottgluggen. Tror säkert det är många analfabeter som kommer men det vore konstigt annars eftersom Somalia har haft kaos sen tidigt 90 tal med krig och elände. Utbildning har helt enkelt inte fungerat. Nu är det ju ingen jättegrupp som kommer, 3 800 förra året var det väl. Sveriges ekonomi är god men kommuner kryper på knäna i de flesta fall. Ansvar och kostnader läggs på kommuner och de rika gnäller på utjämningsbidrag till kommuner. Samtidigt finns ingen plats för de dom städar på Värmdö i deras bostäder där, de får bo i förorten, i kommuner som har dålig ekonomi.

# 2 Fast det tar mer än 2 år att utbilda någon både svenska och arbetsutbildning. Så som du säger så vore det rimligt att staten tar den kostnaden.

Sen är det fel att bråka om huruvida det är staten eller kommunerna som ska betala. Alla pengarna kommer ju från skattebetalarna. Och det är en begränsad påse pengar man har - tar man från ett ställe, så blir det mindre till nån annan. Folk verkar tro att det finns ett ymnighetshorn gömt i källaren i riksdagshuset.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
# 4 Fast för de kommuner som ska ta emot flyktingar är det något att bråka om. Större delen av flyktingarna söker sig till de större städerna. Nu var det fråga specifikt om de somaliska flyktingarna som kommer.
Eftersom det är staten som beslutat att ta emot den, så tycker jag att det enda rätta är att staten även fortsättningsvis behåller ansvaret för dem.
#3 Du har helt rätt i att det tar mer än 2 år att utbilda en person som inte ens har motsvarande till svensk grundskoleutbildning. Man får räkna 5 år, minst.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus

Givetvis sakring, kommunerna får ju en extra kostnad.
Men fortfarande är det ju en begränsad summa man har att röra sig med för ersättning, oavsett om folk kommer från Somalia eller Kurrekurre-dutt-ön. Plus att staten bara kompenserar i två år. Sen får kommunerna klara sig själva, och det är inte många somalier (om vi nu pratar om dem) som är i arbete efter två år.
Så vad ska kommunen göra? Höja skatten eller dra ner på nåt annat?
#7 Hur mycket mer skulle kommunerna rimligtvis kunna höja skatterna? Har inte vi i Sverige redan den högsta skatten i Europa?
Och att dra ner ytterligare på områden som skola och äldreomsorg ser jag inte som ett alternativ, dessa har redan tänjts ut till bristningsgränsen.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus

