Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1197 ggr
Mitralis
0

Systembolaget

Jag har uppfattat det som att många upplever det som att apoteket har blivit sämre efter avregleringen. 

Hur tror ni att det skulle bli om systembolaget på motsvarande sätt skulle avregleras? 

Det är möjligt att man skulle få fler timmar på dygnet att köpa starkare öl, vin och sprit. Men hur tror ni att det blir det med utbudet?

db-2
1

Tycker "bolagets" egen/nya reklam säger det mesta.

Det som verkligen är unikt är det fantastiska utbud vi har idag. Går mig veterligen inte att jämföra med något annat.

Mitralis
0

#1 Det var den jag tittade på när jag skrev inlägget Skrattande

Thaeri
3

Jag tror att utbudet verkligen skulle bli dåligt, vi svenskar är lite för fast i stormarknadsmentaliteten för att specialbutiker med högt kunnande skulle kunna överleva utanför de större städerna, särskilt då de flesta trots allt är nöjda med saker som gör dem fulla, eller åtminstone lite smålulliga, utan att smaka helt förjävligt.

Jag ser inga ideologiska hinder för att behålla monopolet för egen del, visserligen handlar det knappast om att tillgodose befolkningen med något som är nödvändigt i ett modernt samhälle, men det fungerar bra som det är nu och ingen blir ruinierad av att dricka ett glas vin till fredagsmiddagen.

Jag tror jag läste någonstans att kvalitetsmässigt är Systembolaget världens bästa alkoholbutikskedja, om man ser till täckning, utbud och kunnande, men jag är lite osäker på var, så ta det med en näve salt eller två Flört

Dynamitgubben
1

Jag tror definitivt att om det skulle "avregleras" som Apoteket, skulle det halla ungefar samma standard som innan. Men eftersom avregleringen ar en myt (las tidigare inlagg av mig) sa ger man avreglering ett daligt namn.

Skulle det dock -mot formodan i overformyndarnas land- slappas helt fritt skulle konkurrens gora bade utbud och tillganglighet mycket battre.

Mitralis
0

#3 Hear hearGlad

[drummer]
2

Det beror på. Alla länder är olika så det är svårt att veta i förväg. Där jag bor är det avreglerat och man kan köpa vin i vanlig affär. Utbudet är väldigt bra och det finns också många specialaffärer.

Som exempel så har min lokala butik flera hundra olika viner att välja på. I småstäder så finns det normalt också ett bra sortiment av åtminstonde hundra olika viner. Vår lokala specialbutik har ett fantastiskt utbud och många viner från små vingårdar.

Systembolaget tycker jag har ett stort utbud av billiga och för det mesta inte så bra viner men det är där marknaden är. Om man vill ha lite bättre viner så är utbudet mindre och rätt mycket dyrare.

Jag tror att det inte skulle bli så mycket skillnad. Matbutikerna skulle ha ett bra sortiment av dom billiga lådvinerna, vilket idag står för den största försäljnigen på bolaget, samt ett mindre sortiment av bättre viner. Jag tror också att det kommer att dyka upp många specialbutiker som erbjuder bättre och annorlunda viner.

Nackdelen med systembolaget som jag ser det är att det är sällan man kan få viner från små vingårdar som producerar bra och annorlunda viner.

Men vad som skulle hända vet man inte.

Mitralis
0

Om detta nu skulle gå ogenom, har i alla fall inte hört att det varit uppe som förslag, är det då någon som vet vilka produkter de befintliga matbutikerna skulle ta bort för att få plats med vin och sprit? Jag utgår från att nyare stormarknader skulle bygga större för att få plats med allt.

Thaeri
4

#6, i vilket land bor du?

När jag var i Paris fanns det massor med små vinbutiker med oerhört stort utbud, men å andra sidan var det fullt med bagerier, slakteributiker och liknande också, och jag har hört samma sak sägas om även mindre franska städer.

I Sverige har vi inte den traditionen längre, stormarknaderna har liksom tagit över, och förutom detta så saknar vi ju såklart samma vintradition som finns i det landet, vilket du redan var inne på med var marknaden ligger.

