Höstbudgeten
Borg löser upp svångremmen och sätter på sig spenderarbyxorna. Ut försvinner ord som "ansvarstagande" och "hålla rätt på statsfinanserna" och in anländer ord som "investeringar". Budgeten för nästa år rör sig på, rätt ofattbara, 23 miljarder kronor. För att sätta det i relation kan jag tillägga att konjukturinstitutet trodde att reformutrymmet skulle hamna runt 14 miljarder.
Bra tycker jag, som tror att det är bättre att försiktigt spendera sig igenom en kris än att spara sig igenom den (och alltså medverka mer till den och förvärra för alla som drabbas av den).
Men, är det för mycket som spenderas? Har Borg, och i längden alliansen, tagit sig vatten över huvudet? Kan man ens säga att detta är Borgs budget, eller har moderaterna blivit "överkörda" av allianspartierna så att de också ska få igenom sina reformer? Är detta bara en valtaktik för att bli återvalda 2014? Och om ja, är det egentligen fel?
Mycket läsvärt (som det mesta i Fokus) http://www.fokus.se/2012/09/banbrytande-budget/
23 000 000 000 / 10 000 000 = 2300. Så det är ca 2300 kr per person i sverige.
Så nej, jag tycker inte det, förutsatt att det används väl.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Nej Borg och Moderaterna har inte blivit överkörda av de andra Allianspartierna. Det är ett miniumum av vad som behövs investeras. 50 kr mer till varje pensionär gör varken till eller från för den enskilde pensionären.