Surfplattor farlig strålning
Surfplattor kan orsaka cancer och andra allvarliga sjukdomar. Läkare vädjar om förbud
Flera tidningar har dens enaste tiden skrivit skönmålande artiklar om surfplattors eller läsplattors eller Ipads användning i skola, förskola och i hemmen, bland annat Svenska Dagbladet.
Inga av dessa artiklar har informerat om teknikens allvarliga baksida: strålningsriskerna för småbarnen och skolbarnen. Surfplattor, läsplattor och allt vad de kallas ger ifrån sig höga nivåer av mikrovågsstrålning som är klassad som ”möjligen cancerframkallande”, klass 2B i samma klass som bly och DDT mot bakgrund av undersökningar som visar ökad risk för hjärntumör och cancer av sådan strålning.
Läs mer på mobiltelefoni.tv
På vilket vis skulle en surfplatta kunna skicka ut microvågsstrålning :)? Skärmen gör det defintivt inte :)
Och blanda inte ihop det med läsplattor. Det är vitt skilda saker.
Och jag ser inte heller hur det hör hemma på politik?
Sen så ser jag inte källor heller på sidan du länkat -_-
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking

Jag tycker nog att det kan vara av intresse här på Politik då det gäller riktlinger gällande strålning.
Det har ju sedan länger varit prat om att strålning från mobiltelefoner (SAR) kan vara cancerframkallande och då kan det vara spännande att forska i om läsplattor, som nu är en accepterad del av pedagogiken på förskolor och skolor, har samma negativa inverkan på hälsan.
Mobiltelefoner är enligt högsta domstolen i Rom cancerfamkallande. Det ger hjärntumörer.
http://cancer.ifokus.se/discussions/50815e7ed3b4fd7a0803fef2-cancer-av-mobil-telefoni?discussions-2
tycker att det är helt kasst med läs/surfplattor till små barn!
De ska LEKA, inte sitta och peka på skärmar!!
Och så strålningen då…..
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
magi-cat så sant och sedan det jsut att titta in i en skärm hela dagarna + data tid + mobiltelefon tid de som ger sina barn telefoner.
sedan blir barnen handikappade då läsplattan inte fungerar för man vet inte hur papper och penna fungerar.
sedan kan barnen över vakan med GPS i läsplattorna som råttor etc väldigt george orwells 1984
det är bevisat idag at vi kommer ej ihåg information längre som förr
våra hjärnor vet tex hur vi snabbast hittar informationen via google inte att lagra den.
tex mobiltelefon nummer kunde man förr i skallen, få kan det idag de har ju allt på en smartphone som tänker åt dem
#5 Jodå, dom vet hur papper och penna fungerar.
Vi kommer inte ihåg allting, av den enkla anledningen att vi tar in en enorm mängd information.
Du väljer om du ska lagra saker i huvudet eller inte. Varför ska du komma ihåg nummrena om det är så att dom finns i mobilen, som dessutom är säkerhets kopierad på annan plats? Det är ju bara onödigt?
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#5 visst är det så. Förändras förutsättningarna byggs hjärnan om.
Särskilt små barn ska LEKA, med riktiga grejer, pinnar och kottar, interagera med riktiga människor, inte flipprande flimrande skärmar…
#6 det är bra så länge det funkar 
Vad är det som är så fel med det egentligen? Jag kan inte se er komma med en annan poäng, annat än att ni tycker det är onaturligt, men människor är redan onaturliga, och vad som är naturligt för en skapas medans man är ung. Ni har aldrig tänkt på att ni kanske bara är lite konservativa i erat tyckande? Jag menar, om ungen inte gillade en ipad skulle den ju inte leka med den?
-Stephen Hawking
#9 tanken har slagit mig. (konservatismen)
Men de andra faktorerna väger över. Barn, små, ska lära sig leka med det som är verkligt, det andra kan komma sedan.