Systemet i den här stan har ett hyfsat utbud på lite bättre viner, och de hyllorna verkar inte helt övergivna, om än inte så välbesökta som särskilt de med boxar. Visst, man får betala en rejäl slant mer än för ett lika bra vin i Paris, men det är ändå överkomligt om det handlar om att ha det som måltidsdryck och inte för att bli full.

Jag är rädd för att de bättre vinerna helt kommer att försvinna från städer av Lidköpings storlek, att det bara kommer satsas på dem det dricks mest av. Plus att man förmodligen kan glömma något liknande det fasta beställningssortimentet.

Mitralis
1

Först så kommer det säkert några entusiastiska egenföretagare som har ett lite finare och bättre utbud. Sedan kommer de stora utländska bolagen och kör över allihopa och så blir det bara Heiniken av allt. (Inget ont om Heiniken). Jag drar här paraleller till övriga stormarknader i el och sportbranscherna.

Thaeri
3

Jag är förresten även intresserad av var folk som tror att det kommer att bli mycket bättre bor?

Jag bor som sagt i Lidköping i gamla Skaraborg i Västergötland. Det är långt ifrån någon glesbygd, faktum är att det är rätt tättbefolkat för att vara landsbygd även i de mindre kommunnerna runt om, och Lidköpings kommun i sig självt har drygt 38 000 invånare och hör alltså till den övre fjärdedelen av landets kommuner vad gäller befolkningsmängd (ett antal som har fler invånare har dessutom åtminstone kommuncentra som hör till Stockholms tätort, Göteborgs tätort eller dess storstadsomården).

Jag är ändå rädd att vi kommer få ett utbud som bara är hälften av dagens, i butik det vill säga, tar vi med det fasta beställningssortimentet går det inte att jämföra.

Specialbutiker… nej, när något nytt etablerar sig här är det större kedjor i första hand.

[sakring]
0

Själv bor jagi Karlskrona och här finns 2 systembolag. När jag skulle köpa en flaska vin för ett par år sedan som present så hade jag 5 alternativ att välja mellan och de kostade runt 100-lappen. Ingen av dem fanns på det bolaget jag var på. Expediten sa att de inte hade några flaskor för över 75 kr. Men naturligtvis så kunde jag beställa.

Det bor drygt 30.000 i denna staden så det ska till på storleken för att det ska komma in några dyrare flaskor i livsmedelsbutker. Däremot så kommer de att sälja billiga viner och sprit.

I Spanien så säljer man alkohol i livsmedelsbutiker och där finns lokalt odlat vin då Spanien är ett vinland.

I Tyskland så finns det några kedjor som specilaiserat sig på alkohol och det finns både dyrt och billigt, både öl/cider, vin, starkvin och sprit till lägre priser än här. Men då ska man ta sig ned dit också så det gäller att köpa för att det ska löna sig. Men jag ser massvis med svenskar där. De kommer så långt upp som från VärmlandFlört Så finns det bussresor över dagen också.

Men nej låt bolaget ha kvar monopolet. De kan åtminstone något om varorna de säljer till skillnad mot vad dagligvaruhnadlen skulle göra. Dessutom så slinker det lätt ned en flaska vin i korgen när man ändå är och handlar sin middag.

[drummer]
0

Jag bor i ett vinproducerande land så det är en viss fördel. Priserna är lägre speciellt på bättre viner och dom senaste åren så har det varit en överproduktion i världen så många bättre viner har sålts riktigt billigt.

Det har gjort att folk överlag köper bättre viner och lådvinerna har nästan försvunnit.

Men hur det blir i Sverige är svårt att gissa. Jag tror att promillen fortfarande betyder mer än smaken för dom flesta svenskar.

[sakring]
0

# 12 Nu biter du dig i svansen. När det gäller vin så går man inte efter promillen men kan göra det när det gäller sprit. Fast de flesta jag känner köper för att de tycker det är gott att dricka och tänker inte alls på %.

[drummer]
0

#13 Det var lite på skoj som jag sa så. Men om du tittar på storsäljarna inom vinet så är dom flesta mer saft än vin. Smaken är ju som baken men många av storsäljarna som till exempel Umbala, Foot of Africa och flera Australiensiska är så dåliga att man undrar om folk köper dom för alkoholens skull.

