Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1775 ggr
Mitralis
0

4 är det nya 2

Nu är det inte längre 2 barn som signalerar välstånd. Nu ska man ha 4 barn, villa, volvo och pudel för att höja sin status.

Tror ni att politikerna är med på denna trend och här beredd när de större barnkullarnas tid kommer?

[FruStein]
0

Tre barn vet jag har blivit allt vanligare, speciellt om man får två barn av samma kön först (Undrar hur många tredje barn som funderar över om de existerat om syskon nr två haft ett annat kön än nr ett?).

Och nej, att planera och förutse brukar inte vara kommunalpolitiker starka sida.

[Highonbluetomorrows]
0

Hej! Varifrån kommer denna statistik?

Mitralis
0

#2 Senaste numret av Amelia. Snokar efter inspiration till sajten överallt Glad

[Highonbluetomorrows]
0

Jag hade nästan hellre diskuterat varför det eventuellt har ändrats. Det kanske blir en ny hemmafruperiod bland övre medelklassen (som har råd) där kvinnan kan föda en massa barn och betala för städhjälp så att hon ändå har tid att förverkliga sig själv på något sätt. Man kan ju studera på distans och få studiemedel, få vårdnadsbidrag, rut och rot, osv. En rik "hemmafru" idag har väldigt många möjligheter.

(En fattig hemmafru å andra sidan kallas bara för parasit, offer etc..)

[sakring]
0

Vi har släkringar som har  3 barn. De är i princip vuxna nu mendet 3:e barnet kom till flera år efter de båda andra. Sedan så har vi släktingar som har yngre barn där det också är 3 fast de fick en första gången och 2 andra gången. Samma sak med kusinbarn  de fick en första gången och 2 andra gången.

Ingen av dem är miljonär och alla arbetar.

Mitralis
0

#4 Den aspekten är givetvis också välkommen att diskuteras. Jag har lagt inlägget under Fria diskussioner, så det är bara att spåna på Glad

[Highonbluetomorrows]
0

Ett annat alternativ kan vara att karriären ses som mindre viktig - om man redan har pengar. Att dra ner på tempot och föda fler barn blir mer accepterat och visar att man har råd och tid att njuta av "det viktiga i livet."

Mitralis: Vad stod det mer om det i Amelia, om du minns? Var det en trend som att de högt ansedda i samhället börjat få fler barn, eller var det en trend som i att Sveriges medborgare enligt scb föder lite fler barn idag än tidigare? För det första innebär ju en "modetrend" medan det andra mer än en tja, statistisk beskrivning. Det krävs att rätt människor, ofta de rika, ska göra något för att det ska anses vara eftersträvansvärt ;)

Mitralis
0

Ska försöka rota reda på tidningen. Tillsvidare så länkar jag en artikel publicerad: 2011-01-18

"Jag hör att det är status att ha fyra barn. Och det är det. Det är sorgligt men sant."
"Problemet är bara att mångbarnsfamiljen bara är status så länge barnen har rätt kläder och hallen är undanplockad och klädd i Josef Frank.

En mångbarnsfamilj med bara många barn kan aldrig bli posh."

Källa:http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article12493900.

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____91828.aspx

[drummer]
2

#4. Status? För det kan väl inte vara så att dom i den barnfödande åldern tycker om att ha fler barn.

Vad är det för fel att vara hemma med sina barn om man har råd? Jag hade en mamma som var hemma och vi valde att ha en av oss hemma för vår son.

Jag tycker det låter lite som avundsjuka i artikeln.

[Highonbluetomorrows]
0

Du får gärna tro att samhället är så enkelt. Det finns inga strukturer, utan tendenser beror på att "de vill ha fler barn". Varför vill de det helt

[Highonbluetomorrows]
0

Plötsligt? Varför ändras trenden? Vill alla ha fler barn, men vissa har inte råd att missa inkomst så länge? Har vi alltid velat ha fler barn, vad har i så fall hindrat medelklassen från att skaffa det? Vad samhällsanalys och tendensdiskussion har med avundsjuka att göra förstår jag inte alls.

Mitralis
0

Sedan så ligger tydligen den övre gränsen för antal barn som man "ska" ha på 4. Fler än det anses konstigt. Har fortfarande inte hunnit leta reda på tidningen Rynkar på näsan

[Highonbluetomorrows]
1

#9. Jag förstår inte alls varför du hänvisar till mitt inlägg när du frågar "Vad är det för fel att vilja vara hemma..?" Jag har inte skrivit en mening om att det skulle vara fel, så vad du syftar på är väldigt oklart.

#12. Haha jaså fanns det en sådan gräns också? När jag ska skaffa barn ska jag alltså först slå upp Amelia och se hur många barn som anses vara socialt accepterat.. Flört

[sakring]
0

# 13 Ja just det, kom ihåg dettaFlörtSkrattande

Denna kommentar har tagits bort.
Mitralis
0

Nu bryter jag här och tar bort några inlägg som inte behövs.

/Sajtvärden

[drummer]
0

#13 Det var inte meningen att det skulle se så ut. Det var bara dom två första raderna som hänvisade till ditt inlägg. Resten var allmänt.

eremiten49
0

Hej!Jag ser att mina inlägg har blivit borttagna.Sanningen är alltid obehaglig.Jag har svårt att bara "skrapa på ytan"utan gör alltid min egen analys,som har visat sig vara rätt dom senaste 20 åren.Detta gäller både inrikes o utrikespolitik.(Ursäkta om det låter kaxigt,men så är det).Jag anser att "det ska vara högt i tak"men inte sväras,gapas mm.

Mitralis
0

#20 Dina inlägg var inte relevanta i diskussionen och det var överhängande riskt att diskussionen skulle dra OT. Därför blev de bortmodererade.

eremiten49
0

Jag förklarade bara varför vi får mer barn i Sverige.Vad är det för konstigt med det??