Ang Apoteket
"Under 2010 introducerades fyra receptfria läkemedel i undersökningen. Priserna varierade första året efter avregleringen väldigt lite, men i år visar undersökningen en prisminskning på de receptfria läkemedlen på mellan 1,1 och 2,9 procent."
Kalla: Pro.se
Jag kopierar ett av mina tidigare inlagg, da jag anser att myten om avregeringen har givit den "fria" ett daligt namn. Trots den halvhjartligt genomforda avregleringen har priserna alltsa skjunkit - toppen sager jag. Man kan bara gissa hur bra det hade blivit med en helhjartad avreglering.
Foljande regleringar galler:
- En Apotekare far inte valja sitt eget sortiment. Det maste alltsa finnas riktiga hyllvarmare samtidigt som man inte far salja lakemedel fran alternativa leverantorer.
- Dyra IT-investerigar for att man maste vara uppkopplad mot statens receptsystem. Detta ar ett som Apoteken betalar for, till ett pris satt av Apotekens Service AB
- En Apotekare far inte satta egna priser utan dessa ar reglerade av en myndighet namligen Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket. Bade INKOP och FORSALJNINGSPRIS satts av detta verk.
Dessa tre punkter gor det uppenbarligen dyrarare. Dels ar det en jattetroskel for att ens komma in pa marknaden. Dels ar risken enorm och ar risken enorm kravs det storre vinster. Glom inte, for att gora vinst maste man tillgodose samt helt overtraffa kundernas efterfragan/forvantan.
Fast i dagens läge så tror jag inte att priserna är det som kunderna är mest irriterade på.
Jag är en frekvent återkommande apotekskund numera och vet att om man ska ha annan receptmedicin än de vanliga hyllvärmarna så kan det bli problem.
Respektive apotekskedja har ju ingen insyn i varandras sortiment så man får springa runt och kan man inte det så får man ringa runt.
De olika receptfria produkterna varierar stort mellan Apoteken och olika märken finns inte överallt så det gäller att veta vilket Apotek man besöker.
Jag som bor i Göteborg har en hel drös att vända mig till.
/Maria
Är det något fel på befintlig tråd?
http://politik.ifokus.se/discussions/5059b42fd3b4fd475c0008c6-apoteksdod?discussions-3