Vi har på grund av överproduktionen kunnat köpa kvalitetsviner för mellan 50-100 kr dom sista åren. Men så bor jag i ett vinproducerande land så det kanske är skillnaden.

Thaeri
1

#11, oj… och då är ju din kommun en bra bit större än min, typ 25 000 invånare fler Förvånad

Jag har alltid kunnat hitta bra viner här, kanske inte de allra dyraste, men de har smakat bra med maten iaf, utan att beställa då. Kanske det här att ni har två butiker ställer till det?

#14, jag håller med, går man förbi avdelningen med boxar ser man alltid ett jättelager med Zumbali, som jag har kollat upp bara kostar 139 kr… och det är ju det som säljer, billigt och saftaktigt. Jag har själv druckit det vinet hos andra och det är ju inte som att man spyr av det, det är oerhört lättdrucket, men det är ju inget som passar ihop med något ätbart heller.

[cala02]
0

Är ju inte så jättemycket billigare på taxfree eller båtar med alkohol heller. Så jag tror inte det blir så mycket billigare. Risken tror jag är att det blir storsäljarna som går hem. De stora aktörerna gör allt för att likrikta smaker, kommer inte ihåg vad tv-dokumentären om detta heter. Nackdelen för min del är att just den whiskey´n jag vill ha inte finns i matäffären, eller vinet för den delen. På systemet kan jag få lite udda viner också, som vissa från Duero som jag gillar.

[FruStein]
0

En avreglering betyder inte att Systembolaget som butik skulle upphöra att existera, men visst skulle det kanske bli så att de skulle få minska sitt utbud/att fler varor blev beställningsvaror istället för att stå ute på hyllorna.

Jag tycker inte att personalen på Systembolaget generellt sett har god kunskap om sina produkter och skulle mycket hellre gå till en specialbutik om jag var ute efter något särskilt som present eller till en middagsbjudning.

[sakring]
1

# 15 Nej dessvärre. Anledningen till att vi har två bolag beror på att politkerna fick stå i kö i flera timmar dagen innan nyår för att kunna köpa sina varor. Då blev det beslut om ett bolag tillFlört.

Här är de dock kunniga när det gäller vin åtminsone ur min synpunkt som inte dricker vinSkrattande

# 16 Jag talar inte taxfree utan ordinarie priser i Tyskland. Exempel en blå Absolut vodka 1 l kostar där 137 kronor. Här kostar 0,70 l 239 kr när jag sensast kollade. Öl Tuborg 0,33 x 24 x 3 kostar 195 kronor

Sök på calle.dk

Thaeri
0

#17, problemet för mig är att närmsta specialbutik med största sannolikhet kommer hamna minst 5 mil bort, kanske till och med 10 eller 12… Det kommer bli en väldigt dyr flaska vin till middagen kan jag säga.

Vad gäller kunnigheten får de som jobbar på Systemet, åtminstone de ordinarie, utbildning. Visst kan det ändå vara sisådär med vad ett enskilt butiksbiträde kan, men det brukar finnas hjälp att få ändå. Nu är jag långtifrån någon expert på vin, vilket är vad jag brukar behöva ha hjälp med, men än har jag inte blivit rekommenderat något som inte passat bra ihop med maten jag har köpt det för.

Sen visst, en avreglering betyder inte att Systemet kommer upphöra att existera, men om de flesta byter till att köpa sin alkohol i mataffären för att det är billigare där kommer det inte finnas några butiker kvar i de mindre kommunerna pga bristande kundunderlag, vilket betyder att de som vill ha ett lite större utbud ändå behöver åka till en större kommun.