Danmark o Sverige slåss väl om förstaplatsen när det gäller skatterna, men jag håller med dig. Vad ska man göra? Vad är svaret på det här?
Ja, jag vet ju vad jag tycker, men det var inte det som tråden skulle handla om…
Det var just somalierna som det var frågan om här i denna tråden.
Det står specifikt i TS; "
OBSERVERA! Detta är inte tråd om vi ska ta emot somalier eller inte utan för dem som vi tar emot. Har ni synpunkter på invandringen så skapa en egen tråd, tack.
Så antingen starta en ny tråd eller så får man helt enkelt sluta prata om det.
Känns mest som om det kommer bli en shitstorm då:p
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#9 Kanske höja statsskatten för dem som tjänar tillräckligt mycket att behöva betala statsskatt?
Eller så begränsar vi invandringen till en summa som vi faktiskt kan sörja för, men det var ju som sagt inte det tråden handlar om…
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
# 11 Helt riktigt!
#2 Det var det bästa jag hört på länge 
Jag tycker det är självfallet att staten ska betala eftersom de hjälpte dem dit från första början. Vet man att de som kommer är analfabeter bör kommunen snarast - på bekostnad av staten - ordna skriv och läs- utbildning åt dessa så de lättast möjligt kan få ett jobb och integreras in i samhället. Så som det såg ut via tv4 reportage så var somalierna praktiskt taget fångar i sina hem, de vågade inte skicka sina barn till skolan med rädsla för misshandel. Det är helt oacceptabelt och kommunen borde skämmas som inte agerar mer mot det otroligt kränkande våld de utsätts för endast för de kommer från Somalia. Tänk att människor på 2012 talet ännu inte insett att vi alla är lika….
Fast det repotaget i TV 4 var nog lite vinklat tror jag. Det är ett gäng som brukar bråka med de flesta som kommer i deras väg inte enbart somalier.
#15 Enligt Aftonbladet så rör det sig om ett gäng på 5 individer, pojkar mellan 15-20 år, sedan tidigare kända av polisen, som gör livet surt för ett stort antal människor; somalierna är bara en grupp som dessa har trakasserat.
Tycker dock att det är både märkligt och väldigt sorgligt att dessa individer fått fortsätta med sitt förkastliga beteende och gå så långt som dom har gjort.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Nu har regeringen lättat på börsen och säger sig vilja betala 1,3 miljarder på 4 år till de kommuner som är villiga att ta emot somalier. De räknar med att det kommer 27.000 anhöringinvandrare.
Kommunerna är inte helt nöjda med det budet.
Om man slår ut de 1,3 miljarderna på de 27.000 personerna över 4 år så blir det drygt 12000 kr per person. Det låter spontant som en ganska dålig affär för kommunerna.
Det var vad företrädare för kommunerna också tyckte. De förslog istället att kommunerna skule betala i 2 år då de kommer hit och sedan tar staten över ansvaret så länge som det behövs.
Kommunerna får stå sitt kast. Man har frivilligt ingått avtal om mottagning och kan inte varit okunniga om vilka kostnader det skulle komma att innebära. Man har haft chansen att i demokratisk ordning besluta om att ej ta emot flyktingar, men avstått.
Om man sedan ska se i ett vidare perspektiv så bör denna typ av kostnader bäras av de som är för företeelsen och inte tas via skattesedeln överhuvudtaget. De som vill ta emot flyktingar i den omfattning vi gör idag får stå för kostnaderna. Detsamma gäller t.ex. ishallar, operahus osv, det skall inte finansieras av skattemedel utan av de som vill nyttja dem.
Det är inte flyktingar det är frågan om utan anhöriginvandring och det har staten sagt ja till inte kommunerna.
Då skulle det inte finnas varken operahus eller ishallar. Fotbollsplaner, skolor eller något som idag är kommunalt eller statligt. Inte ens de mest liberala önskar väl en sån värld?
Så du menar att folk som brukar saker och ting ska betala dem. Gäller det sjukvården också undrar jag som är storkonsument? Hur är det med högskolor och universitet?
#21 Nej, men om man tar emot flyktingar så är man ju korkad om man inte samtidigt räknar med att det kommer anhöriga i nästa våg.
#22 Nej, det är möjligt, men det skulle ju bara drabba dem som faktiskt nyttjar dem vilket är en mycket liten del av befolkningen. Däremot skulle ALLA kunna få sänkt skatt.
Jag menar inte att allt skall vara intäktsfinansierat utan sådant som man faktiskt kan klara sig utan. Det finns gråzoner, absolut, men sådant man klarar sig utan men som vissa ändå vill ha bör betalas av de som vill ha företeelsen. Vräkiga idrottsarénor eller operahus är väl de mest klockrena exemplen, men det finns fler.
Läs t.ex. det här.
Ett annat sätt är det som SD motionerade om i Härjedalen, att låta flyktingar bo hemma hos de politiker som är med och beslutar om vårt höga mottagande.
http://ltz.se/nyheter/harjedalen/1.5024327-sd-vill-att-flyktingarna-ska-bo-hos-politikerna
"Med detta förslag blir alla nöjda. De som vill ha mångkultur får denna bokstavligt talat serverad hem till sitt eget vardagsrum. För de enskilda flyktingarna kan det knappas bli mycket bättre"
Jo SD motioner som inte är förankrade i verkligheten eller ens har med kommunal verksamhet att göra är ju vanligare än att de faktiskt lämnar en enda vettig motion.
Anhöriginvandringen spekuleras det om det är relativt nytt det som behandla somalier, vad det leder till vet vi inte än. Om de 3 600 somalier som får stanna verkligen kommer att ta in 25 0000 släktingar per år återstår att se. Inget förutom migrationsverkets prognoser tyder på det. De ger jag inte mycket för eftersom de själva vill ha mer pengar till sin verksamhet.
Kan ju verkligen hålla med om idrottsarenornas galna utveckling, varenda liten kommun förutom Hudiksvall i hälsingland tvingas ha en hall för bandy oavsett nyttan för att bandyförbundet kräver det. Vems är felet?