Och att vara så populistisk att man dribblar med barnens väl och ve tycker jag är fel: (strålningsrisken)
http://mvt.se/asikter/insandare/1.1856146-lasplattor-kan-vara-farligt
Man behöver inte till varje pris vara "framme" i tekniken. Vuxna kan leka med den. Inte små barn.
#10 Det ÄR verkligt. Annars är ju inte erfarenheter verkliga, utan bara ett tomt eko av verkligheten?
Det är ingen strålningsrisk. Det har varit samma debatt kring mobiltelefoner, mobilmaster, mikrovågsugnar(att dom läcker massor) och en så lång lista, gärna på allting nytt, att man blir tokig.
Teknofob, är ordet för det. Visst är det inget fel med att vara teknofob, men ge fan i att tycka din egen åsikt skulle vara mer värd än någon annans(nu är det inte menat till dig, utan till dom som gör så).
Det är mycket prat om vad som kan vara farligt, ett fakta är att livet är farligt, allting i det kan få dig dödad, inkluderat att göra ingenting. Så vad väljer du?
-Stephen Hawking

Jag tror ändå att det inte är helt ofarligt med strålningen.
"Att mikrovågor, det vill säga den form av strålning som används inom mobiltelefontekniken, orsakar sömnproblem är känt sedan länge. Men att mobilen, den trådlösa telefonen eller mobilmasten i närheten kan vara själva huvudorsaken till sömnlösa nätter är det inte många som vet.
— Den vetskapen strider mot många stora ekonomiska intressen, så därför kommer inte informationen fram till folket. Men det är viktigt att alla får kunskap om mobilstrålningens effekter på sömnen, säger författaren och journalisten Mona Nilsson."
Källa: http://www.aftonbladet.se/halsa/somnklubb/article12519098.ab
#12 Njae, alltså, microvågsstrålning är inte strålning som kommer speciellt långt. Du märker direkt när du blivit utsatt för det med.
Det är inte lika mycket att det skapar sömn problem med strålningen som det är att själva föremålet är där. Det handlar om att slappna av, inte strålning.
Jag är inte speciellt förtjust i aftonbladet. Ingen vetenskaplig undersökning har visat på sideffekter än, och det görs ju enormt många?(Alltså mobiltelefoner.)
-Stephen Hawking

"En ny svensk studie visar att radiofrekventa fält (RF) från mobiltelefoner både kan försämra sömnen och orsaka huvudvärk.
De första resultaten från studien, genomförd av forskare på Karolinska Institutet i Stockholm och socialmedicinska institutionen vid Uppsala universitet, visar på sömnrubbningar för de försökspersoner som exponerades för RF."
Källa:http://www.dn.se/nyheter/sverige/mobilen-kan-stora-din-somn
#14 Där har vi någonting, men då är frågan om det är värt att lägga ner med mobiltelefoni jämfört med det?
Men det står som sagt Kan, vad är % för det?
-Stephen Hawking
Det sämsta du kan ha är en klockradio bredvid sängen, där har du strålning. Men å andra sidan så avtar det med kvadraten på avståndet.
#16 Klockradios har man ju haft i åratal, varför har ingen i så fall gjort en sådan undersökning förut? Ingen som märkt något;)?
-Stephen Hawking
# 17 Ja så är det i alla fall.
#18 Jo, jag förstår att dom skickar ut strålning, men frågan är om det är skadligt. Jag menar, vi blir var eviga dag bombaderade med strålning… Det finns ju ingen naturlig strålning, det finns ju liksom bara strålning.
-Stephen Hawking
Oavsett om det förekommer strålning från läsplattor eller inte, så är detta ett ämne som borde intressera alla som är intresserade av samhällsutveckling.
Att sätta läsplattor i händerna på små barn ser jag som en manipulation. Är man vuxen så kan man själv välja hur mycket man ska delta och leva i teknologins utveckling. Men ett barn kan inte välja. Att sätta läsplattor eller annan teknologi i ett barns händer är att styra dem från verkligheten.
Barn ska upptäcka och utvecklas genom att leka och vara i nuet och i verkligheten.