[sakring]
0

Man kan ju faktiskt planera sin inköp och be bolaget att ta hem ett visst vin så att man har det hemma till ett lämpligt tillfälle. Vi som handlar i Tyskland köper ju hem flera flaskor som vi inte förbrukar omgående. Vi har även flaskor från Spanien oc där har vi nte varit  de senaste 6 åren.Skrattande Och jag talar inte enbart om vin här. Vi brukar säga att vi har alkoholproblem då vi dricker för liteSkrattande

[FruStein]
0

#19 En enkel flaska vin lär du hitta i din matbutik i så fall. ;)

Jag vet att personalen får utbildning i olika drycker som de har i sitt sortiment, men jag vet också att inte alla går på samma kurser eller har samma fokus. Här i Uppsala vet jag att man, på i alla fall ett av Systembolagen, delat upp sortimentet på personalen så att en person är särskilt ansvarig för öl, några för vin, någon för whiskey etc. Är inte den personen tillgänglig just då (kanske inte ens arbetar då) så står man där… Vin brukar det inte vara några problem att få hjälp med, men när det gäller sprit så är i alla fall min erfarenhet att kunskapen är ganska dålig.

#20 Samma här! Vet ingen mer som har ett så välfyllt barskåp som vi…

[sakring]
0

# 21 Vi har fyllt ett förråd ocksåSkäms

[drummer]
0

#19 Ja problemet är att man inte vet innan hur det kommer att bli. Kommer det att bli sämre eller bättre på småorterna. Jag är övertygad att det kommer att bli bättre i storstäderna.

Sverige är ett lite annorlunda land när det gäller alkohol. I andra länder och framför allt vinproducerand länder så det en mer avslappnad syn på framför allt vin och öl. Där jag bor så får man till och med göra sin egen sprit men det är nästan ingen som gör.

När det gäller kunskapen på bolaget så tycker jag inte att det är mycket att hurra för. Mitt sista besök på bolaget i Nordstan i Göteborg var ledsamt. Dom verkar ha baskunskaper om dom olika vindruvorna men dålig kunskap om olika viner och vingårdar. Där tror jag det kan bli mycket bättre med specialaffärer.

[sakring]
0

Sverige är inte annorlunda enbart för att vi inte producerar vin, för öl och sprit tillverkar vi ju. Utan vi är annorlunda då vi inte har så stora alkoholskador som många länderi Europa och inte så många trafikolyckor med alkohol inblandade. Rent relativt sett naturligtvis.

Vin är inte bordsdryck här som i sydligare länder utan alkohol är mer en festdryck.

[drummer]
0

#24 Det har du rätt i. Men Sverige ligger högt när det gäller våld i samband med alkohol.

Men det hör knappast hit när vi pratar om vilken service det kan tänkas bli om monopolet försvinner.

[sakring]
0

# 25 Det kan bero på att vi tar mera allvarligt på s.k. familjevåld än vad andra länder gör.

Det finns serviceställen ute på landsbygden där man kan beställa det man vill ha från systemet. Finns det hemma så har man det dagen efter.

vallhund
0

# 25

På vilket sätt skiljer sig Sverige vad gäller våld jämfört med andra länder i brännvinsbältet?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[sakring]
0

# 27 Nu frågade du inte mig men knappast på något sätt skulle jag tro.

[drummer]
0

#27 Jag vet inte vad du menar med brännvinsbältet men jag pratar om syderopeiska länder.

[sakring]
0

Brännvinsbältet är ett vedertaget namn för länder där man dricker mycket sprit och som går runt norra halvklotet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vodkab%C3%A4ltet

[drummer]
0

Intessant. Jag ser att Danmark inte tillhör brännvinsbältet.

Jag har inte bott i Sverige på lång tid så jag har kommit ifrån det där med starksprit.

Tack för informationen.

[sakring]
0

Nej för i Danmark så dricker man öl, stark sådan, så gott som dagligen och vinkonsumtionen är betydligt högre än i Sverige.

Halvdansken
0

Många danskar dricker vin och i våra Nettoutiker så finns det säkert 100 olika sorter, och ofta extraerbjudande på nån tillfällig sändning. De har också många olika sorters öl, plus whiskey och vodka i mindre mängd.
De stora varuhusen (Bilka, Føtex) har många gånger specialavdelningar med större (intressantare) utbud och ibland speciellt utbildad personal som hjälper till. Mini-systembolag.
Sen finns det massor med vin-butiker som verkligen kan sin sak och där man kan beställa. Bensinstationer och liknande har lådvin, öl och nån whiskey.