Synd att du är så fördomsfull om vad SD gör och tror att de inte lägger vettiga motioner… Motioner är dessutom inte allt som en politiker kan göra till gagn för sin kommun eller för Sverige. Jag rekommenderar att du läser Thoralf Alfssons blogg där han upprepade gånger avslöjat missförhållanden i Kalmar och är en nagel i ögat på de uppenbarligen rätt korrupta ledningsförhållandena där.
Tittar du sedan på vad t.ex. Richard Jomshof gjort här, så ser du att det är en diger lista på seriösa motioner. Det finns såklart många fler exempel, detta vara bara en i mängden. Du kanske inte håller med om allt (eller skulle i alla fall inte erkänna det här) men det är seriöst arbete av seriösa politiker vilket visar att du har fel i ditt fördomsfulla påstående.
Innan SD kom in i riksdagen satt de flesta av SD:s riksdagsledamöter i kommunerna och gjorde samma bra jobb där. Att man konsekvent motarbetas och mobbas av de övriga partierna gör ju dock arbetet väldigt svårt och man kan inte lastas för att man inte är med och påverkar när man inte tillåts göra det, av rena sandlådeanledningar.
Tycker inte det är fördomsfullt som när man i vår kommun ville förbjuda varg. Länka gärna om du hittar en enda relevant motion de kommit med. De verkar ha svårt att förstå vad som är kommunala frågor och nationella. Motioner är förslag på hur man ska arbeta, därför är de viktiga, bloggskrivande gnällartister är enbart populistiskt. Ska i och för sig framhålla vår starke man inom SD, (ej folkvald) lagt fram en motion om att man ska räkna på vad det kostar att förbättra vägen och bygga cykelbana i den by han bor i. Jag tycker det är maktmissbruk att gynna sin egen by mer än hela kommunen. Jag skulle också lägga in motion om att man bygger en cykelväg istället för att räkna på det. I opposition har man ändå inte möjlighet att få igenom förslaget utan att få majoriteten med sig. Det jag trodde SD skulle kunna röra om i grytan med är färre utredningar, inte fler. Man skulle alltså själv ta fram kostnaden istället för att låta andra göra det, men den kompetensen finns ju inte. För mig är de ett gnällparti som kräver att andra ska göra saker men inte gör något själva mer än tjata om invandring. Men det är klart lägger vi ner flyktingmottagningen så kan ju SD bygga cykelbanor. Vem som ska cykla där om tio år är ju ointressant.
Jag säger inget om någon enstaka kommun (som jag dessutom inte vet vilken det är…och kan alltså inte bemöta det du skriver), men du skrev ju rent allmänt om SD-motioner och jag visade att det i allra högsta grad existerar sådana.
Du har en poäng i att SD har mest att tillföra i riksdagen, inte i kommunerna. Jag tror att många som valt att rösta på SD i riksdagsvalet även gör det i kommun och landsting eftersom många röstar likadant och låter riksdagen leda väg för de andra två. Det man kan göra lokalt är ju dock att, som du skrev, verka för att kommunen inte skall teckna avtal om flyktingmottagande. Jag tror nog att politiker i många kommuner, Växjö t.ex., önskar att de hade haft politiskt svängrum nog att ha kunnat lyssna mer på SD, såhär med facit i hand.
Det är Söderhamn som blev riksbekant för SD framgångar. Tyvärr hade de ju inte kandidater till fullmäktige så det är väl nu bara en inröstad person där, honom är det väldigt tyst kring. Däremot är det en annan tomte som beter sig som en rättshaverist. Vi har i grannkommunen en annan som är under utredning som ställde sig på SMRs sida under en demonstration nyligen. Vi har ju inte så långt till Surahammar där en av topparna i dalarna/västmanlands distriktet gjorde bort sig. Vi har ju även Ekeroth som uttalade sig i kanadensisk tv alldeles för tidigt och framställde Sverige i dålig dager. Så nog finns det fog för att kritisera SD. Det finns det i och för sig i andra partier också, men de klagar och gnäller inte så förbaskat mycket som SD. Vad har Jimmie kommit med förutom Almedalstalet, under riksdagsperioden?
Alltså…det går inte att föra ett samtal med dig eftersom du bara slänger ovett och anklagelser helt utan referenser eller källor omkring dig som en gödselspridare.
Vad Jimmie Åkesson gjort? Ja..han har deltagit i en mängd debatter både i riksdagen och annorstädes, samt att han har högst närvaro av samtliga partiledare vid riksdagens omröstningar, nämligen 100%.
http://rod.se/arbetslinjen-g%C3%A4ller-f%C3%B6r-sd
Sverigedemokraterna är bäst i klassen på att vara närvarande vid riksdagens voteringar. Sämst är Centerpartiet, visar ny statistik.
Jimmie Åkesson (SD) lyckas bäst med att kombinera de båda uppdragen. Han har inte varit frånvarande en enda omröstning sedan han blev invald i riksdagen.
Han håller tal på hemmapla också och riksmedia var där.
Det är typiskt, du som håller på SD kan sprida myter och osanningar utan några som helst hänvisningar eller fakta. När andra gör likadant mot SD börjar gråtvalsen. SD är en samling gnällkärringar och det står jag för. Inte ett enda konstruktivt förslag med verklighetsförankring, bara en massa gnäll på "andra". Hur länge kan man leva på missnöje? Borde vara dags att komma med något konstruktivt och positivt istället för allt gnäll.
#32 Haha..ja du.. Du kan ju börja med att tala om vilka myter och osanningar jag har spridit. Inte vid något enda tillfälle har jag skrivit något här som jag inte kunnat bevisa, i den mån det går att bevisa. Om jag skulle ha fel i något hänseende så erkänner jag detta utan omsvep då jag anser att man både måste kunna ge och ta i en diskussion för att den skall vara fruktsam. Något för dig att fundera på kanske…
Nej, sanningen är väl den att du egentligen inte har något att komma med överhuvudtaget så därför faller du alltid in i samma totalt meningslösa dyngspridningsargumentation gång på gång.

