Politik iFokus

Politik

Etikettinvandring-och-integration
Läst 1694 ggr
Lisaandersson96
0

Projektarbete - Flykting

Hej! Jag håller på med ett projekt i skolan där jag arbetar lite med invandringen i Europeiska Unionen.(EU). Sista frågan har jag klurat på i flera timmar och kan inte komma fram till ett bra svar. frågan lyder:

Om du var tvungen att fly inom en snar framtid, vilket land skulle du då söka dit till? (Observera att du flyr från Sverige och kan inte välja det.)

Så, vilket land 'är bäst' att komma till som flykting? tänkte då på ett engelsksptåkigt land, eller iallafall delvis så man klarar sig med engelska. Man har god chans till uppehållstillstånd osv osv..

Förslag på land och en liten motivation som ja kan spinna vidare på vore kanon! :)

Halvdansken
0

Antingen ett som ligger väldigt nära, med samma kultur och språk (Norge, Danmark) så att det är enkelt att flytta hem igen, eller - om man nu flyttar för en längre tid - USA, där möjligheterna är stora till ett bra liv om man är beredd att jobba för det. Plus givetvis att man kan språket, det spelar roll.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lisaandersson96
0

Det måste ju vara ett EU land :) så i sånnfall England eller ngt :) Annars Finland :) men ja tänkte om de finns något annat land som hade bra invandringspolitik så man får lite plus i kanten på de om man tar fram något intressant :D

[FruStein]
0

Storbritannien i första hand, sedan Tyskland, Belgien, Luxemburg, Frankrike och Schweiz så jag kan en del tyska och franska.

Holland har en bra integrationspolitik med ganska höga krav på sina nya medborgare samt är ett väldigt liberalt land. Jag tror att min familj skulle trivas där.

Geru
0

Danmark är väl ett EU land? Annars skulle jag nog ta england pga språket.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Halvdansken
0

#2 - det står faktiskt inte att man skulle fly till ett EU-land. Det står "Om du var tvungen att fly inom en snar framtid, vilket land skulle du då söka dit till?".

vad menar du med ".. så man får lite plus i kanten på de om man tar fram något intressant :D"? Ska du skriva för att lärarna ska bli glada eller om nåt som du tycker är intressant?

Vilket land skue du själv fly till?

Halvdansken
0

Dessutom är du otydlg i frågan. Du skrive att du jobbar med en uppgift om invandringen till EU, men du frågar vilket land vi skulle fly till. Det är två helt olika sker. Om jag är tvungen att fly från Sverige, så tar man nog det närmsta som finns, men om man ska invandra (flytta) till ett annan land så är det en helt annan sak. Jag har själv invandrat både till Nya Zealand och Danmark, men jag har aldring flytt någonstans.

Tror att det är viktigt att du bestämmer dig för vad frågan egentligen är, annars får du fel svar.

Geru
1

#6 Det är relaterat till invandring, vilket land man själv skulle invandra till. Så det hör visst till saken.

Sen är det inte hon som gjort frågorna. Vilket gör att det enda du kan göra är att svara på dom.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Halvdansken
0

Ok, om jag skulle fly så skulle jag ta första bästa land utanför Sverige. I de tillfälle man verkligen flyr så tror jag bara att man tänker på att komma bort från kriget (eller vad det nu är) och inte så mycket på annat.

Anser inte att det har något som helst med invandring att göra. Att flytta till ett annat land är nåt man kan överväga och undersöka. Som sagt jag har gjort det två gånger själv.

Sen var mina inlägg inte riktade till dig Geru.

Geru
0

#8 Mycket väl medveten om att dom inte var riktade till mig, men jag svarade ändå.

Jag vet att du inte anser att det har någonting med invandring att göra, men hon gör ett projektarbete om invandring och svarar på frågor som en lärare har skrivit, så om det är någon som du ska "skälla" på så är det läraren, och inte henne.

-Stephen Hawking

Lisaandersson96
0

Eftersom ja skrev i första stycket att ja jobbade med EU trodde ja de va självklart :) men menar alltså vilket EU- land du skulle fly till.. alltså jag har mass andra frågor om olika ord på samma uppgift, sen da detta en liten ' Mvg-fråga '  vilket land man skulle fly till. och då vill jag visa att ja tänkt till genom att besvara den frågan på ett utförligt sätt, och verkligen motivera till varför ja valde de landet :)..
Med lärarna menar ja då att ja tar fram info om invandringspolitiken i de land ja flyr till. och inte stressar igenom uppgiften som vissa gör.
+ att ja tycker att min fråga var rätt så tydlig :D .. Jag ska alltså hitta ett land som ja skulle fly till, och motivera varför :). och då vore de bra med trovärdiga argument :) inte bara.. ja de är fint där…. :)

Om ni har någon bra sida på internet som man kan läsa om ett visst lands invandringspolitik vore de också tills tor hjälp! :D

Halvdansken
0

Jepp, håller helt med, men eftersom läraren inte är här så…

Daremot anser jag att Lisaandersson96 kanske skulle kunna plocka lite stilpoäng genom att inleda raporten med "Eftersom frågeställningen var oklar om huruvida detta avser frivillig invandring till ett land, eller en flyktningsituation från Sverige, så har vi valt ingångsvinkeln xxx" eller nåt.

Halvdansken
0

"Om ni har någon bra sida på internet som man kan läsa om ett visst lands invandringspolitik vore de också tills tor hjälp!"

Google?

Om det är en MVG uppgift ska du nog skriva "jag" i texten. Det är svårt att läsa annars.

Lisaandersson96
0

#12 Har kollat mycket på googlle men hittar inget :) vet inte ens l´vilket land ja ska välja än x)

Halvdansken
0

Vad har du googlat på "flykningstatistik EU"? Nån sida från "EU-organisationen"?

"Europeiska Unionen"?

Lisaandersson96
0

mest letat efter statistik på invandring i Eu, Och sökt på vissa länder som till exempel : Danmark invandringspolitik .. men tycker inte att ja hittat nått bra :(

[cala02]
0

Hör om inte skolan har någon inloggning till landguiden.se där finns det en hel del bra statistik och siffror. Det är utrikesinstitutet som har den sidan (UI). Där jobbar gräddan av experter på olika länder.

Lisaandersson96
0

ska fråga i morgon då! :D tack!

[FruStein]
0

Sådan information brukar gå ganska lätt att hitta på respektive länders regeringars hemsidor. Vet att det var superlätt att få fram om Kanada, när jag kikade där för några år sedan.