Så utbudet här är stort, och jag tror nog att de flesta "vanliga" svenskar klarar sig med ett liknande variation. Jag och mina svenska vänner är i allafall inga vinkännare som botaniserar i systembolagets dammiga årgångshörn.

Sen är det inte alls så att danskarna dricker starköl varje dag, Mitralis. Inte de jag känner i alla fall.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[sakring]
1

Halvdansken Men när min man var i Danmark i början på 1990-talet på ett varv så fick de förhållningsorder om alkholpolicyn och där stod översatt til svenska. Att de anställda inte fick ta in mer dryck än vad de själva förbrukade. Dvs att man fick inte langa. I Sverige får du inte ha någon alkohol på ditt arbete.

I personalmatsalen serverads starköl vilket maken upptäckte då han tog en öl till maten en fredag och fick lämna halva till en kollgega då han själv skulle köra hem.

Han hade sett att många av danskarna drack en öl till maten och sedan satte sig och läste tidningen och tog en öl till.

På den tiden var 0,8 promille som gällde när det var körning och vid ett tillfälle så hade polisen en kontroll en fredag och då var det många danskar som fick ställa bilen uppe vid Tuborg.

Jag vet att det finns gott om vin i Danmark vi har handlat mycket där men i och med att den danska kronan har varit så stark så har vi kört ned till Tysklnad istället. Vi går inte  heller på systemet och tittar i deras dammiga årgångsviner.Skrattande

Halvdansken
0

1990 är 22 år sen. Det ar hänt mycket i Danmark sen sist. Det är nolltolerans på all alkohol (och rökning) på alla arbetsplatser. Undantaget julfester eller liknande evenemang.

Promillegränsen är 0.5, så där ligger vi högre, men jag undrar om de inte kommer att sänka den, polisen är stenhård med kontroller och i "julefrokost-tid" så har de stora razzior. Dock begriper samhället/politiker det så Metro, pendeltåg och bussar kör i skytteltrafik och man är inte så noga med biljetkontrollen, bara folk inte kör bilen hem.

Halvdansken
0

Däremot har Danmark ett större problem än Sverige med ungdomsfylleri, det kan man inte komma undan. Det är väl nackdelen med att alkohol är lättare att få tag i. Men å andra sidan så är det billigt öl och vin de dricker, smuggelsprit av varierande kavlitet finns ju inte här på samma sätt.

Mitralis
0

#33 "Sen är det inte alls så att danskarna dricker starköl varje dag, Mitralis. Inte de jag känner i alla fall."
Nu tror jag att du råkade vända dej till fel person. Jag har inte skrivit någonting om Danmark Glad

[sakring]
0

# 37 Det var väl för att övetyga dig om att så inte är falletSkrattande

Jo jag vet att det har förändrats i Danmark men en undersökning som gjordes av EU så visade det sig att hälsotillståndet inom EU på kvinnor skiljde sig mest mellan Danmark och Sverige. Det var de två ytterligheterna.

Mitralis
0

#38 Ser ingen anledning till att det skulle behövas då jag aldrig har trott någonting sådant Glad

[drummer]
0

Spaniens och Frankrikes kvinnor dricker och röker mycket mer än svenska kvinnor och lever längre med ungefär samma hälsa. Det är roligt att jämföra.

Men tillbaka till den ursprungliga frågan så tror jag att man kommer att få minst lika bra service om monopolet upphör. Jag tror också att utbudet av bättre viner kommer att öka.

Det negativa kanske blir att småstäder inte får det lika bra.

Mitralis
0

Undrar hur stor staden måste vara för att det ska bli bättre? Och vise versa, hur liten den måste vara för att det ska bli sämre? Obestämd

[sakring]
0

Det finns möjlighet att privatimportera vin också men man får hämta det på bolaget.

Halvdansken
2

Ursäkta Mitralis. Jag har varit hos grannen och hämtat hästskit till rabatterna, kanske ångorna påverkat hjärnan? Foten i munnen

Mitralis
0

#43 Ha ha ha! Skrattande Ingen fara. Blev bara lite förvånad Glad