Svensk kycklinguppfödning
Vi äter 3 gånger så mycket kyckling som för 20 år sedan. Köttet är magert, klimatsmart och passar till det mesta. Åtminstone så tycker producenterna det.
80.000 kycklingar går lösa i ett stall. För 100 år sedan tog det 120 dagar för en kyckling att nå slaktvikt, idag tar det 33 dagar. För att kycklingarna ska äta så mycket som möjligt så är det släckt endast 6 timmar per dygn.
Vid slakt så går kycklingarna in på ett löpande band och lyfts upp i fötterna och huvudet doppas i ett elektriskt bad och därefter så skärs huvudena av.
Vi har en av de strängaste djurskyddslagar i världen. Tycker du att det är tillräckligt?
Det finns ekologsk kyckling också. Mer om det i artikeln.
Kycklinguppfödningen är den i särklass grymmaste djuruppfödningen vi har i Sverige och det är en skam att det får gå till som det gör. Ekologisk uppfödning är bättre, men fortfarande inte bra. Äter sällan kyckling, men när vi köper kyckling är det ekologisk som gäller. Visst är den 3 ggr så dyr som konventionell kyckling, men felet är knappast att eko-kyckling kostar 99 kr/kg. Felet är att konventionell kyckling är så extremt billig!
#1 Så nu ska vi höja priset på mat? Fattiga, studenter, ensamstående och pensionärer som har dålig ekonomi får det svårare.
Ska det bli en klassfråga vad för mat som ställs på bordet hemma?
Det är redan en klassfråga med vad man har råd att köpa. Oavsett om det handlar om vad man har råd att ställa på matbordet och vad man har råd att köra för bil.
Det är inte okej att plåga djur bara för att vi ska kunna köpa billig mat. Har man det dåligt ställt ekonomiskt (been there, done that) kan man undvika kött helt och hållet då det är en dyr råvara eller så äter man mindre av det (vilket så gott som alltid kan ses även som en hälso- och miljöfördel).
#3 Tror du på allvar att kycklingarna skulle få det bättre om vi importerar istället? Blir kycklingen dyrare kommer vi äta mer kyckling från utlandet. Se på nöt och grisköttet där import är billigare än Svenskt kött.
Om djuren plågas så varför anmäler du det inte?
Det har jag aldrig påstått. Jag tycker inte att man ska köpa den typen av kycklingkött alls, oavsett varifrån det kommer. Ska man sedan vara ärlig så är inte svensk kycklinguppfödning särdeles speciell. Den ser ut i princip likadan världen över så ur djurskyddssynvinkel är inte svensk kyckling outstanding på något sätt. Däremot ur livsmedelshygienisk synvinkel, men det är en annan fråga.
Att anmäla kycklinguppfödare för djurplågeri vet du skulle vara lönlöst eftersom den industriella djurhållningen är fullt accepterad i vårt samhälle. Det är ett systemfel som baseras på att det är okej att plåga djur om nyttan är tillräckligt stor och på något sätt anses människors behov av billig kyckling vara viktigare än kycklingars behov av att leva goda liv.
Detta systemfel innebär även att smågrisar får kastreras utan bedövning. Något som är förbjudet när det gäller alla andra djur (förutom renar). Skillnaden ligger såklart inte i att smågrisar känner mindre smärta än tex. en katt utan man anser helt enkelt att det är okej att plåga smågrisar av rent ekonomiska skäl. Någonting som förhoppningsvis snart är förbi. Däremot så engagerar jag mig i bla. Djurskyddet just för att påverka svensk djurhållning till det bättre.
Om svenskarna kunde dra ner på sin onödigt stora köttkonsumption skulle köttpriserna kunna öka till fördel för djurskydd och bönderna (de skulle kunna tjäna pengar på sin köttproduktion). Det skulle dessutom antagligen leda till bättre hälsa och definitivt till bättre miljö.
#5 Du sitter och säger att det är djurplågeri men vill inte anmäla, det verkar ju väldigt smart att först säga att dom plågar djuren men du vill inte göra någon anmälan. Väldigt typiskt att sitta på ett forum och skrika om djurplågeri, men när det kommer till man måste våga anmäla då kommer man med undanflykter.
Om du inte har märkt det så har Kina ökat sin köttproduktion och import, så även om lilla Sverige skulle dra ner på köttätandet skulle det inte påverka miljön över huvud taget. Grisfarmar i Ryssland har ökat kraftigt med enorma anläggningar och tömmer gödsel rakt ut i naturen där det bildas stora sjöar och som sedan letar sig ner i havet.