Om man tar bort den pedagogiska sidan så finns det en annan faktor kvar, en faktor som heter ekonomisk vinst. Man skapar ett behov av en teknisk pryl, styr så att man måste ha denna pryl för att kunna "delta" i utvecklingen.
Att skapa behov för barnen är just nu en mycket givande marknadsidé.
Man skapar en "sfär" av prylar som är nödvändiga för att stå i förbindelse med den nya tekniska prylen. Sedan efter x månader/år så ändrar man helt teknologin, vilket gör att alla måste köpa nytt. Karusellen är igång.
……. lite av mina tankar……
Struntprat, det är en helt naturlig utveckling att barn tidigt får ta del av den nya tekniken.
# 20 - Jag har annan uppfattning
#20 Men det är vadå, ingen manipulation att då inte införa läsplattor in i barns utveckling?
Varför skulle en läsplatta vara mindre verkligt än någonting annan som barn gör? Dom använder sin fantasi ju? Barn är ändå inte i "verkligheten" i sina sinnen, det är ju känt sedan länge?
Det är inte att skapa behov alls. Inte mer än att du har en skön säng att sitta i, eller att du har en dator där du skriver gnälliga inlägg om tekniken som gör det möjligt för dig att sitta där och gnälla om det.
Ipaden är helt enkelt roligare än kotten. Så vad ska du göra åt det?
-Stephen Hawking

Allting utvecklas. När jag var liten (någon gång på stenåldern) var det ett enormt ståhej kring TV-apparater. Det fanns EN kanal och knappast något som tog upp större delen av ens fritid precis. Ändå var det gnäll.
Mina föräldrar växte upp utan TV, jag växte upp med TV med först en kanal och sedan kom en till. Mina barn växte upp med fler kanaler och när de blev aningens äldre kom datorn och mobilen.
Tycker absolut inte att mina barn lär sig sämre än vad jag gjorde. Eller att de inte lagarar sin kunskap. Tvärtom, de vet mycket mer än vad jag visste i deras ålder.
#24 Precis den utvecklingen jag ser med. Helt otroligt att dom kan veta så mycket i den unga åldern, och det är ändå bara 15 år sen jag var i den åldern, men jag är helt omgådd redan.
-Stephen Hawking
Jag tycker vi ska flytta ner i underjorden och bo i bunkrar omslutna av bly. På så sätt skulle vi skyddas mot strålningen från solen och den övriga strålningen från elektriska apparater, kosmos, radios mm. För att minimera värmestrålning från Jordens inre så bör blybunkrarna för säkerhets skull omslutas av havsvatten. Slutligen bör vi nog bo i enskilda rum i bunkrarna för att undvika att utsätta varandra för värmestrålning. Försiktighetsprincipen bör komma i första hand i alla lägen.
#26 Jag skrattar så jag kiknar:D HAHAHA
-Stephen Hawking
Det finns föreläsningar om Ipad i skolan som general agenten för Apple anordnar. En av våra it-lärare var på en sådan. Hen sa att det var ren propaganda för deras produkter. Tyvärr så har kommunerna härikring gått på detta och anammat detta, fast bara för tjänstemännen. En del av argumenten har varit att man sparar papper. Vår rektor hörde till en av dem som fick en platta, hen var tvungen att köpa kablar så hen kunde skriva ut sina e-mail. Finns inte ens usb på ipaden!
#28 Nu är det inte just Ipaden som jag specifikt menar, utan surfplattor generellt. Ipad tycker jag är ett märke, och precis som björn borg kallingar är jag inte förtjust i det:p
-Stephen Hawking
Vill bara påpeka att det inte alltid ifrågasätts vad man ska ha den/dessa till.
#30 Jo, jag vet. Vissa är ju bara tokiga i allting som är nytt men förstår inte riktigt vad det är till för.
-Stephen Hawking
#28 Man undrar när en rektor kan så lite om ny teknologi. Ni har väl WiFi i skolan eller?
Det är som två frågor - strålningen och själva läsplatteriet.
