Företagen i ett skruvstäd
"Socialdemokraterna sätter de jobbskapande företagen i ett skruvstäd och drar åt. Inte hållbart i den konkurrens företag nu befinner sig i."
-https://twitter.com/annieloof
Sa tydligen ar skatter och regleringar ett skruvstad for foretagande och jobbkreation. Sa lagom hoga skatter ar alltsa bra? Hur vore det da om man istallet hade laga/minimala skatter. Borde det inte i rimlighetens namn vara valdigt positivt for foretag och jobbkreation?

Lite mer som i Grekland menar du?
"Har du tänkt på att du kan gå till tandläkaren, gå i skolan och få skollunch varje dag utan att betala för det?Det är möjligt därför att vuxna betalar en del av sin lön i skatt. Det är också skatt på det mesta vi alla köper. Skatterna bekostar sedan främst sådant som alla kan använda sig av. Till exempel skola, sjukvård och vägar. I det här numret av Lyckoslanten berättar vi om olika typer av skatter och varför man ska betala dem.Text: Carola Ålstig Andersson Illustration: Lena Forsman" Källa:http://www.swedbank.se/idc/groups/public/@i/@sbg/@gs/@corpaff/@pubaff/documents/article/cid_206010.pdf
Du ska betala det från din egen plånbok Mitralis det är vad T.S anser. Till skilland mot T.S så tror jag faktisk att ett visst skattetryck som omfördelas till vård, skola och omsorg har en mer jobbskapande effekt. Det skapar dessutom välfärd som är något så när jämt fördelad.

Jag har hört ett antal småföretagare gnälla duktigt över alliansen de senaste åren, efter tal om att saker skulle bli bättre för dem men sedan koncentrerades allt på skattesänkningar för privatpersoner, speciellt de redan rika.
Och det är småföretagarna som bär upp landet i stort, när ett riktigt storföretag går under så ersätts det oftast av många normalstora, halvstora och mindre företag, men båda blocken verkar glömma det…
Varken Moderaterna eller Socialdemokraterna verkar vara populära i de leden om man säger så…
#1 Precis tvartemot Grekland. Stimulera foretagande. Vilken harlig lank, Swedbank forsvarar skatter. Banken som kommer fa staten i ryggen nar hela korthuset brakar ihop. Visst blir det da en statsskuld som Grekland det kan du ha ratt i. Aven om jag inte tror det var det du syftade pa.
Skatt ar OK men man far inte glomma att hoga skatter ar skadliga for det som driver en ekonomi. Ibland direkt sa far man dessutom in mindre pa hoga skatter an laga - enligt den sk. "Laffer Curve" alltsa en kontraproduktiv skatt (Laffer-kurva pa Svenska?).
Harry Hazzlitt diskuterar amnet i sin bok. Tva av kapitlen heter: Public Work Mean Taxes och det andra Taxes Discurage Production. Boken var skriven strax efter andra varldskriget MEN den har mycket att lara dagens karriarpolitker.
#3 Exakt du har en stark poang dar. Detta ar en trend i hela vastvarlden dar bade hoger och vanster gar mot mitten, detta for att baksidan av demokrati har blivit uppenbar - man koper roster med andras pengar. Aven om detta ar langsiktigt ohallbart sa gors det hela tiden.
Systemet ar sa infekterat sa istallet for att ta en liten vinst i ett litet foretag som skulle kunna vara bra for investeringar langre fram i framtiden, sa maste den skattas bort och istallet valjer foretagaren (helt riktigt) att spendera pa nagot kortsiktigt som en golfbag eller kanske nya falgar till bilen?
Finns vissa skatter som är tokiga, speciellt för småföretag (-50 anställda). Sjukförsäkringen är rena döden för ett litet företag. Däremot tror jag inte att stora vinster ger så mycket resultat i Sverige. Undrar hur det ser ut om några år när pensioner skickas utomlands. Många av de som har gott om pengar har hus i andra länder, många av de som har det lite sämre flyttar till länder där de får mer för pengarna. 25 000 pensionärer jobbar på "övertid". En del klarar knappt sin existens. Klyftorna ökar och så småningom motsättningarna med dagens politik.
Sammantaget ar skattetrycket (och regler) pa tok for hogt. Det ar ingen slump att de friaste landerna ar de mest framgangsrika landerna for tillfallet, Singapore, Hong-Kong(Del av Kina!), Schweiz och Australien. Samtliga har mycket battre villkor, dar finns darfor bade jobb och hogre levnadsstandard.
Singapore och Hongkong? Du förfaller att gilla diktaturer? Schweiz lever på att skattesmitare från resten av världen kan skriva sig där eller ha ett nummerkonto. Fast inte så länge till.
Gillar och gillar det var mest ett konstaterande att det inte ar en slump att de friaste landerna ar de mest framgangsrika och ex. USA rasar pa bada listorna. Hade jag inte varit bunden dar jag nu befinner mig hade jag faktiskt overvagt att lamna Europa for Asien, mojligt att jag skulle valt att arbeta i Singapore ett tag eftersom mojligheterna verkar finnas.