Börja i rätt ända i stället först. Skall du påverka miljön måste du först minska köttproduktion i länder som i USA, Kina, Ryssland, lycka till!
http://www.fokus.se/2011/05/kottsuget-fyller-badet-med-godsel/
Jag gör sannolikt mer än du gör i djurskyddsfrågor (engagerar mig tex. i flera föreningar som varit remissinstanser till förslaget till en ny djurskyddslagsstiftning). Du kan inte förstå att djur kan plågas utan att det för den sakens skull är straffbart (eller moraliskt försvarbart). Det är inte djurplågeri att kastrera smågrisar utan bedövning, skulle du därför säga att smågrisar (djur) inte plågas under ingreppet? Skulle du inte bedöma att kycklingar som växer så snabbt att de får sjukliga förändringar i skelettet lider? Det gör de, men vet du vad. Vårt system tolererar det eftersom de anser att DU har RÄTT att äta BILLIGT kött. Det gör dock inte lidandet mindre hos djuren.
Och nej, vi ska inte tro att vi i Sverige behöver anstränga oss i tex. miljöfrågor. Alla andra är ju mycket värre så vad vi än gör så gör det ingen skillnad. Och tänk… skulle alla tänka så skulle det leda till en allmän handlingsförlamning och då är det klart att ingenting händer. Jag personligen kan inte göra så mycket åt den globala köttkonsumptionen. Jag kontrollerar blott min egen. Däremot använder jag vid varje val min röst för att gynna det parti jag anser kan påverka läget internationellt. Främst inom EU, men via EU även resten av världen.
#7 Så bra att du är en djurrättskämpe. Gör det rätta då att anmäl kycklinguppfödarna istället för att sitta här och berätta för mig om hur många föreningar du är med i.
Som vanligt skall lilla Sverige göra allt sen att stor länderna släpper ut mängder med skit i naturen blundar man för och hänvisar till EU ska fixa allt och sen är det bra! EU har inget att säga till om i länder som Ryssland, Vitryssland som har djurfabriker.
Ta en titt på videon så inser du snabbt förhoppningsvis att problemen är större än du tror.
Jag tänker inte ödsla djurskyddsinspektörernas tid med onödiga anmälningar (som idag skulle vara verkningslösa eftersom det är lagligt att utsätta kycklingarna för det lidande de utsätts för). Jag satsar på att försöka förändra lagstiftningen och människors attityder istället.
Och nej, lilla Sverige ska inte göra allt. Vi ska göra det bästa vi kan. Vi ska påverka andra länder politiskt med de medel vi har, men vi måste samtidigt göra det bästa vi kan. Sopa rent framför egen dörr.
#9 Återkom när du har sätt videon, Sverige har en mycket bättre miljöskydd än för 50 år sen. Djurfabrikerna i Ryssland, Polen och Vitryssland är ett allvarligt hot mot Östersjön.
Jimmy.L - Silvestris äsger att hon är med i Djurskyddet vilket är en djurskyddsorganisation inte en djurrättsorganisation. Djurens rätt är en djurrättsorganisation men kallar sig numer även för djurskyddsorganisation.
Jag är mycket väl insatt i den internationella problematiken med djurfabriker. Köttproduktionen är ett stort hot mot miljön. Att Sverige är bättre nu än för 50 år sedan innebär inte att vi inte kan bli bättre.
Ska man sedan påverka andra länder till att följa ens exempel är det ju rätt viktigt att man kan föregå med gott exempel och för mig är det här inte bara en miljöfråga utan även en djurskyddsfråga. Politiskt måste vi arbeta för att förbättra båda delarna, både i Sverige och internationellt. Jag gör vad jag kan.
Sakring Silvestris säger hon är med i flera föreningar, väldigt svårt att tolka vilka det är. Ber om ursäkt om jag nu inte vet vilka det är!
Om det spelar någon roll kan jag förtydliga att jag inte sysslar med djurrätt utan djurskydd, precis som sakring påtalat. Och ja, det är en stor skillnad där emellan.
#12 Sverige kan inte ensam rädda Östersjön, Varken Ryssland eller Vitryssland lyssnar på EU så hur har du tänkt dig det skall gå till att få dom att ändra sig?
Får jag fråga dig hur du har tänkt dig ändra folks matvanor och hur du har tänkt att höja priset på kyckling? Drömma kan man men det är väl väldigt mycket önske tänkande att det skulle uppfyllas!
Import kan du aldrig förbjuda det skulle EU aldrig gå med på så då är du tillbaka till ruta ett med kycklingar i storskalig uppfödning som säljs i Sverige!
Tja http://www.djurensratt.se/ anser sig vara landets största djurskyddsorganisation, de har ff inte offentligt tagit avstånd från bränderna av mjölktankbilar o de påstår att PETA är en världsledande djurrättsorganisation.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Det är vad de själv anser. De heter DOCk Djurens rätt. Så finns Djurrättsalliansen också som inte tycker att Djurens rätt är tillräckligt radikala.
Min syn på frågan
http://battrevarld.blogspot.se/2012/10/kycklingdebatten.html
-----------------------------------------------------
Nya bilder varje måndag, följ mig gärna på Facebook.