Naturlig bakgrundsstrålning finns givetvis. Som det är nu med alla artificiella källor drunknar vi i en uppsjö av elektro-smog. Alla varningar tycks också drunkna. "Den nya tekniken" verkar vara beroendeframkallande, mer och mer, allt häftigare, självgenererande…Att jämföra med TV-apparaten in the old days - nja, då var det inte frågan om att drunkna i brus, inte att köpa nya prylar hela tiden….man hade EN tv med begränsade sändningstider, inte detta oöverskådliga utbud. Inte skulle man köpa ny vartenda år heller.
Och vad händer (miljömässigt) med allt skräp? Hur är förhållandena på dessa ställen som tillverkar våra löjligt billiga nöjesprylar? Där råmaterialet tas fram?
Det är det ena.
Det andra är inverkan socialt, neurologiskt och pedagogiskt/psykologiskt. Barn är känsliga, barns neurologi är känslig, barnens hjärnor är plastiska och inte färdigbyggda förrän i 20-årsåldern. (enl. dr Phil) Därför är det så oändligt viktigt med barnens miljö och att vi är varsamma och aktsamma. Teknik är inte nödvändig bara för att den är kul. Eller önskvärd för den delen.
Igår träffade jag en specialpedagog som jobbar med barn och ungdomar med speciella behov. Naturligtvis passade jag på att fråga henne om vad hon anser om läsplattandet/surfandet. Hon var djupt bekymrad. Hon menade att barnen måste få utlopp för sin motorik, fin- och grov. Klättra, klänga, utmanas, träna sinnena socialt och materiellt, interagera i verkligheten, inte i spelen och pekandet. Koncentrationssvårigheter, dålig balans är några av de oönskade effekterna. Vi är stenåldersmänniskor i hjärnan med en teknik som vi inte är anpassade till.
Nu pratar jag om små barn, kan väl tilläggas. 2-3-åringar ska inte sitta och surfa på YT.
#26 det låter som ett lite enformigt liv. Kan det inte räcka om man sveper in sig i folie?
#34 Jag tror faktiskt det skulle göra saken värre :) Jag vill minnas att jag läst att hattar av folie snarare skulle fungera som en antenn istället som ett skydd. Jag har själv erfarenhet av att använda folie för att förbättra mottagningen på radioantenner, så det verkar stämma.
Ett mellanalternativ mellan bunkern och folien skulle kanske kunna vara en rymddräkt? Jag tror de har ett ganska bra skydd mot strålning av olika slag. Då skulle vi kunna vistas i samma rum också utan att riskera att utsätta varandra för värmestrålning.
#33 Miljömässigt med allt skräp? Elektronik är väl en av dom sakerna som är mest återvunna?
En hjärna växer tills man är runt 25. Då räknas den som "färdig".
Ett barn kan både bygga lego och leka med en platta, sist jag kollade. Det handlar inte om att surfplattor tagit över hela världen och alla är slavar under dom, det handlar om att dom dyker upp ibland i hemmen som pedagogiska leksaker för barnen.
Tekniken är inte mer beroende framkallande än någonting annat. Annars kan man ju påstå att kyla är beroendeframkallande, alla köper ju kläder just precis då.
-Stephen Hawking
Ett problem är ju att våran kropp innehåller kalium som är radioaktivt, den srålningen kan vi aldrig skydda oss från….

Strålning finns överallt, i alla former. All strålning är mer eller mindre skadlig, men kroppen är inte en massiv kloningstation för celler för att den ska kunna dö fort -_-
-Stephen Hawking
Jovisst, men den är mer eller mindre skadlig beroende på våglängd, värmestrålning (ifraröd) är ju inte farligt sålänge vi inte blir uppbrända av den, radioaktiv strålning som den från kalium är ju vad vi kallar för joniserande strålning och är mycket farligt.
#39 Japp!
-Stephen Hawking
Jo vi har wifi, men skrivaren på expeditionen är inte uppkopplad mot det. Den fasta datorn hade inte trådlöst. Är ju inga större problem att lägga skrivaren på det nätverket dock.