Djur eller Bullar?
Enligt almanackan är det Kanelbullens dag den 4 oktober. Denna dag som sedan länge uppmärksammats som Djurens dag, på grund av att djurens skyddshelgon Franciscus av Assisi har tillägnats dagen.
Numera så upplever jag det som att Djurens dag har blivit bortglömt till förmån för Kanelbullens dag.
Hur upplever ni det hela?
Ena låter som en kristen högtid och den andra som en högtid där man äter goda bullar. Jag väljer det sistnämnda:p
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Var det inte den dagen man demonstrerade mot löntagarfonder tidigare?
Det har blivit inflation på olika "dagar". Det är så mycket nu att folk inte bryr sig längre.

Kanelbullens dag är ett komersiellt jippo, så jag bojkottar den. Om jag inte bakar egna kanelbullar då, eller tinar upp ett par egna bakade 
Det här med djurens dag borde verkligen uppmärksammas däremot, alla djur som lider i köttindustrin, eller de 100 000 eller så hemlösa katter som finns i detta land. Saker som vi kan sätta stopp för om vi bara ville.
Och nej, jag säger inte att vi ska bli vegetarianer, bara välja rätt sorts kött, där djuren hanteras väl även under uppväxten.
Det är väl klart att det är bekvämare att käka bullar än att behöva se över sina ageranden och hur dessa bidrar till att situationen för djur fortgår.
Varför inte fira våra djur med en god kanelbulle?! Jag ser inte att det ena utesluter det andra. Jag bakar mina bullar själv idag.

Tror inte jag förstår frågan.. Är inte dessa dagar till för att hylla något speciellt?

#8 Det jag menar är att det enda som jag har läst om att det är djurens dag är att den delar dagen med Kanelbullen. Kanelbullen får man läsa om i artiklar från bagerier och i reklambladen från matbutikerna.
Själv så gillar jag både bullar och djur och om bara djuren får den uppmärksamhet som de förtjänar så håller jag med dej om att de kan dela dag 
Egentligen är det väl dålig uppbackning på de flesta av dessa hyllningsdagar om det inte finns kommersiella krafter som lyfter upp dem. Fars- och mors dag är väl dom största. När jag var liten så uppmärksammades barnens dag och man firade på något sätt, idag firas inte barnens dag alls vilket jag tycker är tråkigt. Ska man fira behövs inga presenter utan bättre att ge barn mer tid och gemenskap som jag tror är en bristvara för många. Djurens dag behövs absolut, men vem ska lyfta fram en sådan dag? Vem har kommit på den?
Djurens dag är internationell, Peta och andra organisationer hyllar denna dag.
Den 4 oktober 1983 demonstrerade tiotusentals människor mot löntagarfonderna i Stockholm. Manifestationen var ett initiativ från småländska företagare och arrangerades i samarbete mellan näringslivets organisationer
Jo det var den 4/10 som man demonstrerade mot löntagarfonder. Kanelbullens vänner ansåg väl att dagen var ledig.
http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6ntagarfonder
PETA ger jag inte mycket för.
# 12
Inte jag heller, såg bara att de stödde denna dag.