I Falkenberg köper man in lite villor åt stora somaliska familjer. Det var ju snällt…
Eftersom det i regel är svårt att hitta stora lägenheter, så vill kommunen istället förbereda sig genom att köpa in villor som familjerna kan hyra. Nyanlända flyktingar är sällan självförsörjande under de första åren i Sverige, utan beroende av bidrag. Men under den tiden ger staten en ersättning till kommunerna som ska täcka kostnaderna för de nyanlända flyktingarna och deras familjer.

Samtidigt är det nerdragningar i sjukvården.
I Falkenberg köper man in villor? För det första har man gjort det än? För det andra är det dyrare än lägenheter? #35 Är det bara för man funderar på att köpa in villor till flyktingar som det blir neddragningar i vården? Tror du på allvar att man sitter i kommunfullmäktige och säger vi drar in på sjukvården och köper villor åt somalier istället? Du förenklar och drar egna slutsatser utan fakta.

Javisst förenklar jag. Men det jag ville visa på är att det finns inte obegränsat med skattepengar. Tar man från det ena kontot så blir det mindre till ett annat. Och köper man in villor till fattiga svenska familjer?
Visst ska Sverige ta emot flyktingar, men man får också förstå att folk reagerar när de läser sånt här.
Ja Karlstad kommuns socialförvaltning har gjort det. Det var mycket billigare än lägenheter.
Husen i Karlstad var före internets genomslag, men detta är inte långt därifrån.
Ja i vissa kommuner så är det faktiskt billigare att köpa ett hus och hyra ut än att hyra lägenheter av någon. Dessvärre så är det på det sättet.
Där jag bodde innan så var det flera gamla hus på gatan som ägdes av kommunen som hyrde ut.
/Maria
Mitt hus med tre lägenheter kosta 750 000:-. Jag bor nu billigare än i det kommunala bostadsbolaget, där jag hade en tvåa på 65 kvadrat. Garaget är på 63 kvadrat nu. Med dagens ränta är det väldigt fördelaktigt att bo i hus. Man kanske skulle hyra ut till migrationsverket 1900:- per dygn per person. Två personer i varje lägenhet 7 600:-/dygn. drygt 2,7 miljoner per år, man blir ta mig tusan miljonär. Varje somalier lever på bidrag i 10 år, 27 miljoner, okej 25 kvar efter räntekostnader och annat. Att vi inte tar in fler flyktingar, alla skulle ju bli miljonärer till slut. Efter tio år så är det ju bara att ta in alla anhöriga som kommer också. Snacka om pensionsparande!
Tyvärr tror jag inte det är så enkelt.

" Varje somalier lever på bidrag i 10 år, 27 miljoner, okej 25 kvar efter räntekostnader och annat. Att vi inte tar in fler flyktingar, alla skulle ju bli miljonärer till slut."
Var kommer pengarna kommer ifrån? Tror du att statens pengar genereras automatiskt på nåt sätt?
Gör samma beräkningar som du, 1900:- per person. Det blir lite annorlunda sett från ett annat perspektiv. Till skillnad från dig så betalar jag skatt i Sverige och gråter inte över det.

Jag förstår hur du räknar, men var tror du pengarna kommer från som betalar dessa 1900:-? Nåt annat land än Sverige?