Bananer, vindruvor och kaffe
På kaffeplantager används ett av världens farligaste bekämpningsmedel coh sedan länge har varit förbjudet i EU och Sverige. Bekämpningmedlet dödar det mesta, natur, djur och människor.
Bananer och vindruvor är även de mycket hårt besprutade.
På bananodlingar används extremt miljöfarliga bekämpningmedel som ger arbetarna och deras barn nervskador.
Vindruvorna med sitt tunna skal kan innehålla rester av flera kemiska bekämpningsmedel.
EU gjorde ett stickprov på ett paket russin och hittade exempelvis rester av 26 olika bekämpningsmedel.
Läst i Kurera #2 2012
**Hur tänker du när du köper dessa produkter?
**

Kaffe dricker jag inte så det tänker jag inte så mycket på.
Bananer köper jag i det närmaste alltid kravodlade, om det finns.
Vindruvor slarvar jag med och köper oftast det som är billigast 
Dock kommer jag att bära med mej den här informationen och försöka att aktivt förändra mitt köpmönster till fördel för ekologiskt och kravodlat.
Tyvärr så är det lite av en djungel då exempelvis ekoligiskt som flugits hit kanske inte egentligen fyller kraven på låga utsläpp, osv 
Kaffe dricker jag sällan numera, men har aldrig köpt det själv när jag varit storkonsument utan har slukat alla koppar på jobbet/på kafé. Samma sak med frukt. Däremot försöker jag handla i butiker där jag vet att man tar in närodlat och försöker köpa sådana varor. Men ibland styr plånboken mer, tyvärr…
Tur att man är te drickare :)
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Vindruvor, bananer och annat godis äter jag inte.
Kaffe dricker jag dock varje morgon. Jag köper det som är anpassat för pressobryggare. På senaste har det blivit Löfbergs. Tyvärr så brukar jag gå efter priset istället för dess bakgrund.
Ekologiska bananer, kaffet är ekologiskt och fair-trade men måste erkänna att jag inte har reflekterat särskilt mycket över vindruvorna. Köper dem i o för sig sällan men går då mest på om de är kärnfria 
Dricker inte kaffe och har aldrig gjort
Äter väldigt sällan bananer och ännu mer sällan vindruvor och russin
Men ärligt talat så är det skrämmande. Jag tror Sverige är nr 1 när det gäller konsumtion av bananer per capita. Det kommer en båt varannan dag till Göteborgs hamn.

Kaffe dricker jag på jobb och har igen som helst koll på vad det är för sort. Bananer har jag inte köpt på flera år, och vindruvor blir det ytterst sällan. Har dragit ner rejält på frukten överhuvudtaget.
Grönsaker köper jag danskt i första hand (bor i Danmark) och i övrigt så ekologiskt som möjligt. Men det är ju svårt att helt miljömässigt korrekt.
Hatar cancer och älskar vårlökar.